odliczenie podatku VAT naliczone w związku z realizacją projektu finansowanego w ramach ZPORR

odliczenie podatku VAT naliczone w związku z realizacją projektu finansowanego w ramach ZPORR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2007r. (data wpływu 25 września 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 grudnia 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 20 grudnia 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk technicznych, w szczególności w zakresie energetyki, prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk biologicznych i środowiska naturalnego, prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk leśnych, rolniczych i weterynaryjnych, badania i analizy techniczne, działalność w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego, technologicznego, doradztwo inwestycyjne, pośrednictwo finansowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, działalność pomocnicza na rzecz administracji, wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych, działalność wydawnicza, gdzie indziej niesklasyfikowana. kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane, pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawca jako partner Spółki z o. o. Centrum Doradztwa G. uzyskał dofinansowanie na realizację projektu 'Baza Danych Odnawialnych Źródeł Energii Województwa P.' w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Priorytet 2. Działanie 2.6. Projekt ma charakter non profit, a jego celem jest opracowanie i utworzenie elektronicznej bazy danych, która będzie zawierać specjalistyczne i kompleksowe informacje na temat obecnego stanu wykorzystania oraz potencjału odnawialnych źródeł energii na terenie województwa p.

W ramach Bazy Danych OZE podejmowane są następujące działania: zinwentaryzowanie funkcjonujących na terenie województwa instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii, zbadanie potencjału województwa pod katem możliwości wykorzystania poszczególnych rodzajów UZE, zebranie i udostępnienie informacji przydatnych podczas realizacji inwestycji w zakresie odnawialnych źródeł energii oraz zorganizowanie 2 spotkań informacyjnych, na których zostaną przedstawione założenia projektu oraz możliwości i zasady korzystania z zasobów bazy danych. Projekt jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego, jednostek naukowych oraz innych instytucji wspierających rozwój innowacyjny regionu.

Wszystkie usługi świadczone przez jednostki przy realizacji projektu w ramach finansowania przez Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego maja charakter bezpłatny - usługi na rzecz beneficjentów ostatecznych projektu nie są świadczone na podstawie zawartych z nimi umów, a P.Agenda E.Sp. z o.o. i Centrum Doradztwa G.Sp. z o. o. nie pobierają żadnego wynagrodzenia za czynności w ramach realizacji projektu.

W ramach realizacji ww. projektu dofinansowanego w 100% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa zaplanowano następujące wydatki:

  • umowy o pracę oraz umowy cywilnoprawne z personelem zarządzającym projektem, których przedmiotem będzie świadczenie usług w zakresie zarządzania i obsługi projektu,
  • umowy cywilnoprawne z ekspertami, ankieterami, specjalistami oraz księgowym, wyżywienie uczestników spotkań.
  • koszty obsługi księgowej.
  • opłaty za obsługę bankowa.
  • koszt wynajmu biura oraz sali na spotkania.
  • koszty sprzętu komputerowego i oprogramowania.
  • koszty zakupu danych statystycznych, meteorologicznych, graficznych itp. oraz ich opracowań.
  • koszty materiałów biurowych,
  • opłaty za połączenia telefoniczne oraz przesyłki pocztowe,
  • koszty opracowania i druk materiałów promocyjno-informacyjnych oraz materiałów informacyjnych na spotkania.
  • koszt utworzenia elektronicznej bazy danych.
  • koszty oprogramowania i opracowania danych w systemie GIS.
  • koszty zabezpieczeń (dot. urnowy dofinansowania projektu)
  • koszty audytu.

Realizacja projektu ?Baza Danych Odnawialnych Źródeł Energii Województwa P.? jest autorską inicjatywą Wnioskodawcy. Żaden z podmiotów który potem będzie korzystał z bazy danych nie jest zleceniodawcą realizacji projektu i stworzenia bazy danych.

Wnioskodawca jest również dysponentem praw autorskich do projektu. Stworzona w ramach projektu baza danych dysponować będzie wraz Centrum Doradztwa G. Sp. Z o.o., która jest partnerem w niniejszym projekcie.

Projekt jest skierowany głównie do jednostek samorządu terytorialnego, jednostek naukowych oraz innych instytucji wspierających rozwój innowacyjny regionu. Poza tym z projektu będą mogły korzystać również wszystkie inne podmioty (osoby fizyczne, podmioty gospodarcze, instytucje itp.) z terenu województwa p.

Usługi na rzecz beneficjentów ostatecznych projektu nie są świadczone na podstawie zawartych z nimi umów, a P. Agencja E. Sp. z o. o. oraz Centrum Doradztwa G. Sp. z o. o. nie pobierają żadnego wynagrodzenia za czynności w ramach realizacji (wykorzystania) projektu. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana dnia 6 lutego 2007r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu 'Baza Danych Odnawialnych Źródeł Energii Województwa P.' istnieje możliwość odliczania podatku VAT w części lub całości...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT oraz zwrotu całego podatku VAT naliczonego przy czynnościach wykonywanych w związku z realizacja projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.Natomiast w myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze. zm.) zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Warunki i tryb, w jakich dokonywany jest zwrot podatku naliczonego z tytułu nabycia (importu) towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zostały sprecyzowane w § 24-27 ww. rozporządzenia.

W myśl § 6 ust. 3 i ust. 4 ww. rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Należy zatem zauważyć, iż ww. przepisy rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745). Podkreślić należy, że Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest funduszem strukturalnym (poakcesyjnym), finansowanym z budżetu Unii Europejskiej według zasad prawa wspólnotowego.

Kwestię natomiast opodatkowania czynności dokonywanych przez podatników regulują następujące przepisy.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 8 ust. 1 powołanej ustawy stwierdza, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.



Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste pracowników podatnika oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że dostawa towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, jedynie wówczas gdy są one wykonywane odpłatnie. Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługi musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być wyrażone w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie może przybrać również postać rzeczową (zapłatą za usługę może być inny towar lub usługa), albo mieszaną (zapłata w części pieniężna a części rzeczowa). Innymi słowy musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Jeśli zatem z zawartych umów na wykonanie usług badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy usługa badawcza jest realizowana na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów prac badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka uczestniczy w realizacji projektu, finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Projekt zakłada utworzenie bazy danych o odnawialnych źródłach energii dla województwa p. stanowiącej system gromadzenia i wymiany informacji odnośnie stanu i możliwości rozwoju instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii w województwie. Projekt ma charakter non profit i w związku z jego realizacją Spółka nie uzyskuje wynagrodzenia od beneficjentów. Z informacji udostępnianych w ramach bazy danych korzystać będą bezpłatnie beneficjenci ostateczni projektu - zainteresowane podmioty (jednostki samorządu terytorialnego, jednostki naukowe, instytucje wspierające rozwój innowacyjny regionu). Realizacja przedmiotowego projektu jest dla Wnioskodawcy autorską inicjatywą, zatem tworzenie bazy danych nie następuje na zlecenie konkretnego podmiotu. Również prawa autorskie do projektu pozostaną wyłącznie w dyspozycji Wnioskodawcy oraz drugiego podmiotu, będącego partnerem w realizacji projektu.

Zatem analiza przedstawionego stanu faktycznego w konfrontacji z przedstawionym stanem prawnym prowadzi do wniosku, że kluczowe znaczenie ma tutaj fakt, iż cel i wyniki badań nie są adresowane do konkretnego odbiorcy lecz służą do ogólnego wykorzystania (publikacja otrzymanych wyników ? udostępnienie bazy danych) i nie zostały wykonane na niczyje konkretne zlecenie. Prawa autorskie do wyników badań uzyskanych w czasie realizacji projektu przysługują wyłącznie wykonawcom, nie dochodzi zatem do wykonania usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na brak świadczeniobiorcy tej usługi. Udostępnianie bazy danych jest czynnością nieodpłatną i nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, ani też nie może być traktowane jak odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT. W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy uznać, że Stronie nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, związanych z realizacją projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Socjalnego ? w trybie § 23 ? 27 rozporządzenia ponieważ powołany wyżej przepis § 6 rozporządzenia nie ma zastosowania do realizacji projektów finansowanych lub współfinansowanych z poakcesyjnych funduszy strukturalnych (jeżeli umowa nie została zawarta przed dniem 1 maja 2004r.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika