Premia pieniężna udzielana za określone zachowanie kontrahenta polegające na świadczeniu na rzecz (...)

Premia pieniężna udzielana za określone zachowanie kontrahenta polegające na świadczeniu na rzecz odbiorcy usługi, winna być dokumentowana fakturą VAT i rozliczana na zasadach ogólnych wraz prawem do odliczenia podatku naliczonego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2010r. (data wpływu 15 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 kwietnia 2010r. (data wpływu 14 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2010r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 kwietnia 2010r. (data wpływu 14 kwietnia 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 kwietnia 2010r. znak IBPP1/443-145/10/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie produkcji wyrobów z ołowiu, nabywa od dostawców tzw. złom akumulatorowy (tzn. zużyte baterie i akumulatory ołowiowe z elektrolitem) oraz złom ołowiu.

W celu zabezpieczenia regularnych dostaw złomu, Spółka zamierza zawrzeć z dostawcami umowy długoterminowe, przewidujące następujące warunki dostaw:

  1. Dostawcy zobowiązani będą do zbiórki oraz dostaw na rzecz Spółki określonej (w skali miesiąca), minimalnej ilości złomu akumulatorowego;
  2. Spółka zobowiązana będzie przyjąć dostarczany przez dostawców złom akumulatorowy (również w ilości przekraczającej minimalną ilość określoną w umowach) oraz przyjmować także od dostawców złom ołowiu, w ilości stanowiącej określony procent dostarczonego przez nich uprzednio złomu akumulatorowego;
  3. Dostawcy będą zobowiązani do dostarczania całości skupowanego złomu akumulatorowego wyłącznie Spółce;
  4. Cena złomu akumulatorowego będzie ustalana każdorazowo przez strony transakcji odrębnie dla poszczególnych dostaw, zgodnie z procedurą określoną w umowach;
  5. Cena złomu ołowiu ustalana będzie każdorazowo przy zastosowaniu formuły wskazanej w umowach, opartą w szczególności o wysokość notowań ołowiu na Londyńskiej Giełdzie Metali;
  6. Dostawcy złomu będą wystawiali faktury VAT, dokumentujące poszczególne dostawy;
  7. Niezależnie od otrzymania wynagrodzenia podstawowego (w postaci ceny) za dostarczony złom, obliczonego zgodnie z zasadami opisanymi powyżej, dostawcom będzie mogło przysługiwać wynagrodzenie dodatkowe w postaci tzw. premii rocznej (dalej: premia), którego otrzymanie będzie uzależnione od spełniania następujących warunków:
    1. średniomiesięczna ilość złomu akumulatorowego, dostarczonego przez danego dostawcę w roku wypłaty premii (tzw. roku rozliczeniowym) nie może być niższa niż ustalony procent średniomiesięcznej ilości tego złomu dostarczonego przez niego w roku poprzednim (tzw. roku bazowym); ocena wypełnienia przedmiotowego warunku zostanie dokonana na ostatni dzień określonego w umowie miesiąca rozliczeniowego (przykładowo września);
    2. dostawca złoży Spółce oświadczenie o zachowaniu wyłączności dostaw złomu akumulatorowego na rzecz Spółki, tzn. o dokonaniu dostawy całości zebranego złomu wyłącznie do Spółki lub podmiotów z nią powiązanych oraz na żądanie Spółki przedłoży jej dokumenty pozwalające na weryfikację prawdziwości przedmiotowego oświadczenia;
    3. dostawca zostanie zakwalifikowany przez Spółkę do grupy dostawców strategicznych na podstawie następujących przesłanek:
      • stabilności dostaw złomu akumulatorowego (rozumianej jako dostarczanie w poszczególnych miesiącach roku rozliczeniowego złomu akumulatorowego w ilościach nie niższych o więcej niż przewidziany w umowie procent niż średniomiesięczna ilość złomu, dostarczanego w roku bazowym);
      • pozytywnej oceny jakości złomu (uwzględniającej takie czynniki jak: zawartość wody, zawartość kwasu i zawartość innych zanieczyszczeń);
      • pozytywnej oceny rzetelności dostawcy (utożsamianej zasadniczo z rzetelnością dokumentów wystawianych przez niego w ramach realizacji umowy);ścisłego przestrzegania postanowień zawartej umowy;
  8. Zakwalifikowanie dostawcy do grupy dostawców strategicznych i spełnienie przez niego pozostałych warunków uzyskania premii potwierdzane będzie przez Spółkę pisemnym zawiadomieniem o przyznaniu premii, które stanowić będzie podstawę do wystawienia przez danego dostawcę odpowiedniego dokumentu obciążeniowego;
  9. Wysokość premii zostanie ustalona w umowie lub pisemnych aneksach do niej (za kolejne lata bazowe) w wartości jednostkowej za każdą tonę złomu dostarczonego w ustalonym umownie okresie (przykładowo roku bazowym).

Strony planowanych umów posiadają status czynnych podatników podatku od towarów i usług. Spółka nabywa złom akumulatorowy wyłącznie w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

1. Otrzymanie przez dostawców premii będzie uzależnione od łącznego spełnienia warunków opisanych w punkcie 7 wniosku.W konsekwencji powyższego, dostawcy złomu, w celu otrzymania premii, będą musieli dokonać na rzecz Spółki szeregu świadczeń, w szczególności:

  • Będą zobowiązani utrzymywać odpowiednią stabilność realizowanych dostaw złomu. Premia nie będzie bowiem przysługiwała po prostym zrealizowaniu danej wartości dostaw w ustalonym okresie rozliczeniowym, będzie natomiast uzależniona m.in. od utrzymania w poszczególnych miesiącach roku rozliczeniowego poziomu dostaw złomu akumulatorowego w ilościach nie niższych o więcej niż przewidziany w umowie procent niż średniomiesięczna ilość złomu, dostarczanego w roku bazowym. Powyższe wynika z faktu, iż ze względu na rodzaj prowadzonej przez Spółkę działalności, jest dla niej szczególnie istotne równomierne, stabilne i przewidywalne pozyskiwanie surowców do produkcji, dostarczanych przez dostawców złomu. W konsekwencji Spółka zamierza premiować zasadniczo stabilność dostaw w poszczególnych latach i miesiącach, a nie jedynie jak najwyższy poziom tychże dostaw.

  • Ponieważ dostawcy pozyskują złom dostarczany do Spółki w drodze skupu, zapewnienie powyższej, premiowanej stabilności dostaw wymagać będzie od nich odpowiedniego zorganizowania i intensywności działalności w zakresie skupu złomu. Niewypełnienie przedmiotowego świadczenia i dokonywanie dostaw na rzecz Spółki nawet największej ilości złomu bezpośrednio po jego skupie, nie będzie bowiem uprawniało dostawcy do otrzymania premii. W konsekwencji w niektórych przypadkach dostawcy, aby zachować prawo do otrzymania premii, będą zmuszeni w praktyce do ograniczania dostaw zgromadzonego złomu w niektórych miesiącach w celu zabezpieczenia jego zapasów na potrzeby dostaw realizowanych w kolejnych miesiącach. Powyższe może się odbywać ze szkodą dla płynności finansowej dostawców (zmuszonych do utrzymywania zapasów nabytego w drodze skupu złomu), będzie natomiast miało korzystny wpływ na płynność finansową Spółki, uwarunkowaną m.in. jej zdolnościami produkcyjnymi.
  • Będą zobowiązani przestrzegać wymogu dokonywania dostaw skupowanego złomu wyłącznie na rzecz Spółki, udokumentowanego stosownym oświadczeniem, a na życzenie Spółki przedłożeniem również odpowiednich dokumentów pozwalających na zweryfikowanie prawdziwości powyższego oświadczenia.

Podsumowując powyższe, Wnioskodawca stwierdził, że premiowane zachowania dostawców mające na celu realizację na rzecz Spółki ustalonej wartości dostaw będą w szczególności polegać na odpowiednim zorganizowaniu skupu złomu i jego późniejszych dostaw, zapewniającym oczekiwaną przez Spółkę stabilność dostaw. Przedmiotowe zachowania będą miały z jednej strony charakter aktywny (będą zmierzać do zabezpieczenia odpowiedniej intensywności skupu złomu), a z drugiej strony będą wielokrotnie wymagały powstrzymania się od aktywności w postaci zbyt szybkich dostaw zgromadzonego złomu (w celu zachowania stabilności dostaw w kolejnych miesiącach). Analizowane zachowania będą mogły ponadto wymagać od dostawców złomu zabezpieczenia finansowania skupu złomu (z uwagi na potencjalną konieczność jego okresowego składowania dla potrzeb przyszłych dostaw).Niezależnie od powyższego, dostawcy w celu otrzymania premii zobowiązani będą do dokonania na rzecz Spółki również innych świadczeń, niezależnych od wartości realizowanych na rzecz Spółki dostaw, w szczególności dotyczących odpowiednio uwiarygodnionego powstrzymania się od dokonywania dostaw złomu na rzecz innych odbiorców.

2. Ponadto, jak podano uprzednio we wniosku

  • Wysokość premii zostanie ustalona w umowie lub pisemnych aneksach do niej (za kolejne lata bazowe) w wartości jednostkowej za każda tonę złomu dostarczonego w ustalonym umownie okresie (przykładowo roku bazowym);
  • Cena dostarczanego do Spółki złomu akumulatorowego będzie ustalana każdorazowo przez strony transakcji odrębnie dla poszczególnych dostaw, przy zastosowaniu formuły wskazanej w umowach, opartej w szczególności o wysokość notowań ołowiu na Londyńskiej Giełdzie Metali.

W konsekwencji powyższego, premie pieniężne nie będą stanowiły określonego z góry procenta wartości, ani wielkości obrotów zrealizowanych w transakcjach z danym dostawcą w roku bazowym czy też rozliczeniowym.Niezależnie od powyższego wartość jednostkowa premii przypadająca na tonę złomu dostarczonego przez danego dostawcę będzie miała charakter stały. Tym samym przekroczenie określonych progów wartości dostaw złomu zrealizowanych w danym okresie przez danego dostawcę nie będzie skutkowało podwyższeniem wysokości przysługującej temu dostawcy za dany okres premii.

3. Ustalenie wysokości obrotów odbywać się będzie następująco:

  • Jednym z warunków otrzymania premii będzie osiągnięcie średniomiesięcznej ilości złomu akumulatorowego, dostarczonego przez danego dostawcę w roku wypłaty premii (tzw. roku rozliczeniowym) nie niższej niż ustalony umownie przez strony transakcji procent średniomiesięcznej) ilości tego złomu dostarczonego przez niego w roku poprzednim (tzw. roku bazowym). Ocena wypełnienia przedmiotowego warunku zostanie dokonana na ostatni dzień określonego w umowie miesiąca rozliczeniowego (przykładowo września).
  • Wysokość premii zostanie ustalona odrębnie z każdym kontrahentem w umowie lub pisemnych aneksach do niej (za kolejne lata bazowe) w wartości jednostkowej za każdą tonę złomu dostarczonego w ustalonym umownie okresie (przykładowo roku bazowym). W konsekwencji wartość premii należnej za dany okres będzie stanowiła iloczyn ilości ton złomu dostarczonego w tym okresie i ustalonej wartości jednostkowej premii.

4. Wykonanie wskazanych we wniosku oraz w jego uzupełnieniu świadczeń przez dostawców na rzecz Spółki będzie warunkowało otrzymanie przez nich premii. W konsekwencji niepodjęcie przez dostawcę w danym okresie rozliczeniowym oczekiwanych przez Spółkę i premiowanych działań będzie skutkowało niemożnością otrzymania przez niego za ten okres premii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności wskazanych we wniosku, premia roczna, przysługująca dostawcom złomu po spełnianiu warunków wyszczególnionych w opisie zdarzenia przyszłego, powinna być traktowana jako wynagrodzenie z tytułu odpłatnego świadczenia usług, opodatkowanego podatkiem od towarów i usług...

W konsekwencji, czy otrzymanie przez Spółkę faktur VAT, właściwych do udokumentowania wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, stanowiących podstawę wypłaty dostawcom złomu premii rocznych, będzie upoważniało Spółkę do odliczenia wynikającego z nich podatku naliczonego od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. Premia roczna, przysługująca dostawcom złomu po spełnianiu warunków wyszczególnionych w opisie zdarzenia przyszłego, powinna być traktowana w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jako wynagrodzenie z tytułu odpłatnego świadczenia usług, opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.
  2. W konsekwencji powyższego, otrzymanie przez Spółkę faktur VAT właściwych do udokumentowania wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, stanowiących podstawę wypłaty dostawcom złomu premii rocznych, będzie upoważniało Spółkę do odliczenia wynikającego z nich podatku naliczonego od towarów i usług.

Powyższe stanowisko Wnioskodawca uzasadnił następującymi przesłankami:

A. Spełnienie przez dostawców warunków do otrzymania premii stanowi czynność kwalifikującą się do zakresu pojęcia odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa VAT).

Definicję pojęcia świadczenia usług zawiera przepis art. 8 ust. 1 ustawy VAT, zgodnie z treścią którego świadczenie usług należy rozumieć bardzo szeroko, jako każde świadczenie, niestanowiące dostawy towarów.

Dostawcy złomu, w celu otrzymania premii, muszą dokonać na rzecz Spółki szeregu świadczeń, w szczególności:

  • utrzymywać odpowiednią stabilność realizowanych dostaw złomu;
  • w związku z pozyskiwaniem złomu dostarczanego do Spółki przez dostawców w drodze skupu, zapewnienie premiowanej stabilności dostaw wymagać będzie od dostawców odpowiedniego zorganizowania i intensywności działalności w zakresie skupu;
  • przestrzegać wymogu dokonywania dostaw skupowanego złomu wyłącznie na rzecz Spółki, co oznacza konieczność powstrzymania się do dokonywania dostaw na rzecz innych odbiorców, stanowiącego czynność expressis verbis zakwalifikowaną postanowieniami art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT do kategorii świadczenia usług.

B. Wykonanie przez dostawców świadczeń na rzecz Spółki w celu otrzymania premii nie będzie zasadniczo dokonywane w ramach uprzednich dostaw złomu na rzecz Spółki. Dostawy złomu są bowiem finalizowane i wynagradzane przez Spółkę na bieżąco i warunki ich dokonania (również finansowe) nie ulegną zmianie w wyniku wypłaty premii. Otrzymanie premii wymagać będzie bowiem od dostawców dokonania dodatkowych, wyszczególnionych w punkcie A powyżej, świadczeń na rzecz Spółki, zasadniczo nieprzewidzianych w umowie jako warunkujących otrzymanie wynagrodzenia podstawowego w postaci ceny dostarczonego złomu.

W konsekwencji przyznanie dostawcy premii nie będzie stanowiło swoistego rodzaju korekty warunków uprzednio dokonanych przez dostawców dostaw towarów (złomu), pomimo określenia wysokości premii w kwocie jednostkowej za tonę złomu, dostarczonego w umówionym okresie czasu.

Za poprawnością powyższego rozumowania przemawia również fakt, iż premie nie będą stanowić podwyższenia ceny stosowanej w ramach poszczególnych dostaw towarów (ustalonej odrębnie w odniesieniu do każdej pojedynczej dostawy), gdyż będą odnosić się łącznie do ilości towarów dostarczonych w umówionym, dłuższym okresie czasu (zasadniczo obejmującym rok bazowy). Tym samym odwołanie się przy ustalaniu wysokości potencjalnych premii do ilości dostarczonych uprzednio towarów stanowi jedynie metodę obliczania wynagrodzenia za świadczone usługi.

C. Wnioskodawca ponadto zauważa, że analizowane premie nie stanowią odpowiednika popularnych w obrocie gospodarczym tzw. bonusów pieniężnych, wypłacanych przez dostawców towarów ich nabywcom z uwagi na osiągnięcie odpowiednio wysokiego poziomu zamówień. Planowane przez Spółkę premię stanowią de facto przeciwieństwo powyższych bonusów, gdyż mają być wypłacane przez odbiorcę towarów ich dostawcy. Z uwagi bowiem na specyficzne uwarunkowania ekonomiczne, występujące na rynku, na którym działa Spółka, jak również uwarunkowania techniczne związane ze stosowaną przez nią technologią produkcji wyrobów ołowianych, w interesie Spółki pozostaje zabezpieczenie stabilności dostaw materiałów do produkcji w postaci złomu akumulatorowego, co można osiągnąć m.in. przyznając dostawcom złomu premie na zasadach określonych w opisie zdarzenia przyszłego.

W konsekwencji, do analizowanych premii nie znajdą zastosowania zasady rozliczania bonusów pieniężnych, określone w niektórych wydawanych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, jak również orzeczeniach sądów administracyjnych, zgodnie z którymi bonusy takie, pod warunkiem ich wypłacania wyłącznie z uwagi na dokonanie przez nabywcę towarów odpowiedniej ilości zakupów, nie stanowią usługi opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Odmienność premii od nieopodatkowanych bonusów pieniężnych podkreślają dodatkowo następujące czynniki:

  • premię będą otrzymywać dostawcy towarów, a więc ?aktywna? strona uprzednio dokonanych transakcji dostaw towarów,
  • otrzymanie premii wymagać będzie do dostawcy dokonania określonych świadczeń na rzecz nabywcy, w tym (i) utrzymania dostaw w dłuższym okresie czasu na określonym poziomie (wymagającego podjęcia działań w zakresie pozyskania wystarczającej ilości złomu) oraz (ii) powstrzymania się od dokonywania dostaw skupowanego złomu na rzecz innych niż Spółka odbiorców.

D. Niezależnie od przedstawionych w punkcie C powyżej odmienności pomiędzy analizowanymi premiami, a bonusami pieniężnymi, uzasadnienia wydawanych w odniesieniu do tych ostatnich interpretacji i orzeczeń sądów administracyjnych zawierają szereg tez aktualnych również w odniesieniu do premii, potwierdzających stanowisko Spółki. Przykładowo:

  • Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu wyroku z dnia 23 września 2008r., sygnatura I FSK 998/08 stwierdził, iż: ?Gdyby bowiem w stanie faktycznym tej sprawy zostało ustalone, że pomiędzy dostawcą i nabywcą istnieje stosunek prawny, w oparciu o który nabywca dokonując zakupów u dostawcy uzyskuje premię nie tylko za satysfakcjonującą dostawcę wartość dokonanych zakupów, lecz także za realizację przez nabywcę innych czynności na rzecz dostawcy, np. <...> przyjęcie określonych zobowiązań lojalnościowych wobec dostawcy itp., wówczas mielibyśmy do czynienia ze świadczeniem usługi przez nabywcę na rzecz dostawcy, wynagradzanej przez niego stosowną premią, która powinna zostać opodatkowana?.
  • Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, w piśmie z dnia 30 grudnia 2004r., sygnatura PP3-812-1222/2004/AP/4026, posiadającym status ogólnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, wyraził pogląd, iż: ?W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku wypłacenia premii pieniężnej nabywcom za spełnienie takich zachowań, jak np.

    niedokonywanie nabyć podobnych towarów u innych podatników?.

E. Reasumując, otrzymywanie przez dostawców wypłacanych przez Spółkę na warunkach określonych w opisie zdarzenia przyszłego premii, zdaniem Spółki, będzie stanowiło wynagrodzenie z tytułu odpłatnego świadczenia przez dostawców usług na rzecz Spółki, opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji fakt przyznania premii powinien zostać przez dostawców udokumentowany fakturami VAT, które będą stanowiły dla Spółki podstawę do odliczenia wynikającego z nich podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć z kontrahentami umowy, na podstawie których ? przy spełnieniu określonych warunków ? będzie zobowiązany do wypłaty im premii pieniężnej. Przesłanką otrzymania premii przez kontrahenta będzie zrealizowanie przez niego określonego poziomu dostaw złomu w danym okresie. Premia będzie uzależniona od konkretnego zachowania dostawcy, tj. dokonania określonej wartości dostaw w ustalonym okresie rozliczeniowym. Spółka będzie otrzymywać od kontrahenta fakturę VAT na premię pieniężną.

Niezależnie od otrzymania wynagrodzenia podstawowego (w postaci ceny) za dostarczony złom, dostawcom będzie przysługiwać wynagrodzenie dodatkowe w postaci premii pieniężnej, którego otrzymanie będzie uzależnione od spełnienia następujących warunków:

  1. średniomiesięczna ilość złomu akumulatorowego, dostarczonego przez danego dostawcę w roku wypłaty premii (tzw. roku rozliczeniowym) nie może być niższa niż ustalony procent średniomiesięcznej ilości tego złomu dostarczonego przez niego w roku poprzednim (tzw. roku bazowym); ocena wypełnienia przedmiotowego warunku zostanie dokonana na ostatni dzień określonego w umowie miesiąca rozliczeniowego (przykładowo września);
  2. dostawca złoży Spółce oświadczenie o zachowaniu wyłączności dostaw złomu akumulatorowego na rzecz Spółki, tzn. o dokonaniu dostawy całości zebranego złomu wyłącznie do Spółki lub podmiotów z nią powiązanych oraz na żądanie Spółki przedłoży jej dokumenty pozwalające na weryfikację prawdziwości przedmiotowego oświadczenia;
  3. dostawca zostanie zakwalifikowany przez Spółkę do grupy dostawców strategicznych na podstawie następujących przesłanek:
    • stabilności dostaw złomu akumulatorowego (rozumianej jako dostarczanie w poszczególnych miesiącach roku rozliczeniowego złomu akumulatorowego w ilościach nie niższych o więcej niż przewidziany w umowie procent niż średniomiesięczna ilość złomu, dostarczanego w roku bazowym);
    • pozytywnej oceny jakości złomu (uwzględniającej takie czynniki jak: zawartość wody, zawartość kwasu i zawartość innych zanieczyszczeń);
    • pozytywnej oceny rzetelności dostawcy (utożsamianej zasadniczo z rzetelnością dokumentów wystawianych przez niego w ramach realizacji umowy);
    • ścisłego przestrzegania postanowień zawartej umowy.

W konsekwencji powyższego, dostawcy złomu, w celu otrzymania premii, będą musieli dokonać na rzecz Spółki szeregu świadczeń, w szczególności:

  • Będą zobowiązani utrzymywać odpowiednią stabilność realizowanych dostaw złomu.

    Premia nie będzie bowiem przysługiwała po prostym zrealizowaniu danej wartości dostaw w ustalonym okresie rozliczeniowym, będzie natomiast uzależniona m.in. od utrzymania w poszczególnych miesiącach roku rozliczeniowego poziomu dostaw złomu akumulatorowego w ilościach nie niższych o więcej niż przewidziany w umowie procent niż średniomiesięczna ilość złomu, dostarczanego w roku bazowym. Powyższe wynika z faktu, iż ze względu na rodzaj prowadzonej przez Spółkę działalności, jest dla niej szczególnie istotne równomierne, stabilne i przewidywalne pozyskiwanie surowców do produkcji, dostarczanych przez dostawców złomu. W konsekwencji Spółka zamierza premiować zasadniczo stabilność dostaw w poszczególnych latach i miesiącach, a nie jedynie jak najwyższy poziom tychże dostaw.

  • Ponieważ dostawcy pozyskują złom dostarczany do Spółki w drodze skupu, zapewnienie powyższej, premiowanej stabilności dostaw wymagać będzie od nich odpowiedniego zorganizowania i intensywności działalności w zakresie skupu złomu. Niewypełnienie przedmiotowego świadczenia i dokonywanie dostaw na rzecz Spółki nawet największej ilości złomu bezpośrednio po jego skupie, nie będzie bowiem uprawniało dostawcy do otrzymania premii. W konsekwencji w niektórych przypadkach dostawcy, aby zachować prawo do otrzymania premii, będą zmuszeni w praktyce do ograniczania dostaw zgromadzonego złomu w niektórych miesiącach w celu zabezpieczenia jego zapasów na potrzeby dostaw realizowanych w kolejnych miesiącach. Powyższe może się odbywać ze szkodą dla płynności finansowej dostawców (zmuszonych do utrzymywania zapasów nabytego w drodze skupu złomu), będzie natomiast miało korzystny wpływ na płynność finansową Spółki, uwarunkowaną m.in. jej zdolnościami produkcyjnymi.
  • Będą zobowiązani przestrzegać wymogu dokonywania dostaw skupowanego złomu wyłącznie na rzecz Spółki, udokumentowanego stosownym oświadczeniem, a na życzenie Spółki przedłożeniem również odpowiednich dokumentów pozwalających na zweryfikowanie prawdziwości powyższego oświadczenia.Podsumowując powyższe, Wnioskodawca stwierdził, że premiowane zachowania dostawców mające na celu realizację na rzecz Spółki ustalonej wartości dostaw będą w szczególności polegać na odpowiednim zorganizowaniu skupu złomu i jego późniejszych dostaw, zapewniającym oczekiwaną przez Spółkę stabilność dostaw. Przedmiotowe zachowania będą miały z jednej strony charakter aktywny (będą zmierzać do zabezpieczenia odpowiedniej intensywności skupu złomu), a z drugiej strony będą wielokrotnie wymagały powstrzymania się od aktywności w postaci zbyt szybkich dostaw zgromadzonego złomu (w celu zachowania stabilności dostaw w kolejnych miesiącach). Analizowane zachowania będą mogły ponadto wymagać od dostawców złomu zabezpieczenia finansowania skupu złomu (z uwagi na potencjalną konieczność jego okresowego składowania dla potrzeb przyszłych dostaw).Niezależnie od powyższego, dostawcy w celu otrzymania premii zobowiązani będą do dokonania na rzecz Spółki również innych świadczeń, niezależnych od wartości realizowanych na rzecz Spółki dostaw, w szczególności dotyczących odpowiednio uwiarygodnionego powstrzymania się od dokonywania dostaw złomu na rzecz innych odbiorców.

Wykonanie powyższych świadczeń przez dostawców na rzecz Spółki będzie warunkowało otrzymanie przez nich premii. W konsekwencji niepodjęcie przez dostawcę w danym okresie rozliczeniowym oczekiwanych przez Spółkę i premiowanych działań będzie skutkowało niemożnością otrzymania przez niego za ten okres premii.

Z przedstawionego w sprawie zdarzenia przyszłego wynika zatem, że dostawca zobowiązany będzie do zbiórki oraz dostaw na rzecz Wnioskodawcy określonej (w skali miesiąca), minimalnej ilości złomu akumulatorowego, jednak w celu otrzymania rocznej premii będzie musiał dokonać na rzecz Wnioskodawcy szeregu świadczeń związanych z utrzymaniem odpowiedniej stabilności realizowanych dostaw (co wymagać będzie odpowiedniego zorganizowania i intensyfikacji działalności w zakresie skupu złomu) oraz złożenia oświadczenia o zachowaniu wyłączności dostaw złomu akumulatorowego na rzecz Wnioskodawcy. Ponadto aby otrzymać premię pieniężną dostawca będzie musiał zostać zakwalifikowany przez Wnioskodawcę do grupy dostawców strategicznych.

Usługobiorcą będzie zatem w tym przypadku Wnioskodawca, który będzie realizował swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której dostawca zdecyduje się na dostarczanie złomu wyłącznie na jego rzecz oraz w ściśle określonych przez Wnioskodawcę ilościach. Związane jest to ze specyfiką prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, dla której jest szczególnie istotne równomierne, stabilne i przewidywalne pozyskiwanie surowców do produkcji. Z tego względu, występować będzie konieczność ograniczania przez kontrahentów dostaw złomu, co może się odbywać ze szkodą dla płynności finansowej dostawców (zmuszonych do utrzymywania zapasów nabytego w drodze skupu złomu), będzie natomiast miało korzystny wpływ na płynność finansową Spółki, uwarunkowaną m.in. jej zdolnościami produkcyjnymi.

Wypłata przedmiotowej premii pieniężnej jest więc rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się dostawcy w stosunku do nabywcy. Zachowanie dostawcy stanowić będzie w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz nabywającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę dostawca otrzyma premię pieniężną. Zatem pomiędzy stronami zawartych umów transakcyjnych zaistnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowić będzie świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W świetle powyższego, w przedmiotowej sprawie, zachowania kontrahentów należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cytowanym art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej przez kontrahenta od Wnioskodawcy jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się dostawcy (tj. kontrahenta Wnioskodawcy) w stosunku do nabywającego, stanowiące świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz nabywającego (tj. Wnioskodawcy), podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę ? kontrahenta Wnioskodawcy faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy o VAT oraz ? zgodnie z dyspozycją ustawową ? w rozdziałach 7-9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 10 tej ustawy, prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (?). Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane ? w części dotyczącej tych czynności.

W związku z uznaniem czynności wykonywanych przez dostawców na rzecz Wnioskodawcy jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, wyłączenia wskazane w powołanych wyżej przepisach art. 88 ust. 3a pkt 2 oraz art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT w przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania.

Wnioskodawca będzie miał zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturach otrzymanych od kontrahentów z tytułu świadczonych przez nich na rzecz Wnioskodawcy usług, pod warunkiem spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wpo uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika