Opodatkowanie zadań badawczych. sygn: IBPP1/443-118/07/AS

Opodatkowanie zadań badawczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2007r. (data wpływu 24 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zadań badawczych - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonywanych zadań badawczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego ogłosił konkurs na realizację Projektu Badawczego Zamawianego nr ... pod tytułem ?Bezpieczeństwo Elektroenergetyczne Kraju?. W celu udziału w konkursie, Politechniki: G., Ś., W. i W., umową zawartą w dniu 1 lipca 2006r., zawiązały Konsorcjum Naukowe, ustanawiając Politechnikę G. jego Liderem.

Do konkursu przystąpiło zawiązane Konsorcjum naukowe wspólnie z sześcioma innymi krajowymi instytucjami naukowymi (uczelniami technicznymi i jednostkami badawczymi) reprezentującymi następujące dziedziny naukowe: elektrotechnika, elektroenergetyka, automatyka. Konkurs został rozstrzygnięty, a realizację projektu powierzono Konsorcjum naukowemu.

Aktualnie Wnioskodawca, jako członek Konsorcjum i jednostka współpracująca w realizacji PBZ, wykonuje zadania badawcze przewidziane do realizacji w 2007r. Prace te są wykonywane na podstawie umowy nr ..., którą w dniu 1 czerwca 2007r. Wnioskodawca zawarł z Liderem Konsorcjum. Realizowane zadania badawcze są finansowane z Budżetu Państwa na podstawie umowy .... o wykonanie projektu badawczego zamawianego Nr ... zawartej między Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Liderem Konsorcjum.

Członkowie Konsorcjum Naukowego uczestniczący w realizacji projektu zadeklarowali swój udział w jego wykonaniu na zasadach równouprawnienia, tj. jako współwykonawcy (a nie podwykonawcy) mający prawa autorskie, odrębne i niezależne kosztorysy i harmonogramy prac.

W wyniku realizacji projektu nie będzie wytworzony żaden produkt, towar ani usługa mająca wartość handlową. Wynikiem realizacji projektu będzie natomiast nowa WIEDZA, która będzie wiedzą ogólnodostępną w postaci publikacji w powszechnie dostępnych czasopismach naukowych, prezentacji na otwartych konferencjach, jak również w ogólnodostępnych raportach końcowych z realizacji poszczególnych etapów projektu. Z rezultatów PBZ korzystać będzie całe społeczeństwo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tego tytułu Wnioskodawca jako współwykonawca Projektu Badawczego Zamawianego nr .... podlega w zakresie świadczonych usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r. (art. 5 ust. 1 pkt 1).

Zdaniem Wnioskodawcy, jako współwykonawca Projektu Badawczego Zamawianego nr ... nie podlega w zakresie świadczonych usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż jeżeli z zawartych umów na wykonanie projektu badawczego wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy projekt badawczy jest realizowany na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów prac naukowo ? badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu. O rozstrzygnięciu, czy określona usługa naukowo-badawcza podlega opodatkowaniu czy też nie decydują zatem warunki umowy zawartej między zleceniodawcą a jednostką badawczą.

Za stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca jest współwykonawcą projektu badawczego, a nie wykonuje usługi na zlecenie na zasadzie podwykonawstwa. W wyniku realizacji projektu nie będzie wytworzony żaden produkt, towar ani usługa mająca wartość handlową. Efektem prac będzie nowa WIEDZA, która będzie wiedzą ogólnodostępną w postaci publikacji w powszechnie dostępnych czasopismach naukowych, prezentacji na otwartych konferencjach, jak również w ogólnodostępnych raportach końcowych z realizacji poszczególnych etapów projektu. Z rezultatów PBZ korzystać więc będzie całe społeczeństwo.

Realizowane zadania badawcze są finansowane z budżetu Państwa na podstawie umowy o wykonanie projektu badawczego zawartej pomiędzy Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Politechniką G.

. Przekazane za pośrednictwem jednostki kierującej środki finansowe pochodzące z budżetu Państwa nie stanowią wynagrodzenia za usługę naukowo-badawczą. Z przepisu art. 10 ust. 7 ustawy z dnia 8 października 2004r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. Nr 238, poz. 2390 ze zm.) wynika, że środki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie projektów badawczych są przekazywane jednostkom naukowym na podstawie umowy. Tym samym zawierana z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowa nie stanowi umowy o świadczenie usług za wynagrodzeniem.

Skoro zatem w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych usług na rzecz innych podmiotów, to wykonywane czynności w ramach realizacji części projektu badawczego nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Nie oceniamy dokumentów załączonych do wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika