Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi. (...)

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2008r. (data wpływu 25 marca 2008r.) uzupełnionym pismami z dnia 17, 18 i 19 czerwca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismami z dnia 17, 18 i 19 czerwca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych na rzecz jednostki budżetowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące stan faktyczny:

Wnioskodawca (jednostka budżetowa) jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest także jednostką zarządzającą obiektem hali widowiskowo - sportowej z zapleczem kuchennym, którego właścicielem jest Gmina ? jednostka samorządu terytorialnego.

Pracownicy obsługujący halę wraz z kuchnią są pracownikami Urzędu Gminy. W ramach ww. działalności Urząd świadczy następujące usługi:

  • dożywianie uczniów z terenu gminy ? należy do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.). Dożywianie uczniów (realizowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej) wynika z ustawy z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej(Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.). Koszt jednej porcji kalkulowany jest na poziomie ?wsadu do kotła' tj. obejmujący koszt żywności bez doliczenia kosztów wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń, kosztów utrzymania kuchni oraz bez naliczania marży. Na tę działalność prowadzony jest oddzielny magazyn towarowy. Dożywianie jest finansowane w całości ze środków budżetowych, uczniowie nie ponoszą żadnych kosztów.
  • wyżywienie dzieci w przedszkolu - koszt jednej porcji kalkulowany jest także napoziomie ?wsadu do kotła' tj. obejmujący koszt żywności bez doliczenia kosztów wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń, kosztów utrzymania kuchni oraz bez naliczania marży. Na tę działalność prowadzony jest oddzielny magazyn towarowy.

Powyższe usługi sklasyfikowane zostały w grupie PKWiU 55.51 Usługi stołówkowe.Z uzupełnienie do wniosku wynika, iż pomiędzy przedszkolem a Wnioskodawca nie ma żadnego wzajemnego świadczenia usług w wyżej wskazanym zakresie. Wyżywienie dzieci w przedszkolach finansowane jest przez ich rodziców, którzy należność bezpośrednio regulują w Urzędzie Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi, o których mowa w omawianym punkcie, sklasyfikowane w grupie 55 ?Usługi hoteli i restauracji' PKWiU są zwolnione z podatku od towarów i usług ze względu na fakt, że są świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi tj. pomiędzy Urzędem Gminy a Ośrodkiem Pomocy Społecznej oraz Urzędem Gminy a Przedszkolem...

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno dożywianie uczniów z terenu Gminy jak również wyżywienie dzieci w przedszkolu prowadzone przez Urząd Gminy na rzecz własnych jednostek budżetowych zwolnione jest od podatku ze względu na fakt że usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi jest zwolnione z opodatkowania

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?), natomiast przez świadczenie usług, wskazanych tym przepisem, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwolnione są od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Z powyższego przepisu wynika, iż:

  • zwolnienie o którym mowa, dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek),
  • zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU-41.

    00.2) oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU-90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż pomiędzy Wnioskodawcą a przedszkolem nie ma wzajemnego świadczenia usług. Wyżywienie dzieci w przedszkolach finansowane jest przez ich rodziców, którzy należności bezpośrednio regulują w Urzędzie Gminy.

W tym miejscu stwierdzić należy, iż w przypadku dożywiania finansowanego poprzez Ośrodek Pomocy Społecznej również nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług, ponieważ w relacji pomiędzy Wnioskodawcą a Ośrodkiem Pomocy Społecznej nie występują ww. przesłanki skutkujące uznaniem danej czynności za świadczenie usługi. Urząd Gminy świadczy usługi stołówkowe na rzecz bezpośrednich odbiorców tj. uczniów korzystających z dożywiania.

W świetle powyższego należy uznać, iż Ośrodek Pomocy Społecznej jedynie dokonuje dopłaty do usługi, którą świadczy Urząd Gminy poprzez refundację kosztów żywienia dzieci (uczniów) korzystających z pomocy.Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sytuacji nie występuje świadczenie usług zarówno pomiędzy Wnioskodawcą a przedszkolem jak i pomiędzy Wnioskodawcą a Ośrodkiem Pomocy Społecznej.

Reasumując, w sytuacji, kiedy nie występuje świadczenie usług pomiędzy podmiotami wymienionymi w § 8 ust. 1 pkt 14 cytowanego rozporządzenia, przepis ten nie ma zastosowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ma marginesie należy zaznaczyć, że wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, w przedstawionej sprawie nie znajduje zastosowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika