Odliczenie podatku VAT z faktur za paliwo sygn: IBPP1/443-119b/07/PK

Odliczenie podatku VAT z faktur za paliwo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2007r. (data wpływu 24 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej wykup samochodu Suzuki oraz wynikającego z faktur dokumentujących nabycie paliwa do tego samochodu - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej wykup samochodu Suzuki oraz wynikającego z faktur dokumentujących nabycie paliwa do tego samochodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka, która jest podatnikiem podatku VAT, prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną podatkiem VAT. W kwietniu 2003r. zawarła umowę leasingu operacyjnego. Przedmiotem umowy był samochód ciężarowy Suzuki . Samochód ten od momentu wydania wykorzystywany jest wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W październiku 2005r. Spółka wykupiła przedmiot leasingu i dokonała odliczenia podatku VAT z faktury w pełnej wysokości. W listopadzie 2005r. przedmiotowy samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Przez cały okres użytkowania samochodu odliczany jest VAT wynikający z faktur dokumentujących zakup paliwa.

Nowelizacja z dnia 21 kwietnia 2005r. do ustawy VAT z dnia 11.03.2004r. zobowiązała podatników, którzy nabyli samochody wymienione w art. 86 ust. 4 pkt 1, przed dniem 1 czerwca 2005r. do przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego. Spółka wykonała badanie techniczne w dniu 29.01.2007r., które potwierdziło spełnienie przez ww. samochód warunków technicznych przewidzianych dla samochodów wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy VAT z dnia 11.03.2004r. Zaświadczenia z przeprowadzenia tego badania przedłożono we właściwym urzędzie skarbowym w dniu 17.08.2007r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonanie badania technicznego 29.01.2007r. oraz nie przedłożenie w terminie we właściwym urzędzie skarbowym, zaświadczenia o spełnieniu przez samochód Suzuki Swift wymogów technicznych przewidzianych dla art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy VAT, pozbawia Spółkę prawa do odliczenia podatku VAT z faktury za zakup samochodu z października 2005r. oraz z faktur za paliwo od 22.08.2005r....

Zdaniem wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT, nie jest uzależnione od posiadania stosownych zaświadczeń i przedłożenia ich we właściwym urzędzie skarbowym, ponieważ zaświadczenia jedynie potwierdzają spełnienie wymagań technicznych, które samochód posiada, jest to pojazd posiadający jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu bagażu trwałą przegrodą, tak więc odliczenie podatku VAT z faktury za zakup samochodu Suzuki oraz za paliwo jest w pełni uzasadnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 3 cyt. wyżej artykułu, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 3 tej ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.

Zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy o VAT, przepis ust. 3 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które posiadają jeden rząd siedzeń który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van.

Stosownie do art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Kopię zaświadczenia, o którym mowa w ww. przepisie, podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego (art. 86 ust. 5a).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756), na potrzeby art. 88 ust. 1 pkt 3, w stosunku do samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług, nabytych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. 1 czerwca 2005 r.), dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 86 ust. 5, powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Ustawa z dnia 21 kwietnia 2005r. weszła w życie z dniem 1 czerwca 2005r. (z wyjątkiem przepisów dotyczących pojazdów samochodowych, które to przepisy weszły w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia ustawy ? czyli od dnia 22 sierpnia 2005r.).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż w październiku 2005r. został wykupiony przedmiot leasingu tj. samochód marki Suzuki . Dodatkowe badanie techniczne zostało przeprowadzone w dniu 29 stycznia 2007r., natomiast kopia zaświadczenia została dostarczona do właściwego urzędu skarbowego w dniu 17 sierpnia 2007r.

Należy zauważyć, iż opcja wykupu samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu jest odrębną czynnością prawną. Należy ją potraktować jako czynność przeniesienia prawa własności przedmiotu leasingu na własność leasingobiorcy, czyli jako dostawę towarów.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów dla stwierdzenia, że pojazdy samochodowe określone w ust. 4 art. 86 ustawy spełniają wymagania do uznania ich za pojazdy samochodowe, w związku z którymi Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wymagane są dwa dokumenty tj. zaświadczenie wydane przez uprawnioną okręgową stację kontroli pojazdów (po dokonaniu dodatkowego badania technicznego) oraz dowód rejestracyjny pojazdu (zawierający właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań).

Ustawa o podatku od towarów nie przewiduje żadnych sankcji związanych z uchybieniem obowiązku dokonania stosownych dodatkowych badań technicznych, a co za tym idzie wyłączenia prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa. Wykonanie dodatkowego badania technicznego oraz następnie dostarczenie kopii zaświadczenia do urzędu skarbowego w wyżej cytowanych terminach jest wyłącznie obowiązkiem podatnika, a nie warunkiem dającym uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodu oraz od zakupionego paliwa przeznaczonego do napędu samochodów o których mowa w art. 86 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W istocie zatem ustawodawca uzależnił prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego od spełnienia przez dany pojazd samochodowy wymagań określonych w art. 86 ust. 4 ustawy, nie zaś od wykonania przedmiotowych badań technicznych w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy o VAT, czyli przed dniem 1 czerwca 2006r.

Zaświadczenie wydawane przez uprawnioną okręgową stację kontroli pojazdów, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług ma jedynie potwierdzać prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa. Jeżeli więc Wnioskodawca uzyskał zaświadczenie potwierdzające spełnienie przez konkretny pojazd samochodowy wymagań określonych w art. 86 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług to zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tego samochodu oraz paliwa wykorzystywanego do jego napędu.

W związku z powyższym na podstawie przedstawionego stanu faktycznego i zacytowanych powyżej przepisów stwierdza się, że jeśli Wnioskodawca uzyskał zaświadczenie potwierdzające spełnienie przez samochód Suzuki wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy to zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia tego samochodu, jak również paliwa wykorzystywanego do jego napędu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika