obowiązku ewidencjonowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych (aparaty telefoniczne, odtwarzacze (...)

obowiązku ewidencjonowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych (aparaty telefoniczne, odtwarzacze MP, kompaktowe odtwarzacze wideo) przy pomocy kasy fiskalnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2009r. (data wpływu 23 lutego 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2009r. (data wpływu 15 maja 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych przy pomocy kasy fiskalnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych związanych z organizowaną akcją promocyjną towarów.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 maja 2009r. (data wpływu 15 maja 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 kwietnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - operator sieci sprzedaży elektronicznej jest największym specjalistycznym dystrybutorem kart pre-paid oraz elektronicznych kodów doładowujących do uzupełniania telefonów komórkowych.

Wnioskodawca posiada w swojej ofercie tradycyjne karty pre-paid (zdrapki) oraz elektroniczne jednostki doładowania oferowane przez głównych operatorów telefonii komórkowej w Polsce. W ofercie Wnioskodawcy znajdują się również karty w technologii VolP.

W ramach swojej działalności, Wnioskodawca podejmuje działania motywujące do efektywniejszej sprzedaży swoich towarów.

Wnioskodawca zorganizował konkurs ?Super nagrody?. W ramach konkursu Wnioskodawca prowadzi sprzedaż premiową swoich towarów - kupon doładowania pre-paid, polegającą na uatrakcyjnieniu zakupu tych towarów, poprzez wydanie nagród rzeczowych. Akcja jest prowadzona na podstawie regulaminu, którego zasady zamieszczone są na stronie internetowej Wnioskodawcy. Konkurs będzie trwał od 17 listopada do 31 grudnia 2008 roku.

Uczestnikiem konkursu może być każda osoba fizyczna, która jest uprawniona do użytkowania telefonu na kartę (pre-paid), w sieci komórkowej lub komórkowej sieci M. Aby wziąć udział w konkursie należy wysłać SMS o treści: SUPERNAGRODY na numer xxx.

Informacje o numerze i treści SMS-a do wysłania w celu wzięcia udziału w konkursie będą umieszczone na kuponie doładowania pre-paid zakupionego przez Uczestnika. Wydanie nagród zwycięzcom nastąpi za pokwitowaniem po zakończeniu konkursu.

W ramach konkursu, o którym mowa we wniosku, przekazywane są nagrody, tj. aparaty telefoniczne, odtwarzacze MP, kompaktowe odtwarzacze wideo, karty pre-paid (zdrapki) oraz elektroniczne kody doładowujące do uzupełnienia telefonów.

W organizowanym konkursie nie mogli brać udziału pracownicy Wnioskodawcy i nagrody te nie mogły zostać przekazane nieodpłatnie pracownikom Spółki.

Jednostka ewidencjonuje obrót i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej (fiskalnej), w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.

Spółka posiada kasy rejestrujące od 2002r. i została zobowiązana do rozpoczęcia ewidencjonowania przy ich użyciu na mocy przepisu dotyczącego sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (art. 111 ust. 1 aktualnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług).

Jak wynika z powyższego, Wnioskodawca w momencie nieodpłatnego przekazania nagród w konkursie nie pozostawał podatnikiem zwolnionym z obowiązku instalacji kasy fiskalnej.

Wnioskodawca wskazał, iż przekazane nagrody rzeczowe w ramach konkursu mają następujące PKWiU:

  • sprzęt radiowy, telewizyjny i telekomunikacyjny (aparaty telefoniczne, odtwarzacze MP, kompaktowe odtwarzacze wideo) - PKWiU 32.

Natomiast dla pozostałych nagród - kart pre-paid, elektronicznych kodów doładowujących do uzupełnienia telefonów - Wnioskodawca nie wskazał symbolu PKWiU pomimo wezwania do uzupełnienia wniosku w tym zakresie. Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż wystąpił do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi celem ustalenia PKWiU (termin uzyskania stosownej informacji - około 30 dni).

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku obowiązku naliczania VAT od nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej istnieje obowiązek ewidencji tej sprzedaży w kasie fiskalnej (ze względu na rodzaj przekazywanych nagród - aparaty telefoniczne, odtwarzacz MP4, MP 3, kompaktowy odtwarzacz wideo)...

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie nagród rzeczowych zwycięzcom nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w związku z tym nie podlega ewidencji w kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w prawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Jak z powyższego wynika, użyte w art. 111 ust. 1 ustawy pojęcie ?sprzedaży? obejmuje wybrane czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 111 ust. 7 ustawy o VAT, Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (zarówno przedmiotowe, jak i podmiotowe) przy zastosowaniu kas rejestrujących określone zostały § 2 i § 3 ww. rozporządzenia. Jednakże, w sytuacjach określonych w § 4, bez względu na wysokość osiągniętych obrotów, zwolnień się nie stosuje.

Zgodnie zatem z § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, w którym w pozycji 45 znalazły się czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

Z kolei w poz. 34 tego załącznika wymieniono dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali. Jednocześnie w objaśnieniach do załącznika ustawodawca wskazał, iż powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej znak: IBPP1/443-186/09/AZb wydanej dla Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie nagród rzeczowych w ramach konkursu stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, zatem nieodpłatne wydanie tych towarów objęte jest zwolnieniem, o którym mowa w § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia. Jednocześnie wskazać należy, iż w § 4 ww. rozporządzenia określone zostały przypadki, co do których zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w § 2 i 3 nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów.

I tak, w myśl § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32).

Natomiast zgodnie z § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia, przepisy ust. 1 pkt 4-7 nie mają zastosowania do zwolnień wynikających z poz. 34 załącznika do rozporządzenia, z wyjątkiem sytuacji, w których ma zastosowanie § 3 ust. 6, lub podatnik utracił albo utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami rozporządzenia również z innego tytułu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zorganizowanego konkursu przekazuje nieodpłatnie nagrody rzeczowe m.in. aparaty telefoniczne, odtwarzacze MP, kompaktowe odtwarzacze wideo.

Jednostka ewidencjonuje obrót i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej (fiskalnej), w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Spółka posiada kasy rejestrujące od 2002r. i została zobowiązana do rozpoczęcia ewidencjonowania przy ich użyciu na mocy przepisu dotyczącego sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (art. 111 ust. 1 aktualnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług).

Wnioskodawca w momencie nieodpłatnego przekazania nagród w konkursie nie pozostawał podatnikiem zwolnionym z obowiązku instalacji kasy fiskalnej.

Wnioskodawca sklasyfikował przekazane w ramach konkursu nagrody rzeczowe jako sprzęt radiowy, telewizyjny i telekomunikacyjny (aparaty telefoniczne, odtwarzacze MP, kompaktowe odtwarzacze wideo) pod symbolem PKWiU 32.

Ponadto Wnioskodawca zaznacza, iż w organizowanym konkursie nie mogli brać udziału pracownicy Wnioskodawcy i nagrody te nie mogły zostać przekazane nieodpłatnie pracownikom Spółki.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do wskazanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli przekazane nieodpłatnie w ramach konkursu nagrody rzeczowe, tj. aparaty telefoniczne, odtwarzacze MP, kompaktowe odtwarzacze wideo stanowią towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. rozporządzenia oraz nieodpłatnego przekazania dokonano na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, to Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania ww. czynności przy pomocy kasy rejestrującej, pomimo, że zostały wymienione w poz. 45 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku ewidencjonowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych, tj. aparatów telefonicznych, odtwarzaczy MP, kompaktowych odtwarzaczy wideo przy pomocy kasy fiskalnej należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Zatem z powołanych wyżej przepisów art. 14b § 3 oraz art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Nadmienia się, iż w zakresie dotyczącym obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących nieodpłatnego przekazania w formie nagród kart pre-paid oraz elektronicznych kodów doładowujących, opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towarów (nagród rzeczowych) oraz w zakresie podatku dochodowego zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika