ustalenie podstawy opodatkowania dla czynności przekazania zwycięzcy loterii samochodu osobowego

ustalenie podstawy opodatkowania dla czynności przekazania zwycięzcy loterii samochodu osobowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2010r. (data wpływu 25 maja 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla czynności przekazania zwycięzcy loterii samochodu osobowego ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla czynności przekazania zwycięzcy loterii samochodu osobowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zorganizował loterię promocyjną, w której nagrodą główną jest samochód osobowy. Loteria prowadzona jest na podstawie zezwolenia Ministerstwa Finansów. Regulamin loterii został zamieszczony na stronie internetowej Wnioskodawcy. Wnioskodawca zakupił samochód osobowy za cenę 42.320 zł i odliczył 60% nie więcej niż 6000 zł, tj. 4.578,89 zł. W regulaminie loterii wartość tego samochodu wynosi 52.900 zł brutto (cena rynkowa na dzień 31.07.2009 - moment organizacji loterii). Ceny są różne ponieważ Wnioskodawca w salonie samochodowym wynegocjował rabat 20% (52.900 x 80% = 42.320 zł).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Od jakiej kwoty należy opodatkować czynność przekazania zwycięzcy samochodu osobowego... Czy od ceny rynkowej (52.900 zł brutto) wykazanej w regulaminie loterii czy od ceny nabycia wykazanej na fakturze zakupu wystawionej dla Wnioskodawcy (42.320 zł brutto)... Ważnym jest, że Wnioskodawca w momencie zakupu samochodu odliczył VAT w kwocie 4.578,89 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 ze zm.) art. 29 ust. 1 pkt 10: ?W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów?. Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania jest cena określona w regulaminie promocji i tym samym w protokole przekazania nagrody, tj. 52.900 zł brutto. Podatek VAT należny wynosi 9.539,34 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 stosownie do art. 7 ust. 2 ww. ustawy, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT, jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Jeżeli zatem czynność nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę samochodu osobowego stanowi dostawę towarów w myśl cyt. przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania winna być ustalona stosownie do przepisu art. 29 ust. 10 ustawy. Przepis art. 29 ust. 10 w brzmieniu ?podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów? oznacza, że w przypadku nieodpłatnego przekazania towarów podstawą opodatkowania jest cena nabycia towaru, określona na dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania. Przepis art. 29 ust. 10 ustawy o VAT wyraźnie wskazuje, iż cenę nabycia przekazywanych towarów ?uaktualnia się? na moment dostawy.

Tak więc podstawę opodatkowania przy nieodpłatnym przekazaniu stanowi cena nabycia, z tym że jest to cena określona w dniu dostawy, czyli cena jaką Wnioskodawca zapłaciłby w dniu nieodpłatnego przekazania za przekazywany towar, a nie cena w ujęciu historycznym, tj. cena za którą Wnioskodawca nabył przekazywany towar (samochód osobowy) lub cena, którą ustalił kilka m-cy wcześniej.

Reasumując, w świetle powołanych przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przypadku nieodpłatnego przekazania nagrody głównej w loterii promocyjnej tj. samochodu osobowego, podstawą opodatkowania nie będzie ani cena, za jaką Wnioskodawca w rzeczywistości nabył przedmiotowy samochód (uwzględniająca rabat 20%) ani też cena rynkowa ww. samochodu na dzień 31 lipca 2009r. (moment organizacji loterii), bowiem w niniejszej sprawie decydujące znaczenie dla ustalenia podstawy opodatkowania ma cena nabycia samochodu osobowego (bez podatku) określona na dzień przekazania (fizycznego wydania) samochodu zwycięzcy loterii.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego.

Na marginesie należy zauważyć, iż niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z przekazaniem przez Wnioskodawcę towarów na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była natomiast ocena, czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ani też ocena prawidłowości odliczenia podatku naliczonego dokonanego przez Wnioskodawcę, gdyż Wnioskodawca nie sformułował pytań w ww. kwestiach, nie przedstawił opisu stanu faktycznego czy też własnego stanowiska.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była również kwestia określenia właściwej stawki dla dostawy samochodu w ramach organizowanej loterii promocyjnej, gdyż również w tym zakresie Wnioskodawca nie sformułował pytania, nie przedstawił opisu stanu faktycznego ani własnego stanowiska w tej sprawie.

Ponadto tut. organ nie jest uprawniony do weryfikowania podanych przez Wnioskodawcę danych (np. cen, kwot podatku naliczonego czy też należnego) oraz dokonanych przez Wnioskodawcę obliczeń.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika