możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji

możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminnego Ośrodka Kultury i Wypoczynku, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2007r. (data wpływu 25 października 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 listopada 2007r. (data wpływu 3 grudnia 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur związanych z nabyciem środków trwałych związanych z działalnością nieodpłatną i nieopodatkowaną ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 30 listopada 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur związanych z nabyciem środków trwałych związanych z działalnością nieodpłatną i nieopodatkowaną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca Gminny Ośrodek Kultury i Wypoczynku jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną oraz podatnikiem podatku od towarów i usług. Instytucja ta została powołana w celu prowadzenia działalności kulturalnej i nie jest nastawiona na osiąganie zysków z tej działalności. Działalność pokrywana jest w ponad 90% z dotacji organizatora tj. Gminy. GOKiW prowadzi głównie działalność kulturalną nieodpłatną, (niefakturowaną), niepodlegającą opodatkowaniu, a tym samym bez prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z ww. działalnością.

Bardzo znikomą część działalności Wnioskodawcy stanowi sprzedaż opodatkowana uzyskana z organizowanych zabaw, dyskotek, wynajmu lokalu na przyjęcia okolicznościowe i usług ksero.

Wnioskodawca prowadzi zatem:

  1. przede wszystkim działalność kulturalną nieodpłatną (niefakturowaną), od której podatek należny nie jest obniżony o podatek naliczony od zakupu towarów i usług związanych z tą działalnością,
  2. sprzedaż opodatkowaną (fakturowaną),
  3. sprzedaż zwolnioną (fakturowaną), która występuje sporadycznie, np. jeden raz w danym roku kalendarzowym.

W związku z powyższym podatek należny jest obniżany o podatek naliczony tylko od towarów i usług, które są w całości związane ze sprzedażą opodatkowaną.

GOKiW otrzymał dofinansowanie ze środków PFRON na zakup następującego wyposażenia, stanowiącego środki trwałe tj.:

  • meble biurowe,
  • kserokopiarka,
  • zestaw komputerowy,
  • rzutnik,

w celu utworzenia stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej. Wyposażenie to będzie wykorzystane do działalności kulturalnej nieodpłatnej, nieopodatkowanej, a tym samym bez prawa obniżenia podatku należnego. Jedynie kserokopiarka będzie służyła zarówno działalności opodatkowanej w 1% jak i nieopodatkowanej w 99%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupionego wyposażenia, które związane jest przede wszystkim z działalnością nieodpłatną, nieopodatkowaną (niefakturowaną), z której to działalności ani obecnie ani w przyszłości nie będzie osiągać obrotów podlegających opodatkowaniu...

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu wyposażenia, ponieważ to wyposażenie wykorzystywane będzie głównie do działalności kulturalnej nieodpłatnej, nieopodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1 cyt. ustawy).

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa wyżej podatnik, w myśl art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję, o której mowa wyżej ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 4 tej ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.Z przytoczonych wyżej przepisów wynika zatem, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wyłącznie w takim zakresie w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie jednak z ust. 10 przywołanego wyżej art. 90, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nabyte urządzenia będą służyły czynnościom nieopodatkowanym z wyjątkiem kserokopiarki, która będzie wykorzystywana zarówno do czynności opodatkowanych jak i nieopodatkowanych, jednakże urządzenie to w 99% będzie wykorzystywane do działalności nieopodatkowanej, a jedynie w 1% do działalności opodatkowanej.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem mebli i sprzętu, o których mowa we wniosku, gdyż będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych. Również w przypadku kserokopiarki, która będzie wykorzystywana, co prawda, zarówno do czynności opodatkowanych jak i nieopodatkowanych, lecz czynności opodatkowane nie przekroczą 2%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika