Usługi szkolenia w zakresie obrony cywilnej, które ? jak podał Wnioskodawca ? nie są kształceniem (...)

Usługi szkolenia w zakresie obrony cywilnej, które ? jak podał Wnioskodawca ? nie są kształceniem lub przekwalifikowaniem zawodowym, nie mogą korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 29 lecz są opodatkowane 23% stawka podatku

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2012r. (data wpływu 2 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2012r. (data wpływu 4 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania od 1 stycznia 2011r. właściwej stawki VAT dla usług określonych według PKD 85.59.B ?Pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania od 1 stycznia 2011r. właściwej stawki VAT dla usług określonych według PKD 85.59.B ?Pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane?.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2012r. (data wpływu 4 maja 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 kwietnia 2012r. znak IBPP1/443-139/12/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na własne nazwisko z oznaczeniem przedsiębiorcy: Obrona Cywilna i Powszechna Samoobrona Ludności Firma Usługowa na podstawie zaświadczenia o dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej wydanego przez Prezydenta Miasta z dnia 19 września 2001r., w którym określono przedmiot działalności jako: ?Prowadzenie całokształtu spraw obrony cywilnej i powszechnej samoobrony ludności, a w tym: konsultacje, opracowanie planów obrony cywilnej, obowiązujących dokumentów, prowadzenie szkoleń, nadzór nad gospodarką materiałową sprzętem obrony cywilnej?.

21 września 2001r. Urząd Statystyczny wydał zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym Regon kwalifikując działalność według:

  • PKD 7414A Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

W dniu 9 września 2006r. wydano przez Prezydenta Miasta zaświadczenie o dokonaniu zmian wpisu do ewidencji gospodarczej określając przedmiot działalności według posiadanego Regonu jako:

  • PKD 7414A Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.
  • PKD 8042B Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W dniu 15 czerwca 2009r. wydano przez Prezydenta Miasta kolejne zaświadczenie o dokonaniu zmian wpisu do ewidencji działalności gospodarczej określając przedmiot działalności według posiadanego Regonu jako:

  • PKD 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (stanowiące przeważającą formę działalności ? około 92%) dotyczące w przypadku Wnioskodawcy prowadzenia całokształtu spraw obrony cywilnej i powszechnej samoobrony ludności w zakładach pracy i instytucjach mających na celu ochronę załóg i ludności przed niebezpieczeństwami a w tym: opracowanie dokumentacji szkoleniowej, konsultacje, opracowanie planów obrony cywilnej i dokumentów planistycznych, organizacja ewakuacji, ostrzegania i alarmowania oraz nadzór nad gospodarką materiałową sprzętu obrony cywilnej i przygotowanie powołanych formacji obrony cywilnej do praktycznego działania oraz współdziałanie z terenowymi organami obrony cywilnej w imieniu zainteresowanych zakładów i instytucji ściśle według obowiązujących przepisów i wytycznych;
  • PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (stanowiące około 10% całej działalności), a w przypadku Wnioskodawcy szkolenie załóg zakładów pracy i ludności w zakresie obrony cywilnej i powszechnej samoobrony ludności oraz w zakresie podstawowym i specjalistycznym formacji obrony cywilnej, prowadzenie treningów i praktycznych ćwiczeń ewakuacji z zagrożonych obiektów.

ODRĘBNE PRZEPISY ISTNIEJĄCE I OBOWIĄZUJĄCE

  • Ustawa o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 listopada 1967r. (Dz. U. z 2004r. Nr 169, poz. 2416 z późniejszymi zmianami).
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 września 1993r. w sprawie powszechnej samoobrony ludności (tekst jednolity Dz. U. z 1993r. Nr 91, poz. 421).
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. Nr 96, poz. 850 z dnia 1 lipca 2002r.).
  • Wytyczne Wojewody i Prezydenta Miasta ? Szefów Obrony Cywilnej Województwa i Miasta do realizacji zadań w zakresie obrony cywilnej (ochrony ludności) zarządzania kryzysowego i spraw obronnych na dany rok kalendarzowy.
  • Na podstawie powyższych przepisów, Prezydent Miasta ? Szef Obrony Cywilnej, wydał Zarządzenie z dnia 29 maja 2006r. w sprawie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na terenie Gminy, przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej, w tym Urzędy Skarbowe również.
  • Zarządzenie Prezydenta Miasta z dnia 30 maja 2003r. w sprawie programu szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony. Szkoleniem tym objęte są przedsiębiorstwa i instytucje na terenie Gminy, które powinny zaplanować to szkolenie w cyklu pięcioletnim w swoich ?Planach Działania w Zakresie Obrony Cywilnej (Ochrony Ludności) i Zarządzania ? Reagowania Kryzysowego na dany rok kalendarzowy? dla własnych pracowników i je realizować.

Do 31 grudnia 2011 roku za wykonanie powyższych czynności Wnioskodawca wystawiał faktury VAT stosując następującą zasadę:

  • za wykonanie czynności według klasyfikacji PKD 70.

    22.Z ? do wartości netto Wnioskodawca stosował stawkę podatku VAT ? 23%;

  • za wykonanie czynności według klasyfikacji PKD 85.59.B ? do wartości netto Wnioskodawca stosował stawkę podatku VAT ? ZW (zwolnione) opierając się na poniższych podstawach.

Do PKD 85.59.B tekst jednolity ustawy o podatku VAT (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ? art. 43 ust. 1 pkt 29 z późniejszymi zmianami) prowadzenie w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca, jako przedsiębiorca ? Instruktor Obrony Cywilnej posiadający stosowne uprawnienia w tym zakresie ? może prowadzić te szkolenia pod warunkiem, że są chętni przedsiębiorcy i przy ich prowadzeniu stosuje powyższe formy opodatkowania.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

  1. Wnioskodawca wniósł o wydanie interpretacji tylko stanu faktycznego dla PKD 85.59.B.
  2. Dla PKD 85.59.B ?Pozostałe formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane? od 1 stycznia 2011r. obowiązuje stawka VAT 23% (Dz. U. z 2010r. Nr 226, poz. 1476). W 2011r. i obecnie w 2012r. za wykonaną usługę wg PKD 85.59.B Wnioskodawca stosował stawkę ZW ? ZWOLNIONE ? powołując się na (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ? prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach). Do prowadzonego szkolenia w ramach ?Pozostałych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych? wytyczne Szefów Obrony Cywilnej nie stanowią odrębnych przepisów, a zatem stawka podatku VAT nie może być ZWOLNIONA, a powinna wynosić 23%.Zapytanie dotyczyło spraw, które się zdarzyły, a nie zdarzeń przyszłościowych.
  3. We wniosku Wnioskodawca wymienił również prowadzoną działalność usługową, którą określono według PKD 70.22.Z ?Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej i zarządzania?, od której stosuje stawkę podatku VAT ? 23% i uważa, że była i jest prawidłowa, dlatego też w tej kwestii zapytanie o interpretację nie jest celowe.
    1. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 10 listopada 2001r. ze względu na prowadzoną działalność gospodarczą, zarejestrowaną w Urzędzie Miasta z dnia 19 września 2001r. PKD 74.14.A (doradztwo), aktualne PKD 70.22.Z.
    2. Jako Zleceniobiorca Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania. Jest Instruktorem Obrony Cywilnej przygotowanym i przeszkolonym do prowadzenia szkolenia ludności i sił obrony cywilnej w ramach obrony cywilnej i powszechnej samoobrony ludności prowadzonej na podstawie Wytycznych Szefów Obrony Cywilnej Kraju, Województwa, Powiatu i Gminy.
    3. Prowadzone szkolenie ludności w zakresie powszechnej samoobrony, zwane dalej szkoleniami, nie stanowi usług kształcenia wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004r.
    4. Świadczone usługi w ramach PKD 85.59.B nie są usługami kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego, a mają jedynie na celu przygotowanie ludności (pracowników) do właściwego zachowania się w sytuacjach zagrożeń, w tym do wykonywania zadań podczas klęsk żywiołowych, zagrożeń środowiska i ewakuacji. Przygotowanie ludności na wypadek różnych zagrożeń realizowane jest na podstawie wytycznych (Zarządzeń) Szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin wydanych na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 17 ust. 5 art. 168 i 169 ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004r. Nr 241, poz. 2416, z późniejszymi zmianami), w związku z § 2 pkt 4 oraz § 3 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin.
    5. Z przeprowadzonego szkolenia uczestnicy nie otrzymują zaświadczeń, a przebieg szkolenia jest ewidencjonowany w oparciu o wykaz przeprowadzonych zajęć zbiorowych, w tym podana tematyka zajęć i ilość uczestników szkolenia. (Podstawą jest Zarządzenie Prezydenta Miasta z dnia 30 maja 2003r. w sprawie programu szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony wydanego na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 17 ust. 5 art. 168 i 169 ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004r. Nr 241, poz. 2416, z późniejszymi zmianami) w związku z § 2 pkt 4 oraz § 3 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. Nr 96, poz. 850).
    6. Jako Zleceniobiorca Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a posiada uprawnienia wydane przez Urząd Wojewódzki Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego jako Instruktor Obrony Cywilnej przygotowany i przeszkolony do prowadzenia szkolenia ludności i sił obrony cywilnej w ramach obrony cywilnej i powszechnej samoobrony ludności prowadzonej na podstawie Wytycznych Szefów Obrony Cywilnej Kraju, Województwa, Powiatu i Gminy oraz ukończone szkolenie pracowników zakładów pracy koordynujących zadania w zakresie ochrony ludności przeprowadzone w Szkole Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej.
    7. Finansowanie szkoleń realizowane jest przez zamawiających, Wnioskodawca nie jest zorientowany z jakich środków.
    8. Wnioskodawcami ? Zleceniodawcami są podmioty gospodarcze funkcjonujące na terenie Gminy, przewidziane do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej ustalone na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta z dnia 29 maja 2006r. wydanego na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 17 ust. 6 ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004r. Nr 241, poz. 2416, z późniejszymi zmianami), § 3 pkt 24 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. Nr 96, poz. 850). Umowa zawierana jest przez Wnioskodawcę ? Przedsiębiorcę (dyrektor, prezes), który chce zaangażować Wnioskodawcę jako Zleceniobiorcę do realizacji zadań obrony cywilnej i powszechnej samoobrony ludności w jego imieniu a wynikających z Wytycznych Prezydenta Miasta ? Szefa OC.
    9. Bezpośrednim uczestnikiem świadczonych usług przez Zleceniobiorcę są Przedsiębiorcy (dyrektor, prezes lub osoba imiennie wyznaczona, a w przypadku szkoleń uczestnicy szkoleń, pracownicy).
    10. Pracownicy uczestniczący w szkoleniu w ramach obrony cywilnej i powszechnej samoobrony mają na celu przygotowanie się do właściwego zachowania się w sytuacjach zagrożeń, w tym wykonywania zadań podczas klęsk żywiołowych, zagrożeń środowiska i ewakuacji, szczególnie dotyczy to pracowników zakładów pracy znajdujących się na terenach zalewowych i innych rejonach zagrożenia oraz te, które tworzą formacje obrony cywilnej lub zabezpieczają pod względem logistycznym i medycznym ewakuowaną ludność. Szkolenie nie jest związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez pracowników szkolonych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 kwietnia 2012r.):

Wnioskodawca prosi o interpretację dotyczącą PKD 85.59.B ?Pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane? a dotyczące prowadzonych szkoleń z obrony cywilnej i powszechnej samoobrony ludności ? czy od 1 stycznia 2011r. stawka podatku VAT powinna stanowić 23%, czy być ZWOLNIONA...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 kwietnia 2012r.), PKD 85.59.B ?Pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane?, stawka podatku VAT ? ZWOLNIONA do 31 grudnia 2010r. ? Wnioskodawca uważa, że stosowanie ZWOLNIENIA z VAT było zasadne, natomiast od 1 stycznia 2011r. obowiązuje stawka VAT ? 23% i taka powinna być stosowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Według art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z treści art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.) wynika, że państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo ? rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak podał Wnioskodawca, jako Zleceniobiorca nie jest jednostką objętą systemem oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania. Ponadto z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca był uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub jednostką badawczo-rozwojową.

Oznacza to zatem, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, nie może więc korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, świadczone usługi w ramach PKD 85.59.B nie są usługami kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego, a mają jedynie na celu przygotowanie ludności (pracowników) do właściwego zachowania się w sytuacjach zagrożeń, w tym do wykonywania zadań podczas klęsk żywiołowych, zagrożeń środowiska i ewakuacji. Przygotowanie ludności na wypadek różnych zagrożeń realizowane jest na podstawie wytycznych (Zarządzeń) Szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin wydanych na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 17 ust. 5 art. 168 i 169 ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004r. Nr 241, poz. 2416, z późniejszymi zmianami), w związku z § 2 pkt 4 oraz § 3 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin.

Z przeprowadzonego szkolenia uczestnicy nie otrzymują zaświadczeń, a przebieg szkolenia jest ewidencjonowany w oparciu o wykaz przeprowadzonych zajęć zbiorowych, w tym podana tematyka zajęć i ilość uczestników szkolenia. (Podstawą jest Zarządzenie Prezydenta Miasta z dnia 30 maja 2003r. w sprawie programu szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony wydanego na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 17 ust. 5 art. 168 i 169 ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004r. Nr 241, poz. 2416, z późniejszymi zmianami) w związku z § 2 pkt 4 oraz § 3 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. Nr 96, poz. 850).

Zleceniodawcami są podmioty gospodarcze funkcjonujące na terenie Gminy, przewidziane do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej ustalone na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta z dnia 29 maja 2006r. wydanego na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 17 ust. 6 ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004r. Nr 241, poz. 2416, z późniejszymi zmianami), § 3 pkt 24 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. Nr 96, poz. 850). Umowa zawierana jest przez Wnioskodawcę ? Przedsiębiorcę (dyrektor, prezes), który chce zaangażować Wnioskodawcę jako Zleceniobiorcę do realizacji zadań obrony cywilnej i powszechnej samoobrony ludności w jego imieniu a wynikających z Wytycznych Prezydenta Miasta ? Szefa OC.

Bezpośrednim uczestnikiem świadczonych usług przez Zleceniobiorcę są Przedsiębiorcy (dyrektor, prezes lub osoba imiennie wyznaczona, a w przypadku szkoleń uczestnicy szkoleń, pracownicy).

Pracownicy uczestniczący w szkoleniu w ramach obrony cywilnej i powszechnej samoobrony mają na celu przygotowanie się do właściwego zachowania się w sytuacjach zagrożeń, w tym wykonywania zadań podczas klęsk żywiołowych, zagrożeń środowiska i ewakuacji, szczególnie dotyczy to pracowników zakładów pracy znajdujących się na terenach zalewowych i innych rejonach zagrożenia oraz te, które tworzą formacje obrony cywilnej lub zabezpieczają pod względem logistycznym i medycznym ewakuowaną ludność. Szkolenie nie jest związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez pracowników szkolonych.

Biorąc pod uwagę tak opisany przez Wnioskodawcę stan faktyczny uznać należy, że nie jest w przedmiotowym przypadku spełniony pierwszy ze wskazanych przez ustawodawcę warunków dla uzyskania zwolnienia z podatku od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, tj. świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.

Niespełnienie tego podstawowego warunku wymienionego w art. 43 ust. 1 pkt 29 przewidującego zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, powoduje jednocześnie brak konieczności badania pozostałych warunków wynikających z pkt. a, b lub c tego przepisu.

Ustawodawca nie przewidział także w innych przepisach możliwości korzystania dla przedmiotowych usług z obniżonej stawki podatku bądź ze zwolnienia, a zatem ? w myśl art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT ? stawką właściwą dla świadczonych usług jest od dnia 1 stycznia 2011r. stawka podatku w wysokości 23%.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, że od 1 stycznia 2011r. dla świadczonych przez niego usług ?Pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane? obowiązuje stawka podatku VAT ? 23%, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia zwolnienia od podatku VAT do dnia 31 grudnia 2010r. świadczonych przez Wnioskodawcę usług ?Pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane?, gdyż w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 kwietnia 2012r. (będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 kwietnia 2012r.) Wnioskodawca wyjaśnił, że prosi ?o interpretację dotyczącą PKD 85.59.B ?Pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane? a dotyczące prowadzonych szkoleń z obrony cywilnej i powszechnej samoobrony ludności czy od 1 stycznia 2011r. stawka podatku VAT powinna stanowić 23%, czy być ZWOLNIONA?. Jeżeli Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia od podatku VAT do dnia 31 grudnia 2010r. świadczonych przez niego usług ?Pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane?, winien wystąpić z odrębnym wnioskiem, w którym opisze wyczerpująco zaistniały stan faktyczny, zada pytanie, przedstawi własne stanowisko w tej sprawie oraz wpłaci należną opłatę za wydanie interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika