Brak świadczenia usług w związku z wypłatą bonusów za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu, (...)

Brak świadczenia usług w związku z wypłatą bonusów za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu, uznania, że wypłata bonusów za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu nie stanowi korekty obrotu z tytułu sprzedaży towarów, braku wpływu wypłacanych bonusów na rozliczenia w zakresie podatku VAT oraz dokumentowania wypłacanych bonusów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012r. (data wpływu 28 marca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2012r. (data wpływu 3 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku świadczenia usług w związku z wypłatą bonusów za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu ? jest prawidłowe,
  • uznania, że wypłata bonusów za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu nie stanowi korekty obrotu z tytułu sprzedaży towarów ? jest nieprawidłowe,
  • braku wpływu wypłacanych bonusów na rozliczenia w zakresie podatku VAT ? jest nieprawidłowe,
  • dokumentowania wypłacanych bonusów ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku świadczenia usług w związku z wypłatą bonusów za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu, uznania, że wypłata bonusów za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu nie stanowi korekty obrotu z tytułu sprzedaży towarów, braku wpływu wypłacanych bonusów na rozliczenia w zakresie podatku VAT oraz dokumentowania wypłacanych bonusów.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2012r. (data wpływu 3 lipca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 czerwca 2012r. znak: IBPP1/443-352/12/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej ?Spółka") zajmuje się handlem maszynami do obróbki metalu (dystrybucją). W celu wsparcia i stymulowania sprzedaży w długim okresie czasu Spółka wykorzystuje szereg instrumentów marketingowych, w tym bonusy i nagrody.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. W 2012 roku spółka planuje zawieranie umów partnerskich regulujących warunki współpracy w ramach programu (?) (dalej ?Umowa"). Zamysłem wprowadzenia programu (?) jest dalsze kształtowanie wzajemnych korzystnych relacji biznesowych opartych na uczciwych warunkach współpracy oraz na atrakcyjnym systemie rabatów i nagród. Premiowani są nabywcy, spełniający określone w Umowie warunki (zwani dalej: "Dealerami").

Umowa m.in. przyznaje Dealerom premie i bonusy posprzedażowe na następujących zasadach: Bonus za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu (bonus posprzedażny) w ramach programu (?) wyliczany na poniższych zasadach:

  • Jeżeli roczny obrót przekroczy 300.000 PLN to partner dostaje bonus 5%.
  • Jeżeli roczny obrót przekroczy 200.000 PLN to partner dostaje bonus 4%.
  • Jeżeli roczny obrót przekroczy 100.000 PLN to partner dostaje bonus 3%.

Warunkiem przyznania wszystkich powyższych bonusów jest brak zaległości Dealerów wobec Spółki na dzień 31 grudnia roku, za który jest przyznawany bonus.

Spółka ma wątpliwości co do prawidłowego traktowania i dokumentowania ww. bonusów na gruncie Ustawy o VAT.

Wysokość obrotów uprawniających do otrzymania bonusu za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu ustala zarząd Spółki w oparciu o dane historyczne i szacunkową ocenę potencjału danej firmy handlowej. Po upływie roku obrót liczony jest na podstawie wszystkich faktur wystawionych na klienta w danym roku.

Warunkiem koniecznym przyznania bonusu jest osiągnięcie określonego poziomu obrotu oraz brak przeterminowanych płatności na rzecz Spółki na dzień 31 grudnia. Pozostałe czynności wymienione w Umowie Dealer musi spełniać, aby w ogóle mieć status oficjalnego dealera Wnioskodawcy, tzn. aby mieć bezpośredni kontakt ze Spółką jako dystrybutorem produktów marki Wnioskodawcy, korzystać ze specjalnych zasad gwarancji i reklamacji oraz autoryzowanego serwisu części, itp. Zatem przyznanie bonusu nie jest uzależnione stricte od wykonywania pozostałych czynności określonych w Umowie. Ich wypełnienie jest jednak warunkiem koniecznym do nawiązania i utrzymywania stałej i ścisłej współpracy ze Spółką na zasadach uczciwego partnerstwa i wzajemnego zaufania, a co za tym idzie do otrzymywania bonusów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy bonusy przyznawane Dealerom (w tym Dealerom P.) na powyższych zasadach podlegają VAT i powinny być dokumentowane fakturą lub fakturą korygującą, czy też w ogóle nie podlegają opodatkowaniu VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, bonus za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu nie stanowi wynagrodzenia za usługi ani nie stanowi korekty obrotu z tytułu sprzedaży towarów. Bonus ten nie dotyczy bowiem konkretnych dostaw, lecz jest ustalany w oparciu o realizację określonego obrotu (wartościowo, a nie ilościowo). Przyznanie takiego bonusu nie jest również świadczeniem usług na rzecz Dealera. Związane jest ono bowiem z dostawami, wcześniej już opodatkowanymi VAT. Bonus powinien być więc dokumentowany przy pomocy noty księgowej; nie ma wpływu na rozliczenia VAT.

Potwierdza to wyrok WSA z dnia 7 listopada 2011r. sygn. akt III SA/Gl 665/11. Zdaniem NSA, kiedy z istniejących pomiędzy stronami kontraktów jednostkowych kupna-sprzedaży nie wynika, że premia pieniężna zostanie wypłacona nabywcy w związku z realizacją konkretnej dostawy, i kiedy następnie po zrealizowaniu kontraktów jednostkowych, w oderwaniu od tych jednostkowych transakcji w związku z tym, że pomiędzy stronami doszło do uzyskania określonego pułapu obrotów również w wyniku terminowych płatności dochodzi jednak do wypłacenia premii pieniężnej, to nie mamy do czynienia z rabatem, lecz ze świadczeniem pieniężnym nie wpływającym na obniżenie obrotu, z nieodpłatnym świadczeniem nieekwiwalentnym i niepodlegającym opodatkowaniu w rozumieniu art. 8 ust. 2 Ustawy o VAT.

Podobnie w wyroku NSA z dnia 6 lutego 2007r. o sygn. akt I FSK 94/06, sąd stanął na stanowisku, iż czynności stanowiące dostawę towaru, nie mogą poprzez ich zsumowanie, przekształcić się w usługę.

Również NSA w wyroku z dnia 16 listopada 2011r. w sprawie I FSK 1673/10 ocenił, przydzielanie premii pieniężnych w celach motywacyjnych przez podatnika za wysokość osiągniętych obrotów lub terminowość regulowania należności w określonym okresie rozliczeniowym, nie jest instytucją rabatu, przyjętą w Ustawie o VAT, która obniża obrót podatnika z konkretnych transakcji na towary lub usługi. Udzielanie rabatów czy premii wiąże się ze strategią cenową podatnika, które nie może być wykorzystywane w celu opodatkowania VAT tylko z tego względu, że efekt ekonomiczny udzielenia premii odbiorcy jest taki sam lub podobny do udzielenia rabatu obniżającego obrót w VAT w stosunku do wszystkich łączących ich transakcji w tym okresie.

O tym, czy dane świadczenie ma charakter premii, czy rabatu nie decyduje sposób, w jaki Spółka nazwała to świadczenie w Umowie. Istotna jest tutaj treść świadczenia, jego rzeczywisty charakter.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • braku świadczenia usług w związku z wypłatą bonusów za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu ? uznaje się za prawidłowe,
  • uznania, że wypłata bonusów za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu nie stanowi korekty obrotu z tytułu sprzedaży towarów ? uznaje się za nieprawidłowe,
  • braku wpływu wypłacanych bonusów na rozliczenia w zakresie podatku VAT ? uznaje się za nieprawidłowe,
  • dokumentowania wypłacanych bonusów ? uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Definicja dostawy towarów zawarta została w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia ? dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), obowiązującym od 1 kwietnia 2011r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która ? zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia ? powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie wypłata bonusu uzależnionego od zrealizowania przez kontrahenta (dealera) określonego poziomu zakupów, nie jest związana z jakimkolwiek świadczeniem usług przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazał bowiem, iż wysokość obrotów uprawniających do otrzymania bonusu za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu ustala zarząd Spółki w oparciu o dane historyczne i szacunkową ocenę potencjału danej firmy handlowej. Po upływie roku obrót liczony jest na podstawie wszystkich faktur wystawionych na klienta w danym roku.

Warunkiem koniecznym przyznania bonusu jest osiągnięcie określonego poziomu obrotu oraz brak przeterminowanych płatności na rzecz Spółki na dzień 31 grudnia. Bonus za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu (bonus posprzedażny) wyliczany jest w wysokości określonej procentowo w stosunku do wartości realizowanych obrotów.

Przyznanie bonusu nie jest uzależnione stricte od wykonywania pozostałych czynności określonych w Umowie. Ich wypełnienie jest jednak warunkiem koniecznym do nawiązania i utrzymywania stałej i ścisłej współpracy ze Spółką na zasadach uczciwego partnerstwa i wzajemnego zaufania, a co za tym idzie do otrzymywania bonusów.

Wypłata bonosów nie wiąże się z żadnym świadczeniem ze strony odbiorców, a więc nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług.

Należy zatem uznać, że opisany przez Wnioskodawcę bonus wypłacany kontrahentom (dealerom) stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami ? zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT ? zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. Wnioskodawca winien wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające odpowiednio z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Wnioskodawca ustala bowiem wysokość bonusów na podstawie obrotów zaewidencjonowanych z danym kontrahentem w określonym umową okresie rozliczeniowym. Zatem możliwe jest przypisanie powyższego rabatu do konkretnych dostaw, skoro suma tych dostaw stanowi podstawę określenia obrotu dokonanego przez kontrahenta, stanowiącego podstawę wyliczenia wysokości bonusu.

Podsumowując stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z rabatem udzielonym przez Wnioskodawcę kontrahentom (dealerom), dla którego udokumentowania właściwymi będą faktury VAT korygujące wystawione przez Wnioskodawcę, który to rabat ma wpływ na rozliczenia z tytułu podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że bonus za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu nie stanowi wynagrodzenia za świadczenia usług, należało uznać za prawidłowe.

Za nieprawidłowe należało natomiast uznać stanowisko Wnioskodawcy, że bonus za osiągnięcie w danym roku określonego obrotu nie stanowi korekty obrotu z tytułu sprzedaży towarów oraz że nie ma on wpływu na rozliczenia z tytułu podatku VAT.

Odnośnie natomiast kwestii wystawiania not księgowych należy stwierdzić, iż brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej jednak należy zauważyć, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że bonus powinien być dokumentowany przy pomocy noty księgowej ? uznano za nieprawidłowe, jeżeli miałaby to być jedyna i wyłączna forma dokumentowania udzielonego rabatu, gdyż zgodnie z przepisami powyższego rozporządzenia, rabat należy dokumentować fakturami korygującymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zauważyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa dla kontrahenta Wnioskodawcy otrzymującego premię pieniężną.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem ORD-IN zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika