Określenia przychodów jakie winny być wliczane do mianownika wartości współczynnika proporcji.

Określenia przychodów jakie winny być wliczane do mianownika wartości współczynnika proporcji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Muzeum przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2008r. (data wpływu 18 grudnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2009r. (data wpływu 10 marca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia przychodów jakie winny być wliczane do mianownika wartości współczynnika proporcji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia przychodów jakie winny być wliczane do mianownika wartości współczynnika proporcji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 marca 2009r. (data wpływu 10 marca 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury działającą na podstawie:

  • ustawy z dnia 21 listopada 1996r. o muzeach (Dz. U. z 1997r. nr 5, poz. 24 z późn. zm.),
  • ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001r. nr 13, poz. 123 z późn. zm.),
  • postanowień Statutu.

Zgodnie z treścią art. 1 ustawy o muzeach celem działalności Wnioskodawcy jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów.

Muzeum realizuje cele w szczególności poprzez (art. 2 ww. ustawy):

  • gromadzenie zabytków w zakresie archeologii, historii, sztuki, etnografii,
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych muzealiów i materiałów dokumentacyjnych,
  • przechowywanie zgromadzonych muzealiów w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwa oraz magazynowanie ich w sposób dostępny dla celów naukowych,
  • zabezpieczanie i konserwacja muzealiów,
  • urządzanie wystaw,
  • prowadzenie działalności naukowo - badawczej, edukacyjnej i informacyjnej w zakresie dyscyplin objętych działaniem Muzeum,
  • udostępnianie zbiorów dla celów naukowych i edukacyjnych,
  • zapewnienie właściwych warunków zwiedzania i korzystania ze zbiorów,
  • prowadzenie działalności wydawniczej,
  • współdziałanie z innymi instytucjami o podobnych celach,
  • przyjmowanie zabytków w depozyt zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Działalność Muzeum jest finansowana z:

  • dotacji podmiotowej z budżetu miasta,
  • wpływów z prowadzonej działalności,
  • środków otrzymywanych od osób fizycznych i prawnych,
  • najmu i dzierżawy składników majątkowych ruchomych i nieruchomości,
  • dochodów z działalności gospodarczej w szczególności:
    - sprzedaż wydawnictw,
    - sprzedaż pamiątek,
    - organizowanie spektakli,koncertów, odczytów, wieczorów autorskich,
    - organizowanie sympozjum, konferencji, spotkań,
    - realizacji imprez (okolicznościowych, obrzędowych),
    - świadczenie usług gastronomicznych oraz hotelowych,
    - udziału w imprezach promujących miasto oraz jego kulturę,
    - wynajmowania pomieszczeń (lokali) w celu organizacji imprez, uroczystości oraz innych form nie kolidujących z działalnością statutową Muzeum,
  • innych źródeł.

Dochody z działalności gospodarczej przeznaczane są w całości na działalność statutową Muzeum.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, uzyskiwane przychody:

  • dotyczącej działalności statutowej (PKWiU 92.52.11, 92.52.12) są zwolnione z podatku VAT,
  • dotyczące przychodów ze sprzedaży biletów wstępu są opodatkowane stawką 7% podatku VAT,
  • dotyczące przychodów ze sprzedaży wydawnictw (PKWiU 22.11.20, tylko te które posiadają nadany nr ISBN lub ISNN) opodatkowane są stawką 0% lub 22% podatku VAT,
  • dotyczące przychodów z pozostałych źródeł są opodatkowane stawką 22% podatku VAT.

Wnioskodawca do wartości przychodów mianownika współczynnika proporcji wlicza następujące składniki:

  • wartość obrotu opodatkowanego i zwolnionego w wartości netto,
  • darowizny,
  • dofinansowania na zadania (przeznaczone na konkretny cel mające wpływ na cenę usługi lub towaru np. dofinansowanie katalogu - przez co katalog jest dystrybuowany bezpłatnie, wystawa jest udostępniana do zwiedzania bezpłatnie),
  • dofinansowanie na zasadzie refundacji ze środków UE w związku z realizacją projektów o charakterze kulturalnym, w których nie ma przychodów z tytułu wstępu na imprezy kulturalne oraz wydawane publikacje.

Do wartości przychodów mianownika współczynnika proporcji Wnioskodawca nie wlicza następujących składników:

  • dotacji podmiotowej na działalność Muzeum otrzymywaną od Organizatora,
  • dofinansowania na zadania (przeznaczone na konkretny cel nie mające wpływu na cenę usługi to jest na cenę biletu, a jedynie na zawartość merytoryczną lub inną wystawy lub wydarzenia kulturalnego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie rodzaje przychodów winny być wliczane do mianownika wartości współczynnika proporcji...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 9 marca 2009r.), do wartości przychodów mianownika współczynnika Muzeum winno wliczać następujące składniki:

  1. wartość obrotu opodatkowanego i zwolnionego w wartości netto,
  2. darowizny - z wskazanym celem na konkretne działanie lub bez jego wskazania tzw. dla Muzeum - na prowadzoną działalność,
  3. dofinansowania na zadania (przeznaczone na konkretny cel mające wpływ na cenę usługi lub towaru na przykład dofinansowanie katalogu - przez co katalog jest dystrybuowany bezpłatnie, wystawa jest udostępniana do zwiedzania bezpłatnie),
  4. dofinansowanie na zasadzie refundacji ze środków UE w związku z realizacją projektów o charakterze kulturalnym, w których nie ma przychodów z tytułu wstępu na imprezy kulturalne oraz wydawane publikacje - nie są uzyskiwanie żadne przychody podlegające opodatkowaniu lub zwolnione ponieważ są świadczone nieodpłatnie (gdyby imprezy kulturalne organizowane byłyby z własnych środków byłyby odpłatne - z uwagi na otrzymane dofinansowanie imprezy kulturalne lub wydawane publikacje udostępniane są nieodpłatnie.

Do wartości przychodów mianownika współczynnika Podatnik winien nie wliczać następujących składników:

  1. dotacji podmiotowej na działalność Muzeum otrzymywana od Organizatora,
  2. dofinansowania na zadania (przeznaczone na konkretny cel nie mające wpływu na cenę usługi to jest na cenę biletu, a jedynie na zawartość merytoryczną lub inną wystawy lub wydarzenia kulturalnego).
  3. dofinansowanie na zasadzie refundacji ze środków UE w związku z realizacją projektów o charakterze kulturalnym w części przeznaczonej na zakup środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, iż zgodnie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Przepis art. 90 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję tę określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja i zaokrągla się ją w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zgodnie z przepisem art. 90 ust. 5 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 90 ust. 5 ustawy o VAT obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r., do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są one zaliczane do środków trwałych podatnika ? używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Również do obrotu, o którym mowa w ust. 3 nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Przepis art. 90 ust. 7 ustawy o VAT stanowił, iż do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. Powyższy przepis art. 90 ust. 7 ustawy w takim brzmieniu obowiązywał do dnia 31 maja 2005r., gdyż został z dniem 1 czerwca 2005r. uchylony ustawą z dnia 21 kwietnia 2005. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756). Zatem począwszy od 1 czerwca 2005r. do przedmiotowego obrotu takich (subwencji) dotacji nie należało już uwzględniać.

Zatem obecnie przy ustalaniu współczynnika proporcji, o której mowa wyżej nie należy uwzględniać dotacji (subwencji) otrzymywanych przez podatnika na pokrycie kosztów jego bieżącej działalności, niemających bezpośredniego wpływu na cenę towaru lub usługi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT i jest też samorządową instytucją kultury finansowaną z:

  • dotacji podmiotowej z budżetu miasta,
  • wpływów z prowadzonej działalności,
  • środków otrzymywanych od osób fizycznych i prawnych,
  • najmu i dzierżawy składników majątkowych ruchomych i nieruchomości,
  • dochodów z działalności gospodarczej w szczególności:
    - sprzedaż wydawnictw,
    - sprzedaż pamiątek,
    - organizowanie spektakli, koncertów, odczytów, wieczorów autorskich,
    - organizowanie sympozjum, konferencji, spotkań,
    - realizacji imprez (okolicznościowych, obrzędowych),
    - świadczenie usług gastronomicznych oraz hotelowych,
    - udziału w imprezach promujących miasto oraz jego kulturę,
    - wynajmowania pomieszczeń (lokali) w celu organizacji imprez, uroczystości oraz innych form nie kolidujących z działalnością statutową Muzeum,
  • innych źródeł.

Dochody z działalności gospodarczej przeznaczane są w całości na działalność statutową Muzeum.

Wnioskodawca uzyskuje następujące przychody:

  • z działalności statutowej (PKWiU 92.52.11, 92.52.12) - zwolnione z podatku VAT,
  • dotyczące przychodów ze sprzedaży biletów wstępu - opodatkowane stawką 7% podatku VAT,
  • ze sprzedaży wydawnictw (PKWiU 22.11.20, tylko te które posiadają nadany nr ISBN lub ISNN) opodatkowane są stawką 0% lub 22% podatku VAT,
  • z pozostałych źródeł, które są opodatkowane stawką 22% podatku VAT.

Wnioskodawca do wartości przychodów mianownika współczynnika proporcji wlicza następujące składniki:

  1. wartość obrotu opodatkowanego i zwolnionego w wartości netto,
  2. darowizny - z wskazanym celem na konkretne działanie lub bez jego wskazania tzw. dla Muzeum - na prowadzoną działalność,
  3. dofinansowania na zadania (przeznaczone na konkretny cel mające wpływ na cenę usługi lub towaru na przykład dofinansowanie katalogu - przez co katalog jest dystrybuowany bezpłatnie, wystawa jest udostępniana do zwiedzania bezpłatnie),
  4. dofinansowanie na zasadzie refundacji ze środków UE w związku z realizacją projektów o charakterze kulturalnym, w których nie ma przychodów z tytułu wstępu na imprezy kulturalne oraz wydawane publikacje - nie są uzyskiwanie żadne przychody podlegające opodatkowaniu lub zwolnione ponieważ są świadczone nieodpłatnie (gdyby imprezy kulturalne organizowane byłyby z własnych środków byłyby odpłatne - z uwagi na otrzymane dofinansowanie imprezy kulturalne lub wydawane publikacje udostępniane są nieodpłatnie.

Do wartości przychodów mianownika współczynnika Wnioskodawca nie wlicza następujących składników:

  1. dotacji podmiotowej na działalność Muzeum otrzymywana od Organizatora,
  2. dofinansowania na zadania (przeznaczone na konkretny cel nie mające wpływu na cenę usługi to jest na cenę biletu, a jedynie na zawartość merytoryczna lub inna wystawy lub wydarzenia kulturalnego).

  3. dofinansowanie na zasadzie refundacji ze środków UE w związku z realizacją projektów o charakterze kulturalnym w części przeznaczonej na zakup środków trwałych.

Przenosząc wskazane wyżej przepisy na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca w myśl przepisów obowiązujących do dnia 31 maja 2005r. do całkowitego obrotu uzyskanego z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, winien uwzględniać wskazane przez siebie składniki, mianowicie:

  • wartość obrotu opodatkowanego i zwolnionego w wartości netto,
  • darowizny ze wskazanym celem na konkretne działanie lub bez jego wskazania tzw. dla Muzeum ? na prowadzoną działalność,
  • dofinansowania na zadania ? przeznaczone na konkretny cel mające wpływ na cenę usługi lub towaru,
  • dofinansowania na zasadzie refundacji ze środków UE w związku z realizacją projektów o charakterze kulturalnym, w których nie ma przychodów z tytułu wstępu na imprezy kulturalne oraz wydawane publikacje - nie są uzyskiwanie żadne przychody podlegające opodatkowaniu lub zwolnione ponieważ są świadczone nieodpłatnie (gdyby imprezy kulturalne organizowane byłyby z własnych środków byłyby odpłatne - z uwagi na otrzymane dofinansowanie imprezy kulturalne lub wydawane publikacje udostępniane są nieodpłatnie),
  • dotację podmiotową na działalność Muzeum otrzymywana od Organizatora,
  • dofinansowania na zadania (przeznaczone na konkretny cel nie mające wpływu na cenę usługi to jest na cenę biletu, a jedynie na zawartość merytoryczną lub inną wystawy lub wydarzenia kulturalnego),
  • dofinansowania na zasadzie refundacji ze środków UE w związku z realizacją projektów o charakterze kulturalnym w części przeznaczonej na zakup środków trwałych.

Zgodnie natomiast ze stanem prawnym obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005r. (w związku z uchyleniem przepisu art. 90 ust. 7 ustawy o VAT) do całkowitego obrotu uzyskanego z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, Wnioskodawca winien uwzględniać następujące składniki, mianowicie:

  • wartość obrotu opodatkowanego i zwolnionego w wartości netto,
  • darowizny ? lecz nie wszystkie, a tylko i wyłącznie takie, które będą miały bezpośredni wpływ na cenę usługi lub towaru i będą stanowiły obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT,
  • dofinansowania na zadania ? również tylko te, które mają bezpośredni wpływ na cenę usługi lub towaru i stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT,
  • dofinansowania na zasadzie refundacji ze środków UE w związku z realizacją projektów o charakterze kulturalnym ? również wyłącznie w części stanowiącej obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT.

Nie należy natomiast uwzględniać przy wyliczaniu proporcji do całkowitego obrotu uzyskanego z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo:

  • darowizn, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług czy dostarczanych towarów i nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT,
  • dotacji podmiotowej na ogólną działalność Muzeum otrzymywanej od Organizatora, jeśli nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług czy dostarczanych towarów i nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT,
  • dofinansowania na zadania ? jeśli nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usługi lub towaru i nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT,
  • dofinansowania na zasadzie refundacji ze środków UE w związku z realizacją projektów o charakterze kulturalnym ? w części niestanowiącej obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Na marginesie należy zaznaczyć, że przepis art. 90 ustawy o VAT znajduje zastosowanie wyłącznie do zakupów, których Wnioskodawca nie potrafi przyporządkować do konkretnego rodzaju sprzedaży (np. tylko do sprzedaży opodatkowanej lub tylko do zwolnionej).

Ponadto przepis ten stosuje się wyłącznie do tej części obrotów i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o VAT, a zatem nie dotyczy działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Niniejsza interpretacja nie dotyczy prawidłowości stosowanych przez Wnioskodawcę stawek podatkowych czy też zwolnień z opodatkowania dokonywanych czynności, gdyż kwestie te nie były przedmiotem zapytania.

Zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy ? Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Natomiast w myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego.

Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub stanu prawnego.

Nadmienia się, że w zakresie zasad odliczania podatku naliczonego od towarów i usług związanych z działalnością Muzeum opodatkowaną i zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika