1. Czy Gmina może na bieżąco odliczać podatek VAT wynikający z faktur wystawionych przez wykonawcę (...)

1. Czy Gmina może na bieżąco odliczać podatek VAT wynikający z faktur wystawionych przez wykonawcę dotyczących danej inwestycji?
2. Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT po zakończeniu inwestycji i oddaniu jej do użytkowania?
3. Jakie dokumenty upoważniają Gminę do korzystania z możliwości odliczenia podatku VAT od inwestycji?
4. Jaki okres umowy dzierżawy wybudowanych obiektów uprawnia Gminę do odliczenia podatku VAT od inwestycji?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2008r. (data wpływu 11 sierpnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2008r. (data wpływu 22 października 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących budowy pijalni wód mineralnych i tężni solankowej do inhalacji naturalnej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących budowy pijalni wód mineralnych i tężni solankowej do inhalacji naturalnej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 października 2008r. (data wpływu 22 października 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 października 2008r. znak IBPP1/443-1146/08/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina rozpoczęła budowę pijalni wód mineralnych i tężni solankowej do inhalacji naturalnej z urządzeniami i przyłączami infrastruktury technicznej na terenie parku zdrojowego. Inwestycja w całości finansowana jest ze środków własnych Gminy, planowany termin ukończenia inwestycji ustalono na dzień 10 listopada 2008r. W umowie zawartej z wykonawcą inwestycji na wykonanie usług, nie określono późniejszego przeznaczenia budowanych obiektów. W chwili obecnej nie zostały podjęte żadne decyzje, nie zostały zawarte umowy określające czy wybudowane obiekty będą służyć wyłącznie wykonywaniu czynności opodatkowanych na podstawie umów cywilnoprawnych, czy miałyby służyć realizacji zadań nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana.
W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że Urząd Miasta działa w imieniu Gminy, wykonuje w jej imieniu nałożone na nią zadania. Gmina i Urząd Miasta nie są odrębnymi podatnikami podatku VAT, sporządzana jest jedna deklaracja dla celów podatku VAT. Faktury dokumentujące wykonanie inwestycji wystawiane będą na Urząd Miasta.

W chwili obecnej organy wykonawcze nie podjęły żadnych decyzji odnośnie inwestycji, czy będzie:

  • oddana do nieodpłatnego użyczenia lub użytkowania,
  • przekazana w trwały zarząd,
  • przekazana w formie aportu,
  • przekazana odpłatnie innemu podmiotowi na podstawie umowy cywilnoprawnej (najmu, dzierżawy).

Właścicielem inwestycji po jej zakończeniu będzie Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Gmina może na bieżąco odliczać podatek VAT wynikający z faktur wystawionych przez wykonawcę dotyczących tej inwestycji...
  2. Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT po zakończeniu inwestycji i oddaniu jej do użytkowania...
  3. Jakie dokumenty upoważniają Gminę do korzystania z możliwości odliczenia podatku VAT od inwestycji...
  4. Jaki okres umowy dzierżawy wybudowanych obiektów uprawnia Gminę do odliczenia podatku VAT od inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przypadku inwestycji finansowanych przez Gminę, które po zakończeniu inwestycji będą oddane w odpłatną dzierżawę, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na inwestycje. Zgodnie z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do odliczenia przysługuje również w przypadku, kiedy podatnik nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a następnie zmieniło się to prawo, będzie o tym decydować fakt czy inwestycja po jej oddaniu do użytkowania wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Na podstawie art. 86 ust. 13, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później niż w okresie 5 lat licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.
Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina może skorzystać z możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w kosztach inwestycji z faktur wystawionych na Urząd Miasta w przypadku odpłatnego przekazania na podstawie umowy cywilnoprawnej tj. umowy dzierżawy, najmu wybudowanych przez siebie obiektów.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie określa czasookresu oddania wybudowanych obiektów w najem czy dzierżawę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 6 wyżej cytowanej ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.

U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jednostki samorządu terytorialnego są więc innymi, niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, lecz są objęte zwolnieniem w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.
Stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.), gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1). Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:a) z tytułu nabycia towarów i usług,
    b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
    - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  2. w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina rozpoczęła budowę pijalni wód mineralnych i tężni solankowej do inhalacji naturalnej z urządzeniami i przyłączami infrastruktury technicznej na terenie parku zdrojowego. Inwestycja w całości finansowana jest ze środków własnych Gminy, planowany termin ukończenia inwestycji ustalono na dzień 10 listopada 2008r. W umowie zawartej z wykonawcą inwestycji na wykonanie usług, nie określono późniejszego przeznaczenia budowanych obiektów. W chwili obecnej nie zostały podjęte żadne decyzje, nie zostały zawarte umowy określające czy wybudowane obiekty będą służyć wyłącznie wykonywaniu czynności opodatkowanych na podstawie umów cywilnoprawnych, czy miałyby służyć realizacji zadań nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana.
W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego podano ponadto, że Urząd Miasta działa w imieniu Gminy, wykonuje w jej imieniu nałożone na nią zadania. Gmina i Urząd Miasta nie są odrębnymi podatnikami podatku VAT, sporządzana jest jedna deklaracja dla celów podatku VAT. Faktury dokumentujące wykonanie inwestycji wystawiane będą na Urząd Miasta.

W chwili obecnej organy wykonawcze nie podjęły żadnych decyzji odnośnie inwestycji, czy będzie:

  • oddana do nieodpłatnego użyczenia lub użytkowania,
  • przekazana w trwały zarząd,
  • przekazana w formie aportu,
  • przekazana odpłatnie innemu podmiotowi na podstawie umowy cywilnoprawnej (najmu, dzierżawy).

Właścicielem inwestycji po jej zakończeniu będzie Gmina.
Jak wynika z powyższego opisu, nie została jeszcze podjęta decyzja jakie będzie przeznaczenie inwestycji po jej zakończeniu, jednakże we własnym stanowisku dotyczącym przedmiotowej sprawy, Wnioskodawca zawęził zdarzenie przyszłe do przypadku odpłatnego przekazania na podstawie umowy cywilnoprawnej tj. umowy dzierżawy, najmu wybudowanych przez siebie obiektów, czyli do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem dla celów dokonania interpretacji indywidualnej przyjęto za Wnioskodawcą, że wybudowane obiekty będą służyły czynnościom opodatkowanym. Rozpoczynając bowiem inwestycję, Wnioskodawca musi podjąć wstępną decyzję dotyczącą jej przyszłości po ukończeniu i na podstawie tej decyzji stosować odpowiednie do niej przepisy prawa podatkowego. Przyjmując więc, że nabywane w celu zrealizowania inwestycji towary i usługi będą służyły w przyszłości czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług (tj. będą przedmiotem odpłatnej umowy cywilnoprawnej dzierżawy lub najmu), stosownie do cytowanego wcześniej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje:

  1. w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18;
  2. w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca;
  3. w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust.

    13 pkt 1, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy - w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności;

  4. w przypadku dokonania spisu z natury określonego w art. 113 ust. 5 i 7 - nie później niż w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tego spisu;
  5. w przypadku stosowania w imporcie towarów procedury uproszczonej, polegającej na wpisie do rejestru zgodnie z przepisami celnymi - za okres rozliczeniowy, w którym podatnik dokonał wpisu do rejestru; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wykazanego w tym rejestrze.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy o VAT).
Zatem odpowiadając na pytanie pierwsze Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że jeśli planowana inwestycja będzie służyła wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT (odpłatna dzierżawa czy najem) i nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia ?na bieżąco? podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.
W kwestii natomiast kolejnego pytania Wnioskodawcy tj. czy ma on możliwość odliczenia podatku VAT po zakończeniu inwestycji i oddaniu jej do użytkowania, należy wskazać, że przy założeniu, że Wnioskodawca będzie wykorzystywał wytworzony majątek w dalszym ciągu do wykonywania czynności opodatkowanych (dzierżawa, najem), nabyte prawo do odliczenia podatku VAT nie ulegnie zmianie.
Jeżeli natomiast w trakcie użytkowania wytworzonego środka trwałego nastąpi zmiana przeznaczenia tego mienia tak, że będzie on służył czynnościom zwolnionym lub niepodlegającym opodatkowaniu lub działalności mieszanej (opodatkowanej, nieopodatkowanej i zwolnionej), Wnioskodawca będzie zobowiązany do odpowiedniego zastosowania przepisów art. 91 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio (art. 91 ust. 2 ustawy o VAT).
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (art. 91 ust. 3 ustawy o VAT).
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów, o których mowa w ust. 2, uważa się, że towary te są nadal używane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty (art. 91 ust. 4 ustawy o VAT).
Korekta po sprzedaży, o której mowa w ust. 4, powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż (art. 91 ust. 5 ustawy o VAT).

W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru związane jest z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu - do obliczenia korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu (art. 91 ust. 6 ustawy o VAT).

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7 ustawy o VAT).
Z kolei na podstawie przywołanego wyżej art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Jeśli zatem po oddaniu do użytkowania wytworzonego majątku, co do którego Wnioskodawca dokonał wcześniej odliczenia, zmieni się sposób jego wykorzystywania tak, że również zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru czy usługi, Wnioskodawca będzie zobowiązany do odpowiedniego zastosowania wskazanych wyżej przepisów, w szczególności art. 91 ust. 7 ustawy o VAT.

Jeśli natomiast chodzi o dokumenty uprawniające do korzystania z odliczenia podatku VAT od inwestycji (pytanie 3), to należy odwołać się do wskazanego już wcześniej art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    a) z tytułu nabycia towarów i usług,
    b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
    - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust.

    4;

  2. w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zatem dokumentami uprawniającymi do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego są co do zasady faktury wystawione na podstawie ustawy o VAT.
Na zakończenie należy również zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że ustawa o VAT (ani przepisy wykonawcze do tej ustawy) nie określa okresu na jaki musi być zawarta umowa dzierżawy, aby przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku VAT od inwestycji. Jak wynika z przedstawionych wyżej przepisów, czynnikiem warunkującym prawo do odliczenia jest związek zakupionych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi i jeśli w okresie korekty (o której mowa w art. 91 ustawy o VAT), tj. 5 lat lub 10 lat, zależność ta nie zmieni się, Wnioskodawca nie utraci lub nie będzie musiał ograniczyć przysługującego mu prawa do odliczenia.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. organ informuje, że kwestia w zakresie podjęcia przez Burmistrza Miasta decyzji określającej formę władania wybudowanej ?pijalni wód mineralnych i tężni solankowej do inhalacji naturalnej? będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika