prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i (...)

prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług wykorzystywanych na potrzeby projektu polegającego na subsydiowaniu zatrudnienia poza sektorem rolnym osób zatrudnionych w rolnictwie celem dostosowania ich do funkcjonowania w zmieniających się warunkach społeczno-ekonomicznych, realizowanego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2007r. (data wpływu 10 grudnia 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2008r. (data wpływu 13 marca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług wykorzystywanych na potrzeby projektu polegającego na subsydiowaniu zatrudnienia poza sektorem rolnym osób zatrudnionych w rolnictwie celem dostosowania ich do funkcjonowania w zmieniających się warunkach społeczno-ekonomicznych, realizowanego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług wykorzystywanych na potrzeby projektu polegającego na subsydiowaniu zatrudnienia poza sektorem rolnym osób zatrudnionych w rolnictwie celem dostosowania ich do funkcjonowania w zmieniających się warunkach społeczno-ekonomicznych, realizowanego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 marca 2008r. (data wpływu 13 marca 2008r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, w oparciu o ustawę o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.), rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745), rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051 ze zm.), oraz umowę o dofinansowanie projektu zawartą z Wojewódzkim Urzędem Pracy w R. realizuje projekt pt. ?Subsydiowanie zatrudnienia przez Stowarzyszenie Rozwoju Gminy C.? w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa. Projekt ma na celu zatrudnienie 18 osób na okres 19 miesięcy w ramach otrzymanego wsparcia i na kolejne 5 miesięcy zatrudnienie przez poszczególnych pracodawców. Skorzystanie z subsydiowanego zatrudnienia stworzyło dogodne warunki do zatrudnienia. Stowarzyszenie jako beneficjent projektu realizuje projekt kierując osoby do pracy w przedsiębiorstwach, zakładach położonych w szczególności na terenie Gminy C. oraz również na terenie powiatu k.. Projekt jest skierowany do rolników i domowników, z wyłączeniem emerytów i osób fizycznych zarejestrowanych jako bezrobotne, oraz inne osoby zatrudnione w rolnictwie, tj. osoby zatrudnione w rolnictwie na podstawie stosunku pracy u osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność rolniczą. Celem głównym projektu jest zatrudnienie poza sektorem rolnym osób zatrudnionych w rolnictwie w celu dostosowania osób do funkcjonowania w zmieniających się warunkach społeczno - ekonomicznych. Zakupione w ramach projektu materiały biurowe (segregatory, przekładki, teczki, skoroszyty, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne do sprzętu komputerowego, tonery), koszty łączności telefonicznej i internetu, koszty wynajmu biura do realizacji projektu, drukarka laserowa na potrzeby realizacji projektu, koszty druku plakatów i ulotek promocyjnych oraz koszty promocji projektu (spoty informacyjno - ogłoszeniowe emitowane na antenie Twojego Radia C., ogłoszenie w lokalnej prasie) są niezbędne do realizacji projektu i używane zgodnie z przeznaczeniem na potrzeby jego realizacji.

Ze złożonego uzupełnienia wynika również, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Wartość sprzedaży wynosiła w 2005r. ? 30.310,55 zł, w roku 2006 ? 8.347,65 zł, natomiast w roku 2007 ? 31.706,08 zł. Projekt realizowany jest nieodpłatnie. Wnioskodawca skierował do pracy w 4 przedsiębiorstwach, zakładach (położonych na terenie Gminy C. i powiatu k.) 18 rolników i domowników. Zakupione materiały i usługi są niezbędne do realizacji projektu i używane są zgodnie z przeznaczeniem na potrzeby jego realizacji. Służą do realizacji tylko i wyłącznie tego projektu. Nabycie towarów i usług służących realizacji tego projektu nastąpiło w okresie od 3 kwietnia 2006r. do 30 listopada 2007r. (okres realizacji rzeczowej projektu).

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących: zakup materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, skoroszyty, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne do sprzętu komputerowego, tonery), koszty łączności telefonicznej i internetu, koszty wynajmu biura do realizacji projektu, zakup drukarki laserowej na potrzeby realizacji projektu, koszty druku plakatów i ulotek promocyjnych oraz koszty promocji projektu (spoty informacyjno - ogłoszeniowe emitowane na antenie Twojego Radia C., ogłoszenie w lokalnej prasie)...

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na to, iż wykonywane w ramach projektu czynności są nieopodatkowane oraz nie jest podatnikiem VAT czynnym (w związku z postanowieniami art. 113 ust. 1 oraz ust. 14 pkt 1 ustawy o podatku VAT) nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakup wskazanych materiałów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika. Przy czym zgodnie z postanowieniami art. 88 ust. 4 ustawy o podatku VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007r.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do dokładnego określenia kwoty 10.000 euro w złotych polskich na każdy rok podatkowy zobligowany był minister właściwy do spraw finansów publicznych, który w terminie do 31 grudnia poprzedzającego rok podatkowy określał tę kwotę, w drodze rozporządzenia, obliczoną według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku, w zaokrągleniu do 100zł. (art. 113 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT- w brzmieniu obowiązującym do dnia 19 października 2007r.).

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2005r, w sprawie kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 253, poz. 2528) kwota ta na 2006r. została określona w wysokości 39.200zł.

Natomiast w myśl § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 listopada 2006r. w sprawie kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 220, poz.1604) wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, uprawniającej w 2007r., do zwolnienia od podatku od towarów i usług, odpowiadającej równowartości 10.000 euro, określono w kwocie 39.700zł.

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że wartość osiągniętej przez niego sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT wynosiła w 2005r. 30.310,55 zł natomiast w 2006r. 8.347,65 zł, a w 2007r. 31.706,08 zł.

Zatem w świetle powołanych rozporządzeń Ministra Finansów Wnioskodawca był uprawniony do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca, jak wynika z wniosku, skorzystał z tego uprawnienia (stwierdził, że nie jest podatnikiem VAT czynnym).

W konsekwencji zgodnie z powołanymi postanowieniami art. 88 ust. 4 ustawy o VAT nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonane w okresie od 3 kwietnia 2006r. do 30 listopada 2007r. wykorzystywanych na potrzeby realizowanego projektu.

Ponadto wskazać należy, że również w przypadku gdyby Wnioskodawca nie korzystał ze wskazanego zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, nie miałby prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych zakupów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 8 ust. 1 powołanej ustawy stwierdza, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste pracowników podatnika oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że dostawa towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, jedynie wówczas gdy są one wykonywane odpłatnie.

Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługi musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być wyrażone w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie może przybrać również postać rzeczową (zapłatą za usługę może być inny towar lub usługa, albo mieszaną (zapłata w części pieniężna a części rzeczowa). Innymi słowy musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekt pn. ?Subsydiowanie zatrudnienia przez Stowarzyszenie Rozwoju Gminy C.? w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.Projekt ma za zadanie subsydiowanie zatrudnienia osób odchodzących z rolnictwa. Jego celem jest zatrudnienie poza sektorem rolnym osób zatrudnionych dotychczas w rolnictwie, dostosowanie ich do funkcjonowania w zmieniających się warunkach społeczno-ekonomicznych. Skierowany jest do rolników i domowników, z wyłączeniem emerytów i osób fizycznych zarejestrowanych jako bezrobotne, oraz inne osoby zatrudnione w rolnictwie, tj. osoby zatrudnione w rolnictwie na podstawie stosunku pracy u osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność rolniczą.

Przedmiotowy projekt realizowany jest nieodpłatnie a środki finansowe uzyskane na realizację projektu nie mogą być przeznaczone na żaden inny cel.

Zatem analiza przedstawionego stanu faktycznego w konfrontacji z przedstawionym stanem prawnym prowadzi do wniosku, że kluczowe znaczenie ma tutaj fakt, iż cel i wyniki realizowanego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, tj. nie zostały wykonane na niczyje konkretne zlecenie. Nie dochodzi zatem do wykonania usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na brak świadczeniobiorcy tej usługi. Środki finansowe uzyskane na realizację projektu nie mogą być przeznaczone na żaden inny cel. Indywidualne dofinansowania (subsydia) do zatrudnienia w przedsiębiorstwach spoza sektora rolnego są czynnościami nieodpłatnymi i nie stanowią odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, ani też nie mogą być traktowane jak odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT. W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Tym samym Wnioskodawca, również w przypadku gdyby nie skorzystał ze zwolnienia podmiotowego, nie miałby prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego ze wskazanych zakupów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika