Opodatkowanie świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia podyplomowego lekarzy

Opodatkowanie świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia podyplomowego lekarzy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2012r., (data wpływu 17 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2013r. (data wpływu 17 stycznia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia podyplomowego lekarzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek z dnia 10 października 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia podyplomowego lekarzy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 stycznia 2013r. (data wpływu 17 stycznia 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1112/12/MS z dnia 4 stycznia 2013r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (szpital) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od 1999r. Zasadniczą działalnością Wnioskodawcy jest świadczenie usług zdrowotnych, refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a zatem działalność w zakresie podatku VAT ze stawką ?zw?. Poza działalnością podstawową Wnioskodawca prowadzi jeszcze niewielkich rozmiarów działalność gospodarczą (wynajem powierzchni użytkowej pod reklamy oraz pod maszty radiowe, a także prowadzenie sklepiku).

Wnioskodawca jest ośrodkiem wysoko specjalistycznych procedur medycznych m.in. z zakresu kardiochirurgii, torakochirurgii, elektrokardiologii etc. Wnioskodawca zatrudnia kilkudziesięciu profesorów i docentów z dziedziny medycyny (prowadzi bowiem kilka oddziałów klinicznych), a w oparciu o umowę z U. prowadzi również działalność pozamedyczną, Wnioskodawca szkoli na tych oddziałach kadrę medyczną (studentów).

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy celem jego działania jest:

  • udzielanie specjalistycznych świadczeń zdrowotnych,
  • prowadzenie lecznictwa zamkniętego w oddziałach szpitalnych,
  • prowadzenie lecznictwa ambulatoryjnego w poradniach przyszpitalnych,
  • prowadzenie szkolenia podyplomowego kadr medycznych oraz zapewnienie pracownikom możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych i samorealizacji poprzez wprowadzenie systemu motywacyjnego i organizacji szkoleń,
  • prowadzenie edukacji w zakresie promocji zdrowia,
  • podejmowanie działań na rzecz rozwoju podmiotu jako nowoczesnego zakładu opieki zdrowotnej, ośrodka wymiany myśli medycznej oraz stosowania najnowszych technologii medycznych w ochronie zdrowia,
  • realizowanie zadać dydaktycznych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w szczególności finansowanych lub współfinansowanych na zasadach określonych w przepisach o finansowaniu nauki, zarówno samodzielnie, jak i we współpracy z innymi ośrodkami w kraju i za granicą na podstawie zawartych umów określających warunki współpracy i finansowania.

Wnioskodawca zgodnie z ww. zadaniami planuje prowadzić w szerszym zakresie, szkolenia kadr medycznych (lekarzy, pielęgniarek i farmaceutów) w celu podnoszenia ich kwalifikacji zawodowych w formie szkoleń i konferencji naukowych, jak również ich kształcenia podyplomowego w zakresie nauk medycznych i organizacji ochrony zdrowia. Nadto w przyszłości Wnioskodawca planuje poprowadzić szkolenia dla studentów kierunków związanych z medycyną na zasadzie szkoleń specjalistycznych (np. technik obrazowania medycznego).

Wnioskodawca nie jest jednostką systemu oświaty. Formy wymienionego szkolenia (kształcenia) będą zawsze nawiązywać do obowiązków wymienionych zawodów medycznych przewidzianych w odpowiednich przepisach dla lekarzy, pielęgniarek i farmaceutów lub do uzupełniających szkoleń zawodowych. Za przedmiotowe szkolenia i konferencje szpital zamierza pobierać opłaty od uczestników, konieczne do zrefundowania kosztów ich organizacji (koszty materiałów, infrastruktury, wykładowców i naboru).

Szkolenia skierowane są do całego personelu medycznego. Wnioskodawca nie jest uczelnią ani jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk nie jest jednostką badawczo-rozwojową świadczącą usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia nie będą zakwalifikowane w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Przedmiotem interpretacji będą szkolenia pozostające w bezpośrednim związku z branżą i zawodem uczestnika szkolenia i będzie to kształcenie w celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych.

Wnioskodawca będzie prowadził szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe lekarzy i personelu medycznego działając w oparciu o przepisy:

  • ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2008r. Nr 136, poz. 857 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 października 2005r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 213, poz. 1779 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie sposobów dopełniania obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 231, poz. 2326 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2002r. w sprawie uzyskania tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia ( Dz. U. Nr 173, poz. 1419 ze zm.).

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 stycznia 2013r.) :

Czy usługi kształcenia podyplomowego lekarzy świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie nałożonego na nich obowiązku doskonalenia zawodowego są w całości zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 11 stycznia 2013r.), Szpital stoi na stanowisku, iż usługi szkoleniowe objęte pytaniem zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 są zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejszą interpretacją indywidualną udzielono odpowiedzi w zakresie stwierdzenia ?czy usługi kształcenia podyplomowego lekarzy świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie nałożonego na nich obowiązku doskonalenia zawodowego są w całości zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku VAT??.

W piśmie z dnia 11 kwietnia 2013r. Wnioskodawca odnosząc się do pytania ostatecznie sformułowanego w tym piśmie i do stanowiska w sprawie stwierdził bowiem, że ?zapytuje wyłącznie o tę formę świadczenia usług kształcenia i wnosi o pominięcie pozostałych przykładów usług edukacyjnych przy wydawaniu interpretacji?.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT ? obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. ? w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo ? rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych ? Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia podyplomowe lekarzy, nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty oraz nie jest uczelnią ani jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk nie jest również jednostką badawczo-rozwojową świadczącą usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Należy zauważyć, iż powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT przewiduje również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest ośrodkiem wysoko specjalistycznych procedur medycznych m.in. z zakresu kardiochirurgii, torakochirurgii, elektrokardiologii etc. Wnioskodawca zatrudnia kilkudziesięciu profesorów i docentów z dziedziny medycyny (prowadzi bowiem kilka oddziałów klinicznych), a w oparciu o umowę z U. prowadzi również działalność pozamedyczną, Wnioskodawca szkoli na tych oddziałach kadrę medyczną (studentów). Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy celem jego działania jest:

  • udzielanie specjalistycznych świadczeń zdrowotnych,
  • prowadzenie lecznictwa zamkniętego w oddziałach szpitalnych,
  • prowadzenie lecznictwa ambulatoryjnego w poradniach przyszpitalnych,
  • prowadzenie szkolenia podyplomowego kadr medycznych oraz zapewnienie pracownikom możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych i samorealizacji poprzez wprowadzenie systemu motywacyjnego i organizacji szkoleń,
  • prowadzenie edukacji w zakresie promocji zdrowia,
  • podejmowanie działań na rzecz rozwoju podmiotu jako nowoczesnego zakładu opieki zdrowotnej, ośrodka wymiany myśli medycznej oraz stosowania najnowszych technologii medycznych w ochronie zdrowia,
  • realizowanie zadać dydaktycznych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w szczególności finansowanych lub współfinansowanych na zasadach określonych w przepisach o finansowaniu nauki, zarówno samodzielnie, jak i we współpracy z innymi ośrodkami w kraju i za granicą na podstawie zawartych umów określających warunki współpracy i finansowania.

Wnioskodawca zgodnie z ww. zadaniami planuje prowadzić w szerszym zakresie, szkolenia kadr medycznych (lekarzy, pielęgniarek i farmaceutów) w celu podnoszenia ich kwalifikacji zawodowych w formie szkoleń i konferencji naukowych, jak również ich kształcenia podyplomowego w zakresie nauk medycznych i organizacji ochrony zdrowia. Formy wymienionego szkolenia (kształcenia) będą zawsze nawiązywać do obowiązków wymienionych zawodów medycznych przewidzianych w odpowiednich przepisach dla lekarzy, pielęgniarek i farmaceutów lub do uzupełniających szkoleń zawodowych. Za przedmiotowe szkolenia i konferencje szpital zamierza pobierać opłaty od uczestników, konieczne do zrefundowania kosztów ich organizacji (koszty materiałów, infrastruktury, wykładowców i naboru).

Przedmiotem interpretacji będą szkolenia pozostające w bezpośrednim związku z branżą i zawodem uczestnika szkolenia i będzie to kształcenie w celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Analizując przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe pod kątem zwolnienia usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT podkreślenia wymaga, że niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o wskazany przez Wnioskodawcę w treści wniosku opis zdarzenia przyszłego, w szczególności jeśli chodzi o wskazane przez Wnioskodawcę przepisy innych gałęzi prawa niż prawo podatkowe, bowiem organ wydający interpretację jest związany wyłącznie opisem przedstawionym przez Wnioskodawcę w treści wniosku i nie jest uprawniony do samodzielnego uzupełniania czy modyfikowania zdarzenia przyszłego.

Jako przepisy, z których mają wynikać formy i zasady w oparciu o które wskazane we wniosku szkolenia mają się odbywać Wnioskodawca wskazał:

  • ustawę z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2008r. Nr 136, poz. 857 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 października 2005r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 213, poz. 1779 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie sposobów dopełniania obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 231, poz. 2326 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2002r. w sprawie uzyskania tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia ( Dz. U. Nr 173, poz. 1419 ze zm.).

Odnosząc się do zagadnienia ewentualnego zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia podyplomowego lekarzy należy mieć na uwadze, że okoliczność, iż przepisy nakładają na określone grupy zawodowe obowiązek doskonalenia zawodowego, nie jest wystarczającą przesłanką do zwolnienia usług kształcenia od podatku od towarów i usług. Dla objęcia usług kształcenia zawodowego zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług konieczne jest, by przepisy regulowały formy i zasady tego kształcenia.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 277, poz. 1634 ze zm.), lekarz ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego, w szczególności w różnych formach kształcenia podyplomowego.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów mogą prowadzić:

  1. podmioty uprawnione do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego lub szkolenia w zakresie uzyskiwania umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych;
  2. inne podmioty niż wymienione w pkt 1 uprawnione do kształcenia podyplomowego na podstawie odrębnych przepisów, w szczególności: medyczne szkoły wyższe, szkoły prowadzące działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, medyczne jednostki badawczo-rozwojowe;
  3. inne podmioty niż wymienione w pkt 1 i 2 po uzyskaniu wpisu w rejestrze podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów, zwane dalej ?organizatorami kształcenia?.

Jak stanowi art. 19 ust. 2 ww. ustawy, warunkami prowadzenia kształcenia podyplomowego są:

  1. posiadanie planu kształcenia realizowanego w określonym czasie zawierającego w szczególności:
    1. cel (cele) kształcenia,
    2. przedmiot i zakres kształcenia, zgodny z aktualną wiedzą medyczną,
    3. formę (formy) kształcenia,
    4. wymagane kwalifikacje uczestników,
    5. sposób (sposoby) weryfikacji wyników kształcenia,
    6. sposób potwierdzania uczestnictwa i ukończenia kształcenia;
  2. zapewnienie kadry dydaktycznej o kwalifikacjach odpowiednich dla danego rodzaju kształcenia;
  3. zapewnienie odpowiedniej do realizacji programu kształcenia bazy dydaktycznej, w tym dla szkolenia praktycznego;
  4. posiadanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia, uwzględniającego narzędzia oceny jakości kształcenia oraz metody tej oceny;
  5. zapewnienie udzielania świadczeń zdrowotnych wchodzących w zakres kształcenia przez uprawnione podmioty i osoby posiadające uprawnienia oraz właściwe kwalifikacje do ich wykonywania.

Szkolenia podyplomowe dla lekarzy i lekarzy dentystów nie mogą odbywać się w zupełnie dowolnej formie. Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu określone zostały w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 231 poz. 2326 ze zm.).

Przepis § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Zdrowia stanowi, iż doskonalenie zawodowe lekarza obejmuje aktywność zawodową w ramach samokształcenia lub w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowego poprzez odbywanie szkolenia specjalizacyjnego, zwanego dalej "specjalizacją", nabywanie umiejętności zawodowych z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych, zwane dalej "umiejętnością", oraz doskonalenie w innych formach kształcenia.

Natomiast zgodnie z § 2 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarza polega na stałej aktywności zawodowej. Lekarz potwierdza aktywność zawodową poprzez uzyskiwanie odpowiedniej liczby punktów edukacyjnych, obliczonych w ustalonych okresach rozliczeniowych.

Formy realizacji obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów określone zostały w § 3 powyższego rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem, lekarz realizuje obowiązek doskonalenia zawodowego poprzez:

  1. realizowanie programu specjalizacji lub umiejętności;
  2. udział w kursie medycznym nieobjętym programem odbywanej specjalizacji lub nabywanej umiejętności lub w kursie medycznym, realizowanym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego i sieci internetowej z ograniczonym dostępem, który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej;
  3. odbycie praktyki klinicznej w krajowym lub zagranicznym ośrodku specjalistycznym;
  4. udział w krajowym lub zagranicznym kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjum naukowym;
  5. udział w posiedzeniu oddziału stowarzyszenia działającego jako ?kolegium specjalistów? albo ?lekarskie towarzystwo naukowe?, zwane dalej ?towarzystwem naukowym?;
  6. udział w szkoleniu wewnętrznym organizowanym przez zakład opieki zdrowotnej, w którym lekarz udziela świadczeń zdrowotnych, lub przez grupę lekarzy;
  7. wykłady lub doniesienia w formie ustnej lub plakatowej na kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjum naukowym;
  8. udział w programie edukacyjnym opartym o zadania testowe, akredytowanym przez towarzystwo naukowe lub kolegium specjalistów lub w programie edukacyjnym, realizowanym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego i sieci internetowej z ograniczonym dostępem, który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej;
  9. uzyskanie stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu profesora ? w zakresie nauk medycznych;
  10. napisanie i opublikowanie fachowej książki medycznej, artykułu w fachowym, recenzowanym czasopiśmie lub edukacyjnego programu multimedialnego;
  11. napisanie i opublikowanie książki, artykułu lub programu multimedialnego o charakterze popularnonaukowym;
  12. przetłumaczenie i opublikowanie fachowej książki medycznej, rozdziału w książce, artykułu w fachowym czasopiśmie medycznym lub edukacyjnego programu multimedialnego;
  13. kierowanie specjalizacją lekarzy lub nabywaniem przez lekarzy umiejętności;
  14. prowadzenie szkolenia lekarzy stażystów;
  15. indywidualną prenumeratę fachowego czasopisma medycznego indeksowanego przez filadelfijski Instytut Informacji Naukowej lub Index Copernicus;
  16. przynależność do kolegium specjalistów lub towarzystwa naukowego.

Stosownie do § 4 ww. rozporządzenia:

  1. Lekarz realizujący obowiązek doskonalenia zawodowego prowadzi indywidualną ewidencję przebiegu doskonalenia zawodowego, w formie ?Ewidencji Doskonalenia Zawodowego?, której wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
  2. ?Ewidencję Doskonalenia Zawodowego? lekarz otrzymuje nieodpłatnie od okręgowej izby lekarskiej, której jest członkiem.
  3. Lekarz przedstawia okręgowej radzie lekarskiej do wglądu ?Ewidencję Doskonalenia Zawodowego? wraz z dokumentami stanowiącymi potwierdzenie odbycia określonych form doskonalenia zawodowego przed zakończeniem okresu rozliczeniowego.
  4. Dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarza okręgowa rada lekarska potwierdza przez dokonanie wpisu w okręgowym rejestrze lekarzy oraz w dokumencie ?Prawo wykonywania zawodu lekarza? albo ?Prawo wykonywania zawodu lekarza dentysty?, w części ?wpisy uzupełniające?. Wzór wpisu do dokumentu prawa wykonywania zawodu stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
  5. Potwierdzenia, o którym mowa w ust. 4, dokonuje się na podstawie przedłożonej przez lekarza ?Ewidencji Doskonalenia Zawodowego? oraz dokumentacji potwierdzającej odbycie określonych form doskonalenia zawodowego.
  6. Liczbę punktów edukacyjnych odpowiadających poszczególnym formom doskonalenia zawodowego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Jednocześnie rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2006r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 239, poz. 1739) określa:

  1. szczegółowy tryb postępowania w sprawach dokonywania wpisu podmiotów zamierzających wykonywać działalność w zakresie kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów, zwanych dalej ?organizatorem kształcenia?, do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów, zwanego dalej ?rejestrem?;
  2. wzory dokumentów:
    1. wniosku o wpis do rejestru,
    2. informacji o formie kształcenia, o której mowa w art. 19c ust. 5 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, zwanej dalej ?informacją?,
    3. zaświadczenia o wpisie do rejestru;
  3. sposób prowadzenia rejestru;
  4. wysokość opłaty za wpis do rejestru.

Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie kształcenia podyplomowego lekarzy, jakkolwiek nie wypełniają dyspozycji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Przedmiotowe szkolenie pozwala dopełnić obowiązek doskonalenia zawodowego, gdyż pozostaje w związku z zawodem uczestników kursu, którymi są lekarze. Udział w takim kształceniu pozwala na uaktualnienie wiedzy służącej celom zawodowym.

Zasady organizowania i przeprowadzania ww. usług kształcenia podyplomowego lekarzy zostały ściśle uregulowane w przepisach ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz w rozporządzeniach Ministra Zdrowia w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów. Zatem w sytuacji gdy Wnioskodawca jak wskazał we wniosku, będzie świadczył przedmiotowe usługi zgodnie z tymi przepisami, spełniona zostanie przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, tzn. przedmiotowe szkolenia prowadzone będą w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W związku z tym, że w sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia podyplomowego lekarzy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, badanie ewentualnego zwolnienia dla tych szkoleń na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b i lit. c tej ustawy uznano za bezzasadne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika