Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu ?Stypendia unijne dla (...)

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu ?Stypendia unijne dla młodzieży wiejskiej ze szkół ponadgimnazjalnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu S. przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2007r. (data wpływu 15 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związane z realizacją programu pod nazwą ?Stypendia unijne dla młodzieży wiejskiej ze szkół ponadgimnazjalnych? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2007r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związane z realizacją programu pod nazwą ?Stypendia unijne dla młodzieży wiejskiej ze szkół ponadgimnazjalnych?.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Powiat S. jest jednostką samorządu terytorialnego, wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.). W okresie od 1.10.2004r. do 30.05.2006r. zrealizował w ramach działania 2.2. ZPORR projekt pod nazwą ?Stypendia unijne dla młodzieży wiejskiej ze szkół ponadgimnazjalnych? ? Z/2.18/II/2.2.1/15/04. Celem projektu było podniesienie poziomu dostępu do kształcenia na poziomie gimnazjalnym ponadgimnazjalnym kończącym się maturą wśród uczniów pochodzących z terenów wiejskich i znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. W ramach projektu, wsparciem zostało objętych 381 uczniów ze szkół prowadzonych przez Powiat. W czasie trwania projektu zrealizowano wydatki na materiały biurowe i promocyjne oraz na zakup szafy metalowej. Faktury na powyższe wydatki wystawione były na Powiat. Na zrealizowane zadanie Powiat uzyskał środki finansowe w wysokości 68,05% z Europejskiego Funduszu Społecznego i 31,95% z budżetu Państwa. Rozliczenia poniesionych wydatków Powiat dokonał z instytucja wdrażającą, tj. Urzędem Marszałkowskim Województwa P.
Zgodnie z wytycznymi określającymi kwalifikowalność wydatków w ramach ZPORR, podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym jeśli beneficjent ma możliwość odzyskania tego podatku w jakiejkolwiek formie. Ponieważ Powiat nie mógł odzyskać podatku VAT, potraktował ten podatek jako koszt kwalifikowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia przez Powiat naliczonego podatku VAT w całości lub w części, w odniesieniu do projektu ?Stypendia unijne dla młodzieży wiejskiej ze szkół ponadgimnazjalnych? ? Z/2.18/II/2.2.1/15/04 zrealizowanego w ramach Działania 2.2. ZPORR...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, gdyż brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zasadą do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Są to: odpłatna dostawa towarów, odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Dokonane zakupy towarów w ramach realizacji projektu, o którym mowa, nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, dotyczą bowiem zakupu materiałów biurowych, promocyjnych i szafy metalowej w celu realizacji przez Powiat zadań w zakresie edukacji publicznej.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Powiatu, skoro Powiat jako podatnik VAT, realizując stypendia unijne nabył towary i usługi, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, to nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powiat stoi również na stanowisku, iż w świetle obowiązujących przepisów prawnych, nie miał możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieodliczonego podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków. Powiat, będąc jednostką samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwolniony jest od tego podatku w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Korzystając ze zwolnienia swoich dochodów od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wynikającego z ww. przepisu, Powiat uważa, że nie ma prawnej podstawy zaliczenia niepodlegającego odliczeniu podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów, w następstwie tego, Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.

w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.
Do zadań własnych powiatu należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat w ramach swoich zadań realizował, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, dofinansowany ze środków unijnych, projekt pod nazwą ?Stypendia unijne dla młodzieży wiejskiej ze szkół ponadgimnazjalnych?.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Podatnik tymczasem stwierdza także, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, uzależnione jest od prawa zaliczenia niepodlegającego odliczeniu podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W następstwie tego, Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją ww. projektu.

Niemniej, z uwagi na wywiedzenie analogicznych skutków w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika