Odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług (...)

Odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług sfinansowanych środkami otrzymanymi z Powiatowego Urzędu Pracy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2011r. (data wpływu 6 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lutego 2012r. (data wpływu 5 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów w zakresie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług sfinansowanych środkami otrzymanymi z Powiatowego Urzędu Pracy ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług sfinansowanych środkami otrzymanymi z Powiatowego Urzędu Pracy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lutego 2012r. (data wpływu 5 marca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPBI/1/415-1251/11/RM; IBPP1/443-1767/11/ES z dnia 15 lutego 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (osoba fizyczna) do czasu rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. 1 lipca 2011r., pozostaje zarejestrowany w Powiatowym Urzędzie Pracy (dalej: PUP) jako osoba bezrobotna. W dniu 7 lipca 2011r. Wnioskodawca zawiera umowę z PUP na ?Otrzymanie Wsparcia Finansowego Na Rozwój Przedsiębiorczości" w ramach Działania 6.2 PO KL ?Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia". Prowadzona działalność jest jednoosobowa, opodatkowana na zasadach ogólnych (ewidencja księgowa: PKPiR) i skupia się na działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej w tym: doradztwo, stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja.

W dniu 11 lipca 2001r. na konto Wnioskodawcy wpływa dotacja w wysokości 40 tysięcy złotych. Otrzymana dotacja jest wydawana na zakup wyposażenia (początkowa wartość poniżej 3500 zł) oraz samochodu osobowego (wartość początkowa 14.000 zł).

Ponadto w dniu 17 października 2011r. zostaje zawarta kolejna umowa Wnioskodawcy z PUP, tym razem ?O Przyznanie Podstawowego Wsparcia Pomostowego" w ramach Priorytetu VI PO KL - Rynek pracy otwarty dla wszystkich. W ramach wsparcia będą refundowane koszty za m-ce sierpień-listopad 2011r. z tytułu opłat ponoszonych na: czynsz lokalu, telefon, usługi księgowe oraz składki ZUS społeczne i zdrowotne. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, a zakupy udokumentowane są fakturą VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od dnia 1 lipca 2011r., a nabyte przez niego towary i usługi sfinansowane środkami otrzymanymi z Powiatowego Urzędu Pracy służą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można odliczyć podatek naliczony od faktur VAT dokumentujących nabycie powyższych usług i wyposażenia ?

Zdaniem Wnioskodawcy, można odliczyć podatek naliczony od faktur VAT dokumentujących nabycie powyższych usług i wyposażenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością opodatkowaną jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania np. do czynności zwolnionych od podatku.

Odnośnie powyższego należy również zauważyć, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków. Istotny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Przy ustalaniu prawa do odliczenia należy jednakże mieć na uwadze ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako osoba bezrobotna otrzymał środki pieniężne z Powiatowego Urzędu Pracy na prowadzenie działalności gospodarczej. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą od dnia 1 lipca 2011r. (od tego dnia jest też czynnym podatnikiem podatku VAT). W wyniku zawartej z PUP w dniu 7 lipca 2011r. umowy Wnioskodawca otrzymał w dniu 11 lipca 2011r. dotację, którą przeznaczył na zakup wyposażenia oraz samochodu osobowego. W wyniku kolejnej umowy z PUP z dnia 17 października 2011r. Wnioskodawca otrzymał refundację kosztów za m-ce sierpień-listopad 2011r. z tytułu opłat ponoszonych na: czynsz lokalu, telefon, usługi księgowe oraz składki ZUS społeczne i zdrowotne. Nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi sfinansowane środkami otrzymanymi z Powiatowego Urzędu Pracy służą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie powyższych towarów i usług sfinansowanych środkami otrzymanymi z Powiatowego Urzędu Pracy w oparciu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż zgodnie z poz. 61 wniosku ORD-IN przedmiotem interpretacji Wnioskodawca uczynił ten przepis.

Analizując kwestię dotyczącą prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi ze środków otrzymanych z Urzędu Pracy należy odnieść się do zasady, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi oraz niewystąpienie przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, stwierdzić należy, że jeżeli nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi służą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie tych towarów i usług zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 88 tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienić należy, iż w przypadku nabycia samochodu osobowego Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w wysokości 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, co wynika z przepisów art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika