wewnątrzwspólnotowe nabycie mikromacierzy i odczynników korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie (...)

wewnątrzwspólnotowe nabycie mikromacierzy i odczynników korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisu art. 57 ust. 1 pkt 2 oraz art. 57 ust. 2 w powiązaniu z art. 44 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2008r. (data wpływu 12 grudnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2009r. (data wpływu 2 marca 2009r.) oraz pismem z dnia 10 marca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku dla wewnątrzwspólnotowego nabycia mikromacierzy i odczynników do analizy próbek ludzkiego RNA ? jest prawidłowe .

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku dla wewnątrzwspólnotowego nabycia mikromacierzy i odczynników do analizy próbek ludzkiego RNA.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 lutego 2009r. (data wpływu 2 marca 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 lutego 2009r., oraz pismem z dnia 10 marca 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego (pismo z dnia 20 listopada 2007r.) przyznał dotację celową na zakup wyposażenia do pracowni dydaktycznej Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki. Planowany zakres rzeczowy inwestycji: zakup Systemu Illumina Bead Station.

Potrzeby dydaktyczne: Zakład Medycyny ...- Instytutu udostępnia studentom Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki laboratoria (zgodnie z zawartym porozumieniem pomiędzy Wnioskodawcą a Instytutem).

Potrzeby naukowe: System Illumina Bead Station to nowa platforma macierzowa, która oparta jest o innowacyjną konstrukcję mikro-chipa. Ulokowanie Systemu Illumina w Instytucie. stwarza Wnioskodawcy możliwość współpracy badawczej i rozszerzenie możliwości dydaktycznych.

Dnia 16 czerwca 2008r. została podpisana umowa o udzielenie wspólnego zamówienia publicznego, której stronami są: Wnioskodawca i Instytut. Przedmiotem wspólnego zamówienia publicznego jest dostawa pod nazwą ?System mikromacierzy oparty o oligonukleotydy opłaszczone na mikrokulkach ze skanerem laserowym i możliwością analizy ekspresji całego genomu oraz analizy ekspresji w próbkach zdegradowanych, ekspresji mi RNA, analizy metylacji i genotypowania?.

W skład zamówienia wchodzą: skaner, system do analizy ekspresji metodą transkrypcji in vitro IVT oraz mikromacierze i odczynniki (do analizy 72 próbek ludzkiego RNA).

Dnia 20 sierpnia 2008r. została zawarta umowa nr xxx pomiędzy zamawiającymi: Wnioskodawcą wraz z Centrum , a I. na dostawę systemu mikromacierzy.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i składa deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca jest podatnikiem zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych pod numerem VAT-UE: PL xxx. Dostawca mikromacierzy i odczynników tj. firma I. jest zarejestrowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych pod numerem NL xxx.

W związku z zawarciem umowy o udzielenie wspólnego zamówienia publicznego na dostawę systemu mikromacierzy Wnioskodawca został wskazany jako nabywca i płatnik dla ww. dostawy. Zgodnie z zawartą umową towar dostarczono na adres Centrum ? Instytut.

Faktura kontrahenta zagranicznego została wystawiona na Wnioskodawcę.

Nabyte mikromacierze oligonukleotydowe i odczynniki do ich odczytu stanowią zarówno substancje chemiczne (oligonukleotydy syntetyzowane na mikrokulkach, na szklanym podłożu), jak i biologiczne (odczynniki). Nie są produkowane w kraju. Zostały one nabyte w ilościach naukowych (do analizy ludzkich guzów mózgu) i nie zostały przeznaczone do celów handlowych.

Nabyte towary przeznaczone są dla instytucji publicznych, dla celów badań naukowych i edukacji. Odczynniki zakupione przez Wnioskodawcę we współpracy z Centrum ? Instytutem, wykorzystywane są na terenie jednostki medycznej do badań naukowych, w których uczestniczą studenci biotechnologii medycznej Wnioskodawcy. Obie jednostki realizują statutowe cele naukowe i edukacyjne.

Nabyte mikromacierze i odczynniki będą wykorzystywane dla celów charakteryzowania tkanek ludzkich. Będą wykorzystywane w instytucji medycznej, w ramach działalności naukowej (nie w warunkach klinicznych).

Odczynniki były przewożone w pojemnikach i zaopatrzone w certyfikaty niezbędne do wykorzystania wyłącznie w badaniach naukowych (nie w warunkach klinicznych).

Wnioskodawca wskazał, iż fakt dokonania wewnątrzwspólnotowego nabycia miał miejsce w październiku 2008r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca w drodze nabyć wewnątrzwspólnotowych, zakupił mikromacierze i odczynniki do analizy próbek ludzkiego RNA. Czy zastosowanie stawki VAT - zwolnione - jest prawidłowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, dla wewnątrzwspólnotowego nabycia mikromacierzy i odczynników do analizy próbek ludzkiego RNA winna być zastosowana stawka VAT zwolniona zgodnie z art. 57 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca, sporządzając fakturę wewnętrzną VAT, dla wewnątrzwspólnotowego nabycia mikromacierzy i odczynników zastosował stawkę VAT ? zwolnione.

Wnioskodawca wskazał na następującą podstawę prawną: ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) art. 57 ust. 1 pkt 2, ust. 2 pkt 1, art. 58 ust. 1 pkt 3, ust. 2 pkt 3, ust. 3 pkt 1 w powiązaniu z art. 44 ust. 2.

Kontrahent: I. NIP: NL xxx.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące do dnia 30 listopada 2008r. tj. według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Przez import towarów rozumie się zgodnie z art. 2 pkt 7 ww. ustawy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a) i pkt 2 ustawy o VAT powyższy przepis stosuje się pod warunkiem, że nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, natomiast dokonujący dostawy jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a) (tj. czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej).

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o VAT wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

W myśl art. 25 ust. 2, nie wyłączając zastosowania ust. 1 w przypadku gdy nabywca, o którym mowa w art. 9 ust. 2, przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów podał numer przyznany mu przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych inne niż państwo członkowskie, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane również na terytorium tego państwa członkowskiego, chyba że nabywca udowodni, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów:

  1. zostało opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, lub
  2. zostało uznane za opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, ze względu na zastosowanie procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, o której mowa w dziale XII.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów, miejscem opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest państwo, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu. Chodzi tutaj o państwo, w którym transport definitywnie się zakończył. Będzie to zatem państwo przeznaczenia towarów, będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Powyższa zasada ma charakter ogólny. Jej zastosowanie jest częściowo modyfikowane przez przepisy szczególne. Aby zatem doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, towary będące przedmiotem nabycia muszą być transportowane w obrębie Wspólnoty Europejskiej.

Jeśli zatem nabywane towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wówczas czynność wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku właściwej dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Tak więc celem udokumentowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podatnik obowiązany jest do wystawienia faktury wewnętrznej - stosownie do treści przepisu art. 106 ust. 7 ww. ustawy.

W świetle cytowanych wyżej przepisów art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, aby czynność stanowiła wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, łącznie winny zostać spełnione następujące warunki:

  • winno dojść do nabycia przez nabywcę prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,
  • towary w wyniku dostawy, której konsekwencją jest nabycie, winny zostać wysłane (przetransportowane) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu,
  • nabywca towarów winien być podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej,
  • dostawca towarów winien być podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej w innym państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych pod numerem VAT-UE: PL xxx, natomiast dostawca mikromacierzy i odczynników tj. firma I. jest zarejestrowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych pod numerem NL xxx.

W związku z zawarciem umowy o udzielenie wspólnego zamówienia publicznego na dostawę systemu mikromacierzy Wnioskodawca został wskazany jako nabywca i płatnik dla ww. dostawy. Zgodnie z zawartą umową towar dostarczono na adres Centrum ? Instytut.

Faktura kontrahenta zagranicznego została wystawiona na Wnioskodawcę.

Zatem przy spełnieniu przedstawionych wyżej warunków, transakcję zakupu mikromacierzy i odczynników do analizy próbek ludzkiego RNA należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski według stawek właściwych dla nabytych towarów.

Zgodnie z art. 57 ust. 1 pkt 2 zwalnia się od podatku import nieprodukowanych na terytorium kraju substancji biologicznych lub chemicznych, nadających się głównie do celów naukowych, przywożonych w ilościach, które nie wskazują na przeznaczenie handlowe.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu zwolnienia od podatku, o których mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem, że towary są przeznaczone dla:

  1. instytucji publicznych, których podstawową działalnością jest edukacja lub prowadzenie badań naukowych, albo dla wydzielonych jednostek tych instytucji, jeżeli podstawową działalnością tych jednostek jest prowadzenie badań naukowych lub edukacja;
  2. prywatnych instytucji, których podstawową działalnością jest edukacja lub prowadzenie badań naukowych.

Natomiast w myśl art. 58 ust. 1 pkt 3 zwalnia się od podatku import odczynników do badania rodzajów tkanek.

Zgodnie z art. 58 ust. 2 pkt 3 na potrzeby stosowania ust. 1, przez odczynniki do badania rodzajów tkanek rozumie się wszystkie odczynniki ludzkie, zwierzęce, roślinne i innego pochodzenia, stosowane do oznaczania typów ludzkich tkanek.

W myśl art. 58 ust. 3 zwolnienie od podatku towarów, o których mowa w ust. 1, stosuje się, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

  1. towary są przeznaczone dla instytucji lub laboratoriów prowadzących działalność medyczną lub naukową niemającą charakteru handlowego;
  2. towarowi towarzyszy certyfikat wydany przez odpowiednie władze państwa wysyłki;
  3. towar jest przewożony w pojemniku opatrzonym etykietą identyfikacyjną.

Jak stanowi art. 44 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, których import na warunkach określonych w przepisach dotyczących importu towarów byłby zwolniony od podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 16 czerwca 2008r. została podpisana umowa o udzielenie wspólnego zamówienia publicznego, której stronami są: Wnioskodawca i Instytut Przedmiotem wspólnego zamówienia publicznego jest dostawa pod nazwą ?System mikromacierzy oparty o oligonukleotydy opłaszczone na mikrokulkach ze skanerem laserowym i możliwością analizy ekspresji całego genomu oraz analizy ekspresji w próbkach zdegradowanych, ekspresji MI RNA, analizy metylacji i genotypowania?. W skład zamówienia wchodzą: skaner, system do analizy ekspresji metodą transkrypcji in vitro IVT oraz mikromacierze i odczynniki (do analizy 72 próbek ludzkiego RNA).

W dniu 20 sierpnia 2008r. została zawarta umowa pomiędzy zamawiającymi: Wnioskodawcą wraz z Centrum , a kontrahentem zagranicznym na dostawę systemu mikromacierzy.

Nabyte mikromacierze oligonukleotydowe i odczynniki do ich odczytu stanowią zarówno substancje chemiczne (oligonukleotydy syntetyzowanena mikrokulkach, na szklanym podłożu), jak i biologiczne (odczynniki). Nie są produkowane w kraju. Zostały one nabyte w ilościach naukowych (do analizy ludzkich guzów mózgu) i nie zostały przeznaczone do celów handlowych.

Nabyte towary przeznaczone są dla instytucji publicznych, dla celów badań naukowych i edukacji. Odczynniki zakupione przez Wnioskodawcę we współpracy z Centrum ? Instytutem, wykorzystane są na terenie jednostki medycznej do badań naukowych, w których uczestniczą studenci biotechnologii medycznej Wnioskodawcy. Obie jednostki realizują statutowe cele naukowe i edukacyjne.

Nabyte mikromacierze i odczynniki będą wykorzystywane dla celów charakteryzowania tkanek ludzkich. Będą wykorzystywane w instytucji medycznej, w ramach działalności naukowej (nie w warunkach klinicznych).

Odczynniki były przewożone w pojemnikach i zaopatrzone w certyfikaty niezbędne do wykorzystania wyłącznie w badaniach naukowych (nie w warunkach klinicznych).

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia mikromacierzy oligonukleotydowych i odczynników do ich odczytu, które stanowią zarówno substancje chemiczne (oligonukleotydy syntetyzowanena mikrokulkach, na szklanym podłożu), jak i biologiczne (odczynniki) nieprodukowane w kraju, jednocześnie nabywając ww. substancje w ilościach naukowych (do analizy ludzkich guzów mózgu) i nie przeznaczonych do celów handlowych, może korzystać ze zwolnienia od podatku wynikającego z przepisu art. 57 ust. 1 pkt 2 w powiązaniu z art. 44 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, jednak przy spełnieniu warunku wynikającego z przepisu art. 57 ust. 2 ustawy o VAT.

Przepis ten stanowi, iż zwolnienia od podatku, o których mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem, że towary są przeznaczone dla instytucji publicznych, których podstawową działalnością jest edukacja lub prowadzenie badań naukowych, albo dla wydzielonych jednostek tych instytucji, jeżeli podstawową działalnością tych jednostek jest prowadzenie badań naukowych lub edukacja.

Z treści wniosku wynika, iż nabyte mikromacierze i odczynniki przeznaczone są dla instytucji publicznych, dla celów badań naukowych i edukacji. Odczynniki zakupione przez Wnioskodawcę we współpracy z Centrum ? Instytutem, wykorzystane są na terenie jednostki medycznej do badań naukowych, w których uczestniczą studenci biotechnologii medycznej Wnioskodawcy. Obie jednostki realizują statutowe cele naukowe i edukacyjne. Tym samym warunek wynikający z przepisu art. 57 ust. 2 ustawy o VAT należy uznać za spełniony.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie mikromacierzy i odczynników korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisu art. 57 ust. 1 pkt 2 oraz art. 57 ust. 2 w powiązaniu z art. 44 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, iż w przypadku gdyby nabyte przez Wnioskodawcę towary stanowiły odczynniki do badania rodzajów tkanek, o których mowa w art. 58 ust. 1 pkt 3, to wewnątrzwspólnotowe nabycie tych towarów mogłoby korzystać za zwolnienia od podatku wynikającego z przepisu art. 58 ust. 1 pkt 3 w powiązaniu z art. 44 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, jednak przy łącznym spełnieniu warunków wynikających z przepisu art. 58 ust. 3 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. przed dniem 1 grudnia 2008r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika