Opodatkowanie 22% stawką podatku VAT dostawy działek, zamiany działek i dostawy drogi dokonywanych (...)

Opodatkowanie 22% stawką podatku VAT dostawy działek, zamiany działek i dostawy drogi dokonywanych przez podatnika podatku od towarów i usług

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14 § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana AK we wniosku z dnia 1 października 2007r. (data wpływu 1 października 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 grudnia 2007r. (data wpływu 24 grudnia 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług zamiany działek, dostawy działek i drogi ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług zamiany działek, dostawy działek i drogi. Został on uzupełniony pismem z dnia 24 grudnia 2007r. będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 19 grudnia 2007r.

W przedmiotowym wniosku oraz w uzupełnieniu do wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca od 2 maja 1996r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą ? wyplatanie koszy wiklinowych, natomiast od 2002 r. jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W 1997 r. Wnioskodawca dwie działki otrzymał w drodze darowizny od rodziców, jedną działkę otrzymał 16 lutego 1990 r. na podstawie umowy o przekazaniu gospodarstwa rolnego. W dniu 11 września 2006r. Wnioskodawca dokonał zamiany z sąsiadem jednej z działek otrzymanych w darowiźnie jak i tej nabytej na podstawie umowy o przekazaniu gospodarstwa rolnego. Zamiana odbyła się bez dopłat, zaś jej powodem była zmiana kształtu działek na takie, które umożliwiałyby ich zabudowę (wcześniej posiadana działka była długa i wąska).

Następnie po zamianie Wnioskodawca dokonał podziału gruntu na działki i drogę dojazdową. Przedmiotowy grunt nie był przedmiotem najmu czy dzierżawy. W dniu 7 lutego 2006r. Wnioskodawca sprzedał część drogi, natomiast 28 maja 2007r. i 12 września 2007r. każdorazowo sprzedał działki wraz z drogą dojazdową do nich.

Otrzymane z tego tytułu środki pieniężne Wnioskodawca przeznaczy na rozwój działalności gospodarczej jak i remont domu. W momencie sprzedaży przedmiotowe działki nie były nieruchomościami zabudowanymi, jednakże według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego od 2002r. stanowią tereny pod zabudowę mieszkaniową. Wnioskodawca jest ponadto w posiadaniu terenu rolnego jednakże nie przeznacza go do sprzedaży.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż działek i drogi oraz zamiana działek podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż działek i drogi jak również zamiana powinna być opodatkowana 22% podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

1.Odnośnie opodatkowania dostawy działek stwierdzić należy, iż:

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów na terytorium kraju zasadniczo rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zaś towarami w rozumieniu tejże ustawy są - zgodnie z art. 2 pkt. 6 ustawy o VAT - rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego prowadzi on działalność gospodarczą i od 2002r. jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Skoro zatem Wnioskodawca jest już podatnikiem podatku od towarów i usług, to wszystkie wykonywane czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania tym podatkiem, będą podlegały opodatkowaniu. Brak jest bowiem podstaw prawnych do uznania, iż opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje w sposób wybiórczy, tzn. niektóre czynności objęte zakresem przedmiotowym realizowane przez podatnika podatku od towarów i usług są opodatkowane a niektóre nie.

Na podkreślenie zasługuje również fakt, iż Wnioskodawca poczynił czynności zmierzające do uatrakcyjnienia posiadanej nieruchomości ? dokonał zmiany kształtu działek na takie, które umożliwiałyby ich zabudowę, wybudował drogę dojazdową do działek. Zachowania takie wskazują na przygotowanie działek w sposób umożliwiający ich sprzedaż ? znalezienie nabywców.Ponadto od 2002r. według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przedmiotowe działki przeznaczone są pod zabudowę mieszkaniową.Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku wyłącznie dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Natomiast z przepisów art. 15 ust.

1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy sprzedawcy można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia częstotliwości, przez zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonego działania. O kwestii częstotliwości nie decyduje czas wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani ilości dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności lub zamiar powtarzalności. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonywał dostaw trzech działek w latach 2004 ? 2007. A zatem mamy do czynienia z powtarzalnością czynności. Ponadto środki uzyskane ze sprzedaży działek Wnioskodawca przeznaczył nie tylko na zaspokojenie potrzeb osobistych, ale także na rozwój działalności gospodarczej.W świetle przytoczonych powyżej argumentów dostawa działek przedstawionych we wniosku będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług 22% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.Odnośnie opodatkowania czynności zamiany działek-gruntów stwierdzić należy, iż:

Z cyt. powyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, nie wynika wcale, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną - zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatą, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tą czynność.

Przez umowę zamiany, zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując jednocześnie w charakterze dostawcy jak i nabywcy.Zapis art. 604 ww. ustawy Kodeks cywilny daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Jak wynika z powyższego realizowane w oparciu o umowę zamiany przeniesienie własności towaru (w tym gruntu) stanowi czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów.

A zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegać będzie dokonana w dniu 11 września 2006r. zamiana gruntu ? działki o powierzchni 1104m#61447;.Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust.7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129

ust. 1. Ponieważ czynność zamiany nie została wyszczególniona w wyłączeniach określonych ww. art. 41 ustawy, wobec tego czynność ta podlegać będzie opodatkowaniu stawką podstawową 22%.

3. Odnośnie opodatkowania dostawy drogi stwierdzić należy, iż:

Jak stanowi wyżej cyt. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów, przez które rozumieć należy budynki i budowle, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), dokonuje klasyfikacji obiektów budowlanych rozumianych jako konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. W PKOB obiekty budowlane grupowane są w dwóch sekcjach: ?Budynki? i ?Obiekty inżynierii lądowej i wodnej?. Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w PKOB obiektami inżynierii lądowej i wodnej są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.

W świetle ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolnostojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3 cyt. ustawy). Zatem jeśli dana budowla w rozumieniu Prawa budowlanego nie została sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jako budynek, mieści się w sekcji ?Obiekty inżynierii lądowej i wodnej?. Według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych drogi dojazdowe zaliczone są do grupy 211, klasa 2112 ? ulice i drogi pozostałe. W związku z powyższym drogę dojazdową do działek trwale związaną z gruntem, należy uznać za budowlę w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przez towary używane ? w myśl art. 43 ust. 2 ustawy - rozumie się:

  1. budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat,
  2. pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Z uzupełnienia z dnia 24 grudnia 2007r. do wniosku wynika, iż Wnioskodawca przedmiotową drogę dojazdową wybudował w latach 2006 i 2007. W związku z powyższym przedmiotowa droga dojazdowa lub jej części nie spełnia definicji towaru używanego, bowiem od końca roku, w którym zakończono budowę do dnia sprzedaży nie minęło 5 lat, a zatem dostawa tej drogi (lub jej części ułamkowych) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku w myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.Zatem sprzedaż przedmiotowej drogi dojazdowej (lub wydzielonych części) będzie opodatkowana 22% stawką podatku od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2007 r., uzupełnione pismem z dnia 24 grudnia 2007 r., uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika