określenia stawki podatku VAT dla usług eksploatacji automatów bujanych

określenia stawki podatku VAT dla usług eksploatacji automatów bujanych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2007r. (data wpływu 26 lipca 2007r.), uzupełnione pismem z dnia 23 sierpnia 2007r. (data wpływu 28 sierpnia 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług eksploatacji automatów bujanych - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług eksploatacji automatów bujanych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 sierpnia 2007r. (data wpływu 28 sierpnia 2007r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IBPP1/443-42/07-1/PK z dnia 10 sierpnia 2007r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą świadcząc usługi dla ludności (wypożyczanie przyczep oraz usługi rekreacyjne). Wątpliwości budzi opodatkowanie podatkiem VAT usług rekreacyjnych. Usługi te polegają na eksploatacji automatów bujaków dla dzieci, które są zainstalowane w domu towarowym. Są to urządzenia samoczynne, każdorazowo włączane przez automat wrzutowy. Żeton lub moneta załącza to urządzenie, a wyłącznik czasowy, po upływie kilku minut je wyłącza.

Podatnik dla przedmiotowej usługi podaje symbol PKWiU 92.72.12-00.00 ? usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.Wnioskodawca nadmienia że opłacenie cyklu czasowego urządzenia bujaka dla dzieci poprzez wrzucenie do automatu żetonu lub monety jest opłaceniem wstępu dla tej usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłową stawką podatku VAT na te usługi jest stawka 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy właściwą stawką na te usługi, zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 159a, to 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w rozumieniu art. 7 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również pozostałe czynności wymienione w tym przepisie.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 92.72.12-00.00 - zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), która w zakresie podatku od towarów i usług obowiązuje do dnia 31 grudnia 2007r. na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) - mieszczą się w grupowaniu ?Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane'.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wymienionych w tym załączniku, pod pozycją 11 wymienione zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem usług wymienionych w pkt 1 - 8.

Natomiast z objaśnień zamieszczonych przez ustawodawcę pod ww. załącznikiem nr 4 do ustawy wynika również, że zwolnienie od podatku od towarów i usług dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczają na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Zatem w rozpatrywanej sprawie uregulowanie to nie znajdzie zastosowania, bowiem przedmiotowe usługi udostępnienia automatów ? bujaków dla dzieci są świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Podkreślenia wymaga fakt, iż działalność gospodarcza sama w sobie ma na celu osiąganie zysków i podejmowana jest w celach zarobkowych, co wynika wprost z definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.).

Przedmiotowe usługi nie mogą również korzystać z preferencyjnej 7% stawki podatku od towarów i usług na mocy załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego katalog towarów i usług objętych stawką podatku w wysokości 7%. Pod pozycją 159a powyższego załącznika wymieniono wprawdzie usługi o symbolu PKWiU ex 92.72, lecz dotyczą one usług rekreacyjnych pozostałych ? wyłącznie w zakresie wstępu. Oznaczenie ?ex? oznacza, iż stawkę podatkową należy stosować tylko dla wymienionej usługi, czyli za uiszczenie wstępu celem korzystania z usług rekreacyjnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż korzystający uruchamia dany automat poprzez wrzucenie monety lub żetonu do wrzutnika, czyli jego udział nie jest obwarowany wymogiem wniesienia opłaty tytułem wstępu. Zdaniem Wnioskodawcy powyższa czynność jest ?opłaceniem wstępu?.

W związku z brakiem regulacji ustawowych definiując pojęcie ?wstępu? należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją w Słowniku Języka Polskiego PWN ?wstęp? to ?możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś?.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca odpłatnie udostępnia użytkownikom automaty ? bujaki dla dzieci (wrzucenie monety lub żetonu). W związku z powyższym dokonanie opłaty nie może być utożsamiane z ?opłaceniem wstępu?. Dokonanie opłaty związane jest z uruchomieniem przedmiotowych urządzeń.

Biorąc pod uwagę powyższe, w oparciu o przedstawiony przez Stronę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że usługi polegające na odpłatnym udostępnieniu automatów ? bujaków dla dzieci podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, tj. według stawki 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika