Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem do spółki prawa handlowego nieruchomości (...)

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem do spółki prawa handlowego nieruchomości w postaci gruntu i budynków, nieruchomości niezabudowanych oraz urządzeń medycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2013r. (data wpływu 12 lutego 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2013r. (data wpływu 2 maja 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem do spółki prawa handlowego:

  • nieruchomości w postaci gruntu i budynków ? jest prawidłowe,
  • nieruchomości niezabudowanych ?jest nieprawidłowe,
  • urządzeń medycznych? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem do spółki prawa handlowego nieruchomości w postaci gruntu i budynków, nieruchomości niezabudowanych oraz urządzeń medycznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 kwietnia 2013r. (data wpływu 2 maja 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 kwietnia 2013r. znak: IBPP1/443-117/13/KJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto - Urząd Miasta jest miastem na prawach powiatu i podmiotem tworzącym dla Szpitala Miejskiego działającego w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej i zamierza dokonać przekształcenia Szpitala w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w oparciu o art. 69 i nast. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011r., Nr 112, poz. 654 z późn. zm.). Przeprowadzanie przekształcenia ma odbyć się poprzez sporządzenie aktu przekształcenia. Akt przekształcenia zastępuje czynności określone w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, ze zm.) poprzedzające złożenie wniosku o wpisanie spółki do rejestru przedsiębiorców. Zgodnie z art. 80 ww. ustawy dniem przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę będzie dzień wpisania tej spółki do rejestru przedsiębiorców, z dniem przekształcenia następuje wykreślenie z urzędu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej z Krajowego Rejestru Sądowego. Miasto będzie jedynym udziałowcem przekształconej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Miasto - Urząd Miasta jest właścicielem nieruchomości gruntowej, z której korzysta nieodpłatnie, na podstawie umowy użyczenia zawartej w dniu 28 marca 2002r., Szpital Miejski (dalej Szpital). Przedmiotowa nieruchomość została przekazana na własność Miasta w dniu 24 sierpnia 2001 roku na podstawie decyzji administracyjnej Wojewody. Nie było to nabycie z mocy prawa a podstawę prawną nabycia prawa własności stanowił art. 64 ustawy z dnia 13 października 1998r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną, który dawał prawo na wniosek zarządu powiatu przekazania decyzją administracyjną na rzecz powiatu mienia Skarbu Państwa służącego do wykonania zadań powiatu. Był to efekt reformy administracji rządowej, na podstawie której jednostki samorządu terytorialnego szczebla powiatowego stały się organem założycielskim dla części samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Na przedmiotową nieruchomość składają się działki zabudowane budynkami o wartości rynkowej : 10 380 154 zł oraz działki niezabudowane o wartości rynkowej: 1 908 446 zł. Są to wartości ustalone w operacie szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego. Budynki w latach 2009 ? czerwiec 2010 były przedmiotem modernizacji na łączną wartość 6.535.164 zł.

Miasto zamierza wyposażyć spółkę powstałą w wyniku przekształcenia Szpitala Miejskiego (dalej spółka) w nieruchomość, w obrębie której działa Szpital - poprzez objęcie udziałów w kapitale zakładowym przekształcanej spółki za wkład niepieniężny (aport) o wartości rynkowej 12 288 600 zł, na który będą się składać prawo własności nieruchomości zabudowanych o wartości rynkowej 10 380 154 zł; oraz prawo własności nieruchomości niezabudowanych o wartości rynkowej 1 908 446 zł.

Miasto - Urząd Miasta jest również właścicielem ruchomości, zakupionych przez Miasto w latach 2009 - 2010 z dotacji pozyskanej z budżetu państwa oraz środków własnych.

Przedmiotowe ruchomości zostały oddane do użytku Szpitalowi Miejskiemu na podstawie umowy użyczenia z 14 lutego 2011r. Rynkowa wartość przedmiotowych ruchomości to kwota 3 422 360 zł.

Miasto - Urząd Miasta zamierza również wyposażyć spółkę powstałą w wyniku przekształcenia Szpitala Miejskiego w ruchomości opisane powyżej poprzez objęcie udziałów w kapitale zakładowym przekształcanej spółki za wkład niepieniężny (aport w postaci ruchomości) o wartości 3 422 360 zł.

Miasto - Urząd Miasta nie dokonywało odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących modernizacji przedmiotowych budynków.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Towarami w rozumieniu ustawy o VAT są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Pod pojęciem dostawy towarów zgodnie z ww. art. 7 ust. 1 tej ustawy należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego spełnia definicję dostawy towarów - następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W aktualnie obowiązującym stanie prawnym, wnoszenie wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach, określonych w przepisach o podatku od towarów i usług, w zależności od przedmiotu aportu. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, pierwsze zasiedlenie to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Oddanie do użytkowania musi nastąpić w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało zatem miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę, leasing. Zarówno sprzedaż, jak i najem, dzierżawa, leasing są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Miasto - Urząd Miasta stało się właścicielem budynków na podstawie decyzji administracyjnej. Nieruchomości te zostały następnie oddane w bezpłatne użyczenie na rzecz SP ZOZ. Oddanie opisanych we wniosku budynków i wyposażenia do bezpłatnego używania nie następowało w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu.

W uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że:

Ad. l) Mienie, które będzie przedmiotem aportu nie będzie stanowić całości przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Ad 3 pkt 1a) Trzynaście geodezyjnie wyodrębnionych działek niezabudowanych będzie przedmiotem aportu.

Ad 3 pkt lb) Klasyfikację działek niezabudowanych będących przedmiotem aportu przedstawia poniższa tabela:

TABELA - PDF str.9


Ad 3 pkt lc) Dla całej nieruchomości będącej przedmiotem aportu, w tym działek niezabudowanych wskazanych powyżej wydano decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, ustalającą warunki i zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy dla: budowy budynku szpitala z łącznikami i pionami komunikacji zewnętrznej oraz przebudowy i rozbudowy budynku chirurgii i neurologii wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną zmiany układu dróg wewnętrznych wraz z budową miejsc postojowych w ramach przedsięwzięcia inwestycyjnego pod nazwą ?Modernizacja szpitala??.

Ad 3 pkt ld) Wnioskodawca nie dokonał wniesienia aportem działek niezabudowanych, gdyż nie istnieje jeszcze spółka kapitałowa, która powstanie w wyniku przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w reżimie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej. Działki, których dotyczy wniosek o udzielenie interpretacji nigdy nie były przedmiotem aportu.

Ad 3 pkt 2a) Dane nt. roku budowy poszczególnych budynków.


TABELA - PDF str. 10


Wszystkie budynki zostały nabyte na podstawie decyzji Wojewody z dnia 10 sierpnia 2001r. Wszystkie budynki zostały wybudowane przed wskazanym dniem. Budynki w znacznej części powstały na początku XX wieku.

Ad 3 pkt 2b) Budynkom będącym przedmiotem aportu nie zostały nadane symbole zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych.

Zgodnie z kartoteką budynków, budynki zlokalizowane w obrębie nieruchomości będącej przedmiotem aportu posiadają następującą funkcję: szpital, zakład opieki medycznej; inny budynek niemieszkalny; garaż; budynek przemysłowy.

Ad 3 pkt 2c) Według Wnioskodawcy żaden budynek, jak i jego część nigdy nie były przedmiotem transakcji w definicji pierwszego zasiedlenia określonej w art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nabył nieruchomości, które będą stanowić przedmiot aportu na mocy Decyzji Wojewody z dnia 10 sierpnia 2001r., transakcja ta nie nosiła znamion pierwszego zasiedlenia - nie podlegała opodatkowaniu.

Ad 3 pkt 2d) Według Wnioskodawcy żaden budynek, jak i jego część nigdy nie były przedmiotem transakcji w definicji pierwszego zasiedlenia określonej w art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ad 3 pkt 2e) Wnioskodawca nabył budynki na mocy decyzji Wojewody z dnia 10 sierpnia 2001r. oraz ponosił wydatki na ulepszenie budynków (zestawienie wydatków w poniższej tabeli). Wnioskodawca w stosunku do poniesionych wydatków nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na to że w trakcie modernizacji budynków nie posiadał wiedzy o przyszłym przekazaniu nieruchomości jako aportu do spółki.

TABELA - PDF str. 11


Ad 3 pkt 2f) Budynki od czasu ich nabycia na podstawie decyzji Wojewody z dnia 10 sierpnia 2001r. nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych. Wszystkie nieruchomości włącznie z budynkami są przedmiotem umowy użyczenia na rzecz SP ZOZ Szpitala Miejskiego.

Ad 3 pkt 2g) Wnioskodawca nigdy nie zawierał umów najmu/dzierżawy, których przedmiotem byłyby budynki mające być przedmiotem aportu. Wnioskodawca nie czerpał i nie czerpie pożytków z tytułu umów najmu/dzierżawy przedmiotowych budynków. Część budynków jest przedmiotem umów najmu/dzierżaw zawartych pomiędzy SP ZOZ Szpitalem Miejskim (użytkownikiem nieruchomości) a osobami trzecimi.

Ad 3 pkt 3a) Ruchomości będące przedmiotem aportu nie były używane bezpośrednio przez Wnioskodawcę po nabyciu. Ruchomości są użytkowane przez SP ZOZ Szpital Miejski - jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy.

Ad 3 pkt 3b) Wnioskodawca w stosunku do poniesionych wydatków nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na to że w trakcie nabycia ruchomości nie posiadał wiedzy o ich przyszłym przekazaniu jako aportu do spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca dokonując wniesienia aportem nieruchomości w postaci gruntu i posadowionych na nim zmodernizowanych budynków szpitala miejskiego do spółki prawa handlowego tj. Szpitala powstałego z przekształcenia publicznego zakładu opieki zdrowotnej jest zwolniony z opodatkowania podatkiem VAT tej czynności.
  2. Czy Wnioskodawca dokonując wniesienia aportem ruchomości w postaci urządzeń i sprzętu medycznego szpitala miejskiego do spółki prawa handlowego tj. Szpitala powstałego z przekształcenia publicznego zakładu opieki zdrowotnej jest zwolniony z opodatkowania podatkiem VAT tej czynności.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Uzasadnienie do pytania nr 1.

Zgodnie z przepisami art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. - zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli (?):

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Pod pojęciem pierwszego zasiedlenia, według definicji zawartej w art. 2 pkt 14 u.p.t.u. rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W sytuacji przedstawionej w opisie sprawy aport budynków szpitala nie będzie dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia, bowiem budynki te zostały w 2001r. przejęte na stan miasta w wyniku reformy administracji rządowej. Natomiast - biorąc pod uwagę przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a czynność wniesienia aportem budynków szpitala oraz trwale z nimi związanych gruntów i innych gruntów, będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT. Wnioskodawcy w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokonując modernizacji Wnioskodawca ponosił wydatki na ich ulepszenie, które stanowią więcej niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jednakże Wnioskodawca dokonywał ulepszeń w okresie, gdy budynki były przedmiotem użyczenia. Wydatki nie miały związku ze sprzedażą opodatkowaną i Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu tych wydatków, stąd nie dokonywał odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących modernizacji przedmiotowych budynków. W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy o VAT). Zatem, grunty zabudowane podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla obiektu budowlanego, który się na nim znajduje. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków lub budowli trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków lub budowli korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Z przyczyn powyższych Wnioskodawca stoi na stanowisku, że aport obejmujący dostawę budynków i gruntów, na których posadowione są budynki korzysta ze zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Uzasadnienie do pytania nr 2.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzenia tymi towarami jak właściciel.

Wnioskodawca uznaje, że wniesienie aportem ruchomości do spółki prawa handlowego będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT gdyż Wnioskodawca po zakupie nowych urządzeń w latach 2009-2010 używał tych ruchomości do wykonywania swoich zadań, tj. przekazał je do gminnego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do nieodpłatnego używania w celu wykonywania zadań gminy z zakresu ochrony zdrowia wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami/.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem nieruchomości w postaci gruntu i budynków,
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanych,
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem urządzeń medycznych.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tut. organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów ? następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Tworzenie spółek kapitałowych (spółek prawa handlowego) reguluje ustawa z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.).

Udziały lub akcje w spółkach kapitałowych mogą być obejmowane między innymi w zamian za wkład niepieniężny (aport). Przedmiotem aportu mogą być wszystkie przedmioty majątkowe (prawa i rzeczy), o ile są zbywalne i mogą jako aktywa wejść do bilansu spółki, przy czym muszą być one wymienione w umowie ze wskazaniem osoby wnoszącej i przeznaczonych za ten aport udziałów.

Przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego mogą być zatem przedmioty majątkowe takie jak m.in. nieruchomości, rzeczy ruchome (wyposażenie).

Zgodnie z tą regulacją z chwilą objęcia udziałów (akcji) w spółce kapitałowej podmiot wnoszący aport w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część uzyskuje przychód w wysokości wartości nominalnej udziałów objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłączono transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 55¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności.

Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zgodnie z którym zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest miastem na prawach powiatu i podmiotem tworzącym dla Szpitala Miejskiego działającego w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej i zamierza dokonać przekształcenia Szpitala w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w oparciu o art. 69 i nast. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011r., Nr 112, poz. 654 z późn. zm.). Przeprowadzanie przekształcenia ma odbyć się poprzez sporządzenie aktu przekształcenia. Akt przekształcenia zastępuje czynności określone w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, ze zm.) poprzedzające złożenie wniosku o wpisanie spółki do rejestru przedsiębiorców.

Wnioskodawca zamierza wyposażyć spółkę, w obrębie której działa Szpital, poprzez objęcie udziałów w kapitale zakładowym przekształcanej spółki za wkład niepieniężny, na który składać się będą prawo własności nieruchomości zabudowanych oraz nieruchomości niezabudowanych. Zamierza również wyposażyć spółkę w ruchomości w postaci urządzeń i sprzętu medycznego.

Jak podał Wnioskodawca mienie, które będzie przedmiotem aportu nie będzie stanowić całości przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55¹ k.c. ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Jeśli zatem w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przedmiotem aportu nie jest ani przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55¹ ustawy Kodeks cywilny ani zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, to czynność ta nie podlega wyłączeniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 powołanej ustawy.

Biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że czynność wniesienia wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę do spółki kapitałowej w postaci poszczególnych składników majątku (nieruchomości zabudowanych budynkami oraz nieruchomości niezabudowanych) oraz urządzeń i sprzętu medycznego prowadzi do przeniesienia wszelkich praw do przedmiotu aportu (czyli jego własności), a zatem stanowić będzie odpłatną czynność podlegającą opodatkowaniu.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Miasto i spółka prawa handlowego (w przedmiotowej sprawie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) są odrębnymi podmiotami, tym samym aport ww. nieruchomości i ruchomości będzie co do zasady czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z powyższego wynika, że wniesienie aportu jest dostawą towarów, zważywszy na fakt, że mamy w tym przypadku do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel. Pozostaje więc konieczność rozstrzygnięcia, czy dostawa ta jest odpłatna, czy nieodpłatna.

W definicji dostawy towarów sformułowanej na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług niewątpliwie mieści się wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci towarów do innego podmiotu (spółki), bowiem w takim przypadku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Wkład rzeczowy wniesiony do spółki staje się od tego momentu majątkiem spółki. Następuje przeniesienie na spółkę praw do rozporządzania przedmiotem wkładu.

Zatem wniesienie wkładu niepieniężnego spełnia przedmiot odpłatności, bowiem istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów (wniesieniem wkładu) a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem, które przybiera postać udziału w spółce tj. wszystkich praw wynikających z uczestnictwa w tej spółce (w tym prawo do udziału w zysku spółki). Wynagrodzenie to ma charakter wzajemny i ekwiwalentny, co oznacza, że z tytułu wniesienia wkładu, dla wnoszącego wynika bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść.

Z tego względu mamy więc do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym aport niepieniężny w postaci poszczególnych składników majątkowych (nieruchomości zabudowanych budynkami oraz nieruchomości niezabudowanych) oraz urządzeń i sprzętu medycznego stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT i w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013r.), obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013r., poz. 247 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z uwagi na fakt, że wniesienie aportem poszczególnych składników majątkowych (nieruchomości zabudowanych budynkami oraz nieruchomości niezabudowanych) oraz urządzeń i sprzętu medycznego jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Miasto będzie występowało w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów.

Podstawowa stawka podatku ? w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT ? wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Zauważyć należy, że w sytuacji sprzedaży wyodrębnionych geodezyjnie działek, nawet w przypadku, gdy są one objęte jedną księgą wieczystą zbycie to na gruncie przepisów podatkowych należy rozpatrywać oddzielnie w odniesieniu do każdej z tych działek. Zatem określenie stawki, bądź zwolnienie nie może być rozszerzane na całą nieruchomość, lecz winno być przyporządkowane do działki lub części działki, która spełnia warunki wynikające z przepisów uprawniające do stosowania preferencji.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza przekazać aportem do spółki nieruchomości zabudowane budynkami. Przedmiotowe budynki zostały nabyte na podstawie decyzji Wojewody z dnia 10 sierpnia 2001r., wszystkie zostały wybudowane przed tym dniem, w znacznej części powstały na początku XX wieku.

Zgodnie z kartoteką budynków, budynki zlokalizowane w obrębie nieruchomości będącej przedmiotem aportu posiadają następującą funkcję: szpital, zakład opieki medycznej; inny budynek niemieszkalny; garaż; budynek przemysłowy.

Według Wnioskodawcy żaden budynek, jak i jego część nigdy nie były przedmiotem transakcji w definicji pierwszego zasiedlenia określonej w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Wnioskodawca nabył nieruchomości, które będą stanowić przedmiot aportu na mocy Decyzji Wojewody, transakcja ta nie nosiła znamion pierwszego zasiedlenia - nie podlegała opodatkowaniu.

Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie budynków wyższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. W stosunku do poniesionych wydatków nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na to że w trakcie modernizacji budynków nie posiadał wiedzy o przyszłym przekazaniu nieruchomości jako aportu do spółki.

Budynki od czasu ich nabycia nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych. Wszystkie nieruchomości włącznie z budynkami są przedmiotem umowy użyczenia na rzecz SP ZOZ Szpitala Miejskiego.

Wnioskodawca nigdy nie zawierał umów najmu/dzierżawy, których przedmiotem byłyby budynki mające być przedmiotem aportu. Wnioskodawca nie czerpał i nie czerpie pożytków z tytułu umów najmu/dzierżawy przedmiotowych budynków. Część budynków jest przedmiotem umów najmu/dzierżaw zawartych pomiędzy SP ZOZ Szpitalem Miejskim (użytkownikiem nieruchomości) a osobami trzecimi.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie ? art. 2 pkt 14 ustawy ? rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała czy używana, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Ponadto, za oddanie do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, uznać należy nie tylko sprzedaż, ale również umowy najmu i dzierżawy. Zatem pierwszym zasiedleniem będzie także moment oddania budynku lub budowli do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak dla dostawy budynków, budowli lub ich części na tym gruncie posadowionych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że zbycie w formie aportu budynków szpitala miejskiego nie będzie objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem będzie dokonane w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Jak wskazał Wnioskodawca, żaden budynek jak i jego części nigdy nie były przedmiotem transakcji w definicji pierwszego zasiedlenia określonej w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca przejął budynki na podstawie decyzji administracyjnej i Wnioskodawca nigdy nie zawierał umów najmu/dzierżawy, których przedmiotem byłyby budynki mające być przedmiotem aportu. Również wydanie tych budynków do użytku Szpitalowi Miejskiemu na podstawie umowy użyczenia z dnia 28 marca 2002r. nie zostało dokonane w ramach wykonania czynności opodatkowanych.

Sprzedaż tych obiektów będzie natomiast zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż:

  • przy nabyciu Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (budynki zostały nabyte na podstawie decyzji Wojewody),
  • w odniesieniu do niektórych budynków Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie, jednak w stosunku do tych wydatków nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jeśli chodzi natomiast o działki gruntu, na których posadowione są ww. budynki, to stwierdzić należy, iż również ich dostawa będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Jeżeli zatem dostawa ww. budynków będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, to również dostawa działek gruntu, na których te budynki są posadowione korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, że aport obejmujący dostawę budynków i gruntów, na których posadowione są budynki korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie nieruchomości niezabudowanych zauważyć należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013r., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013r., przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W związku z tym, że ustawa nie precyzuje, o jakie grunty przeznaczone pod zabudowę chodzi, przyjąć trzeba, że pojęcie ?grunty przeznaczone pod zabudowę? obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy, począwszy od zabudowy mieszkaniowej, przez tereny zabudowy techniczno-produkcyjnej, aż po tereny zabudowy zagrodowej włącznie.

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem aportu będzie trzynaście geodezyjnie wyodrębnionych działek niezabudowanych. Wg obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego działki o nr 217/66, 213/66, 78/17, 65, 230/160 mają następujące przeznaczenie ? usługi użyteczności publicznej w zieleni urządzonej symbol planu 1 UZ,ZP. Dla całej nieruchomości będącej przedmiotem aportu, w tym działek niezabudowanych wskazanych powyżej oraz działek niezabudowanych o nr 183/160, 255/160, 253/72, 232/73, 238/73, 231/160, 181/160 i 182/160 wydano decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, ustalającą warunki i zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy dla: budowy budynku szpitala z łącznikami i pionami komunikacji zewnętrznej oraz przebudowy i rozbudowy budynku chirurgii i neurologii wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną zmiany układu dróg wewnętrznych wraz z budową miejsc postojowych w ramach przedsięwzięcia inwestycyjnego pod nazwą ?Modernizacja szpitala ??.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że skoro dla działek o nr 217/66, 231/66, 78/17, 65, 230/160 obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz że dla całej nieruchomości będącej przedmiotem aportu, w tym działek niezabudowanych wskazanych powyżej oraz działek o nr 183/160, 255/160, 253/72, 232/73, 238/73, 231/160, 181/160 i 182/160 wydano decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, ustalającą warunki i zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy dla: budowy budynku szpitala z łącznikami i pionami komunikacji zewnętrznej oraz przebudowy i rozbudowy budynku chirurgii i neurologii wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną zmiany układu dróg wewnętrznych wraz z budową miejsc postojowych, to planowany aport trzynastu działek niezabudowanych będzie opodatkowany stawką 23% podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy również kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT czynności wniesienia aportem ruchomości w postaci urządzeń i sprzętu medycznego szpitala miejskiego do spółki prawa handlowego tj. Szpitala powstałego z przekształcenia publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 43 ust. 2 ww. ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy, powoduje, iż dostawa towarów nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wyrażony w cytowanym wyżej przepisie 43 ust. 2 ustawy, wymóg używania ruchomości odnosi się bezpośrednio do zbywcy i dotyczy faktycznego używania towaru. Przez używanie, w myśl Słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA, strona internetowa ? www.sjp.pwn.pl), należy rozumieć posługiwanie się, wykorzystywanie czegoś w charakterze narzędzia. Nie jest zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru, czy też prawa własności do towaru, przez wskazany przepisem czas, jeśli posiadaniu nie będzie towarzyszyć faktyczne wykorzystywanie towaru.

Zaznacza się, iż użytkownikiem dokonującym sprzedaży towaru używanego jest jedynie taki jego właściciel, który przed dokonaniem sprzedaży korzystał z towaru w ten sposób, że faktycznie go używał, a nie tylko pobierał z tego towaru, będącego jego własnością, pożytki cywilne i inne dochody. Stąd ?używanymi? nie mogą być towary, które były przedmiotem dzierżawy i nie były przez zbywcę faktycznie używane przez okres wymagany przepisem art. 43 ust. 2 ustawy.

Uwzględniając powyższe wskazać należy, że zwolnienie od podatku obejmuje dostawę ruchomości tylko w sytuacji, gdy okres używania przez podatnika wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Zatem okres używania ruchomości liczy się od momentu nabycia ich przez podatnika na własność, przy czym za ?używanie? nie można uznać posiadania towaru, któremu nie towarzyszy faktyczne jego wykorzystywanie. Nie jest zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru przez wskazany przepisem czas.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest również właścicielem ruchomości, zakupionych przez Miasto w latach 2009 - 2010 z dotacji pozyskanej z budżetu państwa oraz środków własnych.

Przedmiotowe ruchomości zostały oddane do użytku Szpitalowi Miejskiemu na podstawie umowy użyczenia z 14 lutego 2011r. Ruchomości te nie były używane bezpośrednio przez Wnioskodawcę po nabyciu, są użytkowane przez SP ZOZ Szpital Miejski - jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy.

Wnioskodawca w stosunku do poniesionych wydatków nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na to że w trakcie nabycia ruchomości nie posiadał wiedzy o ich przyszłym przekazaniu jako aportu do spółki.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że wymienione we wniosku ruchomości w postaci urządzeń i sprzętu medycznego, nie będzie można uznać za towar używany, bowiem z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy wynika, iż Miasto przedmiotowych ruchomości faktycznie nie wykorzystywało na potrzeby własnej działalności przez okres co najmniej pół roku od nabycia. Wnioskodawca wskazał, że ruchomości te nie były używane bezpośrednio przez Wnioskodawcę po nabyciu, zostały bowiem oddane do użytku Szpitalowi Miejskiemu na podstawie umowy użyczenia z 14 lutego 2011r. W tej sytuacji, pomimo, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czynność wniesienia w formie aportu ww. ruchomości nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym aport przedmiotowych ruchomości będzie podlegał opodatkowaniu według stawek właściwych dla towarów będących przedmiotem aportu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika