stawka podatku dla sprzedaży wikliny zielonej, parzonej i parzonej korowanej

stawka podatku dla sprzedaży wikliny zielonej, parzonej i parzonej korowanej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2009r. (data wpływu 16 lutego 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2009r. (data wpływu 30 kwietnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży wikliny zielonej, parzonej i parzonej korowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży wikliny zielonej, parzonej i parzonej korowanej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 kwietnia 2009r. (data wpływu 30 kwietnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu, z dnia 21 kwietnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego, w którym uprawia m.in. wiklinę. Wnioskodawca nie prowadzi żadnej pozarolniczej działalności gospodarczej, jest podatnikiem podatku VAT czynnym z tytułu działalności rolniczej, nie jest podatnikiem podatku VAT z innego tytułu. Zdarza się czasem, że Wnioskodawca sprzedaje oprócz wikliny zielonej sortowanej (czyli pozbawionej odpadów typu np. sucha trawa i posegregowanej długościami) również wiklinę parzoną (czyli wiklinę zieloną poddaną procesowi gotowania) oraz wiklinę parzoną korowaną (czyli poddaną procesowi gotowania i pozbawienia kory).

Wnioskodawca podał również następujące symbole PKWiU:

  • wiklina zielona ? PKWiU 02.01.42-00.14,
  • wiklina parzona ? PKWiU 02.01.42-00.14,
  • wiklina parzona korowana ? PKWiU 02.01.42-00.14.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Z jaką stawką VAT Wnioskodawca może sprzedawać wiklinę zieloną - PKWiU 02.01.42-00.14...
  2. Z jaką stawką VAT Wnioskodawca może sprzedawać wiklinę parzoną - PKWiU 02.01.42-00.14...
  3. Z jaką stawką VAT Wnioskodawca może sprzedawać wiklinę parzoną korowaną - PKWiU 02.01.42-00.14...

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie trzy rodzaje wikliny może sprzedawać ze stawką VAT 3%, ponieważ:

  1. jest to produkt rolny,
  2. wskazuje na to załącznik nr 2 i 6 do ustawy o podatku od towarów i usług. W załączniku tym znajduje się wykaz towarów i usług od których przysługuje zryczałtowany zwrot podatku VAT, poz. 9 symbol PKWiU ex 02.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże ustawodawca przewidział szereg możliwości zastosowania stawek obniżonych oraz zwolnień od podatku. I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego ? według definicji zawartej w art. 2 pkt 19 ustawy - rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Z zapisu art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika, iż zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Tak więc dotyczy ono tylko tych rolników, którzy posiadają status rolnika ryczałtowego w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług oraz tych czynności, które zostały wymienione w tym przepisie.

Należy zauważyć, iż zarówno świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi, jak również innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia (np. agroturystyka, działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będą opodatkowaniu. Jednocześnie należy podkreślić, iż w świetle powołanych przepisów, tj. art. 2 pkt 19 i art. 43 ust. 3, status rolnika ryczałtowego posiada tylko ten rolnik, który nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nie zrezygnował z przysługującego mu zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy o VAT, rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych. W myśl art. 115 ust. 2 ww. ustawy, stawka zryczałtowanego zwrotu podatku wynosi 6% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.

Przez produkty rolne, w myśl art. 2 pkt 20 ustawy o VAT, należy rozumieć towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego, w którym uprawia m.in. wiklinę. Wnioskodawca nie prowadzi żadnej pozarolniczej działalności gospodarczej, jest podatnikiem podatku VAT czynnym z tytułu działalności rolniczej, nie jest podatnikiem podatku VAT z innego tytułu.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca nie posiadając statusu rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, w efekcie nie może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, Wnioskodawcy nie przysługuje też zryczałtowany zwrotu podatku z tytułu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, określony w art. 115 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy o VAT, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, do dnia 30 kwietnia 2008r. stosowało się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem były towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów. W poz. 10 powołanego ww. załącznika wymieniono produkty gospodarki leśnej ex 02 ? z wyłączeniem drewna surowego nieobrobionego (PKWiU 02.01.1), bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), faszyny wiklinowej (PKWiU 02.01.42-00.18) i materiałów roślinnych do produkcji mioteł lub szczotek (PKWiU 02.01.42-00.30).

Należy mieć na uwadze objaśnienia zamieszczone przez ustawodawcę pod ww. załącznikiem do ustawy o podatku od towarów i usług, z których m.in. wynika, że 'ex' - dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania. Oznacza to, że umieszczenie 'ex' przy konkretnym symbolu PKWiU powoduje zawężenie stosowania danej regulacji tylko do wyrobów/usług należących do danego grupowania statystycznego, które spełniają określone przez ustawodawcę warunki wskazane w obowiązujących przepisach.

W związku z powyższym, do dnia 30 kwietnia 2008r. sprzedaż roślin sklasyfikowanych do grupowania PKWiU ex 02 ? podlegała opodatkowaniu według stawki podatku obniżonej do 3% ? zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444), w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

Z przedstawianego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego, w którym uprawia m.in. wiklinę (PKWiU 02.01.42-00.14). W przypadku sprzedaży wikliny zielonej, wikliny parzonej oraz wikliny parzonej korowanej sklasyfikowanej przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 02.01.42-00.14, ustawodawca nie przewidział stosowania stawki obniżonej do sprzedaży towarów wymienionych w tym grupowaniu po dniu 30 kwietnia 2008r. W związku z powyższym, sprzedaż wikliny, sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 02.01.42-00.14, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według podstawowej, 22% stawki podatku ? zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że wskazane przez Wnioskodawcę towary mieszczą się w podanych w stanie faktycznym grupowaniach. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. A zatem, Dyrektor Izby Skarbowej, działający w imieniu Ministra Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika