Opodatkowanie świadczonej przez Wnioskodawcę usługi organizacji konferencji

Opodatkowanie świadczonej przez Wnioskodawcę usługi organizacji konferencji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2012r. (data wpływu 10 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 sierpnia 2012r. (data wpływu 17 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi organizacji konferencji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 7 maja 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi organizacji konferencji.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 sierpnia 2012r. (data wpływu 17 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 sierpnia 2012r. znak: IBPP1/443-483/12/MS.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej w O., wpisanym do Rejestru Stowarzyszeń, innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej pod numerem KRS: XXX.

Celem statutowym Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności leczniczej poprzez:

  1. udzielanie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych osobom ubezpieczonym oraz innym osobom uprawnionym do tych świadczeń na podstawie odrębnych przepisów,
  2. udzielanie także świadczeń zdrowotnych na rzecz innych osób, w zakresie wynikającym z umów zawartych z podmiotami zlecającymi takie świadczenia,
  3. wykonywanie zadań profilaktycznych, diagnostycznych, pielęgnacyjnych i rehabilitacyjnych,
  4. szkolenie i doskonalenie kadr medycznych,
  5. promocję zdrowia.

W przeważającej części Wnioskodawca świadczy usługi medyczne objęte zwolnieniem przedmiotowo-podmiotowym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach prowadzonej działalności statutowej Wnioskodawca będzie organizował XVII konferencję naukowo-szkoleniową pn.: ? ...? w miesiącu wrześniu 2012r. na terenie wynajętego przez Wnioskodawcę ośrodka.

Uczestnikami szkolenia będą lekarze.

Całkowite koszty ich udziału w konferencji będą pokrywane:

  1. indywidualnie przez lekarza w ramach prowadzonej przez niego praktyki lekarskiej (działalności gospodarczej),
  2. przez inne samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej i niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej,
  3. przez firmy farmaceutyczne.

Za udział w konferencji będą wystawiane dla jej uczestników faktury.

Wnioskodawca nie jest organizacją o charakterze członkowskim, jest Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej, wpisanym do Rejestru Stowarzyszeń, innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej pod numerem KRS: XXX.

Usługa organizacji konferencji nie będzie świadczona na rzecz swoich członków ale dla wszystkich osób nią zainteresowanych tj. lekarzy, naukowców, praktyków zainteresowanych pewnym działem nauki w tym także pracowników Wnioskodawcy. Za usługę organizacji konferencji od uczestników oczekiwany jest zwrot kosztów indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach grupy.

Zastosowanie ewentualnego zwolnienia dla tych usług nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji - art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011r. (Dz. U. Nr 112 poz. 654 ze zm.)

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT od 21 maja 1997r. W głównej mierze świadczy usługi medyczne objęte zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18. Ponadto wykonuje również usługi opodatkowane takie jak: najem i dzierżawa na rzecz podmiotów gospodarczych, pobieranie opłat wjazdowo - parkingowych, wykonywanie usług ksero.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

XVII konferencja naukowa pn.: ? ...? to spotkanie grupy naukowców, praktyków i osób zainteresowanych pewnym działem nauki. W ramach spotkania referowane będą wyniki badań naukowych, prezentowane krótkie wykłady i dyskusje na ww. temat. Jest to forma zaprezentowania i dyskutowania wyników badań naukowych. Będzie więc to służyło uzyskaniu i uaktualnieniu wiedzy do celów zawodowych.

Konferencja organizowana jest na podstawie art. 42 pkt 1, 2, ust. 3 ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011r. (Dz. U. Nr 112 poz. 654 ze zm.) oraz statutu Zespołu Opieki Zdrowotnej na podstawie paragrafu 3 ?Celem Zespołu jest prowadzenie działalności leczniczej poprzez: (pkt 4) szkolenie i doskonalenie kadr medycznych? i paragrafu 4 ?W zakresie wynikającym z przepisów prawa i zobowiązań z tytułu zawartych umów Zespół realizuje w szczególności następujące zadania: (pkt 3) wykonywanie innych zadań, pomocniczych względem działalności podstawowej poprzez prowadzenie (ppkt f) współpracy z jednostkami dydaktycznymi w przygotowaniu osób do wykonania zawodów medycznych?.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Organizacja konferencji będzie finansowana w całości ze środków niepublicznych, tzn. każdy z uczestników konferencji będzie pokrywał swój udział z własnych środków indywidualnie, lub za udział uczestnika zapłaci firma farmaceutyczna ze wskazaniem każdego uczestnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy fakturowaniu usługi za organizację konferencji dla uczestników określonych w opisie zdarzenia przyszłego?

Zdaniem Wnioskodawcy, należy zastosować stawkę zwolnioną w przypadku wystawienia faktury na rzecz:

  1. lekarzy prowadzących indywidualne praktyki lekarskie,
  2. innego Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej, kierującego lekarzy na konferencję,

na podstawie art. 43. ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl ww. artykułu warunkiem zastosowania zwolnienia jest po pierwsze by działalność podmiotów wchodzących w skład grupy była zwolniona od podatku od towarów i usług, z kolei zakres działalności zwolnionej wynika z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług i aktów wykonawczych do tej ustawy. Po drugie usługi świadczone na rzecz członków winny być bezpośrednio niezbędne do wykonywania działalności zwolnionej (w tym przypadku jest to poszerzanie wiedzy niezbędnej lekarzom w wykonywanym zawodzie).

Ponadto Wnioskodawca, ogranicza się tylko do wyfakturowania uczestnikom szkolenia kwoty stanowiącej jedynie zwrot koszów ich indywidualnych udziałów w organizowanej konferencji.

Nie jest celem Wnioskodawcy pozyskanie jakichkolwiek dodatkowych dochodów. Natomiast w przypadku firm farmaceutycznych należy zastosować stawkę 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(?).

W myśl postanowień art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca przewidział również dla niektórych czynności zwolnienie z podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej w O., wpisanym do Rejestru Stowarzyszeń, innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej pod numerem KRS: XXX.

Celem statutowym Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności leczniczej poprzez:

  1. udzielanie świadczeń zdrowotnych finansowanych za środków publicznych osobom ubezpieczonym oraz innym osobom uprawnionym do tych świadczeń na podstawie odrębnych przepisów,
  2. udzielanie także świadczeń zdrowotnych na rzecz innych osób, w zakresie wynikającym z umów zawartych z podmiotami zlecającymi takie świadczenia,
  3. wykonywanie zadań profilaktycznych, diagnostycznych, pielęgnacyjnych i rehabilitacyjnych,
  4. szkolenie i doskonalenie kadr medycznych,
  5. promocję zdrowia.

W ramach prowadzonej działalności statutowej Wnioskodawca będzie organizował XVII konferencję naukowo-szkoleniowa pn.: ? ...? w miesiącu wrześniu 2012r. na terenie wynajętego przez Wnioskodawcę ośrodka.

Uczestnikami szkolenia będą lekarze.

Całkowite koszty ich udziału w konferencji będą pokrywane:

  1. indywidualnie przez lekarza w ramach prowadzonej przez niego praktyki lekarskiej (działalności gospodarczej),
  2. przez inne samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej i niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej,
  3. przez firmy farmaceutyczne.

Wnioskodawca nie jest organizacją o charakterze członkowskim, jest Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej, wpisanym do Rejestru Stowarzyszeń, innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej pod numerem KRS: XXX.

Usługa organizacji konferencji nie będzie świadczona na rzecz swoich członków ale dla wszystkich osób nią zainteresowanych tj. lekarzy, naukowców, praktyków zainteresowanych pewnym działem nauki w tym także pracowników Wnioskodawcy. Za usługę organizacji konferencji od uczestników oczekiwany jest zwrot kosztów indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach grupy.

Zastosowanie ewentualnego zwolnienia dla tych usług nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji - art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011r. (Dz. U. Nr 112 poz. 654 ze zm.).

W świetle tak przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca ma wątpliwości czy usługa organizacji konferencji, którą zamierza świadczyć dla:

  1. lekarzy prowadzących indywidualne praktyki lekarskie,
  2. innego Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej, kierującego lekarzy na konferencję,
  3. firm farmaceutycznych,

może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43. ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że powołany powyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, wskazuje kryteria, jakie należy spełnić, by można było zastosować zwolnienie od podatku.

Kryteria są następujące:

  • podmioty zainteresowane stosowaniem zwolnienia muszą utworzyć niezależną grupę osób, której będą członkami;
  • usługi świadczone przez niezależną grupę muszą być świadczone na rzecz jej członków;
  • działalność członków niezależnej grupy podlega zwolnieniu z podatku VAT lub członkowie niezależnej grupy nie są uznawani za podatników VAT;
  • usługi świadczone przez niezależną grupę są bezpośrednio niezbędne do wykonywania działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku ich beneficjentów będących członkami tej grupy;
  • z tytułu świadczonych usług niezależna grupa otrzymuje od swoich członków wyłącznie zwrot kosztów poniesionych na świadczenie tych usług;
  • zwrot kosztów uzyskiwany przez niezależną grupę od każdego z jej członków jest nie wyższy od indywidualnego udziału przypadającego na danego beneficjenta tych usług w ogólnych wydatkach tej grupy;
  • wydatki ponoszone przez niezależną grupę są ponoszone we wspólnym interesie jej członków;
  • zastosowanie zwolnienia nie narusza warunków konkurencji.

Zatem podstawowym warunkiem zastosowania ww. zwolnienia jest wymóg, aby podmioty, na rzecz których niezależne grupy dokonują świadczeń, były członkami takiej grupy oraz usługi świadczone przez niezależną grupę muszą być świadczone na rzecz jej członków.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nie jest niezależną grupą osób zrzeszającą lekarzy, którzy będą potencjalnymi uczestnikami organizowanej przez niego konferencji.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca stwierdza wprost, że usługa organizacji konferencji nie będzie świadczona na rzecz swoich członków ale dla wszystkich osób nią zainteresowanych tj. lekarzy, naukowców, praktyków zainteresowanych pewnym działem nauki w tym także pracowników Wnioskodawcy.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie stanowi niezależnej grupy osób, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT. Jednocześnie Wnioskodawca organizując przedmiotową konferencję nie będzie świadczył usług na rzecz swoich członków.

Zatem niespełnienie przez Wnioskodawcę przedmiotowych warunków powoduje, że organizacja konferencji, którą Wnioskodawca zamierza świadczyć dla:

  1. lekarzy prowadzących indywidualne praktyki lekarskie,
  2. innego Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej, kierującego lekarzy na konferencję,
  3. firm farmaceutycznych,

nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43. ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, że Wnioskodawca w kwestii opodatkowania świadczonej przez siebie usługi organizacji konferencji zadał pytanie ?jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy fakturowaniu usługi za organizację konferencji dla uczestników określonych w opisie zdarzenia przyszłego??

W świetle tak zadanego pytania koniecznym jest również stwierdzenie przez tut. organ czy świadczona przez Wnioskodawcę usługa organizacji konferencji będzie mogła korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo ? rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  1. usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  2. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Obowiązujące od 1 stycznia 2011r. ww. przepisy ustawy o VAT stanowią implementację przepisów ww. artykułu Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Przedmiotowe przepisy celem pełnej implementacji przepisów unijnych określają zakres przedmiotowego zwolnienia z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów i są zgodne z ww. przepisem Dyrektywy 2006/112/WE Rady.

Taki stan rzeczy jest przede wszystkim konsekwencją dostosowania terminologii dotyczącej tego typu zwolnień do terminologii stosowanej w tym zakresie w Dyrektywie 2006/112/WE Rady. Opisując zwolnienia ustawodawca posłużył się bowiem pojęciami zbliżonymi, a niekiedy tożsamymi, jak użyte w ww. przepisach.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych ? Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, tj. uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk albo jednostką badawczo ? rozwojową.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika ponadto, iż Wnioskodawca zamierza organizować konferencję naukową pn.: ? ...?. Przedmiotowa usługę Wnioskodawca zamierza świadczyć dla:

  1. lekarzy prowadzących indywidualne praktyki lekarskie,
  2. innego Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej, kierującego lekarzy na konferencję,
  3. firm farmaceutycznych.

Przedmiotowa konferencja będzie spotkaniem grupy naukowców, praktyków i osób zainteresowanych pewnym działem nauki. W ramach spotkania referowane będą wyniki badań naukowych, prezentowane krótkie wykłady i dyskusje na ww. temat. Jest to forma zaprezentowania i dyskutowania wyników badań naukowych. Będzie więc służyła uzyskaniu i uaktualnieniu wiedzy do celów zawodowych.

Konferencja organizowana jest na podstawie art. 42 pkt 1, 2 ust. 3 ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011r. (Dz. U. Nr 112 poz. 654 ze zm.) oraz statutu Zespołu Opieki Zdrowotnej na podstawie paragrafu 3 ?Celem Zespołu jest prowadzenie działalności leczniczej poprzez: (pkt.4) szkolenie i doskonalenie kadr medycznych? i paragrafu 4 ?W zakresie wynikającym z przepisów prawa i zobowiązań z tytułu zawartych umów Zespół realizuje w szczególności następujące zadania: (pkt. 3) wykonywanie innych zadań, pomocniczych względem działalności podstawowej poprzez prowadzenie (ppkt f) współpracy z jednostkami dydaktycznymi w przygotowaniu osób do wykonania zawodów medycznych?.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Organizacja konferencji będzie finansowana w całości ze środków niepublicznych, tzn. każdy z uczestników konferencji będzie pokrywał swój udział z własnych środków indywidualnie, lub za udział uczestnika zapłaci firma farmaceutyczna ze wskazaniem każdego uczestnika.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że z uwagi na to, iż organizowana przez Wnioskodawcę konferencja pn.: ? ...? będzie miała na celu poprzez referowanie badań naukowych, prowadzenie wykładów i dyskusji, uaktualnienie wiedzy zawodowej biorących w niej udział lekarzy, stąd też przedmiotową organizację konferencji należy uznać za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednakże sam fakt, że świadczone usługi są usługami kształcenia zawodowego jest niewystarczający do objęcia ich zwolnieniem od podatku, jednocześnie musi być bowiem spełniony jeden z dodatkowych warunków przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT.

Mianowicie usługi te muszą być:

  • prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  • świadczone przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  • finansowane w całości ze środków publicznych.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, że nie uzyskał akredytacji jak również usługa organizacji konferencji będzie finansowana w całości ze środków niepublicznych, tym samym świadczona usługa nie będzie objęta zwolnieniem od podatku wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b i c ustawy o VAT.

Dla oceny czy usługa organizacji konferencji będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, konieczne jest jak wskazano uznanie, że będzie to usługa prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Spełnienie jednakże ww.

warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ww. ustawy o VAT jest możliwe tylko wtedy, gdy istnieją przepisy prawa regulujące formy i zasady kształcenia zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to takie ustawy lub rozporządzenia, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Na pytanie tut. organu zadane w wezwaniu z dnia 3 sierpnia 2012r. ?czy realizowane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w ramach organizowanej konferencji prowadzone będą w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, jeżeli tak, to należy wskazać z których dokładnie przepisów (artykuł, paragraf oraz nazwa aktu prawnego) wynikać będą te formy i zasady?, Wnioskodawca odpowiedział, iż ? Konferencja organizowana jest na podstawie art. 42 pkt 1, 2 ust. 3 ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011r. (Dz. U. Nr 112 poz. 654 ze zm.) oraz statutu Zespołu Opieki Zdrowotnej na podstawie paragrafu 3 ?Celem Zespołu jest prowadzenie działalności leczniczej poprzez: (pkt 4) szkolenie i doskonalenie kadr medycznych? i paragrafu 4 ?W zakresie wynikającym z przepisów prawa i zobowiązań z tytułu zawartych umów Zespół realizuje w szczególności następujące zadania: (pkt 3) wykonywanie innych zadań, pomocniczych względem działalności podstawowej poprzez prowadzenie (ppkt f) współpracy z jednostkami dydaktycznymi w przygotowaniu osób do wykonania zawodów medycznych?.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że wskazane przez Wnioskodawcę przepisy art. 42 ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011r. odnoszące się do statutu podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą oraz postanowienia statutu Wnioskodawcy określające cele prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności leczniczej obejmujące m.in. szkolenie i doskonalenie kadr medycznych nie są odrębnymi przepisami określającymi formy i zasady przeprowadzania szkoleń, w przedmiotowym przypadku konferencji.

Tym samym warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT nie zostanie spełniony, zatem Wnioskodawca nie będzie mógł stosować do świadczonej usługi organizacji konferencji zwolnienia od podatku wskazanego w tym przepisie.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie usługa organizacji konferencji będąca niewątpliwie usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie spełnia żadnego z warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia, Wnioskodawca winien zatem świadczoną usługę, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT opodatkować dla wszystkich jej uczestników stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23 %.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby szkolenia były finansowane ze środków publicznych albo gdyby konferencja była prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach) lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem ORD-IN wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika