Opodatkowanie nieodpłatnie świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na korzystaniu przez (...)

Opodatkowanie nieodpłatnie świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na korzystaniu przez klientów stacji kontroli pojazdów z automatycznej myjni samochodowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2012r. (data wpływu 2 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2012r. (data wpływu 10 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na korzystaniu przez klientów stacji kontroli pojazdów z automatycznej myjni samochodowej - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 27 marca 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na korzystaniu przez klientów stacji kontroli pojazdów z automatycznej myjni samochodowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lipca 2012r. (data wpływu 10 lipca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 czerwca 2012r. znak: IBPP1/443-365/12/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług mechaniki pojazdowej, stacji kontroli pojazdów i usług mycia pojazdów w myjni automatycznej. Dla klientów którzy zdecydują się skorzystać z usług stacji kontroli pojazdów (badanie techniczne samochodu) Wnioskodawca daje nieodpłatnie żeton do ww. myjni i w związku z tym powiększa grono swoich klientów. Wartość takiego żetonu to 5 zł.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od 30 marca 2001r. Wnioskodawca dobrowolnie zrezygnował ze zwolnienia, wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane. Usługa badań technicznych samochodów jest usługą ogólnodostępną dla wszystkich potencjalnych klientów. Pomiędzy Wnioskodawcą a nabywcami usługi nieodpłatnego korzystania z myjni samochodowej nie zachodzą powiązania rodzinne o których mowa w art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Świadczona przez Wnioskodawcę usługa nieodpłatnego korzystania z myjni samochodowej w związku z promocyjną sprzedażą usług badań technicznych samochodów jest usługą świadczoną do celów działalności gospodarczej, gdyż dzięki temu Wnioskodawca zwiększył liczbę klientów swojego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z faktem nieodpłatnego (chociaż de facto odpłatnego poprzez odpłatne badanie techniczne samochodów) korzystania z myjni automatycznej Wnioskodawca powinien naliczać podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 3 lipca 2012r.), nieodpłatne korzystanie z myjni samochodowej przez klientów, którzy najpierw skorzystają z odpłatnych usług SKP (stacja kontroli pojazdów) nie podlega opodatkowaniu wg art. 5 ustawy o VAT, gdyż jest to typowe działanie promocyjne mające na celu zwiększenie przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej wymienionym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług mechaniki pojazdowej, stacji kontroli pojazdów i usług mycia pojazdów w myjni automatycznej. Dla klientów którzy zdecydują się skorzystać z usług stacji kontroli pojazdów (badanie techniczne samochodu) Wnioskodawca daje nieodpłatnie żeton do ww. myjni i w związku z tym powiększa grono swoich klientów. Wartość takiego żetonu to 5 zł.

Usługa badań technicznych samochodów jest usługą ogólnodostępną dla wszystkich potencjalnych klientów. Pomiędzy Wnioskodawcą a nabywcami usługi nieodpłatnego korzystania z myjni samochodowej nie zachodzą powiązania rodzinne o których mowa w art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Świadczona przez Wnioskodawcę usługa nieodpłatnego korzystania z myjni samochodowej w związku z promocyjną sprzedażą usług badań technicznych samochodów jest usługą świadczoną do celów działalności gospodarczej, gdyż dzięki temu Wnioskodawca zwiększył liczbę klientów swojego przedsiębiorstwa.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii czy powinien opodatkowywać nieodpłatnie świadczone usługi mycia samochodów w związku z prowadzoną akcją promocyjną w zakresie świadczonych usług kontroli pojazdów?

Treść powołanych wyżej przepisów wskazuje, iż aby uznać dane świadczenie za opodatkowane podatkiem VAT musi ono być odpłatne w myśl art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, bądź też nieodpłatne, ale spełniające warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Dlatego dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu istotne jest więc ustalenie celu takiego świadczenia.

Z opisu sprawy wynika, iż w odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług w związku z prowadzoną akcją promocyjną polegającą na myciu pojazdów klientów, którzy nabyli uprzednio usługę diagnostyczną Wnioskodawca nie uzyska żadnego wynagrodzenia. Tym samym nie można przedmiotowych usług uznać za odpłatne, zatem nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Aby natomiast nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, musi ono służyć celom innym niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zawarte dla celów podatku od towarów i usług w art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec powyższego działalność gospodarcza obejmuje elementy składające się na jej przedmiot, tj. zarobkową działalność wytwórczą, handlową, usługową oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, działalność rolników i osób wykonujących wolne zawody a także działalność zawodową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika oraz cele osobiste podmiotów wymienionych w przepisie ustawy.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego na tle powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż nieodpłatne świadczenie usług odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością. Nieodpłatne świadczenie przez Wnioskodawcę tych usług na rzecz klientów służy celom prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, jest to typowe działanie promocyjne mające na celu zwiększenie przychodu w wyniku zwiększenia liczbę klientów prowadzonego przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa.

Tym samym nieodpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę w ramach sprzedaży premiowej do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne korzystanie z myjni samochodowej przez klientów, którzy najpierw skorzystają z odpłatnych usług stacji kontroli pojazdów nie podlega opodatkowaniu, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika