Czy przyznawana przez Spółkę Odbiorcom premia pieniężna stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu (...)

Czy przyznawana przez Spółkę Odbiorcom premia pieniężna stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenie usług), a w konsekwencji czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur wystawianych przez Odbiorców?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010r. (data wpływu 23 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2010r. (data wpływu 16 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przyznawanej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej określonej % od obrotów netto wykonanych przez Odbiorcę w danym okresie przy uwzględnieniu tzw. progów, jako wynagrodzenia za wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (świadczenie usług) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez kontrahentów ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przyznawanej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej określonej % od obrotów netto wykonanych przez Odbiorcę w danym okresie przy uwzględnieniu tzw. progów, jako wynagrodzenia za wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (świadczenie usług) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez kontrahentów.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2010r. (data wpływu 16 czerwca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej - produkcja i sprzedaż osprzętu elektroinstalacyjnego - dokonuje na rzecz odbiorców dostaw towarów.

Z głównymi odbiorcami Spółka zawiera pisemne umowy o współpracy, w których kompleksowo określa warunki współpracy pomiędzy Dostawcą (Spółką) a Odbiorcą, w szczególności przewiduje szereg odrębnych środków mających na celu intensyfikację obrotów pomiędzy stronami umowy, m.in.:

  • rabaty i skonta - warunki ich przyznania określone są osobno,
  • różnego rodzaju premie pieniężne dla Odbiorców,
  • dodatkowe premie pieniężne.

W zakresie określonych rabatów i skont - udzielonych przed wystawieniem faktury - dla celów rozliczeń VAT - Spółka wystawia faktury, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawania faktur, sposobu ich przechowywania (...) (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Premie pieniężne - progowe dokumentowane są przez Odbiorców fakturami VAT, a Dostawca (Spółka) odlicza VAT.

Wnioskodawca wyjaśnia, że obrót netto, na podstawie którego wyliczana jest premia pieniężna stanowi nierzadko kilkaset faktur - bonus miesięczny, a nawet kilka tysięcy - bonus roczny.

Do tej pory Spółka podpierała się stanowiskiem Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom, w którym premie wypłacane z tytułu dokonania nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie nie są związane z żadną konkretną dostawą - związane są z określonymi zachowaniami nabywcy; podlegają opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

W odniesieniu do premii pieniężnej określonej % od obrotów netto wykonanych przez Odbiorcę w danym okresie - przy uwzględnieniu tzw. progów, po przekroczeniu których Odbiorcy przysługuje określony % premii pieniężnej, Wnioskodawca wskazał, iż:

Premia przysługuje za zrealizowanie ustalonego limitu obrotu według progów zadaniowych w danym okresie.

Usługi w zakresie tej premii nie są wymienione w klasyfikacji PKWiU 1997r.

Postanowienia umów z kontrahentami dotyczące udzielanej premii - zrealizowanie zadaniowego limitu obrotu w danym przedziale czasowym.

Wypłacane premie są wyliczane jako % odpowiadający wykonanemu progowi zadaniowemu. Im wyższa wartość obrotów tym wyższa premia.

Wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii ustalana jest w drodze negocjacji handlowych przez Dyrektora ds. Marketingu i Sprzedaży w porozumieniu z Prezesem Zarządu ze strony Wnioskodawcy oraz osób kompetentnych do prowadzenia negocjacji ze strony Kontrahenta. Obrót wynikający z konkretnych faktur za dany okres rozliczeniowy pomniejszony o odliczenia typu ?towary? i zamówienia inwestycyjne zgodny z należnym % premii. Limity są ustalane w oparciu o wykonywane obroty przez Kontrahenta w okresach wcześniejszych.

Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem zawarta jest umowa handlowa, porozumienie zawarte z Grupą lub ?Warunki przyznania premii? zawarte do Umowy handlowej. Umowa określa zasady i częstotliwość wypłaty premii - wykonanie określonego limitu zakupów gwarantuje wypłatę premii.

Potwierdzeniem dla dokonania odpowiednich obrotów przez kontrahenta są faktury VAT stwierdzające wykonanie zakupów na określonym poziomie limitowym w danym okresie czasu.

W przypadku braku odpowiednich przesłanek premia nie jest wypłacana.

Wypłacane premie pieniężne są związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca oraz jego kontrahenci (Odbiorcy), którym wypłacana jest premia pieniężna są czynnymi podatnikami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 czerwca 2010r.):

Czy w przytoczonym stanie faktycznym przyznawana przez Spółkę Odbiorcom premia pieniężna stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenie usług), a w konsekwencji czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur wystawianych przez Odbiorców...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 czerwca 2010r.), premia pieniężna ustalona % od obrotów netto wykonanych przez Odbiorcę w danym okresie - przy uwzględnieniu tzw. progów, po przekroczeniu których Odbiorcy przysługuje określony % premii pieniężnej odnosi się do wszystkich dostaw w określonym czasie. Nie jest związana z żadną konkretną dostawą dokonaną na rzecz Odbiorcy. Przyznanie premii ma na celu utrwalenie współpracy handlowej pomiędzy stronami umów. Premia jest uzależniona od konkretnego zachowania nabywcy tj. zrealizowania określonego wolumenu zakupów u Dostawcy (Wnioskodawcy). Wobec tego premie te stanowią zobowiązanie cywilnoprawne Wnioskodawcy, przez co na gruncie ustawy o VAT należy je potraktować jako świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji podatek ten podlega odliczeniu u przyznającego premię pieniężną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się ? w myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy ? każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia ? dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - produkcja i sprzedaż osprzętu elektroinstalacyjnego - dokonuje na rzecz odbiorców dostaw towarów. Z głównymi odbiorcami Spółka zawiera pisemne umowy o współpracy, w których kompleksowo określa warunki współpracy pomiędzy Dostawcą (Spółką) a Odbiorcą, w szczególności przewiduje szereg odrębnych środków mających na celu intensyfikację obrotów pomiędzy stronami umowy, m.in. są to różnego rodzaju premie pieniężne dla Odbiorców.

Premie pieniężne - progowe dokumentowane są przez Odbiorców fakturami VAT, a Dostawca (Spółka) odlicza VAT.

Wnioskodawca wyjaśnia, że obrót netto, na podstawie którego wyliczana jest premia pieniężna stanowi nierzadko kilkaset faktur - bonus miesięczny, a nawet kilka tysięcy - bonus roczny.

W odniesieniu do premii pieniężnej określonej % od obrotów netto wykonanych przez Odbiorcę w danym okresie - przy uwzględnieniu tzw. progów, po przekroczeniu których Odbiorcy przysługuje określony % premii pieniężnej, Wnioskodawca wskazał, iż:

Premia przysługuje za zrealizowanie ustalonego limitu obrotu według progów zadaniowych w danym okresie.

Usługi w zakresie tej premii nie są wymienione w klasyfikacji PKWiU 1997r.

Postanowienia umów z kontrahentami dotyczące udzielanej premii - zrealizowanie zadaniowego limitu obrotu w danym przedziale czasowym.

Wypłacane premie są wyliczane jako % odpowiadający wykonanemu progowi zadaniowemu. Im wyższa wartość obrotów tym wyższa premia.

Wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii ustalana jest w drodze negocjacji handlowych przez Dyrektora ds. Marketingu i Sprzedaży w porozumieniu z Prezesem Zarządu ze strony Wnioskodawcy oraz osób kompetentnych do prowadzenia negocjacji ze strony Kontrahenta. Obrót wynikający z konkretnych faktur za dany okres rozliczeniowy pomniejszony o odliczenia typu ?towary? i zamówienia inwestycyjne zgodny z należnym % premii. Limity są ustalane w oparciu o wykonywane obroty przez Kontrahenta w okresach wcześniejszych.

Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem zawarta jest umowa handlowa, porozumienie zawarte z Grupą lub ?Warunki przyznania premii? zawarte do Umowy handlowej. Umowa określa zasady i częstotliwość wypłaty premii - wykonanie określonego limitu zakupów gwarantuje wypłatę premii.

Potwierdzeniem dla dokonania odpowiednich obrotów przez kontrahenta są faktury VAT stwierdzające wykonanie zakupów na określonym poziomie limitowym w danym okresie czasu.

W przypadku braku odpowiednich przesłanek premia nie jest wypłacana.

Wypłacane premie pieniężne są związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca oraz jego kontrahenci (Odbiorcy), którym wypłacana jest premia pieniężna są czynnymi podatnikami VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie wypłata premii pieniężnej uzależnionej od zrealizowania przez kontrahenta ustalonego limitu obrotu według progów zadaniowych w danym okresie nie jest związana z jakimkolwiek świadczeniem usług przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy. Z umowy handlowej, porozumienia lub ?Warunków przyznania premii? do Umowy handlowej, zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem wynika, iż gwarancją otrzymania przez kontrahenta premii pieniężnej jest tylko i wyłącznie wykonanie określonego limitu zakupów. W przypadku braku odpowiednich przesłanek premia nie jest wypłacana. Potwierdzeniem dla dokonania odpowiednich obrotów przez kontrahenta są faktury VAT stwierdzające wykonanie zakupów na określonym poziomie limitowym w danym okresie czasu.

Należy zatem uznać, że opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna wypłacana Odbiorcy stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami ? zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT ? zmniejszający podstawę opodatkowania.

Wnioskodawca ustala bowiem wysokość premii pieniężnej na podstawie wystawionych faktur VAT stwierdzających wykonanie zakupów w danym okresie czasu. Zatem możliwe jest przypisanie powyższego rabatu do konkretnych dostaw, skoro suma tych dostaw w danym okresie stanowi podstawę określenia obrotu dokonanego przez kontrahenta, stanowiącego podstawę wyliczenia wysokości premii pieniężnej.

W związku z tym, iż opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami i w tym konkretnym przypadku Odbiorca otrzymujący premię pieniężną nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturze wystawionej przez Odbiorcę z tytułu otrzymania premii pieniężnej. Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego wystawione faktury stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane. Wystawiona w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym faktura z tytułu otrzymania przez Odbiorcę premii pieniężnej nie dokumentuje żadnych dodatkowych czynności wykonanych przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy.

Tym samym za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że opisane premie pieniężne ?należy potraktować jako świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji podatek ten podlega odliczeniu u przyznającego premię pieniężną?.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i dla kontrahentów Wnioskodawcy otrzymujących premie pieniężne nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa.

Zaznaczyć należy, iż w zakresie pozostałych kwestii podnoszonych we wniosku zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika