Prawo do zwolnienia przedmiotowego w związku z wykonywaniem zadań publicznych w ramach realizacji projektu (...)

Prawo do zwolnienia przedmiotowego w związku z wykonywaniem zadań publicznych w ramach realizacji projektu pn. ?Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej? oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją tego projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2008r. (data wpływu 23 grudnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2009r. (data wpływu 2 marca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia przedmiotowego w związku z wykonywaniem zadań publicznych w ramach realizacji projektu pn. ?Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej? oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją tego projektu - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia przedmiotowego w związku z wykonywaniem zadań publicznych, w ramach realizacji projektu pn. ?Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej? oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją tego projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2009r. (data wpływu 2 marca 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 lutego 2009r. nr IBPP1/443-1868/08/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 5 lipca 2007r. podpisał umowę z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu ? ?Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej?. Treścią umowy było dofinansowanie ze środków PFRON kosztów wyposażenia nowych miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości, oraz refundacja ze środków PFRON kosztów wynagrodzenia i należnych składek. Zgodnie z umową stworzono i wyposażono cztery nowe stanowiska pracy na które wsparcie finansowe ze strony PFRON wyniosło 54740,31zł.

Wnioskodawca wyjaśnia, że środki pochodzące z PFRON nie są środkami, o których mowa w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Wnioskodawca tworząc nowe miejsca pracy dla osób niepełnosprawnych wykorzystuje przepisy ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) art. 7 ust. 1 pkt 5 i pkt 6 stanowiące czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego.

W ramach dofinansowania projektu utworzono cztery miejsca pracy.

  1. Stanowisko administracyjne w Urzędzie Gminy ? referent ds. obsługi interesantów. Zakupy obejmowały: jednostkę centralną PC, monitor Flatron LCD, zasilacz awaryjny, urządzenie wielofunkcyjne/drukarka, skaner komputerowy, projektor multimedialny, ekran rozwijany ręcznie, program antywirusowy, program archiwizujący, pakiet biurowy Microsoft OEM Office.
  2. Stanowisko bibliotekarza w Gminnej Bibliotece Publicznej. Zakupy obejmowały: zestaw komputerowy KOM-LGA-0015, program MS Office 2007 Basic Pl, program MS Win XP Profes. Ed.SP2, słownik Langenscheidt pol.-niem., Wielki Multimedialny Słownik ros.-pol., Encyklopedię Powszechną PWN 2007, EuroPlus angielski z CEMB DVD, EuroPlus angielski dla nastolatków, EuroPlus 1-3 niem. nowy, EuroPlus Rew. Milen. 1-3 j. niem., Atlas Świata 2007 PWN, Atlas Historyczny 2007 PWN 2CD, Słownik Multimed. A/PP, Słownik ros.-pol., pol.-ros. PWN, Słownik hisz.-pol., pol.-hisz. PWN, Słownik fran.-pol., pol.-fran. PWN, Słownik Collins pol.-ang., ang.-pol., Business English ex.edition, Uniwersalny Słownik J. Polski, EuroPlus dla Dzieci, drukarkę laserową HP JD COLOR2820, telefax Panasonic KX-FT938, gilotynę OPUS IDEAL 2035, bindownicę OPUS HERKULES, biurko TYP 11/E, fotel skórzany.
  3. Stanowisko portiera w Zespole Szkół w G. G. Zakupy obejmowały: szafę biurową, fotel obrotowy, biurko, rejestrator, monitor kolor, 3 kamery kolor CDN410IR, 4 kamery MTC23H6, 7 zasilaczy do kamery, dysk twardy.
  4. Stanowisko portiera w Zespole Szkół w G. D. Zakupy obejmowały: fotel, biurko pod komputer, szafę na akta, gablotę oszkloną, rejestrator cyfrowy, 5 kamer kolorowych CDN410IR z oświetlaczem IR, monitor kolor, dysk twardy, 5 zasilaczy do kamery.

Ponadto Wnioskodawca nadmienia, że ww. stanowiska niezwiązane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 24 lutego 2009r.):

Czy Gmina w związku z realizacją programu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych i nie odliczy podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawionych przez wykonawców...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 24 lutego 2009r.), Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie działań publicznych prowadzi działalność zwolnioną od podatku od towarów i usług § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina realizując przedmiotowy program wykonywała zadania własne w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej nałożone ustawą o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), art. 7 ust. 1 pkt 5 i pkt 6.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt, iż wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 30 listopada 2008r.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m. in. zadania w zakresie ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy o samorządzie gminnym), pomoc społeczną, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6). Ponadto zadania własne obejmują zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8), w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina w ramach swoich zadań w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (we wniosku wskazano, że Gmina wykonywała zadania własne w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej nałożone ustawą o samorządzie gminnym, art. 7 ust. 1 pkt 5 i pkt 6), podpisała umowę z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu ? ?Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej?. Treścią umowy było dofinansowanie ze środków PFRON kosztów wyposażenia nowych miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości, oraz refundacja ze środków PFRON kosztów wynagrodzenia i należnych składek. Zgodnie z umową stworzono i wyposażono cztery nowe stanowiska pracy, na które wsparcie finansowe ze strony PFRON wyniosło 54.740,31zł.

W ramach dofinansowania projektu utworzono cztery miejsca pracy (dokonano zakupu wyposażenia zgodnie z wykazami zawartymi w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 lutego 2009r.), tj. stanowisko administracyjne w Urzędzie Gminy ? referent ds. obsługi interesantów, stanowisko bibliotekarza w gminnej bibliotece publicznej, stanowisko portiera w Zespole Szkół w G. G. i stanowisko portiera w Zespole Szkół w G. D. Ponadto wskazano, że utworzone stanowiska na wyposażenie, których dokonano przedmiotowych zakupów nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem z uwagi na to, iż realizacja projektu pn. ?Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej? była wykonywana przez Gminę w ramach zadań własnych w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej nałożonych ustawą o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 pkt 5 i pkt 6), w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami (zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującym do 30 listopada 2008r.). Tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Ponadto w ocenie tut. organu podatkowego tworząc miejsca pracy dla osób niepełnosprawnych stanowisko administracyjne w Urzędzie Gminy ? referent ds. obsługi interesantów, stanowisko bibliotekarza w gminnej bibliotece publicznej, stanowisko portiera w Zespole Szkół w G. G. oraz stanowisko portiera w Zespole Szkół w G. D., Gmina wykonywała zadania własne w zakresie edukacji publicznej oraz w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, nałożone ustawą o samorządzie gminnym w art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 9.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu pn.: ?Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej? nie służuły czynnościom opodatkowanym. Tak więc nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zatem Wnioskodawca nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w części lub w całości wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Końcowo zauważa się, że Wnioskodawca nie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ jak sam stwierdził środki za które finansowany jest projekt nie są środkami, o których mowa w tym rozdziale.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym stanie faktycznym np. Wnioskodawca rozpocznie wykorzystywanie przedmiotowych stanowisk pracy (np. referent ds. obsługi interesantów) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika