Możliwość odliczenia podatku VAT w bieżącym roku w całości lub w części z faktur związanych (...)

Możliwość odliczenia podatku VAT w bieżącym roku w całości lub w części z faktur związanych z realizacją projektu: ?Rozbudowa szkoły na Wielofunkcyjny Kompleks Oświatowo-Wychowawczy ? cz. dydaktyczna?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2008r. (data wpływu 25 lipca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w bieżącym roku w całości lub w części z faktur związanych z realizacją projektu: ?Rozbudowa szkoły na Wielofunkcyjny Kompleks Oświatowo-Wychowawczy ? cz. dydaktyczna? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2008r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 września 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w bieżącym roku w całości lub w części z faktur związanych z realizacją projektu: ?Rozbudowa szkoły na Wielofunkcyjny Kompleks Oświatowo-Wychowawczy ? cz. dydaktyczna?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w latach 2005-2006 wykonał inwestycję pn.: ?Rozbudowa szkoły na Wielofunkcyjny Kompleks Oświatowo-Wychowawczy ? cz. dydaktyczna?, współfinansowaną w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 3 Rozwój Lokalny, Działanie 3.5 Lokalna infrastruktura społeczna, Poddziałanie 3.5.1 Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa. W ramach inwestycji wybudowany został budynek dydaktyczny przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Inwestycja została zakończona i rozliczona.

Wnioskodawca otrzymał pismo z Urzędu Wojewódzkiego (kserokopia pisma w załączeniu do wniosku) informujące, że na podstawie zalecenia Komisji Europejskiej oraz w związku z zaleceniami Ministra Rozwoju Regionalnego w celu zapewnienia informacji w sprawie kwalifikowalności podatku VAT od projektów realizowanych w ramach ZPORR beneficjent zobowiązany jest przez okres 5 lat od zakończenia realizacji projektu każdego roku dostarczać aktualne zaświadczenie z Urzędu Skarbowego: czy beneficjent jest płatnikiem podatku VAT oraz czy w odniesieniu do realizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W związku z powyższym Wnioskodawca informuje, że nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. Urząd Gminy jest płatnikiem i podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do czynności podatkowych Gminy. Gmina jest beneficjentem środków unijnych, z których współfinansowane było wykonanie projektu pn.: ?Rozbudowa szkoły na Wielofunkcyjny Kompleks Oświatowo-Wychowawczy ? cz. dydaktyczna?. Umowa na współfinansowanie ww. zadania była podpisana pomiędzy Wojewodą a Gminą.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę:

  1. faktura VAT z dnia 17 października 2005r. ? dotycząca wykonania budowlanki: wykopy, fundamenty, instalacje c.o., wod-kan, zasilanie nagrzewnic: kanalizacja sanitarna, roboty ziemne, poziomy kanalizacji sanitarnej,
  2. faktura VAT z dnia 12 grudnia 2005r. ? ściany nadziemia, klatka schodowa, stal zbrojeniowa, dach konstrukcja, ścianki działowe,
  3. faktura VAT z dnia 4 lipca 2006r. ? dach konstrukcja, okna PCV, ślusarka aluminiowa, warstwy pod posadzkowe, tynki wewnętrzne, elementy zewnętrzne, elewacja, instalacja c.o., instalacja wod-kan, zasilanie nagrzewnic, instalacja elektryczna, sieć okablowania strukturalnego, instalacja telefoniczna, ścianki działowe,
  4. faktura VAT z dnia 27 października 2006r. ? ścianki działowe, stolarka drzwiowa, ślusarka aluminiowa, elementy kowalsko-ślusarskie, warstwy pod posadzkowe, tynki wewnętrzne, malowanie, strop podwieszony, elementy zewnętrzne, elewacja, instalacja c.o., instalacja wod-kan, zasilanie nagrzewnic, instalacja elektryczna, sieć okablowania strukturalnego.

Wykonana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Inwestycja była realizowana w ramach zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8). Wybudowany budynek jest własnością Gminy, jako środek trwały został nieodpłatnie przekazany w użytkowanie Gminnemu Zespołowi Szkół.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do zrealizowanego projektu pn.: ?Rozbudowa szkoły na Wielofunkcyjny Kompleks Oświatowo-Wychowawczy ? cz. dydaktyczna?, ma możliwość odliczenia podatku VAT w bieżącym roku w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie miał on i nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części do zrealizowanej inwestycji pn.: ?Rozbudowa szkoły na Wielofunkcyjny Kompleks Oświatowo-Wychowawczy ? cz. dydaktyczna?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m. in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika ze stanu faktycznego wniosku, Gmina nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. Urząd Gminy jest płatnikiem i podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do czynności podatkowych Gminy. Gmina jest beneficjentem środków unijnych, z których współfinansowane było wykonanie projektu pn.: ?Rozbudowa szkoły na Wielofunkcyjny Kompleks Oświatowo-Wychowawczy ? cz. dydaktyczna?. Umowa na współfinansowanie ww. zadania była podpisana pomiędzy Wojewodą a Gminą.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.

Ponadto z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań w zakresie edukacji publicznej realizowała inwestycję polegającą na rozbudowie budynku szkoły. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał przedmiotowej inwestycji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wykonany budynek jest własnością Gminy. Jako środek trwały został on nieodpłatnie przekazany w użytkowanie Gminnemu Zespołowi Szkół.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością. W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zdania z zakresu edukacji publicznej, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego przekazania budynku w użytkowanie Gminnemu Zespołowi Szkół, który te zadania będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ponadto Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzystała ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.

Wobec powyższego, przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego Gminnemu Zespołowi Szkół, mienia powstałego w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji do bezpłatnego użytkowania nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji rozbudowy szkoły dokonywanej w ramach projektu pn.: ?Rozbudowa szkoły na Wielofunkcyjny Kompleks Oświatowo-Wychowawczy ? cz. dydaktyczna? nie służą czynnościom opodatkowanym. Tak więc nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zatem Wnioskodawca nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w części lub w całości wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym stanie faktycznym np. Wnioskodawca rozpocznie wykorzystywanie przedmiotowej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika