Nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymana w konkursie nagroda pieniężna.

Nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymana w konkursie nagroda pieniężna.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2008r. (data wpływu 26 listopada 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej w konkursie nagrody pieniężnej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanej w konkursie nagrody pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi architektoniczne. Jest płatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca poszukuje zleceń na świadczone przez siebie usługi. W związku z powyższym Wnioskodawca bierze udział w konkursach architektoniczno - urbanistycznych, których uczestnikami są przedsiębiorcy: architekci i osoby prawne.

Zwycięstwo w konkursie jest tytułem do wypłaty nagrody pieniężnej. Konkursy organizowane są przez Urzędy Gmin lub Prezydentów Miast. Jako przedsiębiorca Wnioskodawca brał udział w kilku takich konkursach. Otrzymał on nagrodę w wysokości x za I miejsce w konkursie na opracowanie basenu krytego ogłoszonym przez Urząd Gminy oraz w konkursie na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej rewitalizacji Starówki Miasta G. nagrodę w wysokości y. W wyniku rozstrzygnięcia konkursu organizator nie otrzymuje żadnego świadczenia od któregokolwiek z uczestników konkursu, a jedynie prawo do negocjowania umowy do wykonania projektu.

Według Wnioskodawcy otrzymane nagrody w powyższych okolicznościach nie podlegają podatkowi od towarów i usług bowiem wg ustawy o podatku od towarów i usług za towary uznaje się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Mając powyższe na uwadze wypłata środków pieniężnych jako czynność niebędąca dostawą towarów ani świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca oświadczył, że w przedstawionej sprawie na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji bądź postanowieniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane środki finansowe jako nagrody w konkursie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata nagród pieniężnych w powyższych okolicznościach nie podlega podatkowi od towarów i usług jako czynność niebędąca dostawą towarów ani świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt, iż wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, niniejszą interpretacje oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 30 listopada 2008r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W niniejszej sprawie kwestią wymagającą interpretacji jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania ww. przepisu art. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług odnośnie wykonywanych przez Wnioskodawcę prac projektowych nagrodzonych w ramach konkursu architektonicznego.

Przystępując do rozstrzygnięcia przedmiotowej kwestii na wstępie należy wskazać, iż w rozumieniu ww. przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usługi należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innego podmiotu), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Zauważyć tutaj jednakże należy, iż jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług dla uznania, iż świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest ?odpłatność? za daną czynność.

Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Należy stwierdzić, iż czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca bierze udział w konkursach architektoniczno - urbanistycznych, którego uczestnikami są przedsiębiorcy: architekci i osoby prawne.

Zwycięstwo w konkursie jest tytułem do wypłaty nagrody pieniężnej. Konkursy organizowane są przez Urzędy Gmin lub Prezydentów Miast. Jako przedsiębiorca Wnioskodawca brał udział w kilku takich konkursach, w których otrzymał nagrodę w wysokości x za I miejsce w konkursie na opracowanie basenu krytego ogłoszonym przez Urząd Gminy oraz nagrodę w wysokości y w konkursie na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej rewitalizacji Starówki Miasta G. W wyniku rozstrzygnięcia konkursu organizator nie otrzymuje żadnego świadczenia od któregokolwiek z uczestników konkursu, a jedynie prawo do negocjowania umowy do wykonania projektu.

Słownik Języka Polskiego PWN (Warszawa 1988r., tom II, str. 259) definiuje nagrodę jako wyróżnienie moralne lub materialne za położone zasługi, osiągnięte wyniki, będące formą uznania lub wyróżnienia za dobre wyniki, osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda.

Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie otrzymał od organizatorów konkursu nagrody pieniężne za udział w ww. konkursach. Organizator nie otrzymał w zamian za wypłaconą nagrodę finansową żadnego świadczenia od któregokolwiek z uczestników konkursu, a jedynie prawo do negocjowania umowy do wykonania projektu.

Wskazać należy, że pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem (dostawą towarów czy też usługą) powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Zatem otrzymana nagroda w formie pieniężnej nie stanowi wynagrodzenia za wykonaną usługę.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca wykonując prace konkursowe nie dokonuje jakiegokolwiek świadczenia na rzecz innego podmiotu. Prawo własności wyników prac projektowych oraz prawo do uzyskanych z realizacji projektu korzyści przysługuje tylko Wnioskodawcy.

W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, że wykonywane przez Wnioskodawcę, w związku z jego udziałem w konkursie, prace projektowe nie są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na fakt, iż na etapie rozstrzygnięcia tego konkursu, prawa majątkowe do nich nie są przekazywane na organizatora konkursu, lecz w dalszym ciągu przysługują one Wnioskodawcy.

Należy też zwrócić uwagę, iż otrzymanie kwoty x za I miejsce w konkursie na opracowanie basenu krytego ogłoszonym przez Urząd Gminy oraz kwoty w wysokości y jako nagroda w konkursie na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej rewitalizacji Starówki Miasta G. nie jest uwarunkowane uprzednim przeniesieniem na organizatora konkursu praw majątkowych do przedstawianych prac projektowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że wypłata środków pieniężnych jako czynność nie będąca dostawą towarów ani świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako czynność niebędąca dostawą towarów ani świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy ? Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Natomiast w myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego.

Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Tym samym dokumenty dołączone do wniosku nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika