Możliwość odliczenia przez gminę podatku naliczonego w związku z inwestycją realizowaną w ramach (...)

Możliwość odliczenia przez gminę podatku naliczonego w związku z inwestycją realizowaną w ramach projektu pod nazwą ?Rozbudowa bazy turystycznej w P. ? budowa parkingów i kortów tenisowych z zapleczem? współfinansowaną ze środków unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy S., przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2007r. (data wpływu 6 listopada 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 grudnia 2007r. (data wpływu 13 grudnia 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z inwestycją realizowaną w ramach projektu pod nazwą ?Rozbudowa bazy turystycznej w P. ? budowa parkingów i kortów tenisowych z zapleczem? współfinansowaną ze środków unijnych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2007r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia przez Gminę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z inwestycją realizowaną w ramach projektu pod nazwą ?Rozbudowa bazy turystycznej w P. ? budowa parkingów i kortów tenisowych z zapleczem? współfinansowaną ze środków unijnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 grudnia 2007r. (data wpływu 13 grudnia 2007r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina S. zrealizowała projekt pod nazwą ?Rozbudowa bazy turystycznej w P. ? budowa parkingów i kortów tenisowych z zapleczem?, który był dofinansowany z budżetu państwa oraz ze środków Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Projekt obejmował wybudowanie budynku o powierzchni 116 m3, w którym znajdują się szalety, kotłownia, przebieralnie i zaplecze socjalne. Wykonane zostały 2 korty tenisowe o łącznej powierzchni 1215 m2 oraz trybuna na około 200 miejsc siedzących o powierzchni 365 m2. Przedmiotem projektu było także wykonanie dwóch parkingów o powierzchni 945 m2 obejmujących około 40 miejsc parkingowych. Wszystkie prace zostały wykonane zgodnie z dokumentacją techniczną, odebrane i rozliczone.

Po zrealizowaniu przedsięwzięcia całe powstałe mienie zostało przekazane nieodpłatnie (umową użyczenia) Gminnemu Zakładowi Komunalnemu Sp. z o.o., w którym 100% udziałów posiada Gmina. Spółka gminna prowadzi na ww. obiekcie czynności opodatkowane podatkiem VAT, takie jak wynajem toalet, kortów i parkingów. Gmina S. nie wykonywała i nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem VAT na ww. inwestycji oraz nie może odliczyć podatku w żaden sposób. Gmina nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) powyższy projekt realizowany był jako zadanie własne Gminy, wynikające z nałożonych obowiązków prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie Solina, która nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, przysługuje wobec zaistniałej sytuacji, możliwość odliczenia podatku VAT z ww. inwestycji w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących ww. inwestycji, ponieważ powstały obiekt (mienie) nie jest wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie uzyskuje jakichkolwiek dochodów z tego przedsięwzięcia, które w świetle ustawy o samorządzie gminnym jest zadaniem własnym Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art.120 ust.17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizowała projekt pod nazwą ?Rozbudowa bazy turystycznej w P. ? budowa parkingów i kortów tenisowych z zapleczem?, dofinansowywany z budżetu państwa oraz ze środków unijnych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Projekt obejmował wybudowanie budynku, w którym znajdują się szalety, kotłownia, przebieralnie i zaplecze socjalne, wykonanie 2 kortów tenisowych, trybuny, oraz dwóch parkingów.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją niniejszego projektu.

Z treści wniosku wynika, iż po zrealizowaniu przedsięwzięcia całe powstałe mienie zostało przekazane nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia spółce gminnej.Przez umowę użyczenia, w świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710-719), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług. Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się również - na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, obejmujące w tym przypadku rozbudowę bazy turystycznej w P. tj. budowę parkingów i kortów tenisowych z zapleczem, należą do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania niniejszego majątku podmiotowi, które te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ponadto Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.

Wobec powyższego, przekazanie majątku powstałego w wyniku realizacji opisanego wyżej projektu przez jednostkę samorządu terytorialnego spółce gminnej do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia nie podlega opodatkowaniu VAT.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia (w całości lub w części) kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą ?Rozbudowa bazy turystycznej w P. ? budowa parkingów i kortów tenisowych z zapleczem?.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika