prawo do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji (...)

prawo do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji projektu ?Przebudowa budynku świetlicy wiejskiej w Z.?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2009r. (data wpływu 12 marca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2009r. (data wpływu 14 maja 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji projektu ?Przebudowa budynku świetlicy wiejskiej w Z.? - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2009r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2009r. (data wpływu 14 maja 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji projektu ?Przebudowa budynku świetlicy wiejskiej w Z.?.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, w ramach realizacji projektu ? działanie: odnowa i rozwój wsi program rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013 pn.: ?Przebudowa budynku świetlicy wiejskiej w Z.?.

Zakres prac:

  • ocieplenie ścian, stropu, posadzek;
  • osuszenie budynku i wykonanie izolacji przeciwwodnych poziomych i pionowych fundamentu;
  • wykonanie wzmocnienia stropu nad dużą salą;
  • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej;
  • wymiana pokrycia połaci dachu z częściową wymianą zniszczonej konstrukcji dachu;
  • wymiana wszystkich posadzek;
  • wykonanie ścianek działowych, przewodów kominowych, wentylacyjnych;
  • wykonanie instalacji wod.-kan., elektrycznej, oświetleniowej i gniazd wtykowych;
  • przystosowanie obiektu do korzystania przez osoby niepełnosprawne;
  • wykonanie studni z przyłączem wody;
  • wykonanie podziemnego zbiornika na ścieki z przyłączem kanalizacji;
  • przebudowa przyłącza energetycznego od najbliższej stacji transformatorowej;
  • zabezpieczenie ppoż. budynku;
  • utwardzenie dojazdu i miejsc postojowych.

Cele projektu:

  • promocja aktywnego spędzania czasu wolnego;
  • kultywowanie tradycji społeczności lokalnej i tradycyjnych zawodów.

Projekt zostanie wykonany jako przedsięwzięcie celu społeczno-kulturalnego dla mieszkańców wsi.

Projekt będzie realizowany i utrzymywany przez Gminny Ośrodek Kultury. Prowadzenie świetlic wynika z działalności statutowej Gminnego Ośrodka Kultury.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że zakupy będą służyły imprezom, które odbywają się bezpłatnie. Zakupy nie będą służyły działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT Wnioskodawca prosi o odpowiedź, czy Gminnemu Ośrodkowi Kultury przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tej inwestycji...

W ocenie Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczyć podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji pn.: ?Przebudowa świetlicy wiejskiej w Z.?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca - Gminny Ośrodek Kultury, w ramach działania: odnowa i rozwój wsi program rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013 będzie realizował projekt pn.: ?Przebudowa budynku świetlicy wiejskiej w Z.? polegający na rozbudowie i modernizacji budynku świetlicy wiejskiej.

Celem tego projektu jest promocja aktywnego spędzania czasu wolnego oraz kultywowanie tradycji społeczności lokalnej i tradycyjnych zawodów. Projekt zostanie wykonany jako przedsięwzięcie o charakterze społeczno-kulturalnym dla mieszkańców wsi.

Projekt będzie realizowany i utrzymywany przez Gminny Ośrodek Kultury. Prowadzenie świetlic wynika z działalności statutowej Gminnego Ośrodka Kultury.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że zakupy będą służyły imprezom, które odbywają się bezpłatnie. Zakupy nie będą służyły działalności opodatkowanej.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy).

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie zaś z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Jednocześnie należy zauważyć, że z wniosku wynika, że czynności wskazane przez Wnioskodawcę wykonywane będą bezpłatnie. Jeśli zatem Wnioskodawca będzie świadczył nieodpłatnie usługi, które jak najbardziej są związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem (prowadzenie świetlic, jak podał Wnioskodawca, wynika z jego działalności statutowej), to usługi te należy uznać za niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto Wnioskodawca jednoznacznie stwierdził, że zakupy, o których mowa we wniosku, nie będą służyły działalności opodatkowanej.

Odnosząc zatem powyższe do powołanych w sprawie przepisów prawa, w szczególności art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek, wskazany w tym przepisie, uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług ? tj. związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu ?Przebudowa budynku świetlicy wiejskiej w Z.? będą służyły imprezom, które odbywają się bezpłatnie i nie będą służyły działalności opodatkowanej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się jednakże, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika