odliczenie podatku VAT naliczone w związku z realizacją projektu finansowanego w ramach ZPORR

odliczenie podatku VAT naliczone w związku z realizacją projektu finansowanego w ramach ZPORR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2007r. (data wpływu 9 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu ?Tworzenie sieci współpracy między przedsiębiorstwami, samorządami i jednostkami naukowymi w celu wytworzenia systemu wspomagania przedsiębiorstw innowacyjnych? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu ? Tworzenie sieci współpracy między przedsiębiorstwami, samorządami i jednostkami naukowymi w celu wytworzenia systemu wspomagania przedsiębiorstw innowacyjnych?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W oparciu o ustawę o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004r. (Dz. U. nr 116, poz. 1206, z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 166 poz. 1745) oraz Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 200 poz. 2051 z późn. zm.) Wnioskodawca realizuje projekt ?Tworzenie sieci współpracy między przedsiębiorstwami, samorządami i jednostkami naukowymi w celu wytworzenia systemu wspomagania przedsiębiorstw innowacyjnych? w ramach Priorytetu II 'Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy' Działanie 2.6 ZPORR w Województwie Podkarpackim?.

Projekt ma na celu:

  • zainicjowanie współpracy pomiędzy przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi i samorządami a sektorem nauki celem wykorzystania potencjału infrastruktury lotnisk w regionie
  • transfer wiedzy na temat innowacji na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w województwie podkarpackim
  • kształtowanie kultury innowacyjnej wśród przedsiębiorców i władz samorządowych
  • wskazanie kierunków rozwoju działalności gospodarczej w sferze technologii, organizacji i produktu
  • opracowanie planu wykorzystania zasobów będących spuścizną po restrukturyzowanych zakładach lotniczych regionu
  • wykorzystanie możliwości szybkiego rozwoju poprzez rozwój lotnisk lokalnych

W ramach projektu będzie przeprowadzonych 5 seminariów z udziałem przedsiębiorców i przedstawicieli władz samorządowych zainteresowanych pozyskiwaniem funduszy UE na rozwój innowacji w Województwie Podkarpackim. Wynikiem wspólnych godzin pracy badawczej oraz spotkań seminaryjnych będzie opracowanie i przygotowanie publikacji ?Koncepcja rozwoju przedsięwzięć innowacyjnych w oparciu o tradycje lotnicze regionu.'

    Uczestnicy:
  • 50 przedsiębiorstw
  • 20 przedstawicieli władz samorządowych
  • 10 przedstawicieli sektora nauki
  • 10 przedstawicieli organizacji pozarządowych

Zakupione materiały biurowe i promocyjne (foldery, plakaty, notatniki, teczki na dokumenty, długopisy, kalendarze itp.) oraz różnego rodzaju usługi związane z realizacją projektu, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

?Czy od zakupów dokonanych na realizację ww. projektu Podatnikowi przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT i jego zwrot oraz o określenie trybu zwrotu VAT...?

Zdaniem Wnioskodawcy środki bezzwrotnej pomocy jakie otrzymuje na realizację projektu nie spełniają warunków określonych w § 6 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.Spółka nie może również skorzystać z art. 15, art. 86 ust.1 ustawy o VAT ponieważ czynności realizowane ww. programie nie służą i nie będą służyły działalności opodatkowanej. Zatem Wnioskodawca nie odlicza VAT naliczonego do zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na cele realizowanego projektu stażowego nabywane są towary i usługi (materiały biurowe i promocyjne tj. foldery, plakaty, notatniki, teczki na dokumenty, długopisy, kalendarze itp.). Wnioskodawca wskazał ponadto, że nabywane towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawcy nie przysługuje, zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu ?Tworzenie sieci współpracy między przedsiębiorcami, samorządami innowacyjnych jednostkami naukowymi innowacyjnych celu wytworzenia systemu wspomagania przedsiębiorstw innowacyjnych?. Co za tym idzie, z tego tytułu nie będzie generowany podatek naliczony który uprawniał by Podatnika do otrzymania jego zwrotu jeżeli byłby on wyższy od podatku należnego za dany okres rozliczeniowy Tym samym, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.Na marginesie należy zaznaczyć, iż wskazane przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu własnego stanowiska uregulowania § 6 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze. zm.) zgodnie z którymi, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA),
    oraz bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
    - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania, co słusznie zauważył Wnioskodawca.

Należy bowiem zaznaczyć, iż ww. przepisy rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r. Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745). Podkreślić należy, że Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest funduszem strukturalnym (poakcesyjnym), finansowanym z budżetu Unii Europejskiej według zasad prawa wspólnotowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika