Opodatkowanie wypłacanych kwartalnych i rocznych premii pieniężnych w wariancie ?A? i ich dokumentowania.

Opodatkowanie wypłacanych kwartalnych i rocznych premii pieniężnych w wariancie ?A? i ich dokumentowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2011r. (data wpływu 24 października 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 stycznia 2012r. (data wpływu 20 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku świadczenia usług w związku z wypłatą kwartalnych i rocznych premii pieniężnych w wariancie ?A? ? jest prawidłowe,
  • korekty obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT oraz dokumentowania wypłacanych kwartalnych i rocznych premii pieniężnych w wariancie ?A? ? jest nieprawidłowe,
  • uznania, że wypłacanie kwartalnych i rocznych premii pieniężnych w wariancie ?A? jest wyłączone spod opodatkowania VAT ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłacanych kwartalnych i rocznych premii pieniężnych w wariancie ?A? i ich dokumentowania.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2012r. (data wpływu 20 stycznia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 stycznia 2012r. znak: IBPP1/443-1589/11/BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej sprzedawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży materiałów budowlanych (styropian, papa asfaltowa, styropapa), a także w zakresie sprzedaży towarów handlowych (wełna szklana), dalej ?towary?, na rzecz pośredników handlowych, którymi są hurtownie i składy materiałów budowlanych, dalej ?kupujący?.

Kupujący pochodzą w większości z Polski oraz z krajów Unii Europejskiej.

Sprzedawca oraz kupujący są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a kupujący zagraniczni są zarejestrowanymi podatnikami od wartości dodanej.

Na początku 2012 roku sprzedawca planuje podpisać z kupującymi nowe umowy o współpracy lub aneksować dotychczasowe (dalej umowy), które określają ogólne warunki współpracy, np. limit kredytu kupieckiego, terminy realizacji dostaw oraz terminy płatności dla poszczególnych grup produktowych, sposób i terminy rozpatrywania reklamacji, itp.

Sprzedawca rozważa przygotowanie umowy w wariancie ?A?.

"Umowa" w wariancie A" będzie zawierała tylko ogólne warunki współpracy powiązane z ogólnymi warunkami dostaw sprzedawcy (OWD).

Wariant umowy ?A? zawiera odwołanie do załącznika. W nim zawarte są zasady, na jakich kupujący jest uprawniony do otrzymania premii pieniężnej (bonusa) od sprzedawcy.

Podstawowym okresem rozliczeniowym jest kwartał kalendarzowy, a następnie rok kalendarzowy.

Warunkiem otrzymania premii pieniężnej jest wcześniejsze terminowe uregulowanie przez kupującego wszystkich faktur za zakupione towary dotyczące danego okresu rozliczeniowego (za który naliczana jest premia), a w wypadku opóźnienia w zapłacie uregulowanie odsetek ustawowych za opóźnioną zapłatę.

Wysokość premii kwartalnej ustalana jest jako określony procent wartości netto kwartalnych zakupów produktu (oddzielnie ustalony dla styropianu, papy i styropapy). Po zakończeniu roku istnieje możliwość zwiększenia wysokości premii liczonej jako procent od wartości rocznych zakupów netto produktu, pod warunkiem, że roczne zakupy produktu przekroczą określoną ilość produktu (styropianu liczonego w m3, a papy i styropapy w m2) lub określoną wartość w złotych (tzw. roczny ilościowy lub wartościowy próg premiowy). Z każdym kupującym indywidualnie będą negocjowane warunki bonusowania na 2012r., w tym w szczególności wysokość premii kwartalnej i rocznej w procentach oraz wysokość progu zakupów w m2, m3 lub złotych, uprawniającego do premii (bonusa) rocznego.

Wysokość zakupów uprawniających do otrzymania premii jest ustalana przez sprzedawcę i wynika z faktur wystawionych kupującemu w danym okresie rozliczeniowym, z uwzględnieniem wszelkich korekt sprzedaży (np. z tytułu zwrotów towarów, skont) ? sprzedawca przekazuje kupującemu informację o dokonanych zakupach oraz wynikającej z nich wysokości przyznanej premii.

Otrzymywane premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą. Nie zmieniają również ceny jednostkowej nabywanych towarów.

Rozliczenie premii następować będzie na podstawie not księgowych (uznaniowych) wystawianych przez sprzedawcę lub not księgowych (obciążeniowych) wystawianych przez kupującego w terminie w którym kupujący uprawniony będzie do otrzymania premii (bonusa), zgodnie z zasadami określonymi w załączniku do umowy.

Techniczne rozliczenie premii nastąpi poprzez dokonanie kompensaty z najstarszymi nierozliczonymi fakturami z tytułu dostawy towaru, bądź też dokonaniem przelewu bankowego na rachunek kupującego w przypadku braku niezapłaconych faktur przez kupującego.

Poza czynnością prawną kupna-sprzedaży, w której kupujący jest nabywcą towaru, nie istnieją jakiekolwiek inne zobowiązania, nakładające na kupującego obowiązek świadczenia usług na rzecz sprzedawcy towaru. Nie istnieją także unormowania zobowiązujące kupującego do powstrzymania się od dokonania czynności, tolerowania czynności, czy sytuacji, w tym w szczególności niedokonywania zakupów od innych dostawców towarów (prawo wyłączności) lub organizowania na rzecz sprzedawcy sprzedaży.

Może się zdarzyć, że kupujący świadczy na rzecz sprzedawcy usługi marketingowe, reklamowe, promocyjne, itp., ale stanowią one zdarzenia odrębne od premii pieniężnych za obrót, będących przedmiotem niniejszego wniosku.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 stycznia 2012r. Wnioskodawca nadał symbole aby ułatwić rozróżnienie poszczególnych zdarzeń przyszłych (AK ? wariant A, premia kwartalna, AR- wariant A, premia roczna).

Kupujący nie będzie świadczyć na rzecz Wnioskodawcy żadnych usług.

Premia pieniężna nie jest wynagrodzeniem za wykonywane przez Kupującego na rzecz Wnioskodawcy usługi.

Wnioskodawca podpisuje Umowy o współpracy z wybranymi Kupującymi (którzy przeważnie realizują największy obrót u Wnioskodawcy), następnie w Załączniku do Umowy określane są zasady na dany rok kalendarzowy, na jakich Kupujący jest uprawniony do otrzymania premii pieniężnej (bonusa) od Wnioskodawcy.

Umowa w wariancie AK i AR będzie zawierała tylko ogólne warunki współpracy np. limit kredytu kupieckiego, terminy realizacji dostaw oraz terminy płatności dla poszczególnych grup produktowych, sposób i terminy rozpatrywania reklamacji, itp. powiązane z ogólnymi warunkami dostaw (OWD) Wnioskodawcy.

Wysokość premii kwartalnej ustalana jest jako określony stały procent wartości netto kwartalnych zakupów produktu (oddzielnie ustalony dla styropianu, papy i styropapy). Po zakończeniu roku istnieje możliwość zwiększenia wysokości premii liczonej jako procent od wartości rocznych zakupów netto produktu, pod warunkiem, że roczne zakupy produktu przekroczą określoną ilość produktu (styropianu liczonego w m3, a papy i styropapy w m2) lub określoną wartość w złotych (tzw. roczny ilościowy lub wartościowy próg premiowy). Należy podkreślić, że z każdym Kupującym indywidualnie będą negocjowane warunki bonusowania na 2012 rok, w tym w szczególności wysokość premii kwartalnej i rocznej w procentach oraz wysokość progu zakupów w m2, m3 lub złotych, uprawniającego do premii (bonusa) rocznego. Wysokość zakupów uprawniających do otrzymania premii jest ustalana przez Wnioskodawcę i wynika z faktur wystawionych Kupującemu w danym okresie rozliczeniowym, z uwzględnieniem wszelkich korekt sprzedaży (np. z tytułu zwrotów towarów, skont) ? Wnioskodawca przekazuje Kupującemu informację o dokonanych zakupach oraz wynikającej z nich wysokości przyznanej premii.

Sposób kalkulacji premii pieniężnej:

wartość obrotu (dla danej grupy produktów) w danym okresie rozliczeniowym

x (razy)

określony procent

= wartość premii pieniężnej

- minus)

odsetki ustawowe za opóźnioną zapłatę (jeśli wcześniej nie zostały uregulowane przez Kupującego)

= wartość premii pieniężnej do wypłaty Kupującemu

Otrzymywane premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą nie zmieniają również ceny jednostkowej nabywanych towarów.

Warunkiem otrzymania premii pieniężnej kwartalnej jest wcześniejsze terminowe uregulowanie przez Kupującego wszystkich faktur za zakupione towary dotyczące danego okresu rozliczeniowego (za który naliczana jest premia), a w wypadku opóźnienia w zapłacie uregulowanie odsetek ustawowych za opóźnioną zapłatę.

Natomiast wypłata premii pieniężnej kwartalnej przez Wnioskodawcę nie jest uzależniona od takich działań Kupującego jak dokonywanie przez niego nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie, odpowiednie eksponowanie towarów Wnioskodawcy, posiadanie pełnego asortymentu towarów Wnioskodawcy, reklama towarów Wnioskodawcy itp.

Po zakończeniu roku istnieje możliwość zwiększenia wysokości premii liczonej jako procent od wartości rocznych zakupów netto produktu, pod warunkiem, że roczne zakupy produktu przekroczą określoną ilość produktu (styropianu liczonego w m3, a papy i styropapy w m2) lub określoną wartość w złotych (tzw. roczny ilościowy lub wartościowy próg premiowy). Z każdym Kupującym indywidualnie będą negocjowane warunki bonusowania na 2012 rok, w tym w szczególności wysokość premii kwartalnej i rocznej w procentach oraz wysokość progu zakupów w m2, m3 lub złotych, uprawniającego do premii (bonusa) rocznego.

Warunkiem otrzymania premii pieniężnej rocznej jest wcześniejsze terminowe uregulowanie przez Kupującego wszystkich faktur za zakupione towary dotyczące danego okresu rozliczeniowego (za który naliczana jest premia), a w wypadku opóźnienia w zapłacie uregulowanie odsetek ustawowych za opóźnioną zapłatę.

Natomiast wypłata premii pieniężnej rocznej przez Wnioskodawcę nie jest uzależniona od takich działań Kupującego jak odpowiednie eksponowanie towarów Wnioskodawcy, posiadanie pełnego asortymentu towarów Wnioskodawcy, reklama towarów Wnioskodawcy itp.

Kupujący nie będzie świadczyć na rzecz Wnioskodawcy żadnych usług. Premia pieniężna nie jest wynagrodzeniem za wykonywane przez Kupującego na rzecz Wnioskodawcy usługi.

Na pytanie czy w sytuacji, gdy w danym okresie kontrahent nie podejmuje działań w zakresie świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług, premia pieniężna nie będzie wypłacana Wnioskodawca udzielił odpowiedzi, że premia pieniężna będzie wypłacana.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jak należy potraktować wypłacaną premię pieniężną (bonus) przez Wnioskodawcę na rzecz kupującego?

W szczególności, czy należy traktować wypłacenie premii jako:

  • świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług,
  • korektę obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 4 tejże ustawy,
  • świadczenie wyłączone spod opodatkowania VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie można uznać, że ma miejsce pomiędzy stronami umowy, poza dostawą towarów, usługa dokonywana przez kupującego na rzecz sprzedawcy, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Z treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że pojęcie świadczenia usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, ma bardzo szeroki zakres, nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz także jego zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towaru. Nie może zatem wystąpić taka sytuacja faktyczna, w rozumieniu tego unormowania, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towaru i świadczenie usługi. Przepis ten wyklucza takie rozwiązanie, rozdzielając usługi od dostaw. Podkreślić należy, że dokonywanie przez kupującego zakupów u sprzedawcy, jak i terminowe regulowanie świadczenia pieniężnego poprzez zapłatę mieści się w czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, w postaci dostawy towarów.

Nie można uznać w zdarzeniu przyszłym sprawy ? zrealizowania na rzecz sprzedającego określonej wartości lub ilości zakupów jak i terminową zapłatę ? za świadczenie usługi. Zauważyć należy, że w tej sprawie, na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży ? dostawy towarów dokonanych na rzecz podmiotu, który grupuje i inne podmioty gospodarcze. Czynności, stanowiące dostawę towaru dla uprawnionych, nie mogą, poprzez ich zsumowanie, przekształcić się w usługę. Przeszkodą do takiej konstatacji ? jak wcześniej zauważono ? jest treść art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, z której to wynika, że dostawa nie może być jednocześnie usługą.

Zauważyć należy na gruncie niniejszej sprawy, że opodatkowanie ? jako usługi świadczonej przez kupującego towar ? nabycia określonej wartości lub ilości towaru, będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz jako sprzedaży (dostawy towaru), drugi jako zakupu tego samego towaru, ale jako kolejnego zakupu o określonej łącznej wartości (świadczenia usługi), ale w ramach tej samej transakcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacona premia pieniężna kupującemu nie powinna podlegać podatkowi VAT, gdyż przyznane jemu (kupującemu) świadczenie pieniężne nie jest zapłatą za świadczenie usługi. Sprzedawca towaru w zamian za przyznaną premię pieniężną nie uzyskuje wzajemnej korzyści. Przedmiotem świadczenia są pieniądze, które jako wartości rozliczeniowe nie podlegają opodatkowaniu VAT. Ponadto, we wszystkich krajach unii europejskiej przyznawanie premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu VAT.

Premia, jeśli nie jest ona związana z konkretną dostawą, powinna być udokumentowana notą księgową (debetową, uznaniową) wystawioną przez sprzedawcę na rzecz kupującego lub notą księgową (kredytową, obciążeniową) wystawioną przez kupującego na rzecz sprzedawcy.

Natomiast w przypadku, jeśli możliwe jest odniesienie udzielonej premii do konkretnych dostaw ? co w sprawie nie występuje ? konieczne byłoby wystawienie przez sprzedawcę towaru faktury korygującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

  • za prawidłowe w zakresie braku świadczenia usług w związku z wypłatą kwartalnych i rocznych premii pieniężnych w wariancie ?A?,
  • za nieprawidłowe w zakresie korekty obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT oraz dokumentowania wypłacanych kwartalnych i rocznych premii pieniężnych w wariancie ?A?,
  • za nieprawidłowe w zakresie uznania, że wypłacanie kwartalnych i rocznych premii pieniężnych w wariancie ?A? jest wyłączone spod opodatkowania VAT.

Na wstępie należy zauważyć, że z uwagi na powiązanie przedstawionych przez Wnioskodawcę zdarzeń przyszłych w zakresie kwartalnych i rocznych premii pieniężnych wypłacanych w wariancie A, postanowiono ująć je w jednej interpretacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Definicja dostawy towarów zawarta została w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia ? dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), obowiązującego od 1 kwietnia 2011r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która ? zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia ? powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie wypłata premii pieniężnej uzależnionej od zrealizowania przez kontrahenta określonego poziomu zakupów oraz terminowe uregulowanie wszystkich faktur za zakupione towary, nie jest związana z jakimkolwiek świadczeniem usług przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazał bowiem, iż wysokość premii kwartalnej ustalana jest jako określony procent wartości netto kwartalnych zakupów produktu (oddzielnie ustalony dla styropianu, papy i styropapy). Po zakończeniu roku istnieje możliwość zwiększenia wysokości premii liczonej jako procent od wartości rocznych zakupów netto produktu, pod warunkiem, że roczne zakupy produktu przekroczą określoną ilość produktu (styropianu liczonego w m3, a papy i styropapy w m2) lub określoną wartość w złotych (tzw. roczny ilościowy lub wartościowy próg premiowy). Z każdym kupującym indywidualnie będą negocjowane warunki bonusowania na 2012 rok, w tym w szczególności wysokość premii kwartalnej i rocznej w procentach oraz wysokość progu zakupów w m2, m3 lub złotych, uprawniającego do premii (bonusa) rocznego.

Wysokość zakupów uprawniających do otrzymania premii jest ustalana przez Wnioskodawcę i wynika z faktur wystawionych Kupującemu w danym okresie rozliczeniowym, z uwzględnieniem wszelkich korekt sprzedaży (np. z tytułu zwrotów towarów, skont) ? Wnioskodawca przekazuje kupującemu informację o dokonanych zakupach oraz wynikającej z nich wysokości przyznanej premii.

Kupujący nie będzie świadczyć na rzecz Wnioskodawcy żadnych usług. Premia pieniężna nie jest wynagrodzeniem za wykonywane przez kupującego na rzecz Wnioskodawcy usługi.

Warunkiem otrzymania premii pieniężnej zarówno kwartalnej jak i rocznej jest wcześniejsze terminowe uregulowanie przez kupującego wszystkich faktur za zakupione towary dotyczące danego okresu rozliczeniowego (za który naliczana jest premia), a w wypadku opóźnienia w zapłacie uregulowanie odsetek ustawowych za opóźnioną zapłatę.

Odnosząc zatem przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów przez kupujących w odpowiedniej wielkości lub wartości oraz terminowe regulowanie zapłaty za zakupione towary nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy Wnioskodawcą a Kupującymi nie dochodzi do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia nabywcy na rzecz dostawcy.

Pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentami (dostawcami i odbiorcą) prowadzona jest jedynie wymiana handlowa. Zatem w niniejszym przypadku nie występuje wzajemne świadczenie o charakterze ekwiwalentnym.

Opisana przez Wnioskodawcę kwartalna i roczna premia pieniężna w wariancie ?A? wypłacana kontrahentom będzie stanowiła w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami ? zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT ? zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. Wnioskodawca winien wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające odpowiednio z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Wnioskodawca będzie bowiem ustalał wysokość ww. premii pieniężnej na podstawie faktur wystawionych kupującemu w danym okresie rozliczeniowym. Zatem możliwe jest przypisanie powyższego rabatu do konkretnych dostaw, skoro suma tych dostaw stanowi podstawę określenia obrotu dokonanego przez kontrahenta, stanowiącego podstawę wyliczenia wysokości premii pieniężnej.

W związku z tym, iż opisana przez Wnioskodawcę kwartalna i roczna premia pieniężna wypłacana w wariancie ?A? stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami i w tym przypadku kontrahenci otrzymujący premię pieniężną nie świadczą na rzecz Wnioskodawcy usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT to otrzymanie przez kontrahenta premii pieniężnej nie będzie stanowiło zapłaty za usługę opodatkowaną podatkiem VAT.

Podsumowując stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z rabatem udzielonym przez Wnioskodawcę kontrahentom, dla którego udokumentowania właściwymi będą faktury VAT korygujące wystawione przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że w przedmiotowej sprawie nie można uznać, iż ma miejsce pomiędzy stronami umowy usługa dokonywana przez kupującego na rzecz sprzedawcy w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Za nieprawidłowe należało natomiast uznać stanowisko Wnioskodawcy, że wypłacona przedmiotowa premia pieniężna kupującemu nie powinna podlegać podatkowi VAT oraz, że premia ta, jeśli nie jest ona związana z konkretną dostawą (co zdaniem Wnioskodawcy ma miejsce w przedmiotowej sprawie), powinna być udokumentowana notą księgową.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa dla kontrahenta Wnioskodawcy otrzymującego premię pieniężną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika