dotyczy skutków podatkowych przekazania na cele osobiste części budynku mieszkalnego

dotyczy skutków podatkowych przekazania na cele osobiste części budynku mieszkalnego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2011r. (data wpływu 3 marca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2011r. (data wpływu 14 czerwca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych przekazania na cele osobiste budynku mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych przekazania na cele osobiste budynku mieszkalnego.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 czerwca 2011r. (data wpływu 14 czerwca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą.

Firma Wnioskodawcy zajmuje się wykonywaniem budowlanych robót wykończeniowych. Prowadzona działalność ewidencjonowana jest na książce przychodów i rozchodów.

Wnioskodawca dokonuje zakupów materiałów budowlanych w celu ich późniejszej odsprzedaży wraz z usługą budowlaną.

W październiku 2010r. Wnioskodawca rozszerzył swoją działalność (zmiana wpisu do ewidencji działalności gospodarczej) o roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.

Obecnie, w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje zakup gruntu oraz wybudowanie na nim budynku mieszkalnego.

W związku z realizowanym projektem zamierza dokonywać odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach zakupu towarów i usług związanych z zakupem gruntu oraz budową domu. Po wybudowaniu budynku zamierza przekazać go na cele osobiste.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że od dnia 10 lipca 2007r. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie:

  • działalności w zakresie architektury,
  • robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych,
  • wykonywania instalacji budowlanych,
  • realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków.


Grunt oraz wybudowany na nim budynek nie zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych w firmie Wnioskodawcy.

Przedmiotem przekazania będzie budynek mieszkalny jednorodzinny. Symbol PKOB przedmiotowego budynku ? PKOB 1110. Wybudowany budynek będzie trwale związany z gruntem.

Przedmiotowy budynek Wnioskodawca zamierza przekazać na własne cele i w nim zamieszkać.

Przedmiotem przekazania będzie budynek wraz z gruntem na którym został wybudowany, który to grunt jest własnością firmy Wnioskodawcy.

Przekazanie na osobiste cele, miałoby nastąpić nieodpłatnie.

Przedmiotowa nieruchomość nie będzie przed przekazaniem przedmiotem najmu, dzierżawy. Wnioskodawca nie będzie czerpał z tego tytułu żadnych pożytków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przekazanie na cele osobiste towaru w postaci budynku mieszkalnego, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz według jakiej stawki...
  2. W jaki sposób Wnioskodawca powinien ustalić podstawę opodatkowania podatkiem VAT w przypadku przekazania wybudowanego domu na cele osobiste...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Przekazanie na cele osobiste towaru w postaci budynku mieszkalnego w oparciu o art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów, przez którą rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego firmy na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, a w szczególności przekazanie na cele osobiste podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności.
  2. W związku z tym, iż stawka VAT dla dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego wynosi 8% - Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r., przekazanie budynku na cele osobiste, będzie w tym przypadku podlegało opodatkowaniu stawką 8%.

  3. Przy przekazaniu towarów na cele osobiste, podstawą opodatkowania jest cena nabycia netto tych towarów ewentualnie koszt ich wytworzenia określony w momencie ich dostawy (jeżeli nie ma ceny nabycia).


W tym przypadku, podstawą opodatkowania będzie cena nabycia towaru skorygowana na dzień, w którym dojdzie do przekazania na cele osobiste przedmiotowej nieruchomości, czyli wartość rynkowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Z powyższych przepisów wynika zatem, że co do zasady opodatkowaniu podlegają czynności dokonywane odpłatne. Ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki od tej zasady i wskazał przypadki, w których czynność dokonaną nieodpłatnie należy potraktować tak jak czynność odpłatną i opodatkować.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Natomiast stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W świetle powyższego opodatkowaniu podlega przekazanie towarów bez wynagrodzenia, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z tego też względu, mimo że kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonanych w związku z planowaną przez Wnioskodawcę budową domu nie jest w przedmiotowej sprawie wprost przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, to jednak nie jest możliwe udzielenie odpowiedzi na zadane przez Wnioskodawcę pytania bez ustosunkowania się do kwestii prawa do odliczenia. Wnioskodawca wskazał wprawdzie, że ?zamierza? dokonywać odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach związanych z zakupem gruntu i budową domu, jednakże w przedmiotowej sprawie nie jest istotny sam zamiar czy fakt dokonania odliczenia lecz to czy Wnioskodawcy w ogóle takie prawo przysługuje.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnościami opodatkowanymi jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, lecz służą czynnościom zwolnionym od podatku lub niepodlegającym temu podatkowi.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami.

Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę jego płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika czynności opodatkowanych, zaś jeśli dana czynność ustawie o VAT nie podlega lub jest od podatku zwolniona, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas ? po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych ? odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji ?zamiaru? wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje zakup gruntu oraz wybudowanie na nim budynku mieszkalnego. Grunt oraz wybudowany na nim budynek nie zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych w firmie Wnioskodawcy.

W związku z realizowanym projektem Wnioskodawca zamierza dokonywać odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach zakupu towarów i usług związanych z zakupem gruntu oraz budową domu. Po wybudowaniu budynku Wnioskodawca zamierza przekazać go nieodpłatnie na cele osobiste i w nim zamieszkać.

Przedmiotem przekazania będzie budynek mieszkalny jednorodzinny o symbolu PKOB 1110. Wybudowany budynek będzie trwale związany z gruntem.

Przedmiotowa nieruchomość nie będzie przed przekazaniem przedmiotem najmu, dzierżawy. Wnioskodawca nie będzie czerpał z tego tytułu żadnych pożytków.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy zauważyć, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. ust. 1 ustawy o VAT, wykazanego na fakturach VAT dokumentujących zakup gruntu oraz towarów i usług związanych z budową budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ponieważ w żaden sposób przedmiotowa nieruchomość nie będzie związana z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonywać konkretnych zakupów inwestycyjnych celem budowy domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych ? będą to więc zakupy służące celom prywatnym Wnioskodawcy (o czym dokładnie wiadomo już przed dokonaniem zakupu), a nie celom działalności gospodarczej (np. sprzedaży ? cel handlowy).

Taka kwalifikacja planowanych zakupów wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym skoro Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług dla realizacji planowanej inwestycji mającej służyć celom prywatnym Wnioskodawcy, to jego przekazanie nie będzie wypełniało pojęcia dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu w trybie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a zatem czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż przekazanie budynku na cele osobiste, będzie w tym przypadku podlegało opodatkowaniu stawką 8%, należało uznać za nieprawidłowe.

Ponieważ w niniejszej interpretacji wykazano, iż w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym przekazanie na potrzeby osobiste budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z gruntem, na którym został wybudowany nie będzie stanowiło dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, w związku z tym czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, zatem odpowiedź na pytanie Wnioskodawcy: ?W jaki sposób powinien ustalić podstawę opodatkowania podatkiem VAT w przypadku przekazania wybudowanego domu na cele osobiste...? ? staje się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika