Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek naliczania i odprowadzania podatku VAT w sytuacji świadczenia (...)

Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek naliczania i odprowadzania podatku VAT w sytuacji świadczenia usług wydawania odpłatnych posiłków uczniom i pracownikom szkoły?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009r. (data wpływu 3 marca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2009r. (data wpływu 29 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności naliczania i odprowadzania podatku VAT w sytuacji świadczenia usług wydawania odpłatnych posiłków uczniom i pracownikom szkoły - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 16 lutego 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności naliczania i odprowadzania podatku VAT w sytuacji świadczenia usług wydawania odpłatnych posiłków uczniom i pracownikom szkoły.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 kwietnia 2009r. (data wpływu 29 kwietnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-206/09/AL z dnia 16 kwietnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gimnazjum zgodnie ze statutem szkolnym, prowadzi stołówkę szkolną, w której przygotowywane są przez personel szkolny oraz wydawane odpłatnie posiłki dla dzieci gimnazjalnych oraz pracowników szkoły. Obroty całościowe usług zwolnionych z podatku za miesiąc styczeń-luty 2009r. u Wnioskodawcy wynoszą 20.000,00zł. Jednocześnie w piśmie z dnia 23 kwietnia 2009r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest samorządową jednostką budżetową.

Stołówka szkolna prowadzona przez Wnioskodawcę nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Zgodnie z ustawą z dnia 7 września 2007r. o zmianie ustawy o systemie oświaty art. 67a ust.1 w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. W związku z powyższym stołówka jest zadaniem statutowym Wnioskodawcy.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż Urząd Statystyczny w Łodzi, na wniosek Gimnazjum, udzielił następującej informacji dotyczącej grupowania: posiłki dla dzieci i pracowników gimnazjum mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80 ?Usługi w zakresie edukacji.?

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy uczniom oraz pracownikom Gimnazjum, będącego jednostką budżetową, korzystających z odpłatnych posiłków, należy naliczyć oraz odprowadzić podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone na rzecz uczniów oraz pracowników własnej jednostki budżetowej podlegają zwolnieniu od podatku VAT z tytułu zwolnienia od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ww. ustawy o VAT. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się zasadniczo przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również czynności wymienione w tym przepisie (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT). Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ? zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie § 3 pkt 1 i pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) ? (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009r. stosuje się Polska Klasyfikację Wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku nr 4 do ww. ustawy wymieniono w poz. 7 usługi o symbolu PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji. Dodanie do symbolu PKWiU wyróżnika ?ex? oznacza, iż zwolnienie od podatku od towarów i usług dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca, będący jednostką budżetową, nie będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie ze statutem szkolnym, prowadzi stołówkę szkolną, w której przygotowywane są przez personel szkolny oraz wydawane odpłatnie posiłki dla dzieci gimnazjalnych oraz pracowników szkoły.

Stołówka szkolna prowadzona przez Wnioskodawcę nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym.

Zgodnie z ustawą z dnia 7 września 2007r. o zmianie ustawy o systemie oświaty art. 67a ust.1 w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. W związku z powyższym stołówka jest zadaniem statutowym Wnioskodawcy. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż Urząd Statystyczny w Łodzi na wniosek Gimnazjum udzielił następującej informacji dotyczącej grupowania: posiłki dla dzieci i pracowników gimnazjum mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80 ?Usługi w zakresie edukacji.? Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż obroty całościowe usług zwolnionych z podatku za miesiąc styczeń-luty 2009r. u Wnioskodawcy wynoszą 20.000,00zł.

W związku z powyższym istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU wykonywanych przez Wnioskodawcę usług, bowiem wysokość stawki podatku VAT dla opisanych we wniosku usług polegających na wydawaniu przez stołówkę prowadzona przez gimnazjum posiłków dla dzieci i pracowników gimnazjum uzależnione jest od klasyfikacji statystycznej tych usług.

Biorąc powyższe pod uwagę, wskazać należy, iż w świetle przedstawionego stanu faktycznego sprzedaż przez Wnioskodawcę posiłków na rzecz uczniów i pracowników Gimnazjum, w stołówce szkolnej, prowadzonej przez Wnioskodawcę, sklasyfikowana w dziale PKWiU 80 ?Usługi w zakresie edukacji?, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy). Wnioskodawca we wniosku wskazał ponadto, że nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obroty całościowe usług zwolnionych z podatku za miesiąc styczeń-luty 2009r. u Wnioskodawcy wynoszą 20.000,00zł.

W związku z powyższym należy nadmienić, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 2 ww. ustawy o VAT do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 5 ww. ustawy o VAT jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.(?).

Z powyższych przepisów wynika, iż dopóki wartość sprzedaży opodatkowanej u Wnioskodawcy nie przekroczy kwoty 50.000 zł do tego momentu korzysta on ze zwolnienia podmiotowego. W momencie przekroczenia tej kwoty zwolnienie traci moc a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Zatem od momentu powstania nadwyżki, o której mowa powyżej, Wnioskodawca, z uwagi na fakt, iż nie będzie mógł korzystać już ze zwolnienia podmiotowego, na mocy art. 103 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie zobowiązany do wpłacenia podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego, chyba że przedmiotem sprzedaży u Wnioskodawcy będą wyłącznie usługi zwolnione od podatku, których jak wynika z powyższego przepisu art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, nie wlicza się do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o dokonaną przez Wnioskodawcę klasyfikację świadczonych usług do właściwego grupowania PKWiU. Należy bowiem zauważyć, iż tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług. Zgodnie bowiem z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) ? zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika