prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług związanych z realizacją (...)

prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. ?Stworzenie bazy lokalowej i platformy informatyczno - produktowej do realizacji wprowadzenia innowacyjnych produktów bankowych dedykowanych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2008r. (data wpływu 27 października 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 grudnia 2008r. (data wpływu do tut. organu 2 stycznia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. ?Stworzenie bazy lokalowej i platformy informatyczno - produktowej do realizacji wprowadzenia innowacyjnych produktów bankowych dedykowanych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. ?Stworzenie bazy lokalowej i platformy informatyczno - produktowej do realizacji wprowadzenia innowacyjnych produktów bankowych dedykowanych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą?. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 grudnia 2008r. (data wpływu 2 stycznia 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu podatkowego nr IBPP1/443-1626/08/MS z dnia 18 grudnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca jest instytucją bankową prowadzącą działalność pośrednictwa finansowego określoną w Polskiej Klasyfikacji Działalności jako 6512A - pozostała działalność bankowa. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004r. (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535) o podatku od towarów i usług, a szczególnie z załącznikiem nr 4 pozycja 3, działalność ta jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca aplikuje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa O. 2007-2013 do dofinansowania projektu pod nazwą ?Stworzenie bazy lokalowej i platformy informatyczno-produktowej do realizacji wprowadzenia innowacyjnych produktów bankowych dedykowanych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą'. Projekt ten pozwoli na wprowadzenie innowacyjnych produktów finansowych. W wyniku realizacji projektu nie dokona się zmiana charakteru świadczonych usług i nadal będą się one mieścić w katalogu opisanym jako 6512A pozostała działalność bankowa. Realizacja projektu nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z szczegółowym opisem osi priorytetowych RPO WO 2007-2013 podatek od towarów i usług można uznać za wydatek kwalifikowany o ile został ostatecznie poniesiony i zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 roku (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535) o podatku od towarów i usług i nie może być odzyskany.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca dokona zakupu towarów i usług, a w szczególności:

  • remontu środka trwałego - siedziby centrali SKOK i sali operacyjnej dla klientów,
  • zakupu wyposażenia serwerowni,
  • zakupu wartości niematerialnych - oprogramowanie nowej platformy informatycznej,
  • zakupu zestawów mebli,
  • zakupu kompletnego wyposażenia archiwum,
  • zakupu i montażu centrali telefonicznej,
  • zakupu i montażu systemu sygnalizacji włamaniowej i napadowej,
  • zakupu i montażu urządzeń do rejestracji Video,
  • zakupu zestawu kserokopiarek,
  • zakupu zestawów komputerowych,
  • zakupu sejfów i dyspenserów.

Efektem projektu będzie siedziba centrali SKOK i sali operacyjnej dla klientów, oraz możliwość wprowadzenia produktów bankowych dedykowanych osobom fizycznym oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT i składa deklarację VAT - 7 zgodnie z przepisami dla spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych.

Symbolem PKWiU właściwym dla czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę jest 65.12 - usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe.

Zgodnie z ustawą o VAT usługi spółdzielczych kas są zwolnione od podatku.

Nienaliczając podatku do świadczonych usług Wnioskodawca nie ma więc prawa do zwrotu podatku od zakupionych towarów i usług. Każdy zakup (cena netto + podatek VAT) stanowi w całości koszt Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością może odzyskać podatek naliczony od kupowanych urządzeń, środków trwałych oraz dokonywanego remontu nowej siedziby, które to środki nie będą służyły działalności opodatkowanej...

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z tym, że nie prowadzi działalności opodatkowanej nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od kupowanych środków trwałych i usług w związku z prowadzonym remontem nowej siedziby. Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 powołanej ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług ? w myśl art. 8 ust. 1 ustawy ? rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) do celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Ustawodawca w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT zawarł generalną zasadę dotyczącą stawek podatku od towarów i usług, zgodnie z którą stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Od tej zasady przewidziano jednak szereg wyjątków. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 przedmiotowego załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU Sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości. Wyrażenie ?ex? w treści tabeli załącznika oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Wyrażenie ?ex? w treści tabeli załącznika oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o przyznanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa O. 2007-2013 dofinansowania do projektu pod nazwą ?Stworzenie bazy lokalowej i platformy informatyczno - produktowej do realizacji wprowadzenia innowacyjnych produktów bankowych dedykowanych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą?.

Uzyskane środki przeznaczone będą na remont siedziby centrali SKOK i sali operacyjnej dla klientów, zakup: wyposażenia serwerowi, oprogramowania nowej platformy informatycznej, zestawu mebli, kompletnego wyposażenia archiwum, zestawu kserokopiarek, zestawu komputerowego, sejfów i dyspenserów oraz zakup i montaż: centrali telefonicznej, systemu sygnalizacji włamaniowej i napadowej, urządzeń do rejestracji video.

Realizacja projektu nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Poniesione wydatki będą służyły wykonywaniu usług, które Wnioskodawca sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 65. 12 ? usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe, zwolnione od podatku VAT.

Należy zauważyć, że przedmiotowe usługi są częścią szerszego grupowania PKWiU - Sekcji J i jednocześnie nie są objęte wyłączeniami przewidzianymi w treści ww. tabeli załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Takie sklasyfikowanie wykonywanych przez Wnioskodawcę usług oznacza, że usługi te wchodzą w skład wykazu usług zwolnionych z podatku od towarów i usług zawartego w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu pod nazwą ?Stworzenie bazy lokalowej i platformy informatyczno - produktowej do realizacji wprowadzenia innowacyjnych produktów bankowych dedykowanych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą?, bowiem poniesione wydatki sfinansowane ze środków uzyskanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa O., nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, będą natomiast wykorzystywane do świadczenia usługi pośrednictwa pieniężnego, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 65.12, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z realizacji powyższego projektu powoduje, że Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu na rachunek bankowy różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Powyższe przepisy są odzwierciedleniem uprzednio obowiązujących uregulowań zawartych w § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKWiU. Wprawdzie na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto klasyfikację statystyczną wskazaną przez Wnioskodawcę, tj. PKWiU 65.12, jednak z treści wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca posiadał opinię właściwego organu statystycznego potwierdzającą prawidłowość dokonanej przez niego klasyfikacji.

Należy wyjaśnić, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11 ze zm.) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów. W przypadku wystąpienia trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, zainteresowany podmiot może zwrócić się do odpowiedniego organu statystycznego tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który dokona ich klasyfikacji wydając opinię interpretacyjną.

Tutejszy organ podatkowy nie jest zatem organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych i weryfikacji prawidłowości zaklasyfikowania przez podatnika danego wyrobu lub usługi do właściwego grupowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W świetle powyższego niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika