czy wyodrębnia się z podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług kwoty opłaty za korzystanie (...)

czy wyodrębnia się z podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług kwoty opłaty za korzystanie ze środowiska, będącej składnikiem należności z tytułu świadczenia usług w zakresie składowania odpadów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 700) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2007r. (data wpływu 26 września 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy świadczeniu usług w zakresie składowania odpadów - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy świadczeniu usług w zakresie składowania odpadów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na mocy delegacji ustawowej wynikającej z art. 290 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.) podmiot korzystający ze środowiska jest obowiązany do ponoszenia opłat za umieszczenie odpadów na składowisku.

Wysokość stawek opłat środowiskowych za umieszczenie odpadów na składowisku obowiązująca w danym roku kalendarzowym - regulowana jest Rozporządzeniem Rady Ministrów i publikowana w Dzienniku Ustaw i pozostaje niezależna od zarządzającego składowiskiem.

Zarządzający składowiskiem odpadów jest obowiązany we własnym zakresie ustalić wysokość należnej opłaty za korzystanie ze środowiska i wnieś ją na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego.

Powyższa ustawa nie reguluje kwestii wliczania przez zarządzającego składowiskiem opłat za korzystanie ze środowiska w cenę przyjęcia odpadów na składowisko.

Zgodnie z art. 61 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. poz. 628) cena za przyjęcie odpadów do składowania na składowisko odpadów powinna uwzględniać w szczególności koszty budowy, eksploatacji, zamknięcia, rekultywacji, monitorowania i nadzorowania składowiska odpadów. Przepis ten nie ogranicza wysokość ceny do ww. przykładów, a w związku z tym może ona obejmować również inne elementy, w tym opłatę za korzystanie ze środowiska. ? Recykling Wojkowice? jako podmiot korzystający ze środowiska przerzuca koszty tych opłat na swoich klientów. Opłaty za korzystanie ze środowiska co do zasady nie są opłatami za świadczenie usług i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W przypadku jednak gdy opłaty te przenoszone są na klientów korzystających z usług w zakresie składowania odpadów, koszty te stanowią element kalkulacyjny ceny, zwiększając tym samym podstawę opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opłatę za korzystanie ze środowiska można wyodrębnić z ceny za składowanie odpadów aby stanowiła osobny element faktury VAT figurujący jako opłata zwolniona z podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się na porozumienie Ministra Środowiska z Ministrem Finansów w którym ustalono iż obowiązek uiszczania opłat przez podmioty korzystające ze środowiska nie jest związany ze zwrotnym świadczeniem przez fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej usług bądź innych czynności wymienionych w art. 2 ustawy z 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym i związku z tym nie polegają opodatkowaniu podatkiem VAT, opłata za korzystanie ze środowiska wyodrębniona z ceny za składowanie odpadów stanowić może osobną pozycję w fakturze i figurować jako niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Przedmiotem określonej umową czynności jest konkretna usługa, a nie zbiór dowolnie wyodrębnionych w jej ramach usług czy też części. Zatem w świetle powołanego powyżej przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT kwota należna obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych z dostawą towarów czy świadczeniem usługi kształtujące cenę, której sprzedawca żąda od nabywcy. Tak skalkulowana kwota należności powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego towaru czy świadczonej usługi.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako podmiot korzystający ze środowiska (tj. zarządzający składowiskiem odpadów) na mocy przepisów ustawy z dnia 27 grudnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 129, poz. 902 ze zm.) zobowiązany jest do ponoszenia opłat za korzystanie ze środowiska, które wnosi na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego. Wnioskodawca przerzuca koszty tych opłat na swoich klientów. Koszty te stanowią element kalkulacyjny ceny, zwiększając podstawę opodatkowania.

W rozpatrywanej sprawie, zdaniem tut. organu, opłata z tytułu korzystania ze środowiska jest ściśle związana ze świadczoną przez Wnioskodawcę usługą składowania odpadów, tym samym jest częścią należności z tytułu świadczenia usług na rzecz kontrahentów spółki. Zatem na całość świadczenia należnego od klienta spółki składa się na równi z usługą umieszczenia odpadów na składowisku kwota opłaty za korzystanie ze środowiska.

Tym samym gdy Wnioskodawca przyjmuje tę opłatę jako element kalkulacyjny ceny za świadczenie skonkretyzowanej usługi sklasyfikowanej w jednym grupowaniu PKWiU, to w konsekwencji zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, opłata za korzystanie ze środowiska stanowi uzupełniający obok należności za umieszczenie odpadów na składowisku element podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W tej sytuacji opłatę tę należy bowiem traktować jako część kwoty należnej z tytułu świadczonej usługi zagospodarowania odpadów (element kalkulacyjny ceny) i opodatkować według stawki właściwej dla tej usługi.

Potwierdzeniem powyższego może być również zapis art. 279 ustawy Prawo ochrony środowiska, zgodnie z którym opłata za korzystanie ze środowiska, poza wyjątkami wskazanymi w ust. 3 i 4 tego przepisu, ciąży na podmiocie któremu przekazuje się odpady (oczywiście posiadającym zezwolenie w zakresie gospodarki odpadami), a nie na podmiocie który przekazuje te odpady.

Z powyższego wynika, że podmiot przekazujący odpady podmiotowi posiadającemu zezwolenie na zagospodarowanie tych odpadów skutecznie uwalnia się od odpowiedzialności za nie, a więc zwalnia się także od obowiązku ponoszenia opłat za ich zagospodarowanie, który przechodzi na podmiot przejmujący odpady do dalszego ich zagospodarowania.

Mając na uwadze powyższe w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż brak podstaw prawnych do wyodrębnienia z podstawy opodatkowania podatkiem VAT kwoty opłaty za korzystanie ze środowiska, będącej składnikiem należności z tytułu świadczenia usług w zakresie usługi zagospodarowania odpadów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym opłata za korzystanie ze środowiska wyodrębniona z ceny za składowanie odpadów stanowić może osobną pozycję na fakturze i figurować jako pozycja niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.
Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku ? Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko - Biała


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika