prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pod nazwą (...)

prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pod nazwą ?Budowa hali widowiskowo - sportowej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy N., przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2008r. (data wpływu 9 września 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą ?Budowa hali widowiskowo - sportowej w N.? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 listopada 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą ?Budowa hali widowiskowo - sportowej w N.?.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina N. złożyła wniosek o dofinansowanie zadania pod nazwą ?Budowa hali widowiskowo - sportowej w N.? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa. Niezbędnym załącznikiem do wniosku jest obowiązek dostarczenia indywidualnej interpretacji w kwestii możliwości odzyskania podatku VAT odnośnie ww. projektu.

W przypadku otrzymania dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Gmina zrealizuje projekt polegający na budowie hali widowiskowo - sportowej wraz z wyposażeniem. Celem ogólnym projektu jest poprawa dostępu do regionalnych obiektów sportowych poprzez budowę ogólnodostępnej hali widowiskowo - sportowej w N. Umożliwi to także wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej Gminy N. Obecny stan infrastruktury związanej ze sportem nie pozwala na rozwój aktywności fizycznej mieszkańców gminy. Efektem synergicznym realizacji projektu będzie poprawa stanu zdrowotności mieszkańców Gminy N. w wyniku powiększenia aktywności ruchowej oraz poprawa warunków szkoleniowo-treningowych dla młodzieży uzdolnionej sportowo.

Hala w pierwszej kolejności przeznaczona będzie do realizacji zajęć z wychowania fizycznego miejscowej młodzieży i dzieci.

Po zrealizowaniu przedsięwzięcia Gmina nie będzie operatorem projektu. Obiekt zostanie oddany w bezpłatne użytkowanie na podstawie umowy użyczenia Ośrodkowi Kultury zgodnie ze statutowymi zadaniami tej jednostki.

Gmina N. jest czynnym podatnikiem podatku VAT, Ośrodek Kultury jest odrębnym podatnikiem podatku VAT. Jednak nieodpłatne przekazanie nie jest przedmiotem opodatkowania i VAT należny nie wystąpi.

Koszty utrzymania i funkcjonowania hali finansowane będą z dotacji Gminy przekazywanej Ośrodkowi Kultury. Korzystanie z hali w godzinach zajęć lekcyjnych odbywać się będzie w sposób bezpłatny, natomiast poza tymi godzinami, innym podmiotom niż szkoły, hala będzie udostępniana odpłatnie. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu: hala widowiskowo ? sportowa wraz z wyposażeniem nie będzie wiązało się z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Gminę N. Czynność ta będzie wykonywana przez Ośrodek Kultury, który jest odrębnym podmiotem. Ponadto wydatki w ramach projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę N.

Projekt jest zgodny z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, który pośród zadań gminy wskazuje obszar związany z rozwojem kultury fizycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie N. realizującej projekt ?Budowa hali widowiskowo - sportowej w N.? przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku tego projektu Gminie N. nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a tym samym Gmina nie ma prawa ubiegania się o jego zwrot. Gmina odda mienie powstałe w wyniku realizacji projektu, tj. halę widowiskowo ? sportową wraz z wyposażeniem podległej jednostce. Przekazanie ma formę oddania w bezpłatne użytkowanie na podstawie umowy użyczenia. Nieodpłatne przekazanie nie jest przedmiotem opodatkowania i VAT należny nie wystąpi od przekazanego mienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3?7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań zamierza zrealizować projekt pod nazwą ?Budowa hali widowiskowo - sportowej w N.? polegający na budowie hali widowiskowo - sportowej wraz z wyposażeniem. Celem ogólnym projektu jest poprawa dostępu do regionalnych obiektów sportowych poprzez budowę ogólnodostępnej hali widowiskowo - sportowej w N. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu: hala widowiskowo ? sportowa wraz z wyposażeniem nie będzie wiązało się z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Gminę N.

Ponadto z treści wniosku wynika, iż po zrealizowaniu przedsięwzięcia obiekt zostanie przekazany do bezpłatnego użytkowania na podstawie umowy użyczenia Ośrodkowi Kultury zgodnie ze statutowymi zadaniami tej jednostki. Ośrodek Kultury jest odrębnym podatnikiem podatku VAT.

Przez umowę użyczenia, w świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710-719), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się również - na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, wykonywanie zadań z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych należy do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego przekazania inwestycji powstałej w wyniku realizacji projektu podmiotowi, które te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Jednocześnie Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.

Wobec powyższego, przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego wyposażonej hali widowiskowo - sportowej na rzecz Ośrodka Kultury do bezpłatnego użytkowania na podstawie umowy użyczenia nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie towarów i usług, które zostaną nabyte przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu ?Budowa hali widowiskowo - sportowej w N.?, bowiem Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami i jednocześnie nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy na zasadach określonych w art. 87 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika