Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących (...)

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania własnego związanego z realizacją zadania dotyczącego informatyzacji obiektów samorządowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2008r. (data wpływu 27 sierpnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą ?Elektroniczna gmina ? krok w kierunku społeczeństwa informacyjnego na obszarach wiejskich? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2008r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą ?Elektroniczna gmina ? krok w kierunku społeczeństwa informacyjnego na obszarach wiejskich?.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Przedmiotowa inwestycja została zrealizowana w obiektach samorządowych na terenie Gminy. Zadanie dotyczyło wdrożenia kompleksowego systemu e-usług publicznych oraz stworzenia systemu Publicznych Punktów Dostępu do Internetu (PIAP) w każdym sołectwie Gminy. Ponadto realizacja inwestycji była kontynuacją dotychczas podjętych działań: utworzenia serwisu www, BIP, elektronicznego obiegu dokumentów w Urzędzie Miejskim, elementów wirtualnego urzędu dla mieszkańców, utworzenie PIAP. Projekt składał się z trzech zasadniczych elementów: dokończenie platformy sprzętowo - softwareowej e-administracji w gminie, utworzenie sieci PIAP oraz Zdalnych Punktów Obsługi Petenta (ZDOP), utworzenie Centrum Udostępniania i Zarządzania Usługami (CUiZU).
Przedmiotem przedsięwzięcia był zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania ? m.in.: 54 stanowisk komputerowych (w tym: 15 stanowisk ? Urząd Miejski, 39 stanowisk ? w 10 sołectwach), 2 skanery i urządzenia wielofunkcyjne do Biura Obsługi Mieszkańców (miejsce ?wejścia? danych do systemu elektronicznego obiegu dokumentów), 11 urządzeń wielofunkcyjnych w ZDOP, serwer bazodanowy oraz webowy z oprogramowaniem, oprogramowanie i infrastruktura sieci VPN stanowiącej platformę zarządzania systemem e-administracji i punktów dostępowych, urządzenia bezpieczeństwa sieci, systemy operacyjne, oprogramowanie narzędziowe i biurowe, oprogramowanie antywirusowe na zakupywane stacje robocze, PIAP, ZDOP i serwery, program do obsługi i zarządzania urzędem gminy, system elektronicznego obiegu dokumentów, podpis elektroniczny kwalifikowany, podpis elektroniczny niekwalifikowany, system informacji prawnej, e-dziennik, baza firm i usług, bezpłatne konta mailowe dla mieszkańców, interface z Wrotami Podkarpacia.
Podstawowym celem zrealizowanego przedsięwzięcia jest upowszechnienie dostępu i możliwości korzystania ze sprzętu i technologii informatycznych na terenie Gminy poprzez rozwój e-administracji gminnej oraz wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania Internetu oraz innych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT), które szczególnie defaworyzują ludność zamieszkałą na terenach wiejskich. Cele szczegółowe zrealizowanej inwestycji dotyczą zapewnienia dostępu do bezpłatnej infrastruktury komunikacji elektronicznej w każdym sołectwie gminy, wykorzystanie nowych ICT dla realizacji usług publicznych oraz użycie ICT do poprawienia efektywności pracy administracyjnej.

Pośrednio realizacja zadania ma następujący wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy gminy:

  • poprawa poziomu edukacji i świadomości informacyjnej,
  • zwiększenie aktywności mieszkańców gminy,
  • podniesienie poziomu przedsiębiorczości wśród ludności lokalnej,
  • obniżenie kosztów i zmniejszenie uciążliwości kontaktów obywatel - urząd,
  • stworzenie nowej platformy aktywności społecznej na poziomie sołectwa w związku z zanikającą rolą zebrań wiejskich,
  • stworzenie alternatywnych form spędzania wolnego czasu, rozwijania zainteresowań i uzdolnień,
  • wzrost dostępności infrastruktury i usług publicznych dla ludności wiejskiej w tym osób niepełnosprawnych.

Realizacja zadania ?Elektroniczna gmina ? krok w kierunku społeczeństwa informacyjnego na obszarach wiejskich? zapewnia bezpłatny dostęp do sprzętu, oprogramowania, internetu, załatwiania spraw urzędowych oraz uzyskania porady i pomocy przy obsłudze sprzętu i oprogramowania. Urządzenia e-administracji i PIAPy służą mieszkańcom gminy, petentom urzędu i przedsiębiorcom w załatwianiu spraw urzędowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w odniesieniu do zrealizowanego przedsięwzięcia pn. ?Elektroniczna gmina ? krok w kierunku społeczeństwa informacyjnego na obszarach wiejskich? ma możliwość odliczenia podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do ww. zadania nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT. Bowiem sprzęt i oprogramowanie wykorzystywany w Urzędzie Miejskim służy wyłącznie czynnościom administracyjnym, które na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów usług są wyłączone z opodatkowania. Natomiast sprzęt i oprogramowanie umiejscowione w PIAP-ach i ZDOP-ach został przekazany nieodpłatnie do użytkowania Gminnemu Ośrodkowi Kultury i Wypoczynku oraz Gminnej Bibliotece Publicznej na podstawie umowy użyczenia. Zatem nie został zachowany warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim nabyte przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r.

o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).
Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotowa inwestycja została zrealizowana w obiektach samorządowych na terenie Gminy. Zadanie dotyczyło wdrożenia kompleksowego systemu e-usług publicznych oraz stworzenia systemu Publicznych Punktów Dostępu do Internetu (PIAP) w każdym sołectwie Gminy.W ramach realizacji projektu zakupiono sprzęt komputerowy i oprogramowania, tj. m.in.: 54 stanowiska komputerowe (w tym: 15 stanowisk ? Urząd Miejski, 39 stanowisk ? w 10 sołectwach), 2 skanery i urządzenia wielofunkcyjne do Biura Obsługi Mieszkańców (miejsce ?wejścia? danych do systemu elektronicznego obiegu dokumentów), 11 urządzeń wielofunkcyjnych w ZDOP, serwer bazodanowy oraz webowy z oprogramowaniem, oprogramowanie i infrastruktura sieci VPN stanowiącej platformę zarządzania systemem e-administracji i punktów dostępowych, urządzenia bezpieczeństwa sieci, systemy operacyjne, oprogramowanie narzędziowe i biurowe, oprogramowanie antywirusowe na zakupywane stacje robocze, PIAP, ZDOP i serwery, program do obsługi i zarządzania urzędem gminy, system elektronicznego obiegu dokumentów, podpis elektroniczny kwalifikowany, podpis elektroniczny niekwalifikowany, system informacji prawnej, e-dziennik, baza firm i usług, bezpłatne konta mailowe dla mieszkańców, interface z Wrotami Podkarpacia.
Realizacja zadania ?Elektroniczna gmina ? krok w kierunku społeczeństwa informacyjnego na obszarach wiejskich? zapewnia bezpłatny dostęp do sprzętu, oprogramowania, internetu, załatwiania spraw urzędowych oraz uzyskania porady i pomocy przy obsłudze sprzętu i oprogramowania. Urządzenia e-administracji i PIAPy służą mieszkańcom gminy, petentom urzędu i przedsiębiorcom w załatwianiu spraw urzędowych.
Z treści wniosku wynika również, iż sprzęt i oprogramowanie wykorzystywany w Urzędzie Miejskim w służy wyłącznie czynnościom administracyjnym, które na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów usług są wyłączone z opodatkowania. Natomiast sprzęt i oprogramowanie umiejscowione w PIAP-ach i ZDOP-ach został przekazany nieodpłatnie do użytkowania Gminnemu Ośrodkowi Kultury i Wypoczynku oraz Gminnej Bibliotece Publicznej na podstawie umowy użyczenia.
W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.
Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą ?Elektroniczna gmina ? krok w kierunku społeczeństwa informacyjnego na obszarach wiejskich?.

Ponadto, jak już wskazano powyżej, z treści wniosku wynika również, iż sprzęt i oprogramowanie umiejscowione w PiAP-ach i ZDOP-ach został przekazany nieodpłatnie do użytkowania Gminnemu Ośrodkowi Kultury i Wypoczynku oraz Gminnej Bibliotece Publicznej na podstawie umowy użyczenia.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ?podatkiem?, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się ? zgodnie z art. 8 ust. 1 ? każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się ? również na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT ? nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części. Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.
W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Oznacza to, że czynność przekazania sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Ponadto Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.
Wobec powyższego, nieodpłatne przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego mienia powstałego w trakcie realizacji projektu na podstawie umowy użyczenia Gminnemu Ośrodkowi Kultury i Wypoczynku oraz Gminnej Bibliotece Publicznej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą ?Elektroniczna gmina ? krok w kierunku społeczeństwa informacyjnego na obszarach wiejskich?.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja powyższa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika