zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz przepisów ustawy o podatku od towarów (...)

zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w kwestii nadania i posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej Gminy i Urzędu Gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2011 r. (data wpływu 25 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz przepisów ustawy o podatku od towarów i usług:

  • w zakresie pytania czy przyznany NIP ostatecznie dla Gminy/Urząd Gminy jest Numerem Identyfikacji Podatkowej Gminy czy Urzędu Gminy- jest prawidłowe;
  • w zakresie pytania czy dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego jeśli nadany numer NIP jest numerem Gminy, by z nazwy wyeliminować człon dotyczący Urzędu Gminy lub jeśli jest NIP-em Urzędu Gminy to czy dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego by z nazwy wyeliminować człon dotyczący Gminy - jest prawidłowe;
  • w zakresie pytania czyim numerem NIP należy się posługiwać przy fakturowaniu zakupów towarów i usług na rzecz gminy i na rzecz urzędu gminy oraz przy fakturowaniu sprzedaży towarów i usług- jest prawidłowe;
  • w zakresie zapytania czy Wnioskodawca powinien wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o nadanie odrębnego numeru NIP dla Urzędu Gminy i posiadać dwa Numery Identyfikacji Podatkowej jeden dla Gminy, wykorzystywany dla potrzeb VAT (podatnik), drugi dla Urzędu wykorzystywany przy rozliczaniu składek na ubezpieczenia społeczne swoich pracowników oraz zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w kwestii nadania i posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej Gminy i Urzędu Gminy.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Gmina w myśl art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołując się na art. 33 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) urząd gminy jest jedynie aparatem pomocniczym organu gminy, bowiem wójt, działając jako organ wykonawczy gminy, wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Urząd jest strukturą organizacyjną mającą na celu realizację zadań spoczywających na gminie. W zakresie podatku od towarów i usług, działa wyłącznie w imieniu i na rzecz gminy.

Pierwotnie zgłoszony i przyznany nr NIP miał Urząd Gminy. Coraz to nowe i odmienne interpretacje oraz rozbieżności czy Gmina i Urząd powinny mieć jeden czy dwa osobne numery NIP spowodowały, że Wnioskodawca w 2008 r. uzyskał nazwę Gmina/Urząd Gminy. Zgłoszenie na formularzu NIP-2, zostało dokonane dla Gmina/Urząd Gminy, przy jednoczesnym podaniu nr REGON Gminy. Jednak po najnowszych interpretacjach i coraz częściej powtarzającym się stanowisku, że Gmina i Urząd powinny mieć odrębne numery NIP (Gmina dla potrzeb VAT, Urząd jako płatnik PIT) rejestracja Wnioskodawcy budzi wątpliwości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

jak powinna wyglądać rejestracja oraz aktualizacja numerów NIP dla Gminy i dla Urzędu.

Dokładniej:

  1. Czy Wnioskodawca powinien posiadać dwa Numery Identyfikacji Podatkowej jeden dla Gminy, wykorzystywany dla potrzeb VAT (podatnik), drugi dla Urzędu wykorzystywany przy rozliczaniu składek na ubezpieczenia społeczne swoich pracowników oraz zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych...
  2. Czy przyznany NIP ostatecznie dla Gminy/Urząd Gminy jest Numerem Identyfikacji Podatkowej Gminy czy Urzędu Gminy...
  3. Jeśli jest NIP-em Gminy to czy dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego, by z nazwy wyeliminować człon dotyczący Urzędu Gminy oraz czy jednocześnie wystąpić o nadanie NIP dla Urzędu Gminy na formularzu NIP-2...
  4. Jeśli jest NIP-em Urzędu Gminy to czy dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego by z nazwy wyeliminować człon dotyczący Gminy oraz czy jednocześnie wystąpić o nadanie NIP dla Gminy na formularzu NIP-2...
  5. Czyim numerem NIP należy się posługiwać przy fakturowaniu zakupów towarów i usług na rzecz gminy i na rzecz urzędu gminy oraz przy fakturowaniu sprzedaży towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad.1

Przychylając się do najnowszego orzecznictwa, Wnioskodawca powinien posiadać dwa Numery Identyfikacji Podatkowej jeden dla Gminy, wykorzystywany dla potrzeb VAT (podatnik) i to Gmina powinna składać deklaracje VAT-7, drugi dla Urzędu Gminy wykorzystywany przy rozliczaniu składek na ubezpieczenia społeczne swoich pracowników oraz zaliczek na podatek dochodowy.

Ad.2

Aktualizacja nazwy została złożona z numerem REGON Gminy, a wcześniejsze nadanie go dla Urzędu Gminy wynikało jedynie z niejednoznacznych stanowisk w poprzednim okresie, kto jest podatnikiem VAT, ostatecznie jest więc to NIP Gminy.

Ad.3 i 4

Wnioskodawca uważa, że NIP który posiada, powinien być zachowany dla Gminy jako podatnika podatku VAT, a więc by uniknąć późniejszych omyłek należałoby zaktualizować nazwę wyłącznie na Gminę. Jednocześnie należy wystąpić o nadanie NIP dla Urzędu Gminy dla potrzeb rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne pracowników oraz zaliczek na podatek dochodowy.

Ad.5

Wszelakie faktury powinny być wystawiane dla gminy (zakupy) i przez gminę (sprzedaż) z podaniem numeru NIP Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz. u. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej ?NIP?.

Stosownie do ust. 2 i ust. 3 powołanego przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne ? podmioty te również otrzymują NIP.

W myśl art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Gmina, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania, w myśl art. 33 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy.

Zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednostka samorządu terytorialnego ? gmina, nie zaś urząd gminy. Urząd gminy jest jedynie aparatem pomocniczym gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy jest jednostką pomocniczą, służącą zarządowi do wykonania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Tak rozumiany urząd gminy jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) są jednostkami podziału terytorialnego, posiadają osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mają jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urzędy te, realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako jednostki organizacyjne działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych. W oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. u. Nr 142, poz. 1020 ze zm.) należy stwierdzić, iż urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Jednakże na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 73, poz.392 ), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, iż realizując czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług) we własnym imieniu i na własny rachunek, podatnikiem podatku VAT jest Gmina.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z powyższego wynika, że rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług powinna dokonać Gmina, jako podatnik podatku od towarów i usług.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podatniku spoczywa również - w myśl art. 99 ust. 1 ustawy o VAT - obowiązek składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Urząd Gminy jako jednostka wykonująca jedynie zadania Gminy nie może być odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dlatego też to Gmina, w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, jest jako osoba prawna podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, w związku z powyższym Gmina i Urząd Gminy dla celów podatku od towarów i usług powinny stosować jednakowe oznaczenie numeru identyfikacji podatkowej (NIP), a w związku z ich działaniami (czynnościami) powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne.

Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez Urząd Gminy dotyczące czynności przypisanych prawnie Gminie, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności, czyli numerem NIP Gminy.

Ponadto, podkreślić należy, iż inne niż urzędy gmin (powiatów) i urzędy marszałkowskie, tj. gminne jednostki organizacyjne, działające w formie np.: zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych, powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku i posiadać odrębne oznaczenie (numery) NIP.

W związku z powyższym, podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności Gminy i Urzędu Gminy jest wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Dokumenty księgowe (faktury VAT i deklaracje VAT), wystawiane i sporządzane przez Urząd Gminy, winny posiadać numer identyfikacji podatkowej Gminy ? jeśli dotyczą czynności przypisanych prawnie Gminie. W zakresie podatku od towarów i usług powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne. Ponadto w odpowiednich pozycjach treści faktur odnoszących się do określenia nabywcy (w przypadku nabycia towarów lub usług) oraz sprzedawcy (w przypadku sprzedaży towarów lub usług) powinna być wskazywana Gmina.

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u z 2010 r. Nr 51, poz. 307) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.), określają status prawny pracowników samorządowych. Stosownie do postanowień wspomnianej ustawy pracownicy samorządowi są zatrudniani m. in. w urzędach gminy. Zakładem pracy dla tych osób jest zatem urząd gminy i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy. Zakładem pracy dla pracowników samorządowych jest więc urząd gminy i to na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W związku z powyższym urząd gminy jako płatnik nie może posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej gminy, ale powinien na potrzeby tych rozliczeń, posiadać swój odrębny NIP do tych rozliczeń.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika że Gmina zarejestrowała się jako podatnik i otrzymała numer NIP pod nazwą Urząd Gminy. Następnie w 2008 r. dokonała aktualizacji nazwy na Gmina/Urząd Gminy podając jednocześnie numer REGON nadany Gminie.

Jak już wcześniej wspomniano osobność prawną, a tym samym zdolność do czynności cywilnoprawnych posiada Gmina i tylko ona może być stroną czynności prawnych objętych podatkiem od towarów i usług, a tym samym podatnikiem tego podatku, z tytułu dostawy towaru lub świadczenia usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania czyim numerem NIP należy się posługiwać przy fakturowaniu zakupów towarów i usług na rzecz Gminy i na rzecz Urzędu Gminy oraz przy fakturowaniu sprzedaży towarów i usług należy uznać za prawidłowe.

W związku z powyższym należy dokonać aktualizacji błędnego zgłoszenia rejestracyjnego NIP-2 i podać właściwą nazwę podatnika, którym zawsze była Gmina niezależnie od tego pod jaką nazwą podatnik został wcześniej zarejestrowany.

Tak więc w zakresie pytania czy przyznany NIP ostatecznie dla Gminy/Urząd Gminy jest Numerem Identyfikacji Podatkowej Gminy czy Urzędu Gminy stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Za prawidłowe należy uznać także stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania czy należy dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego jeśli nadany numer NIP jest numerem Gminy, by z nazwy wyeliminować człon dotyczący Urzędu Gminy.

Jeżeli na mocy przepisów szczególnych Urząd Gminy jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, albo płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, Wnioskodawca powinien wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o nadanie odrębnego numeru NIP dla Urzędu Gminy jako płatnika.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zapytania czy powinien on wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o nadanie odrębnego numeru NIP dla Urzędu Gminy i posiadać dwa numery identyfikacji podatkowej jeden dla Gminy, wykorzystywany dla potrzeb VAT (podatnik), drugi dla Urzędu Gminy wykorzystywany przy rozliczaniu składek na ubezpieczenia społeczne swoich pracowników oraz zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem we wniosku.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego, podanym w złożonym wniosku.

Należy także dodać, iż interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, 31-511 Kraków ul. Rakowicka 10 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi- Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika