Kursy i egzaminy w zakresie nieniszczących badań spawów nie odbywają się na podstawie form i zasad

Kursy i egzaminy w zakresie nieniszczących badań spawów nie odbywają się na podstawie form i zasad

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2013r. (data wpływu 24 stycznia 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2013r. (data wpływu 8 maja 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kursów nieniszczących badań spawów i egzaminów kończących kursy nieniszczących badań spawów ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kursów nieniszczących badań spawów i egzaminów kończących kursy nieniszczących badań spawów.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2013r. (data wpływu 8 maja 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 kwietnia 2013r. nr IBPP1/443-58/13/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, czynnym podatnikiem VAT, który prowadzi między innymi Ośrodek Szkolenia Spawaczy. Wnioskodawca posiada w swojej ofercie różne rodzaje szkoleń.

Niektóre z nich to kursy nieniszczących metod badania jakości wykonanych spawów, np.:

  • kurs BASIC;
  • kurs badań wizualnych;
  • kurs badań magnetyczno-proszkowych;
  • kurs badań penetracyjnych;
  • kurs badań ultradźwiękowych;
  • kurs badań radiograficznych.

Szkolenie BASIC jest podstawą i jednocześnie przepustką do dalszych niżej wymienionych szkoleń. W trakcie szkolenia uczestnicy poznają podstawy fizyczne i zasady stosowania metod badań nieniszczących ze szczególnym uwzględnieniem metod najczęściej stosowanych w praktyce. Uczą się o charakterystyce różnych obiektów badania pod kątem technologii wytwarzania i możliwych niezgodności oraz nabywają wiedzę materiałową związaną z badanymi obiektami. Forma oraz zasady szkolenia oraz egzaminu, w zakresie kursu BASIC, nie wynikają z żadnych przepisów, ani norm.

Badania wizualne to metoda badań nieniszczących polegająca na bezpośrednim wykryciu i ocenie nieciągłości występujących na powierzchni obiektu. Wykorzystuje się tutaj bezpośrednio narząd wzroku specjalisty lub wspomagany prostą optyką (lupy, lusterka kontrolne) bądź bardziej złożoną (endoskopy, wideoendoskopy).

Badania magnetyczno-proszkowe to metoda badań nieniszczących pozwalająca wykazać nieciągłości na powierzchni obiektu będącego ferromagnetykiem, wykorzystując zjawisko powstawania lokalnego strumienia rozproszenia pola magnetycznego na nieciągłości (podczas magnesowania), wokół którego skupiają się cząsteczki proszku magnetycznego (środek do badań). W ten sposób uzyskuje się kontrastowe (czarno-białe lub fluorescencyjne) zobrazowanie nieciągłości na powierzchni badanej, a wymiary zobrazowania służą do oceny obiektu.

Badania penetracyjne to metoda badań nieniszczących pozwalająca wykazać nieciągłości na powierzchni obiektu wykorzystując zjawisko wnikania kapilarnego cieczy (penetranta) w nieciągłości, a następnie odessania jej przez powłokę wytworzoną w wyniku naniesienia kontrastowego środka w formie proszku (wywoływacza). W ten sposób uzyskuje się zobrazowanie nieciągłości na powierzchni badanej, którego wymiary służą do oceny obiektu.

Badania ultradźwiękowe wykorzystują wpływ własności sprężystych i jednorodności struktury materiału na rozchodzenie się fal ultradźwiękowych. Badania ultradźwiękowe opierają się na obserwacji natężenia i zmian kierunku fal ultradźwiękowych w badanym materiale oraz na pomiarach czasu przejścia fal przez materiał. W ten sposób można badać wszelkiego rodzaju materiały, tj. metale, ciecze i gazy. Wymienione metody znajdują szczególnie zastosowanie między innymi do badania złączy spawanych, materiałów hutniczych, części maszyn, pomiarów grubości i innych.

Badania radiograficzne opierają się na wykorzystaniu zjawiska pochłaniania promieniowania przenikliwego X i gamma przez różnorodne materiały a także zjawiska fizykochemicznego, powiązanego z możliwością uzyskania radiograficznego obrazu na kliszy przez obróbkę fotochemiczną. Tego rodzaju metody badań nieniszczących wykorzystywane są w szczególności do badania złączy spawanych i odlewów.

Powyższe kursy skierowane są do pracowników produkcyjnych, pracowników kontroli jakości i wszystkich osób, które chcą wzbogacić wiedzę z zakresu badań nieniszczących. Podczas zajęć kursanci zdobywają niezbędną wiedzę do przeprowadzania badań nieniszczących złączy spawanych. Forma ani zasady prowadzenia kształcenia nie wynikają z obowiązujących przepisów.

Sposób prowadzenia szkolenia oraz przeprowadzanie egzaminów (wszystkich oprócz BASIC) wynika z normy PN-EN ISO 9712.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

  1. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  2. Usługi świadczone przez Wnioskodawcą stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
  3. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  4. Usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie są finansowane w całości ani co najmniej w 70% ze środków publicznych.
  5. Usługi szkoleniowe są świadczone w ramach szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego osób tego potrzebujących.
  6. Szkolenia odbywają się zarówno w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników, jak również mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
  7. Odpowiedzi na pytanie tut. organu: ?W jaki sposób osoby biorące udział w szkoleniach będą wykorzystywały nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu? różnią się w zależności od tematyki kursu:

Kurs BASIC.

Szkolenie BASIC jest podstawą i jednocześnie przepustką do dalszych niżej wymienionych szkoleń. W trakcie szkolenia uczestnicy poznają podstawy fizyczne i zasady stosowania metod badań nieniszczących ze szczególnym uwzględnieniem metod najczęściej stosowanych w praktyce. Uczą się o charakterystyce różnych obiektów badania pod kątem technologii wytwarzania i możliwych niezgodności oraz nabywają wiedzę materiałową związaną z badanymi obiektami. Szkolenie BASIC jest niezbędne do zrozumienia zagadnień poruszanych na pozostałych kursach.

Kurs badań wizualnych.

W przypadku badań wizualnych VT będą umieli samodzielnie wykrywać, interpretować i oceniać nieciągłości występujące na powierzchni obiektu.

Kurs badań penetracyjnych.

W przypadku badań penetracyjnych PT kursanci będą w stanie wykazać i ocenić nieciągłości na powierzchni obiektu, wykorzystując zjawisko wnikania kapilarnego cieczy (penetranta) w nieciągłości, a następnie odessania jej przez powłokę wytworzoną w wyniku naniesienia kontrastowego środka w formie proszku (wywoływacza).

Kurs badań magnetyczno-proszkowych.

W przypadku badań magnetyczno-proszkowych MT będą w stanie wykazać i ocenić nieciągłości na powierzchni obiektu będącego ferromagnetykiem, wykorzystując zjawisko powstawania lokalnego strumienia rozproszenia pola magnetycznego na nieciągłości (podczas magnesowania), wokół którego skupiają się cząsteczki proszku magnetycznego (środek do badań).

Kurs badań ultradźwiękowych.

W przypadku badań ultradźwiękowych UT uczestnicy szkolenia będą potrafili za pomocą defektoskopów wykryć nieciągłości wewnątrz obiektu. Do obiektu wprowadzana jest wiązka fal ultradźwiękowych o określonych parametrach, która w wyniku odbicia od nieciągłości materiałowych daje wskazania na ekranie defektoskopu ultradźwiękowego. Na tej podstawie będą w stanie ustalić lokalizację oraz wielkość porównawczą wykrytej nieciągłości.

Kurs badań radiograficznych.

W przypadku badań radiograficznych RT absolwenci będą w stanie wykryć nieciągłości występujące wewnątrz obiektu dzięki jego prześwietlaniu wysokoenergetycznym promieniowaniem jonizującym (X lub ). Promieniowanie po przejściu przez obiekt odwzorowuje obraz wewnętrzny badanego elementu jako rzut płaski nieciągłości (np. pęcherzy, wtrąceń stałych) w postaci różnicy dawek promieniowania, która jest zobrazowana na zdjęciu radiograficznym poprzez różnice zaczernienia. Na podstawie tych różnic będą w stanie wykryć i ocenić występujące niezgodności. Ponadto po każdym szkoleniu uczestnicy będą potrafili wykonywać protokoły z dotyczących ich badań oraz redagować instrukcje badawcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przedstawione w stanie faktycznym kursy nieniszczących badań spawów opodatkowane są stawką podstawową VAT?
  2. Czy przedstawione w stanie faktycznym egzaminy kończące kursy nieniszczących badań spawów opodatkowane są stawką podstawową VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, kursy nieniszczących metod badania jakości wykonanych spawów, np.:

  • kurs BASIC;
  • kurs badań wizualnych;
  • kurs badań magnetyczno-proszkowych;
  • kurs badań penetracyjnych;
  • kurs badań ultradźwiękowych;
  • kurs badań radiograficznych

są opodatkowane stawką podstawową VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższy

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zwolnienie to ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Oznacza to, że mogą z niego korzystać jedynie jednostki, o których mowa w tym przepisie tj. jednostki objęte systemem oświaty, PAN oraz jednostki badawczo-rozwojowe. Wnioskodawca nie jest żadną z tych jednostek, więc usługi przez niego świadczone nie korzystają ze zwolnienia VAT.

Innym tytułem uprawniającym do zwolnienia jest spełnienie wymogów określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. W jego myśl zwolnione z podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytacją w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Do skorzystania ze zwolnienia szkolenia z VAT wystarczy spełnienie co najmniej jednego z powyższych warunków.

Rozporządzenie Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 11 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, wskazuje jak należy rozumieć pojęcie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. W myśl art. 44 rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Program kursu organizowanego przez Wnioskodawcę pozwala zdobyć umiejętności pozwalające na zajmowanie stanowiska nadzorcy prac spawalniczych. Wobec tego należy uznać, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę spełniają kryterium uznania za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Pierwszym warunkiem, którego spełnienie pozwala na zwolnienie z VAT świadczonych kursów jest prowadzenie ich w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy powyższy warunek nie został zatem spełniony, ponieważ w żadnych ze znanych przepisów nie istnieją regulacje stanowiące o formie i zasadach prowadzenia kształcenia. W szczególności nie istnieją przepisy mówiące o tym, że kształcenie powinno mieć formę szkolenia, warsztatu, wykładu lub seminarium ani przepisy mówiące o zakresie merytorycznym kształcenia. Nie istnieją również przepisy, które wymagają ukończenia tych kursów dla zdobycia kwalifikacji zawodowych.

Szkolenia odbywają się na podstawie normy PN-EN-473. Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o normalizacji stosowanie PN jest dobrowolne i jest jedynie wyrazem spełnienia określonych standardów. Polskie Normy nie są przepisami prawa, ani nie mają charakteru powszechnie obowiązującego. Do 31 grudnia 1993r. stosowanie Polskich Norm było obowiązkowe i pełniły one rolę przepisów. Nieprzestrzeganie postanowień PN było naruszeniem prawa. Od 1 stycznia 1994r. stosowanie PN jest dobrowolne, przy czym do 31 grudnia 2002r. istniała możliwość, przez właściwych ministrów i w pewnych przypadkach, nakładania obowiązku stosowania Polskich Norm. Od 1 stycznia 2003r. stosowanie Polskich Norm jest już całkowicie dobrowolne (art. 5 pkt 3 ustawy o normalizacji). Wyjątkiem są przepisy prawa zamówień publicznych. Przywoływanie PN w rozporządzeniach ministrów nie skutkuje nałożeniem obowiązku stosowania PN, ponieważ jest to niezgodne z regułami legislacyjnymi ? akt prawny niższego rzędu nie może zmieniać postanowień aktu wyższego rzędu.

Innym warunkiem jest świadczenie usług szkoleniowych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie objętym akredytacją (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT). Wnioskodawca nie posiada takiej akredytacji. W związku z tym jego usługi nie są objęte zwolnieniem z tego tytułu.

Zwolnienie z opodatkowania kursów nie jest też możliwe na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ opisane w stanie faktycznym kursy nie są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 43 ustawy o VAT powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Zdaniem podatnika przeprowadzenie egzaminów na zakończenie szkoleń również opodatkowane jest stawką podstawową VAT. Powyższe spowodowane jest tym, że usługi egzaminowania nie można utożsamiać z usługą kształcenia zawodowego, która może podlegać zwolnieniu wyłącznie po spełnieniu warunków wymienionych w ustawie.

W rozumieniu internetowego Słownika Języka Polskiego (wydawnictwo PWN) pojęcie ?kształcić? oznacza:

  1. przekazywać komuś wiedzę, umiejętności;
  2. czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności;
  3. rozwijać cechy charakteru.

Według tego samego słownika, przez termin ?przekwalifikować? rozumie się:

  1. zmienić czyjeś kwalifikacje;
  2. zmienić przynależność kogoś, czegoś do jakiejś klasy, kategorii;
  3. zmienić swoje kwalifikacje zawodowe na inne.

Natomiast pojęcie ?egzaminować?, również według tego samego słownika oznacza:

  1. sprawdzać czyjąś wiedzę lub umiejętności;
  2. wypytywać kogoś.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni językowej przepisu ? której zgodnie z zasadami wykładni prawa powinien zostać przyznany prymat ? Wnioskodawca wskazał, iż usługa egzaminowania nie jest związana z przekazywaniem komuś wiedzy lub rozwijaniem umiejętności, ale służy weryfikacji poziomu wcześniej zdobytej wiedzy lub umiejętności przez poszczególne osoby przystępujące do egzaminu. Usługi egzaminowania nie można uznać za usługę kształcenia, ani przekwalifikowania, ponieważ osoba podchodząca do egzaminu nie nabywa żadnych nowych umiejętności zawodowych, a jedynie uzyskuje potwierdzenie w formie certyfikatu już posiadanych dotychczas umiejętności.

W świetle powyżej przedstawionego stanu faktycznego oraz przytoczonego uzasadnienia prawnego ? zdaniem Wnioskodawcy ? opisane kursy oraz egzaminy dla osób ubiegających się o uzyskanie certyfikatów potwierdzających posiadane umiejętności są opodatkowane stawką podstawową VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępnie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie przedstawionych we wniosku stanów faktycznych, tut. organ postanowił ująć w jednej interpretacji tematykę dotyczącą zarówno kursów nieniszczących badań spawów, jak i tematykę dotyczącą egzaminów kończących te kursy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT ? dodanego do ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. ? w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi Ośrodek Szkolenia Spawaczy, w którym organizowane są szkolenia zawodowe nieniszczących metod badania jakości wykonanych spawów:

  • kurs BASIC;
  • kurs badań wizualnych;
  • kurs badań magnetyczno-proszkowych;
  • kurs badań penetracyjnych;
  • kurs badań ultradźwiękowych;
  • kurs badań radiograficznych.

W trakcie szkolenia uczestnicy poznają podstawy fizyczne i zasady stosowania metod badań nieniszczących ze szczególnym uwzględnieniem metod najczęściej stosowanych w praktyce. Uczą się o charakterystyce różnych obiektów badania pod kątem technologii wytwarzania i możliwych niezgodności oraz nabywają wiedzę materiałową związaną z badanymi obiektami. Forma oraz zasady szkolenia oraz egzaminu, w zakresie kursu BASIC, nie wynikają z żadnych przepisów, ani norm.

Powyższe kursy skierowane są do pracowników produkcyjnych, pracowników kontroli jakości i wszystkich osób, które chcą wzbogacić wiedzę z zakresu badań nieniszczących. Podczas zajęć kursanci zdobywają niezbędną wiedzę do przeprowadzania badań nieniszczących złączy spawanych. Forma ani zasady prowadzenia kształcenia nie wynikają z obowiązujących przepisów. Sposób prowadzenia szkolenia oraz przeprowadzanie egzaminów (wszystkich oprócz BASIC) wynika z normy PN-EN ISO 9712.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a z wniosku nie wynika, by posiadał status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej. Ponadto z opisu przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

W dalszej kolejności należy zatem przeanalizować czy dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia, lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Jak Wnioskodawca wskazał we wniosku, usługi świadczone przez niego stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Usługi szkoleniowe są świadczone w ramach szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego osób tego potrzebujących. Szkolenia odbywają się zarówno w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników, jak również mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Powyższe oznacza, że opisane kursy stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

W ocenie tut. organu należy uznać, że sam egzamin również jest elementem kształcenia, w tym przypadku kształcenia zawodowego w zakresie kursów nieniszczących metod badania jakości wykonanych spawów, zatem przystąpienie do takich egzaminów należy uznać za jeden z etapów kształcenia zawodowego danej osoby i zdobywania uprawnień w danym zawodzie co ? zdaniem tut. organu ? spełnia definicję kształcenia zawodowego zawartą w rozporządzeniu ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG, gdyż jest związane z nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób kończących egzaminem przedmiotowe kursy.

Spełniona jest zatem pierwsza przesłanka wynikająca z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 tej ustawy.

Jednocześnie należy wziąć pod uwagę, że ? jak podał Wnioskodawca ? forma oraz zasady szkolenia oraz egzaminu, w zakresie kursu BASIC, nie wynikają z żadnych przepisów, ani norm oraz że forma ani zasady prowadzenia kształcenia nie wynikają z obowiązujących przepisów, natomiast sposób prowadzenia szkolenia oraz przeprowadzanie egzaminów (wszystkich oprócz BASIC) wynika z normy PN-EN ISO 9712.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, że mimo iż usługi przeprowadzania opisanych przez Wnioskodawcę kursów oraz egzaminów kończących te kursy, spełniają definicję usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług ? usługi te mają bowiem na celu zdobycie odpowiednich kwalifikacji zawodowych ? to jednak kursy te oraz egzaminy je kończące nie są przeprowadzane w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, zatem nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Ponadto, Wnioskodawca podał, że nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a także, iż świadczone przez niego usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie są finansowane w całości ani co najmniej w 70% ze środków publicznych.

W związku z powyższym, do wymienionych we wniosku kursów i egzaminów kończących te kursy, nie ma zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b i c ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.

Tym samym wymienione we wniosku usługi podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, że w świetle powyżej przedstawionego stanu faktycznego oraz przytoczonego uzasadnienia prawnego, opisane kursy oraz egzaminy dla osób ubiegających się o uzyskanie certyfikatów potwierdzających posiadane umiejętności są opodatkowane stawką podstawową VAT ? uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Jednocześnie tut. organ zaznacza, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, zatem to Wnioskodawca ponosi ewentualne negatywne konsekwencje jeżeli przedstawiony stan faktyczny jest niezgodny ze stanem rzeczywistym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika