stawka podatku na odpłatne użytkowanie maszyn rolniczych przez członków Kółka Rolniczego, na cele (...)

stawka podatku na odpłatne użytkowanie maszyn rolniczych przez członków Kółka Rolniczego, na cele związane z uprawami rolnymi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2007r. (data wpływu 5 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na odpłatne użytkowanie maszyn rolniczych przez członków Kółka Rolniczego, na cele związane z uprawami rolnymi - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na odpłatne użytkowanie maszyn rolniczych przez członków Kółka Rolniczego, na cele związane z uprawami rolnymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

    Wnioskodawca posiada majątek w postaci budynków i maszyn rolniczych. W systemie Regon ma zarejestrowaną działalność:
  1. podstawową ? 041- działalność usługowa związana z uprawami rolnymi,
  2. drugorzędna ? 7020 ? wynajem nieruchomości własnych lub dzierżawionych.
    Od 2001r. jest podatnikiem podatku VAT, dochód z dzierżawy nieruchomości przeznaczony jest na działalność statutową oraz na niezbędne remonty.Maszyny rolnicze ? kombajn ziemniaczany, czyszczalnia zboża, siewnik kukurydzy, młyn do kukurydzy i owijarka bel ? są użytkowane po kilka godzin w sezonie przez rolników ? członków Kółka Rolniczego. Dochód za użytkowanie maszyn rolniczych stanowi około 2%.Do 2004r. działalność usługowa związana z uprawami rolnymi ? ex 01.4 ? była zwolniona z podatku VAT. Od 2004r. Wnioskodawca odprowadza 3% podatku VAT. Jednak według ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi usługi te mieszczą się w 2 grupowaniach:
  1. 01.41.11-00.00 ? usługi związane z uprawami rolnymi z obsługą i wtedy stawka podatku VAT wynosi 3%.
  2. 71.31.10-00.00 ? usługi dzierżawy lub wynajmu maszyn rolniczych i urządzeń rolniczych bez obsługi - stawka podatku wynosi 22%.Rolnicy są przeszkoleni w użytkowaniu i obsłudze maszyn rolniczych.

    W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

    Jaką stawką podatku VAT powinno być opodatkowane użytkowanie maszyn rolniczych przez członków Kółka Rolniczego, na cele związane z uprawami rolnymi...

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe użytkowanie maszyn rolniczych przez rolników ? członków Kółka Rolniczego uznać należy za usługi związane z uprawami rolnymi ? PKWiU ex 01.41 ? opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 3 przedmiotowej ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008r.

Stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług ? poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie o podatku VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z przepisem art.41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%.
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W poz. 64 załącznika nr 6 do ustawy zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 3% wymieniono usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt ? PKWiU ex 01.4. Oznaczenie w załączniku danej grupy ?ex? oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania.
Usługi polegające na wynajmie i dzierżawie urządzeń rolniczych bez obsługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 71.31.10-00.00 nie zostały przez ustawodawcę uwzględnione w ww. załączniku, ani w przepisach ustawy określających warunki zwolnienia od podatku, jak też w przepisach określających preferencyjne stawki podatku od towarów i usług.

Należy jednak wskazać, iż ww. usługi zostały wymienione w poz. 25 załącznika nr 2 do ustawy o VAT zawierającego 'Wykaz towarów od których przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług', który stosuje się jedynie w odniesieniu do rolników ryczałtowych.
Kółko Rolnicze wskazuje, że jest podatnikiem podatku VAT, a świadczone przez niego odpłatnie na rzecz swoich członków usługi wynajmu maszyn rolniczych sklasyfikowane są w dwóch grupowaniach 01.41.11-00.00 ?Usługi związane z uprawami rolnymi z obsługą? 71.31.10-00.00 ?Usługi dzierżawy lub wynajmu maszyn i urządzeń rolniczych bez obsługi?. Natomiast rolnicy są przeszkoleni w użytkowaniu i obsłudze maszyn rolniczych.

W oparciu o przedstawiony we wniosku opisany stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę odpłatnie usługi polegające na wynajmie i dzierżawie urządzeń rolniczych bez obsługi, zaklasyfikowane do PKWiU 71.31.10-00.00 - ?Usługi dzierżawy lub wynajmu maszyn i urządzeń rolniczych bez obsługi? podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Na marginesie należy zaznaczyć, iż w przedstawionej sytuacji bez znaczenia dla sprawy pozostaje kwestia czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu maszyn rolniczych będących przedmiotem dzierżawy lub wynajmu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika