Czy świadczone usługi medyczne mogą być dokumentowane za pomocą kwitariusza?

Czy świadczone usługi medyczne mogą być dokumentowane za pomocą kwitariusza?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej zawarte we wniosku z dnia 7 sierpnia 2008r. (data wpływu 12 sierpnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania świadczonych usług medycznych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania świadczonych usług medycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej ? będący podatnikiem VAT czynnym - świadczy usługi medyczne sklasyfikowane w PKWiU 85, czyli objęte zwolnieniem przedmiotowym, jak również prowadzi sprzedaż opodatkowaną, która obejmuje m.in. sprzedaż: usług ksero, usług parkingowych, usług diagnostycznych, najmu lokali na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz dla podmiotów gospodarczych.Sprzedaż opodatkowaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca ewidencjonuje za pośrednictwem kasy fiskalnej, natomiast ewidencja sprzedaży usług medycznych zwolnionych od VAT tj. np.: porody rodzinne, szkoła rodzenia prowadzona jest na podstawie dokumentów wystawionych przez upoważnione do tego komórki organizacyjne, a zapłata pobierana jest w kasie głównej ZZOZ dokumentem KP.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku usług medycznych, które podlegają zwolnieniu z ewidencji za pośrednictwem kasy fiskalnej, obrót można dokumentować za pomocą np. kwitariusza...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma on obowiązku wystawiania faktur dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, chyba że osoba fizyczna zażąda jej wystawienia. Ponadto zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia w poz. 26.W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu za pośrednictwem kasy fiskalnej, jak również wystawiania faktur VAT. Wnioskodawca może ewidencjonować sprzedaż za pomocą innych urządzeń księgowych umożliwiających prawidłowe określenie wielkości obrotu, tj. np. za pomocą kwitariusza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 cyt. wyżej ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy. Przy czym zarówno towary, jak i usługi, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119, identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W myśl art. 111 ust. 1 cyt. ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ponadto zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej ? będący podatnikiem VAT czynnym - świadczy usługi medyczne sklasyfikowane w PKWiU 85, jak również prowadzi sprzedaż opodatkowaną, która obejmuje m.in. sprzedaż: usług ksero, usług parkingowych, usług diagnostycznych, najmu lokali na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz dla podmiotów gospodarczych.Sprzedaż opodatkowaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca ewidencjonuje przy zastosowaniu kasy rejestrującej, natomiast ewidencja sprzedaży usług medycznych zwolnionych od VAT tj. np.: porody rodzinne, szkoła rodzenia prowadzona jest na podstawie dokumentów wystawionych przez upoważnione do tego komórki organizacyjne, a zapłata pobierana jest w kasie głównej ZZOZ dokumentem KP. Minister Finansów w § 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720) zwolnił z obowiązku ewidencjonowania do 31 grudnia 2008r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W ww. załączniku określającym czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania pod poz. 26 wymienione zostały usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej PKWiU 85.

W świetle powyższego, jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę usługi medyczne (tj. np. porody rodzinne, szkoła rodzenia), są klasyfikowane jak podaje na Wnioskodawca do PKWiU 85, to na podstawie ww. § 2 pkt 1 cyt. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Jak stanowi art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust.

2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu świadczenia usług medycznych (sklasyfikowanych w PKWiU 85) przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jak również nie ma obowiązku dokumentowania świadczenia tychże usług - na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - fakturą VAT (o ile osoby te nie żądają wystawienia takiej faktury). Ustawa o podatku od towarów i usług jak również przepisy wykonawcze do tej ustawy nie wymieniają innego sposobu dokumentowania dostawy towarów lub świadczenia usług niż przy zastosowaniu kasy rejestrującej lub poprzez wystawienie faktury VAT. Jednakże w sytuacji przedstawionej w przedmiotowym wniosku ? czyli w sytuacji gdy nie występuje u Wnioskodawcy obowiązek dokumentowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej jak również obowiązek dokumentowania go fakturą VAT, Wnioskodawca w celu prawidłowego określenia wielkości obrotu może ewidencjonować sprzedaż za pomocą innych dokumentów księgowych np. kwitariusza (KP).

Ponadto nadmienia się, iż zgodnie z art. 109 ust. 3 ww. ustawy o VAT podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.Jeżeli zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej lub wystawienia faktury VAT, to może ewidencjonować obrót w inny, przyjęty przez siebie sposób, który pozwoli na prawidłowe określenie kwoty obrotu oraz należnego podatku zgodnie z ww. przepisami.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika