Jeżeli nabywane przez Wnioskodawcę dla swoich kontrahentów usługi cateringowe zostały sklasyfikowane (...)

Jeżeli nabywane przez Wnioskodawcę dla swoich kontrahentów usługi cateringowe zostały sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 55.52.1 i są związane ze sprzedażą opodatkowaną to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem ww. usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2010r. (data wpływu 12 kwietnia 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 czerwca 2010r. (data wpływu 28 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na zakup usług cateringowych na rzecz kontrahentów Spółki ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2010r., wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na zakup usług cateringowych na rzecz kontrahentów Spółki

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 czerwca 2010r. (data wpływu 28 czerwca 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-333/10/LSz oraz nr IBPBI/2/423-568/10/AK z dnia 15 czerwca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży farb graficznych, klisz fotopolimerowych, wykrojników jak również świadczy usługi projektowania opakowań.

Co do zasady, klientami Spółki nie są tzw. ostateczni konsumenci (tj. osoby fizyczne nabywające towary i usługi w obrocie detalicznym dla celów własnej konsumpcji), ale inne podmioty gospodarcze, prowadzące działalność w wielu rozmaitych branżach. Jako, że produkowane i dostarczane przez Spółkę towary oraz świadczone przez nią usługi dotyczą relatywnie skomplikowanych i kosztownych procesów dokonywania nadruków technicznych (w szczególności na opakowaniach, w tym np. na całych seriach opakowań danego produktu), obecni i potencjalni kontrahenci Spółki wymagają od niej fachowego doradztwa, indywidualnego podejścia, wymiany informacji i doświadczeń, solidnego serwisu, elastyczności cenowej, etc.

Aby sprostać powyższym wymaganiom, pracownicy Spółki często biorą udział w spotkaniach z jej obecnymi i potencjalnymi kontrahentami (podróżują do ich siedzib, zapraszają ich do siedziby Spółki, spotykają się nimi w innych miejscach). Spółka jest jednym z wiodących podmiotów w swej branży. Do kontrahentów Spółki należą podmioty z terytorium całego kraju oraz z zagranicy.

W związku z powyższym, Spółka ponosi w szczególności:

  1. Wydatki na poczęstunek (np. ciastka, kawa, herbata, woda mineralna, soki) dla kontrahentów Spółki, serwowany podczas ich wizyt w siedzibie Spółki, tj. w trakcie prowadzonych tam rozmów biznesowych. Poczęstunek ten nie nosi znamion okazałości i wystawności, ale odpowiada standardom biznesowym i podstawowym kanonom kultury;
  2. Wydatki na usługi cateringowe (posiłki), zamawiane do siedziby Spółki i tam też spożywane podczas kilkugodzinnych wizyt kontrahentów w zakładzie produkcyjnym Spółki. Sporadycznie Spółka zaprasza swych kontrahentów w celu wizytowania jej zakładów produkcyjnych. W przedmiotem przypadku kontrahenci zwiedzają takie obiekty jak hala produkcyjna, magazyn, obiekty socjalne, biura, punkty załadunkowe, laboratorium, etc. Nie są one w żaden sposób specjalnie przygotowane, odnowione, wystroje, etc, na okoliczność wizyt. Wręcz przeciwnie, są one wizytowane podczas codziennej pracy i w normalnych warunkach. Wizyty kontrahentów Spółki w jej siedzibie powiązane ze zwiedzaniem zakładu produkcyjnego Spółki mają określony cel, jakim jest intensyfikacja/nawiązanie współpracy z tymi kontrahentami. Spółka nie dysponuje kuchnią i personelem, przy pomocy których posiłki te mogłyby być przygotowane przez nią we własnym zakresie. Catering nie nosi znamion okazałości i wystawności, ale odpowiada standardom biznesowym i podstawowym kanonom kultury;
  3. Wydatki na usługi gastronomiczne w ramach nieodpłatnych szkoleń, organizowanych przez Spółkę dla swych kontrahentów. Szkolenia są organizowane (w siedzibie Spółki) w celu przekazania kontrahentom specjalistycznej wiedzy i doświadczenia w zakresie prawidłowego i efektywnego wykorzystywania towarów i usług Spółki. W związku z faktem, iż szkolenia takie trwają co najmniej kilka godzin, Spółka w trakcie ich przerwy czy też bezpośrednio po nich, jako ich element składowy, zapewnia uczestnikom w pobliskiej restauracji posiłek. Spółka nie dysponuje kuchnią i personelem, przy pomocy których posiłki te mogłyby być przygotowane przez nią we własnym zakresie. Posiłki nie noszą znamion okazałości i wystawności, ale odpowiadają standardom biznesowym i podstawowym kanonom kultury;
  4. Wydatki na usługi gastronomiczne w restauracjach, nabywane podczas spotkań biznesowych z kontrahentami. W trakcie tego typu spotkań omawiane są z kontrahentami szczegóły i warunki współpracy, przedstawiane są oferty, negocjowane ceny, etc. Organizowanie spotkań w restauracji uzasadnione jest kwestiami praktycznymi - jest to najczęściej miejsce dogodne lokalizacyjnie zarówno dla Spółki, jak i jej kontrahenta. Miejsca spotkań są często oddalone o dziesiątki czy setki kilometrów od siedziby Spółki. Posiłki nie noszą znamion okazałości i wystawności, ale odpowiadają standardom biznesowym i podstawowym kanonom kultury.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że Spółka jest czynnym podatnikiem VAT od stycznia 2003r. z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych określonych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, tj. dokonywania odpłatnych dostaw towarów i odpłatnych świadczeń usług na terytorium kraju, eksportu towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Ponoszone wydatki dotyczące nabywanych usług cateringowych zakupionych dla kontrahentów będą związane wyłącznie z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Nabywane usługi cateringowe udokumentowane są fakturami VAT.

Wydatki dokonywane przez Wnioskodawcę na nabycie usług cateringowych są wydatkami ponoszonymi na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

Symbol PKWiU dla nabywanych usług cateringowych to:

  1. 55.52.1 - na podstawie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), Dz. U. Nr 42, poz. 264 i z 1999r. Nr 92, poz. 1045.
  2. 56.21.1 - na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), Dz. U. nr 207, poz. 1293.

Ponadto Spółka wyjaśniła, że przedstawione zapytanie w zakresie wydatków poniesionych przez Spółkę na zakup usług cateringowych dotyczy zarówno stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na powyższe usługi cateringowe, zamawiane do siedziby Spółki i tam też spożywane podczas wizytowania zakładu produkcyjnego Spółki przez jej kontrahentów...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na powyższe usługi cateringowe, zamawiane do siedziby Spółki i tam też spożywane podczas wizytowania zakładu produkcyjnego Spółki przez jej kontrahentów.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca podał, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje zasadniczo prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Ponadto, stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, odliczenie VAT naliczonego nie przysługuje w odniesieniu do nabywanych usług gastronomicznych.

W świetle powyższych regulacji Spółka pragnie podkreślić, iż nabywane przez nią usługi cateringowe mają ewidentny związek z wykonywaniem przez nią czynności opodatkowanych VAT.

Jak Spółka bowiem wskazała w powyższym stanie faktycznym, wizyty kontrahentów Spółki w jej siedzibie powiązane ze zwiedzaniem zakładu produkcyjnego Spółki mają określony cel, jakim jest intensyfikacja/nawiązanie współpracy z tymi kontrahentami.

Jako, że zwiedzanie trwa przeważnie kilka godzin, Spółka zapewnia zwiedzającym spożycie na miejscu posiłku. W opinii Spółki, również przedmiotowe posiłki, jako konieczny element składowy kilkugodzinnego zwiedzania (czyli związanych z pewnym wysiłkiem fizycznym i umysłowym czynności spacerowania, rozmów, prezentacji, etc.) mają związek z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi VAT, tj. dostawą towarów i świadczeniem usług.

Jak łatwo sobie wyobrazić, nie zapewniając kontrahentom posiłków, Spółka prawdopodobnie osiągnęłaby efekt całkowicie odmienny od zamierzonego. Negatywnie mógłby być bowiem odebrany fakt, iż mimo kilkugodzinnego zwiedzania zakładu produkcyjnego, działania Spółki są sprzeczne ze standardami biznesowymi i podstawami kultury. Postępując w ten sposób Spółka najpewniej nie byłaby w stanie zachęcić kontrahentów do nabywania towarów i usług przez nią oferowanych.

Ponadto Spółka pragnie zauważyć, iż w przedmiotowym przypadku nie znajdzie zastosowania ograniczenie przewidziane w przywołanym art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Przepis ten dotyczy bowiem usług gastronomicznych, a nie cateringowych.

Zgodnie bowiem z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), które obowiązuje dla potrzeb VAT do dnia 31 grudnia 2010r., w dziale 55 mieszczą się usługi hoteli i restauracji, w tym pod symbolem PKWiU 55.3 - usługi gastronomiczne. Natomiast usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU - 55.5.

Z powyższego wynika, iż usługa cateringu jest sklasyfikowana w PKWiU nie jako usługa gastronomiczna, lecz jako usługa przygotowania i dostarczania posiłków. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko znajduje powszechne potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, przykładowo w interpretacjach indywidualnych:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 13 października 2009r., sygn. ITPP1/443-708/09/IK,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 września 2009r., sygn. IBPP3/443-504/09/AB,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 marca 2009r., sygn. IPPP1-443-89/09-4/MP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.



Natomiast z treści art. 8 ust. 3 ustawy o VAT wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do postanowień § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze późn. zm.).

W klasyfikacji tej w dziale 55 ? ?usługi hoteli i restauracji?, ustawodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 55.3 ?usługi gastronomiczne?, natomiast pod symbolem PKWiU 55.5. ?usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych?.

Wnioskodawca wskazał, że nabywane przez niego usługi cateringowe mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 55.52.1 - ?usługi przygotowywania i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych?.

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługa cateringowa stanowi usługę odrębną od gastronomicznej.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.

Z powyższego wynika, że ustawodawca w ww. art. 88 ust. 1 pkt 4 wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego wymienił jedynie usługi gastronomiczne, tym samym nie zostało wykluczone prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług cateringowych. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z wniosku wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem VAT od stycznia 2003r. z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych określonych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży farb graficznych, klisz fotopolimerowych, wykrojników jak również świadczy usługi projektowania opakowań. Klientami Spółki nie są tzw. ostateczni konsumenci (tj. osoby fizyczne nabywające towary i usługi w obrocie detalicznym dla celów własnej konsumpcji), ale inne podmioty gospodarcze, prowadzące działalność w wielu rozmaitych branżach. Jako, że produkowane i dostarczane przez Spółkę towary oraz świadczone przez nią usługi dotyczą relatywnie skomplikowanych i kosztownych procesów dokonywania nadruków technicznych (w szczególności na opakowaniach, w tym np. na całych seriach opakowań danego produktu), obecni i potencjalni kontrahenci Spółki wymagają od niej fachowego doradztwa, indywidualnego podejścia, wymiany informacji i doświadczeń, solidnego serwisu, elastyczności cenowej, etc.

Aby sprostać powyższym wymaganiom, pracownicy Spółki często biorą udział w spotkaniach z jej obecnymi i potencjalnymi kontrahentami (podróżują do ich siedzib, zapraszają ich do siedziby Spółki, spotykają się mmi w innych miejscach). Spółka jest jednym z wiodących podmiotów w swej branży. Do kontrahentów Spółki należą podmioty z terytorium całego kraju oraz z zagranicy.

W związku z powyższym, Spółka ponosi w szczególności wydatki na usługi cateringowe (posiłki), zamawiane do siedziby Spółki i tam też spożywane podczas kilkugodzinnych wizyt kontrahentów w zakładzie produkcyjnym Spółki. Sporadycznie Spółka zaprasza swych kontrahentów w celu wizytowania jej zakładów produkcyjnych. W przedmiotem przypadku kontrahenci zwiedzają takie obiekty jak hala produkcyjna, magazyn, obiekty socjalne, biura, punkty załadunkowe, laboratorium, etc. Nie są one w żaden sposób specjalnie przygotowane, odnowione, wystroje, etc, na okoliczność wizyt. Wręcz przeciwnie, są one wizytowane podczas codziennej pracy i w normalnych warunkach. Wizyty kontrahentów Spółki w jej siedzibie powiązane ze zwiedzaniem zakładu produkcyjnego Spółki mają określony cel, jakim jest intensyfikacja/nawiązanie współpracy z tymi kontrahentami. Spółka nie dysponuje kuchnią i personelem, przy pomocy których posiłki te mogłyby być przygotowane przez nią we własnym zakresie. Catering nie nosi znamion okazałości i wystawności, ale odpowiada standardom biznesowym i podstawowym kanonom kultury.

Ponoszone wydatki dotyczące nabywanych usług cateringowych zakupionych dla kontrahentów będą związane wyłącznie z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi a nabywane usługi cateringowe udokumentowane są fakturami VAT;

Wydatki dokonywane przez Wnioskodawcę na nabycie usług cateringowych są wydatkami ponoszonymi na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

Symbol PKWiU dla nabywanych usług cateringowych to 55.52.1 - na podstawie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), Dz. U. Nr 42, poz. 264 i z 1999r. Nr 92, poz. 1045.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) oraz ww. przepisy stwierdzić należy iż jeżeli nabywane przez Wnioskodawcę dla swoich kontrahentów usługi cateringowe zostały sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 55.52.1 - Usługi przygotowywania i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych i są związane ze sprzedażą opodatkowaną to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem ww. usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji).

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, oraz oceny prawnej zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu wydania interpretacji. Organ podatkowy nie może bowiem przewidzieć, jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości, oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Końcowo podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji statystycznej świadczonych usług, a niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego.

Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Interpretacja nie dotyczy odliczenia podatku VAT od wydatków przeznaczonych na poczęstunek i usług gastronomicznych, gdyż nie było to przedmiotem zapytania w zakresie podatku VAT.

Pozostałe kwestie dotyczące podatku od dochodowego od osób prawnych objęte zostaną odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IBPP3/443-504/09/AB, interpretacja indywidualna

IPPP1-443-89/09-4/MP, interpretacja indywidualna

ITPP1/443-708/09/IK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika