Poprawności wystawionych faktur VAT. sygn: IBPP1/443-186/07/PK

Poprawności wystawionych faktur VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2007r. (data wpływu 18 września 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie poprawności wystawionych faktur VAT - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie poprawności wystawionych faktur VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT, zawarł w 2004r. umowę na udzielanie mu świadczeń zdrowotnych. Zgodnie z par. 1 pkt 1 umowy kontrahent (podmiotem świadczącym usługi medyczne) udziela świadczeń zdrowotnych na rzecz osób wskazanych pisemnie przez Wnioskodawcę (pracowników spółki). Liczba usługobiorców ulega zmianom - obecnie z usług korzysta 20 osób. Wnioskodawca płaci zryczałtowane wynagrodzenie za wykonane świadczenia (usługi zwolnione z VAT) za każdy miesiąc z góry na podstawie faktury VAT wystawianej na zasadach i w terminie określonych w umowie.

Faktura zostaje następnie zaksięgowana w księdze rachunkowej i rozliczona pod kątem podatku od osób prawnych i podatku VAT - zwolnienie z podatki od towarów i usług (brak podatku naliczonego).

W fakturach wystawianych ryczałtowo i zbiorowo brak jest szczegółowej specyfikacji ilości osób korzystających z usług medycznych w danym okresie rozliczeniowym i wyliczenia faktycznej kwoty świadczeń przypadających na danego pracownika. Wartość faktury jest sumą opłat ryczałtowych przypadających na poszczególnych pracowników.

W ramach określonych umową korporacyjną pomiędzy Wnioskodawcą, a podmiotem świadczącym usługi medyczne wskazani przez RUP pracownicy mają prawo korzystać z usług medycznych w zróżnicowanym zakresie.

Każdy uprawniony pracownik posiada jedną z 3 oferowanych kart magnetycznych: białą (najniższa opłata ryczałtowa), niebieską lub złotą (najwyższa opłata ryczałtowa) - do których przypisany jest określony wachlarz dostępnych usług. Niektórzy pracownicy mają zagwarantowane korzystanie z usług medycznych zapisem w umowie o pracę, np.: 'pracownik zostanie objęty ubezpieczeniem zdrowotnym, które zostanie wprowadzone przez pracodawcę w stosunku do całej kadry zarządzającej' lub 'pracownik zostanie objęty prywatnym ubezpieczeniem zdrowotnym?, inni zaś korzystają z kart nie posiadając stosownych zapisów w umowach o pracę.

W okresie rozliczeniowym, za który wystawiana jest faktura, uprawniony pracownik (posiadający kartę) będzie korzystał z oferowanych świadczeń, bądź też nie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy faktury wystawiane zgodnie z postanowieniami umowy korporacyjnej, stanowiące podstawę rozliczeń pomiędzy RUP, a usługodawcą są poprawnie wystawiane...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Dane, które winny być zawarte w fakturze VAT precyzuje par 8 - 10 Rozporządzenia Min. Finansów z 25.05.2005r. (Dz. U. nr 102 poz. 860 ze zm.) Zgodnie z cyt. przepisami faktury dokumentujące sprzedaż usług medycznych wystawiane są prawidłowo. Nie ma bowiem konieczności podawania w fakturze szczegółowej specyfikacji przedmiotu sprzedaży, czy kalkulacji wartości sumarycznej netto faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 ww. załącznika do ustawy zostały wymienione ex 85 Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do regulacji § 8 ust. 1 oraz § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze. zm.), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami 'FAKTURA VAT'. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako 'FAKTURA VAT'; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
  4. nazwę towaru lub usługi;
  5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  8. stawki podatku;
  9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.



W przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu ? § 9 ust. 7 cyt. rozporządzenia.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż na fakturze powinna być umieszczona m.in. nazwa oraz rodzaj świadczonej usługi oraz suma wartości netto wykonanych usług zwolnionych od podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a podmiotem świadczącym usługi medyczne przewiduje opiekę medyczną dla pracowników Wnioskodawcy w poszczególnych miesiącach, przy czym kwota, jaką pobiera usługodawca za przedmiotową usługę jest kwotą zryczałtowaną i nie jest uzależniona od ilości wykonanych świadczeń w danym miesiącu. W wystawionych fakturach brak jest szczegółowej specyfikacji ilości osób korzystających z usług medycznych w danym okresie rozliczeniowym i wyliczenia faktycznej kwoty świadczeń przypadających na danego pracownika.

W świetle powyższego opiekę medyczną za dany miesiąc, jaką są objęci pracownicy Wnioskodawcy, należy traktować jako jedną usługę (niezależnie od ilości wykonanych świadczeń medycznych) i tak też wykazywać ją w na fakturze.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie, z którym faktury dokumentujące sprzedaż usług medycznych wystawiane są prawidłowo, nie ma bowiem konieczności podawania w fakturze szczegółowej specyfikacji przedmiotu sprzedaży, czy kalkulacji wartości sumarycznej netto, należało uznać za prawidłowe.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy ? Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organy wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretacją dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika