Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - kształcenie zawodowe.

Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - kształcenie zawodowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2008r. (data wpływu 18 sierpnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2008r. (data wpływu 22 września 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pod nazwą ?Indywidualne plany działania jako czynnik zwiększający świadome kształtowanie kariery zawodowej? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pod nazwą ?Indywidualne plany działania jako czynnik zwiększający świadome kształtowanie kariery zawodowej?. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 17 września 2008r. (data wpływu 22 września 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-1178/08/KG z dnia 10 września 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja Uniwersytecka jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w Urzędzie Skarbowym, dokonujący transakcji opodatkowanych i zwolnionych z podatku VAT. Zgodnie z umową z dnia 30 marca 2006r. Fundacja realizowała projekt ?Indywidualne plany działania jako czynnik zwiększający świadome kształtowanie kariery zawodowej?. Projekt obejmował przeprowadzenie dla grupy 60 osób bezpłatnych szkoleń z zakresu kursu języków obcych, kursu tworzenia baz danych, warsztatów mobilności na rynku pracy i prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Koszty związane z realizowanym projektem (wynagrodzenia, wynajem pomieszczeń, zakup materiałów biurowych, wyżywienie uczestników, promocja i reklama) były w całości refundowane przez Wojewódzki Urząd Pracy. Zgodnie z zawartą umową i późniejszymi ustaleniami kosztem kwalifikowanym projektu była kwota brutto (łącznie z podatkiem VAT). Projekt został zakończony i rozliczony, a obecnie Wojewódzki Urząd Pracy wymaga składania przez fundację corocznie przez okres 5 lat poświadczenia, iż w odniesieniu do realizowanego projektu nie było możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części. Poniesione wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Fundację Uniwersytecką. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych lub częściowo opodatkowanych. Szkolenia przeprowadzane w ramach realizowanego projektu były dla uczestników całkowicie nieodpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponieważ czynności wykonywane przez fundację przy realizacji projektu w ramach zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, wobec tego nie przysługuje jej prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących realizacji tego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów rozumie się ? zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT ? przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług ? zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT ? rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT na równi z odpłatnym świadczeniem usług, traktuje się nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż szkolenia prowadzone w ramach realizowanego projektu były nieodpłatne, a dokonane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych lub częściowo opodatkowanych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę nieodpłatne usługi na rzecz beneficjentów ostatecznych są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, zatem nie stanowią odpłatnego świadczenia usług, które podlega opodatkowaniu. Tym samym towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie służą czynnościom opodatkowanym.

Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą ?Indywidualne plany działania jako czynnik zwiększający świadome kształtowanie kariery zawodowej?. Wnioskodawca zatem nie ma również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika