Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione (...)

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z kosztami realizacji projektu szkoleniowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2008r. (data wpływu 4 sierpnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2008r. (data wpływu 2 września 2008r.) oraz pismem z dnia 15 września 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu szkoleniowego - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu szkoleniowego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 sierpnia 2008r. (data wpływu 2 września 2008r.) oraz pismem z dnia 15 września 2008r., będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1112/08/AS z dnia 21 sierpnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności gospodarczej spółki jest wykonywanie usług w zakresie edukacji (PKWiU 80.42) zwolnionych z podatku od towarów i usług oraz prowadzenie w niewielkim stopniu działalności rachunkowo-księgowej (PKWiU 74.12) opodatkowanych według stawki 22%. Sprzedaż powyższych usług dokumentowana jest fakturami VAT.

Niezależnie od powyższej działalności, Spółka w okresie 06.2006-09.2007 prowadziła projekt szkoleniowy współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i Budżetu Państwa w ramach działania 2.3. Umowa o dofinansowanie podpisana była z Wojewódzkim Urzędem Pracy w R.

Projekt dotyczył prowadzenia różnego rodzaju kursów dla osób bezrobotnych, a przedmiotem umowy było dofinansowanie w postaci dotacji ? do wysokości poniesionych kosztów, uznanych za wydatki kwalifikowane, określone w budżecie, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu.

Rozliczenie rzeczowe i finansowe projektu odbywało się na podstawie sporządzonych przez Spółkę ?okresowych wniosków o płatność?, które po zatwierdzeniu przez WUP R., stanowiły podstawę dofinansowania i wpłaty odpowiedniej dotacji, na wydzielony dla projektu, odrębny rachunek bankowy, nie było więc potrzeby wystawiania faktur VAT sprzedaży (nie była to sprzedaż).

Dla realizacji projektu szkoleniowego, Spółka dokonywała zakupów różnych materiałów i usług, przy czym wszystkie zakupy w celu rozliczenia podatku VAT naliczonego w momencie ich dokonywania, zaliczane są do następujących grup - rejestrów:

?A? ? do sprzedaży opodatkowanej (VAT naliczony podlega odliczeniu w całości),
?B? ? do sprzedaży zwolnionej (VAT nie podlega odliczeniu, podwyższa koszty),
?C? ? do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej (VAT naliczony ? do odliczenia, rozliczany jest proporcjonalnie),
?D? ? zakupy nie zaliczone do sprzedaży ? realizacja szkoleń w projektach (VAT naliczony przy zakupach nie podlega odliczeniu, jest elementem kosztów).

Do przedłożenia dokumentu potwierdzającego punkt widzenia Spółki zobowiązał Wnioskodawcę Wojewódzki Urząd Pracy w R., powołując się na pismo Nr xxx z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

W związku z realizacją ww. projektu szkoleniowo-doradczego, spółka dokonywała zakupu niezbędnych towarów: materiały biurowe, w tym papier biurowy, kserograficzny, tonery do drukarek i kserokopiarek, długopisy, segregatory, pomoce dydaktyczne dla uczestników kursów, w tym podręczniki, odzież ochronna w kursach zawodowych (np. kosmetyczny, spawacz, operator wózków jezdniowych), środki spożywcze: kawa, herbata, cukier, śmietanka, woda mineralna, bułeczki, kanapki ? w ramach bufetu kawowego dla uczestników kursów, materiały do utrzymania czystości w pomieszczeniach oraz koszty rozmów telefonicznych, energii elektrycznej i gazu. Miał również miejsce wynajem sal szkoleniowych dla celów projektu, stąd opłaty za korzystanie z nich.

W związku z realizacją ww. projektu szkoleniowo-doradczego, spółka dokonywała zakupu niezbędnych towarów: materiały biurowe, w tym papier biurowy, kserograficzny, tonery do drukarek i kserokopiarek, długopisy, segregatory, pomoce dydaktyczne dla uczestników kursów, w tym podręczniki, odzież ochronna w kursach zawodowych (np. kosmetyczny, spawacz, operator wózków jezdniowych), środki spożywcze: kawa, herbata, cukier, śmietanka, woda mineralna, bułeczki, kanapki ? w ramach bufetu kawowego dla uczestników kursów, materiały do utrzymania czystości w pomieszczeniach oraz koszty rozmów telefonicznych, energii elektrycznej i gazu. Miał również miejsce wynajem sal szkoleniowych dla celów projektu, stąd opłaty za korzystanie z nich.

Kursy w zakresie spawania i operatorów wózków jezdniowych prowadziły inne jednostki szkoleniowe, na podstawie umów z Wnioskodawcą, a koszty tych szkoleń zostały opłacone przez Spółkę ze środków wydzielonych dla projektu. Dla projektu zostały również zakupione składniki majątkowe w postaci sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem, o wartości jednostkowej nie przekraczającej 3.500 zł.

Zakupione w ramach projektu towary i usługi służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku VAT.

Szkolenia organizowane w ramach tego projektu, były dla uczestników tych szkoleń w całości nieodpłatne.

W przypadku wszystkich kosztów wspólnych Spółki i projektów jak np. czynsz za wynajem pomieszczeń Spółki, rozmowy telefoniczne, zużycie energii elektrycznej i gazu, korzystanie z Internetu, utrzymanie czystości w pomieszczeniach itp., już na etapie zakupu tych usług, wg opracowanej własnej metodologii następuje podział i koszty projektu obciąża tylko taka ich wartość, która służy wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku VAT.

Laptopy zakupione dla celów szkoleniowych w ramach realizacji projektu po jego zakończeniu pozostają w dyspozycji Spółki i nadal są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych.

Odzież robocza (ochronna) wydana beneficjentom uczestniczącym w niektórych kursach w projekcie, uległa całkowitemu zużyciu w czasie trwania tych kursów i nie podlegała zwrotowi do Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo interpretuje art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług i zgodnie z ustawą nie odlicza podatku VAT naliczonego przy zakupach, podwyższając o jego wartość, koszty zrealizowanych projektów szkoleniowych...

Zdaniem Wnioskodawcy sposób postępowania w zakresie odliczania VAT naliczonego przy zakupach nie dotyczących sprzedaży (?D?) jest prawidłowy ? VAT nie podlega odliczeniu, podwyższa koszty realizowanych projektów szkoleniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się również - na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT ? nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w okresie 06.2006-09.2007 Wnioskodawca prowadził projekt szkoleniowy współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i Budżetu Państwa ? w ramach działania 2.3.

W związku z realizacją tego projektu szkoleniowo-doradczego, Spółka dokonywała zakupu niezbędnych towarów: materiały biurowe, w tym papier biurowy, kserograficzny, tonery do drukarek i kserokopiarek, długopisy, segregatory, pomoce dydaktyczne dla uczestników kursów, w tym podręczniki, odzież ochronna w kursach zawodowych (np. kosmetyczny, spawacz, operator wózków jezdniowych), środki spożywcze: kawa, herbata, cukier, śmietanka, woda mineralna, bułeczki, kanapki ? w ramach bufetu kawowego dla uczestników kursów, materiały do utrzymania czystości w pomieszczeniach oraz koszty rozmów telefonicznych, energii elektrycznej i gazu. Miał również miejsce wynajem sal szkoleniowych dla celów projektu.

Kursy w zakresie spawania i operatorów wózków jezdniowych prowadziły inne jednostki szkoleniowe, na podstawie umów z Wnioskodawcą, a koszty tych szkoleń zostały opłacone przez Spółkę ze środków wydzielonych dla projektu. Dla projektu zostały również zakupione składniki majątkowe w postaci sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem, o wartości jednostkowej nie przekraczającej 3.500 zł.

Zakupione w ramach projektu towary i usługi służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku VAT. Laptopy zakupione dla celów szkoleniowych w ramach realizacji projektu po jego zakończeniu pozostają w dyspozycji Spółki i nadal są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych.

Szkolenia organizowane w ramach tego projektu, były dla uczestników tych szkoleń w całości nieodpłatne.

Nieodpłatnego świadczenia usług przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu nie można uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Szkolenia wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach tego projektu były bowiem czynnościami związanymi z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Wobec tego nieodpłatne świadczenie tych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze cytowany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz fakt, iż w sprawie nie znajduje zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy VAT, gdyż nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne szkolenia) odbyło się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu gdyż towary i usługi zakupione w ramach realizowanego projektu nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Również laptopy zakupione dla celów szkoleniowych, po zakończeniu projektu nadal są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych, a zatem nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami w zakresie podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika