Możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup mebli, sprzętu komputerowego (...)

Możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup mebli, sprzętu komputerowego oraz fachowej literatury, sfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na podjęcie działalności gospodarczej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2009r. (data wpływu 25 lutego 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 1 kwietnia 2009r. (data wpływu 2 kwietnia 2009r.) oraz z dnia 6 kwietnia 2009r. (data wpływu 14 kwietnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup mebli, sprzętu komputerowego oraz fachowej literatury, sfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na podjęcie działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 1 kwietnia 2009r. (data wpływu 2 kwietnia 2009r.) oraz z dnia 6 kwietnia 2009r. (data wpływu 14 kwietnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup mebli, sprzętu komputerowego oraz fachowej literatury, sfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na podjęcie działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wskazał, iż w dniu 3 listopada 2008r. jako osoba bezrobotna podpisał z Powiatowym Urzędem Pracy umowę, na podstawie której otrzymał z Europejskiego Funduszu Społecznego środki w kwocie 14.500 zł na podjęcie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca działalność gospodarczą rozpoczął z dniem 7 listopada 2008r. i zgodnie z zawartą Umową przyznane mu środki wydatkował w okresie 30 dni od daty podjęcia działalności, na zakup sprzętu komputerowego, kompletu mebli biurowych oraz fachowej literatury.

Dokonane zakupy są udokumentowane umowami oraz fakturami VAT. Wnioskodawca, w terminie przewidzianym Umową, rozliczył przyznane mu dofinansowanie, składając stosowne rozliczenie w Powiatowym Urzędzie Pracy.

Zakupiony sprzęt komputerowy Wnioskodawca wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej. Zakupione meble stanowią wyposażenie biura, w którym Wnioskodawca prowadzi działalność. Zakupione książki Wnioskodawca wykorzystuje jako fachową literaturę konieczną w prowadzonej przez niego działalności.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że w dniu 7 listopada 2008r. dokonał rejestracji na formularzu VAT-R, jako czynny podatnik VAT (data wysłania listu poleconego z formularzem VAT-R) i w dniu 8 listopada 2008r. uzyskał status czynnego podatnika podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT należny w związku ze świadczeniem usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej) może być obniżony o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z zakupem mebli, sprzętu komputerowego oraz fachowej literatury, które to zakupy sfinansowane zostały ze środków przyznanych przez Powiatowy Urząd Pracy ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego dla osoby bezrobotnej na podjęcie działalności gospodarczej?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Żaden z wymienionych w art. 86 ust. 1 przepisów ustawy o VAT nie wyklucza możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z nabyciem towarów wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, które to nabycie zostało sfinansowane ze środków przyznanych osobie bezrobotnej na podjęcie działalności gospodarczej.

W związku z tym, że wydatki na zakup sprzętu komputerowego, mebli oraz fachowej literatury zostały poniesione w celu prowadzenia działalności gospodarczej i są przez podatnika wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, w ocenie podatnika - pomimo tego, iż zostały sfinansowane ze środków przyznanych bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej - podatek naliczony w związku z ich zakupem może zostać odliczony od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

  • prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,
  • prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi ?w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.?

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3?7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 tej ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że w dniu 3 listopada 2008r., jako osoba bezrobotna, podpisał z Powiatowym Urzędem Pracy umowę, na podstawie której otrzymał z Europejskiego Funduszu Społecznego środki w kwocie 14.500 zł na podjęcie działalności gospodarczej. Wnioskodawca prowadzenie działalności gospodarczej rozpoczął w dniu 7 listopada 2008r. i zgodnie z zawartą Umową przyznane mu środki wydatkował w okresie 30 dni od daty podjęcia działalności, na zakup sprzętu komputerowego, kompletu mebli biurowych oraz fachowej literatury. Wnioskodawca wskazał, że zakupiony sprzęt komputerowy wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej. Zakupione meble stanowią wyposażenie biura, w którym Wnioskodawca prowadzi działalność. Zakupione książki Wnioskodawca wykorzystuje jako fachową literaturę konieczną w prowadzonej przez niego działalności. Dokonane zakupy są udokumentowane umowami oraz fakturami VAT. Wnioskodawca w dniu 7 listopada 2008r. dokonał rejestracji na formularzu VAT-R, jako czynny podatnik VAT (data wysłania listu poleconego z formularzem VAT-R) i w dniu 8 listopada 2008r. uzyskał status czynnego podatnika podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał ponadto we wniosku, że wydatki na zakup sprzętu komputerowego, mebli oraz fachowej literatury zostały poniesione w celu prowadzenia działalności gospodarczej i są przez podatnika wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, co do zasady, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących zakup sprzętu komputerowego, kompletu mebli biurowych oraz fachowej literatury sfinansowanych ze środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, które wykorzystywane są w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Należy tutaj również pamiętać o zasadzie wynikającej z przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., z którego wynika, że podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednakże w myśl art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 88 ust. 3 pkt 1 odnosi się zatem do towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji.

Należy zauważyć, iż z dniem 1 grudnia 2008r. na podstawie ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) nastąpiła zmiana niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (uchylono m.in. powołany art. 88 ust. 1 pkt 2).

Należy jednocześnie zauważyć, że ustawodawca w żaden sposób nie uzależnił prawa do odliczenia podatku naliczonego od źródła pochodzenia środków, które są przeznaczone na zakup towarów i usług. Dlatego też fakt, że przedmiotowe nabycie sprzętu komputerowego, kompletu mebli biurowych oraz fachowej literatury zostało sfinansowane ze środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, przyznanych osobie bezrobotnej, na podjęcie działalności gospodarczej nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi zakupami.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup sprzętu komputerowego, mebli oraz fachowej literatury sfinansowanych ze środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, o ile nie zachodzą inne wyłączenia wskazane, w obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., przepisie art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Ponadto należy zauważyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności gdyby zakupiony sprzęt komputerowy, meble oraz fachowa literatura zostały wykorzystane do czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia) lub zmiany stanu prawnego.

Równocześnie należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy ? Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika