konieczność dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego wynikającego z realizacji projektu inwestycyjnego (...)

konieczność dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego wynikającego z realizacji projektu inwestycyjnego pn. 'Program poprawy wody pitnej dla aglomeracji r.' w przypadku przeprowadzenia konwersji wierzytelności Gminy Miasta R. na kapitał zakładowy Wnioskodawcy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2007r. (data wpływu 18 września 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 grudnia 2004r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego wynikającego z realizacji projektu inwestycyjnego pn. 'Program poprawy wody pitnej dla aglomeracji r.' w przypadku przeprowadzenia konwersji wierzytelności Gminy Miasta R. na kapitał zakładowy Wnioskodawcy ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego wynikającego z realizacji projektu inwestycyjnego pn. 'Program poprawy wody pitnej dla aglomeracji r.' w przypadku przeprowadzenia konwersji wierzytelności Gminy Miasta R. na kapitał zakładowy Wnioskodawcy. Wniosek ten uzupełniono pismem z dnia 14 grudnia 2007r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca stwierdza, że pomiędzy Komisją Europejską a Rzeczpospolitą Polską w 2003r. podpisano Memorandum Finansowe dotyczące przyznania środków pomocowych na realizację projektu inwestycyjnego pn. 'Program poprawy wody pitnej dla aglomeracji r.'. Inwestycje w ramach ww. przedsięwzięcia obejmują modernizację stacji uzdatniania wody i finansowane są m.in. ze środków Funduszu Spójności.

Beneficjentem końcowym pomocy jest Gmina Miasto R., zaś inwestorem na mocy umowy o przekazaniu realizacji projektu (umowy oddelegowania) Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w R.. Środki pomocowe kierowane są wprost do inwestora na otwarty w tym celu rachunek bankowy, z którego dokonywane są płatności wynikające z faktur związanych z realizacją inwestycji.

Realizacja inwestycji w 55% finansowana jest ze środków pomocowych zaś w 45% ze środków własnych inwestora. Faktury w 100% wystawiane są na MPWIK Sp. z o.o. Ponieważ właścicielem dotacji pozostaje Gmina Miasto R. wpływ środków unijnych na rachunek inwestora księgowany jest w spółce równocześnie na zobowiązaniach długoterminowych wobec gminy.

Po zamknięciu inwestycji i sporządzeniu dokumentów OT rozważana jest możliwość konwersji wierzytelności (powstałych z ww. inwestycji) Gminy Miasta R. na kapitał zakładowy MPWiK Sp. z o. o. w R.

W piśmie z dnia 14 grudnia 2007r., będącym uzupełnieniem wniosku stwierdzono, że Spółka po zamknięciu inwestycji pn. ?Program poprawy wody pitnej dla aglomeracji r.? wprowadzi na podstawie dokumentów OT środki trwałe do ewidencji, następnie prowadzić będzie ich amortyzację. Dysponentem tych środków również będzie MPWiK Sp. z o. o. w R. i służyć one będą sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, tj. zaopatrzeniu ludności w wodę. MPWiK Sp. z o. o. jest samodzielną spółką prawa handlowego, w której 100% udziałów posiada Gmina Miasto R. i w związku z tym dokonanie przez Gminę Miasto R. konwersji wierzytelności z tytułu środków Funduszu Spójności na kapitał zakładowy spółki przed upływem 5 lat (okres w którym Komisja Europejska rości sobie prawo do dokonania rewizji) jest rozwiązaniem właściwym i nie narusza warunków Memorandum Finansowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy konwersja wierzytelności Gminy Miasta R. z tytułu przedmiotowych inwestycji na kapitał zakładowy MPWiK Sp. z o.o. spowoduje konieczność skorygowania w Spółce wcześniej odliczonego podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek dokonywania korekt w zakresie podatku naliczonego zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT ma zastosowanie w przypadku gdy środki trwałe zmieniają swoje przeznaczenie (czyli zamiast związku ze sprzedażą opodatkowaną wystąpi związek ze sprzedażą zwolnioną lub mieszaną). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w takim zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych. Wydatki inwestycyjne w związku z realizacją projektu (pn. 'Program poprawy wody pitnej dla aglomeracji r.') będą służyć wykonaniu czynności opodatkowanych i nie zmieni się przeznaczenie środków trwałych po dokonaniu przez Gminę Miasto R. konwersji wierzytelności na kapitał zakładowy spółki. W tej sytuacji nie wystąpi obowiązek korekty wcześniej odliczonego podatku naliczonego, gdyż środki trwałe powstałe z przedmiotowej inwestycji będą służyć tylko czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Artykuł 88 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy stwierdza natomiast, że przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, tj. towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zatem w myśl ww. regulacji podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych. Kwoty podatku naliczonego wynikają z faktur otrzymanych przez podatnika, tj. faktur które w swojej treści określają jako nabywcę podmiot uprawniony do odliczenia podatku naliczonego. Przy czym ograniczenie wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania do podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w sprawie wynika, że inwestorem projektu dotyczącego modernizacji stacji uzdatniania wody w ramach ?Programu poprawy wody pitnej dla aglomeracji rzeszowskiej? jest Wnioskodawca, na którego też wystawiane są w tym zakresie faktury VAT. Spółka po zamknięciu inwestycji wprowadzi na podstawie dokumentów OT środki trwałe do ewidencji, następnie dokonywać będzie ich amortyzacji. Dysponentem tych środków również będzie MPWiK Sp. z o. o. i służyć będą one w całości sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, tj. zaopatrzeniu ludności w wodę.

Powyższe powoduje zatem, że Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur stwierdzających nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w ramach projektu pn. ?Program poprawy wody pitnej dla aglomeracji r.?.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług przepisy ust. 1-5 (korekta kwot podatku naliczonego podlegającego odliczeniu od podatku należnego) stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Powołany przepis wskazuje, że obowiązek dokonania korekty spoczywa na podatniku w sytuacji gdy miał on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, a następnie zmieniło się to prawo.

Przedmiotowy zakres tego uregulowania obejmuje m. in. sytuację gdy zmiana przeznaczenia polega na zmianie charakteru wykorzystania (w ramach prowadzonej przez dany podmiot działalności gospodarczej) nabytych towarów i usług z wykorzystania dla potrzeb czynności podlegających opodatkowaniu na wykorzystanie dla potrzeb czynności nie podlegających opodatkowaniu lub zwolnionych z opodatkowania.

Przedmiotowe objęcie przez Gminę Miasto R. udziałów w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o. o. w zamian za posiadane wierzytelności nie pociąga za sobą zmiany przeznaczenia nabytych przez Wnioskodawcę towarów i usług służących realizacji inwestycji w zakresie ?Programu poprawy wody pitnej dla aglomeracji r.?. Wnioskodawca wprowadzi powstałe środki trwałe do swojej ewidencji, będzie dokonywał ich amortyzacji i dalej będą służyły do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na dostawie wody pitnej dla ludności w całości opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji wobec braku przesłanki, o której mowa w art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie jest obowiązany do dokonania korekty kwot podatku naliczonego podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z planowaną konwersją wierzytelności Gminy Miasto R. (powstałych w związku z ww. inwestycją) na kapitał zakładowy Wnioskodawcy.

Na marginesie zaznacza się, że przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług i nie rozstrzyga o prawidłowości dokonania konwersji wierzytelności na gruncie innych przepisów prawa.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika