Dostawę niezabudowanej działki, o której mowa we wniosku należy uznać za sprzedaż majątku prywatnego (...)

Dostawę niezabudowanej działki, o której mowa we wniosku należy uznać za sprzedaż majątku prywatnego Wnioskodawcy, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki na rzecz Urzędu Miasta ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki na rzecz Urzędu Miasta.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 lutego 2014 r. IBPP1/443-1163/13/DK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2002 r. na podstawie aktu darowizny od cioci, Wnioskodawca został właścicielem nieruchomości oznaczonej jako ?rola? i ?podwórze? o łącznej powierzchni 0,8706 ha, w tym 0,6726 ha rola. Wnioskodawca pola nie użytkował ani nie odstępował odpłatnie osobom trzecim, nie dokonywał uzbrojenia ani nie występował o zmianę miejscowego zagospodarowana przestrzennego. W 2001 r. kiedy Wnioskodawca nie był jeszcze właścicielem, Urząd Miasta ww. planach ujął ten teren pod zabudowę jednorodzinną. O ww. planie Wnioskodawca dowiedział się dopiero w 2010 r. kiedy to Urząd wystąpił do niego na piśmie z zapytaniem o możliwość zakupu tej roli w całości. Wg ewidencji gruntów to nadal grunt rolny sklasyfikowany jako Kl IV. W 2013 roku Urząd Miasta i Gminy podjął decyzję o zmianie planu zagospodarowania przestrzennego, którego prace mają się zakończyć w 2014 r. W ww. planie ma nastąpić scalenie nieruchomości należące do Urzędu Miasta, Wnioskodawcy i jego sąsiada i ich podział. Całość prac ma się zakończyć ok. roku 2015. Wnioskodawca zaznacza, że jest emerytem i nie prowadzi działalności gospodarczej a także nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług ani też rolnikiem.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca podaje, że:

1.Na pytanie tut. organu zadane w wezwaniu z dnia 18 lutego 2014 r.: ?Z ilu działek składa się nieruchomość otrzymana przez Wnioskodawcę w drodze darowizny ? czy są to działki zabudowane (jakimi budynkami i budowlami) czy niezabudowane??, Wnioskodawca odpowiedział, że nieruchomość składa się z jednej działki niezabudowanej.

2.Na pytanie tut. organu: ?W jakim celu nabył Pan w drodze darowizny ww. nieruchomość, w jaki sposób zamierzał ją Pan wykorzystać??, Wnioskodawca odpowiedział, że nieruchomość otrzymał z woli cioci nie mając na myśli celu użytkowania.

3.Na pytanie tut. organu: ?Co jest przyczyną planowanej przez Wnioskodawcę sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze darowizny??, Wnioskodawca odpowiedział, że chęć nabycia nieruchomości przez Urząd Miasta.

4.Na pytanie tut. organu: ?Na jaki cel, zamierza Pan przeznaczyć środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości??, Wnioskodawca odpowiedział: ?zaspokojenie potrzeb własnych?.

5.Na pytanie tut. organu: ?Co jest powodem zmiany przeznaczenia ww. terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego, na czyj wniosek podjęto decyzję o tej zmianie, w jakim celu i na czym ona polegała??, Wnioskodawca odpowiedział, że nie zna powodu zmiany przeznaczenia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Urząd Miasta sam dokonał zmiany.

6.Na pytanie tut. organu: ?Jakie w momencie sprzedaży, będzie dokładne przeznaczenie każdej z działek, wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy lub, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy, z decyzji o warunkach zagospodarowania (zabudowy) terenu??, Wnioskodawca odpowiedział, że w planie przestrzennym nieruchomość będzie przeznaczona pod zabudowę jednorodzinną.

7.Na pytanie tut. organu: ?Ile geodezyjnie wyodrębnionych działek Wnioskodawca zamierza sprzedać Urzędowi Miasta??, Wnioskodawca odpowiedział, że jedną.

8.Na pytanie tut. organu: ?Czy przedmiotem sprzedaży będą wyłącznie działki niezabudowane, czy również zabudowane (jeśli tak to jaka to zabudowa, kiedy i przez kogo wybudowana?)??, Wnioskodawca odpowiedział, że przedmiotem sprzedaży będzie wyłącznie działka niezabudowana.

9.Na pytanie tut. organu: ?Czy w stosunku do przedmiotowych działek podjął Pan lub zamierza podjąć takie działania jak: uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania (zabudowy) dla sprzedawanego terenu lub jakiekolwiek inne działania, jeśli tak to w jakim celu??, Wnioskodawca odpowiedział, że nie.

10.Na pytanie tut. organu: ?Czy w stosunku do przedmiotowych działek podjął Pan lub zamierza podjąć jakiekolwiek czynności w celu ich uatrakcyjnienia np. uzbrojenie terenu, wydzielenie lub budowa drogi, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetyczne itp., jeśli tak to jakie i w jakim celu??, Wnioskodawca odpowiedział, że nie.

11.Na pytanie tut. organu: ?W jaki konkretnie sposób działki (i ewentualne usytuowane na nich obiekty budowlane), należące do Wnioskodawcy były i będą przez niego wykorzystywane od chwili nabycia do momentu planowanej sprzedaży (proszę podać odrębnie dla każdej działki i budynków/budowli)??, Wnioskodawca odpowiedział, że nieruchomość to rola i nie jest przez niego wykorzystana.

12.Na pytanie tut. organu: ?Czy Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym ? jeśli tak to od kiedy??, Wnioskodawca odpowiedział, że nie.

13.Na pytanie tut. organu: ?Czy działki i ewentualne budynki/budowle na nich usytuowane były wykorzystywane do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług? (proszę podać odrębnie dla działki i budynków/budowli oraz wskazać w jaki sposób, jakie konkretnie produkty rolne uzyskiwał Pan z ww. gruntów oraz jak były wykorzystywane ww. płody rolne)?, Wnioskodawca odpowiedział, że nie.

14.Na pytanie tut. organu: ?Czy działki były przedmiotem najmu, dzierżawy (jakie pożytki Wnioskodawca czerpał z tego tytułu - proszę podać odrębnie dla każdej działki)??, Wnioskodawca odpowiedział, że nie.

15.Na pytanie tut. organu: ?Jeśli na przedmiotowych działkach znajdują się obiekty budowlane to czy były one przedmiotem najmu, dzierżawy i w jakim okresie (proszę o wskazanie daty zawarcia pierwszej umowy w stosunku do każdego obiektu budowlanego ? czy od daty jej zawarcia upłynęło więcej niż 2 lata)??, Wnioskodawca odpowiedział, że nie.

16.Na pytanie tut. organu: ?Jeśli na przedmiotowych działkach w momencie sprzedaży będą posadowione obiekty budowlane to czy będą one stanowiły budynki, budowle lub ich części w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. z 2010 r. Dz.U. Nr 243 poz. 1623 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) ? jeżeli tak, to jakie będzie ich oznaczenie PKOB (należy podać odrębnie dla każdego z obiektów).

  1. Czy te budynki i budowle będą trwale z gruntem związane?
  2. Kiedy budynki i budowle zostały wybudowane i oddane do użytkowania?
  3. (proszę wskazać odrębnie dla każdego z obiektów).?, Wnioskodawca odpowiedział, że nie.

17.Na pytanie tut. organu: ?Czy, a jeśli tak to kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie każdego z obiektów, dokonane w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), tj. kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej,

oraz jaka konkretnie czynność stanowiła to pierwsze zasiedlenie??, Wnioskodawca odpowiedział: brak zasiedlenia.

18.Na pytanie tut. organu: ?Na czym to pierwsze zasiedlenie polegało, kto, komu, kiedy i na podstawie jakiej umowy wydał poszczególne budynki/budowle lub ich części??, Wnioskodawca odpowiedział vide 16.

19.Na pytanie tut. organu: ?Czy Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie tych obiektów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które były wyższe niż 30% ich wartości początkowej? (należy podać odrębnie dla każdego z obiektów).?, Wnioskodawca odpowiedział, że nie.

20.Na pytanie tut. organu: ?Czy posiada Pan jeszcze inne nieruchomości przeznaczone w przyszłości do sprzedaży (oprócz opisanych we wniosku), jeśli tak to jakie??, Wnioskodawca odpowiedział, że nie.

21.Na pytanie tut. organu: ?Czy dokonywał Pan już wcześniej sprzedaży nieruchomości, jeżeli tak to jakich i kiedy oraz czy ewentualnie z tego tytułu odprowadził Pan podatek VAT, składał deklaracje VAT-7 oraz zgłoszenie rejestracyjne VAT-R??, Wnioskodawca odpowiedział: ?Tak mieszkanie po zmarłym bracie w 2010 r. Nie odprowadzałem Vatu.?

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jednorazowe zbycie tego pola w całości Urzędowi Miasta niesie za sobą obowiązek zapłacenia podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przedstawionymi faktami, sprzedaż ww. działki nie podlega opodatkowaniu podatkiem towarów i usług. Zgodnie z ust. 2 art. 15 ust. ww. nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług bo nie jest osobą prawną ani jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej ani też osobą fizyczną wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą. W myśl art. l5 ust. 2 ww. nie jest to działalność gospodarcza prowadzona w sposób ciągły dla celów zarobkowych tylko czynność związana ze zwykłym wykonywaniem prawa własności tu wyr. z dnia 24 czerwca 2009 r. wydany przez WSA we Wrocławiu (sygnatura: I SA/Wr 98/09/ cyt. ?... nie jest działalnością handlową sprzedaż majątku osobistego (prywatnego), który nie został nabyty w celach odsprzedaży (handlowych), lecz spożytkowania w celach osobistych.?

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym przypadku gruntu, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy czynność podlegającą opodatkowaniu wykona podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności powinny nosić znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie o VAT, tzn. powinny polegać na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem ?podatnik? tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty ani też wykorzystany w trakcie jego posiadania w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jeżeli dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód i jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności nie noszą znamion działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie o VAT, to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2, podmiotu dokonującego tych czynności nie można uznać za podatnika VAT.

Taka właśnie sytuacja występuje w przypadku sprzedaży przez daną osobę majątku prywatnego. Majątek taki nabywany jest bowiem na własne potrzeby danej osoby, a nie z przeznaczeniem do działalności gospodarczej, w tym handlowej, a zatem jego sprzedaż zarówno w całości jak i w częściach, jednemu lub wielu nabywcom, z zyskiem lub bez, nie może być uznana za działalność handlową ze skutkiem w postaci uznania tej osoby za podatnika VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, ani nie jest rolnikiem ryczałtowym.

W 2002 r. na podstawie aktu darowizny, Wnioskodawca został właścicielem nieruchomości, która składa się z jednej niezabudowanej działki.

Otrzymując tą działkę Wnioskodawca nie miał na myśli celu jej użytkowania.

Otrzymana w drodze darowizny nieruchomość nie jest i nie była przez Wnioskodawcę wykorzystana.

Działka nie była przedmiotem najmu, dzierżawy i nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomości nabytą w drodze darowizny Urzędowi Miasta z uwagi na złożoną przez ten Urząd propozycję nabycia.

Środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości, Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na zaspokojenie własnych potrzeb.

Wnioskodawca zamierza sprzedać Urzędowi Miasta jedną geodezyjnie wyodrębnioną, niezabudowaną działkę.

W stosunku do przedmiotowej działki Wnioskodawca nie podjął i nie zamierza podjąć takich działań jak: uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania (zabudowy) dla sprzedawanego terenu (w 2013 roku Urząd Miasta i Gminy sam podjął decyzję o zmianie planu zagospodarowania tego terenu) ani innych czynności w celu uatrakcyjnienia działki (np. uzbrojenie terenu, wydzielenie lub budowa drogi, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetyczne itp.)

W momencie sprzedaży, działka zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy będzie przeznaczona pod zabudowę jednorodzinną.

Wnioskodawca dokonywał już wcześniej sprzedaży mieszkania po zmarłym bracie w 2010 r. jednak z tego tytułu nie odprowadzał podatku VAT.

Wnioskodawca nie posiada już innych nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do kwestii, czy jednorazowe zbycie tego pola w całości Urzędowi Miasta niesie za sobą obowiązek zapłacenia podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy odnieść się do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE wydanych w sprawach C-180-181/10. Z treści wskazanych orzeczeń wynika, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność ?handlową? wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie wykazał aktywności w rozporządzaniu nieruchomością, wykraczającej poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Należy przy tym wskazać, że Wnioskodawca nie zakupił gruntu lecz otrzymał go w drodze darowizny od swojej cioci. Zmiany przeznaczenia działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie są dokonywane na jego wniosek.

Wnioskodawca zamierza sprzedać przedmiotową działkę z uwagi na złożoną przez Urząd Miasta ofertę a środki uzyskane z jej sprzedaży przeznaczy na zaspokojenie potrzeb własnych.

Wnioskodawca nie podjął i nie zamierza podejmować jakichkolwiek czynności w celu uatrakcyjnienia przedmiotowej działki.

A zatem, w przedmiotowej sprawie nie występują przesłanki pozwalające uznać Wnioskodawcę za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie, iż nastąpiła dostawa towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie nie można przypisać Wnioskodawcy aktywności porównywalnej do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, dlatego też dostawę niezabudowanej działki, o której mowa we wniosku należy uznać za sprzedaż majątku prywatnego Wnioskodawcy, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tej sytuacji brak jest podstaw do uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu planowanej sprzedaży działki. Zatem ww. czynność sprzedaży działki będzie oznaczać działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług zastosowania nie mają.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż ww. działki nie podlega opodatkowaniu podatkiem towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie opodatkowania sprzedaży poszczególnych działek powstałych w wyniku podziału nieruchomości otrzymanej w drodze darowizny, na rzecz osób fizycznych, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika