Odliczenie podatku VAT od projektu pn. ?Europejski Pracownik ? podniesienie kwalifikacji osób dorosłych (...)

Odliczenie podatku VAT od projektu pn. ?Europejski Pracownik ? podniesienie kwalifikacji osób dorosłych z województwa w zakresie języka angielskiego w kontaktach?.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2008r. (data wpływu 1 września 2008r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2008r. (data wpływu 9 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od projektu pn. ?Europejski Pracownik ? podniesienie kwalifikacji osób dorosłych z województwa w zakresie języka angielskiego w kontaktach? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od projektu pn. ?Europejski Pracownik ? podniesienie kwalifikacji osób dorosłych z województwa w zakresie języka angielskiego w kontaktach?.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 października 2008r. (data wpływu 9 października 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 września 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca na podstawie zawartej umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy realizował projekt pt. ?Europejski Pracownik ? podniesienie kwalifikacji osób dorosłych z województwa w zakresie języka angielskiego w kontaktach? ? w ramach Priorytetu 2. Projekt finansowany był z Europejskiego Funduszu Społecznego ? Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i wykonuje równocześnie usługi opodatkowane podatkiem VAT i rozlicza ten podatek jako należny poprzez składanie miesięcznych deklaracji VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż celem realizowanego projektu pt. 'Europejski Pracownik - podniesienie kwalifikacji osób dorosłych w zakresie języka angielskiego w kontaktach biznesowych i przedsiębiorczości' jest poprawa dostępu do nauki i zwiększenie szans edukacyjnych dorosłych osób pracujących z woj. podkarpackiego (w tym znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej), które z własnej inicjatywy i w oparciu o indywidualne potrzeby pragną dostosować swoje kwalifikacje zawodowe do wymogów europejskiego rynku pracy. Cele szczegółowe obejmują poprawę wskaźnika udziału osób z wyższymi kwalifikacjami, znajomością języków obcych w populacji województwa, podniesienie poziomu wiedzy w zakresie przedsiębiorczości i wykorzystywania zewnętrznych źródeł dofinansowania działalności gospodarczej. Projekt skierowany jest do grupy 170 osób.

W ramach projektu przewiduje się organizację dwóch modułów szkoleniowych w zakresie nauki języka obcego i przedsiębiorczości.

Moduł językowy zakłada kurs języka angielskiego z elementami języka biznesowego na trzech poziomach zaawansowania, zakończony egzaminem.

Moduł 'ABC przedsiębiorczości - Jak rozpocząć własny biznes' obejmuje zagadnienia z zakresu prawa, księgowości, promocji, handlu zagranicznego, negocjacji, źródeł finansowania działalności, opracowywania biznes planów oraz zajęcia psychologiczne.

Usługi szkoleniowe sklasyfikowane są w PKWiU pod symbolem 80 'Usługi w zakresie edukacji' wykazane w załączniku Nr 4 Ustawy o podatku od towarów i usług jako usługi zwolnione z podatku.

Biorąc pod uwagę fakt, iż w ramach realizowanego projektu świadczone były bezpłatne usługi szkoleniowe (finansowane z projektu), na podstawie art. 86 Ustawy o podatku od towarów i usług - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z tym Agencja Rozwoju Regionalnego stosowała zasadę nieodliczania podatku naliczonego od zakupów służących realizacji projektu, gdyż usługi w zakresie edukacji są zwolnione z opodatkowania.

Wydatki poniesione w związku z realizacja projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Spółkę. Przedmiotem zakupu były towary i usługi, które wynikały z budżetu projektu np. książki, zeszyty do ćwiczeń, materiały biurowe, papier, długopisy, ołówki, dzienniki zajęć, catering dla uczestników szkoleń, laptopy, radioodtwarzacz oraz koszty pośrednie jak: telefony w części jaka przypadała na realizację projektu.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przy zakupach służących realizacji ww. projektu, jak również przy zakupach kosztów pośrednich takich jak: energia, telefony, centralne ogrzewanie, woda itp....

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze fakt, iż był to projekt szkoleniowy, a szkolenia są zwolnione z podatku VAT, Wnioskodawca stosował zasadę nieodliczania VAT naliczonego. Jednak mając na uwadze fakt, iż projekt był finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego, a Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT ma on wątpliwości czy prawidłowo kwalifikował kwoty brutto w projekcie nie odliczając podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust.

1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący podatnikiem VAT, zrealizował projekt na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy pt. ?Europejski Pracownik ? podniesienie kwalifikacji osób dorosłych z województwa w zakresie języka angielskiego w kontaktach? ? w ramach Priorytetu 2. Projekt finansowany był z Europejskiego Funduszu Społecznego ? Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.

Z wniosku wynika również, iż projekt miał na celu poprawę dostępu do nauki i zwiększenie szans edukacyjnych dorosłych osób pracujących z woj. podkarpackiego (w tym znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej), które z własnej inicjatywy i w oparciu o indywidualne potrzeby pragną dostosować swoje kwalifikacje zawodowe do wymogów europejskiego rynku pracy. Cele szczegółowe obejmują poprawę wskaźnika udziału osób z wyższymi kwalifikacjami, znajomością języków obcych w populacji województwa, podniesienie poziomu wiedzy w zakresie przedsiębiorczości i wykorzystywania zewnętrznych źródeł dofinansowania działalności gospodarczej. Projekt skierowany jest do grupy 170 osób.

W ramach projektu Wnioskodawca przewidział organizację dwóch modułów szkoleniowych w zakresie nauki języka obcego i przedsiębiorczości. Moduł językowy zakłada kurs języka angielskiego z elementami języka biznesowego na trzech poziomach zaawansowania, zakończony egzaminem. Moduł 'ABC przedsiębiorczości - Jak rozpocząć własny biznes' obejmuje zagadnienia z zakresu prawa, księgowości, promocji, handlu zagranicznego, negocjacji, źródeł finansowania działalności, opracowywania biznes planów oraz zajęcia psychologiczne.

Ponadto z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, iż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Spółkę. Przedmiotem zakupu były towary i usługi, które wynikały z budżetu projektu np. książki, zeszyty do ćwiczeń, materiały biurowe, papier, długopisy, ołówki, dzienniki zajęć, catering dla uczestników szkoleń, laptopy, radioodtwarzacz oraz koszty pośrednie jak: telefony w części jaka przypadała na realizację projektu.

Ponadto z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu służyły świadczonym bezpłatnie usługom szkoleniowym sklasyfikowanym w PKWiU pod symbolem 80 'Usługi w zakresie edukacji', które wykazane są w załączniku Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług jako usługi zwolnione z podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 załącznika nr 4 do ww. ustawy wymieniono usługi w zakresie edukacji PKWiU ex 80.

Należy zatem uznać, że powyższe usługi jako wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy (usługi edukacyjne) objęte są zwolnieniem przedmiotowym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem w myśl powyższych przepisów Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pt. ?Europejski Pracownik ? podniesienie kwalifikacji osób dorosłych z województwa w zakresie języka angielskiego w kontaktach?, bowiem nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ będą wykorzystywane do świadczenia usług edukacyjnych (PKWiU 80), które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

A zatem nie została spełniona podstawowa przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu o nazwie ?Europejski Pracownik ? podniesienie kwalifikacji osób dorosłych z województwa w zakresie języka angielskiego w kontaktach? nie są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko i postępowanie Wnioskodawcy polegające na nieodliczeniu podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym stanie faktycznym np. Wnioskodawca rozpocznie wykorzystywanie nabytych towarów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika