Czy przyznawana przez Spółkę Odbiorcom premia pieniężna stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu (...)

Czy przyznawana przez Spółkę Odbiorcom premia pieniężna stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenie usług), a w konsekwencji czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur wystawianych przez Odbiorców?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010r. (data wpływu 23 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2010r. (data wpływu 16 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przyznawanej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej za świadczone usługi dystrybucyjno-marketingowe, promowanie marki Wnioskodawcy oraz koordynację działań prowadzonych wewnątrz grupy, jako wynagrodzenia za wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (świadczenie usług) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez kontrahentów ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przyznawanej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej za świadczone usługi dystrybucyjno-marketingowe, promowanie marki Wnioskodawcy oraz koordynację działań prowadzonych wewnątrz grupy, jako wynagrodzenia za wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (świadczenie usług) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez kontrahentów.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2010r. (data wpływu 16 czerwca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej - produkcja i sprzedaż osprzętu elektroinstalacyjnego - dokonuje na rzecz odbiorców dostaw towarów.

Z głównymi odbiorcami Spółka zawiera pisemne umowy o współpracy, w których kompleksowo określa warunki współpracy pomiędzy Dostawcą (Spółką) a Odbiorcą, w szczególności przewiduje szereg odrębnych środków mających na celu intensyfikację obrotów pomiędzy stronami umowy, m.in.:

  • rabaty i skonta - warunki ich przyznania określone są osobno,
  • różnego rodzaju premie pieniężne dla Odbiorców,
  • dodatkowe premie pieniężne.

Spółka na podstawie zawartych umów handlowych z członkami tzw. Grupy Dystrybucyjnej - określa również warunki przyznawania premii dla Grupy i jej poszczególnych członków. Premia ta przyznawana jest za świadczone usługi dystrybucyjno-marketingowe, promowanie marki Wnioskodawcy, czy też koordynację działań prowadzonych wewnątrz grupy - warunkiem jest dostarczenie raportu z przeprowadzonych działań. Dokumentowanie następuje fakturą VAT wystawioną przez Odbiorcę premii.

W zakresie określonych rabatów i skont - udzielonych przed wystawieniem faktury - dla celów rozliczeń VAT - Spółka wystawia faktury, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawania faktur, sposobu ich przechowywania (...) (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Wnioskodawca wyjaśnia, że obrót netto, na podstawie którego wyliczana jest premia pieniężna stanowi nierzadko kilkaset faktur - bonus miesięczny, a nawet kilka tysięcy - bonus roczny.

Do tej pory Spółka podpierała się stanowiskiem Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom PP3-812-1222/2004/AP/4026, w którym premie wypłacane z tytułu dokonania nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie nie są związane z żadną konkretną dostawą - związane są z określonymi zachowaniami nabywcy; podlegają opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

W odniesieniu do premii pieniężnej przyznawanej na podstawie zawartych umów handlowych z członkami Grupy Dystrybucyjnej za świadczone usługi dystrybucyjno-marketingowe, promowanie marki Wnioskodawcy, czy też koordynację działań prowadzonych wewnątrz grupy, Wnioskodawca wskazał, iż:

Premia przysługuje za monitorowanie zainteresowania klientów oferowanymi produktami firmy Wnioskodawcy, koordynowanie działań handlowych polegające na bieżącym kontrolowaniu zakupów Wnioskodawcy, bieżącym udzielaniu informacji udziałowcom, kontroli płatności.

PKWiU 1997 wymienia pod numerem 74.40 usługi reklamowe.

Warunkiem udzielenia premii pieniężnej Grupie jest wykazanie się konkretnymi działaniami - m.in. monitorowaniem zainteresowania klientów oferowanymi produktami firmy Wnioskodawcy, koordynowaniem działań handlowych polegającym na bieżącym kontrolowaniu zakupów Wnioskodawcy, bieżącym udzielaniu informacji udziałowcom, oraz kontroli płatności poszczególnych członków Grupy.

Wypłacane premie są ustalane jako stały procent premii bez limitu zakupów.

Wysokość premii ustalana jest w drodze negocjacji handlowych przez Dyrektora ds. Marketingu i Sprzedaży w porozumieniu z Prezesem Zarządu ze strony Wnioskodawcy oraz osób kompetentnych do prowadzenia negocjacji ze strony Kontrahenta.

Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem zawarta jest umowa handlowa, porozumienie zawarte z Grupą lub ?Warunki przyznania premii? zawarte do Umowy handlowej.

Umowa określa, że warunkiem premii jest przedstawienie raportu z podjętych działań.

W przypadku braku odpowiednich przesłanek premia nie musi być wypłacona.

Wypłacane premie pieniężne są związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca oraz jego kontrahenci, którym wypłacana jest premia pieniężna są czynnymi podatnikami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 czerwca 2010r.):

Czy w przytoczonym stanie faktycznym przyznawana przez Spółkę Odbiorcom premia pieniężna stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenie usług), a w konsekwencji czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur wystawianych przez Odbiorców...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 czerwca 2010r.), premia pieniężna przyznawana jest w zamian za działania typu: usługi dystrybucyjno-marketingowe, promowanie marki Wnioskodawcy, czy też koordynację działań prowadzonych wewnątrz grupy: monitorowanie zainteresowania klientów oferowanymi produktami firmy Wnioskodawcy, koordynowanie działań handlowych polegające na bieżącym kontrolowaniu zakupów Wnioskodawcy, bieżącym udzielaniu informacji udziałowcom, kontroli płatności poszczególnych członków Grupy. Warunkiem przyznania premii jest dostarczenie raportu z przeprowadzonych działań. Premia ta nie ma charakteru dowolnego, jest uzależniona od zachowania kupującego - jest więc to świadczenie usług za wynagrodzeniem i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z ustawą o VAT. Dokumentem potwierdzającym wykonanie tych usług jest faktura VAT wystawiona przez wykonującego działania (Odbiorcę towarów). Przyznający premię pieniężną jest uprawniony do odliczenia naliczonego podatku VAT z otrzymanych faktur VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postaci energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się ? w myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy ? każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.) wskazuje, że ?świadczenie usług? oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja ?świadczenia usług? ma charakter dopełniający definicję ?dostawy towarów?. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, iż w przepisach powołanej ustawy mianem ?usług? objęto obszerny krąg czynności obejmujący swoim zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń nie ujętych w tych klasyfikacjach.

Szczególną uwagę należy zwrócić na zapis art. 8 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym należy uznać, iż pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. W efekcie, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z powyższego wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu (dostawa towarów oraz świadczenie usług) muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą lub świadczeniem i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - produkcja i sprzedaż osprzętu elektroinstalacyjnego - dokonuje na rzecz odbiorców dostaw towarów. Z głównymi odbiorcami Spółka zawiera pisemne umowy o współpracy, w których kompleksowo określa warunki współpracy pomiędzy Dostawcą (Spółką) a Odbiorcą, w szczególności przewiduje szereg odrębnych środków mających na celu intensyfikację obrotów pomiędzy stronami umowy, m.in. są to różnego rodzaju premie pieniężne dla Odbiorców.

Spółka na podstawie zawartych umów handlowych z członkami tzw. Grupy Dystrybucyjnej - określa również warunki przyznawania premii dla Grupy i jej poszczególnych członków. Premia ta przyznawana jest za świadczone usługi dystrybucyjno-marketingowe, promowanie marki Wnioskodawcy, czy też koordynację działań prowadzonych wewnątrz grupy - warunkiem jest dostarczenie raportu z przeprowadzonych działań. Dokumentowanie następuje fakturą VAT wystawioną przez Odbiorcę premii.

W odniesieniu do premii pieniężnej przyznawanej na podstawie zawartych umów handlowych z członkami Grupy Dystrybucyjnej za świadczone usługi dystrybucyjno-marketingowe, promowanie marki Wnioskodawcy, czy też koordynację działań prowadzonych wewnątrz grupy, Wnioskodawca wskazał, iż:

Premia przysługuje za monitorowanie zainteresowania klientów oferowanymi produktami firmy Wnioskodawcy, koordynowanie działań handlowych polegające na bieżącym kontrolowaniu zakupów Wnioskodawcy, bieżącym udzielaniu informacji udziałowcom, kontroli płatności.

PKWiU 1997 wymienia pod numerem 74.40 usługi reklamowe.

Warunkiem udzielenia premii pieniężnej Grupie jest wykazanie się konkretnymi działaniami - m.in. monitorowaniem zainteresowania klientów oferowanymi produktami firmy Wnioskodawcy, koordynowaniem działań handlowych polegającym na bieżącym kontrolowaniu zakupów Wnioskodawcy, bieżącym udzielaniu informacji udziałowcom, oraz kontroli płatności poszczególnych członków Grupy.

Wypłacane premie są ustalane jako stały procent premii bez limitu zakupów.

Wysokość premii ustalana jest w drodze negocjacji handlowych przez Dyrektora ds. Marketingu i Sprzedaży w porozumieniu z Prezesem Zarządu ze strony Wnioskodawcy oraz osób kompetentnych do prowadzenia negocjacji ze strony Kontrahenta.

Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem zawarta jest umowa handlowa, porozumienie zawarte z Grupą lub ?Warunki przyznania premii? zawarte do Umowy handlowej.

Umowa określa, że warunkiem premii jest przedstawienie raportu z podjętych działań.

W przypadku braku odpowiednich przesłanek premia nie musi być wypłacona.

Wypłacane premie pieniężne są związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca oraz jego kontrahenci, którym wypłacana jest premia pieniężna są czynnymi podatnikami VAT.

Z powyższego wynika zatem, iż Odbiorcy podejmują ? w ramach zawartych umów handlowych ? czynności związane z wykonywaniem usług dystrybucyjno-marketingowych, promowaniem marki Wnioskodawcy, czy też koordynacją działań prowadzonych wewnątrz grupy. Prowadzone przez Odbiorców działania na rzecz Wnioskodawcy mają wpływ na wypłatę przez Wnioskodawcę wynagrodzenia w postaci premii pieniężnej, bowiem z ustalonych zasad współpracy wynika, iż warunkiem udzielenia premii pieniężnej Grupie jest wykazanie się konkretnymi działaniami - m.in. monitorowaniem zainteresowania klientów oferowanymi produktami firmy Wnioskodawcy, koordynowaniem działań handlowych polegającym na bieżącym kontrolowaniu zakupów Wnioskodawcy, bieżącym udzielaniu informacji udziałowcom, oraz kontroli płatności poszczególnych członków Grupy. Umowa określa, że warunkiem premii jest przedstawienie raportu z podjętych działań.

Zatem w tej konkretnej sytuacji otrzymana przez Odbiorcę premia pieniężna stanowi rodzaj wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków.

W przedmiotowej sprawie istnieje element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność w formie premii jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

Działania podejmowane przez Odbiorcę należy uznać w tej sytuacji jako świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego (Wnioskodawcy). Jako zapłatę za wykonane usługi dodatkowe Odbiorca otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej.

W świetle powyższego zachowanie podmiotu (Odbiorcy) otrzymującego wynagrodzenie (premię pieniężną), obejmujące wykonanie działań dystrybucyjno-marketingowych, promowanie marki Wnioskodawcy, czy też koordynację działań prowadzonych wewnątrz grupy, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, iż PKWIU z 1997r. wymienia pod numerem 74.40 usługi reklamowe. Zauważyć należy, iż usługi reklamowe o symbolu PKWiU 74.40 nie zostały wymienione ani w ustawie, ani w przepisach wykonawczych do ustawy jako objęte preferencyjną stawką podatku albo jako zwolnione od podatku.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny sprawy oraz stan prawny stwierdzić należy, iż premia pieniężna udzielona kontrahentowi przez Wnioskodawcę w zamian za świadczone usługi dystrybucyjno-marketingowe, promowanie marki Wnioskodawcy czy też koordynację działań prowadzonych wewnątrz grupy stanowi zapłatę za świadczenie przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem w przypadku, gdy podmiot otrzymujący premie pieniężne będące wynagrodzeniem za świadczenie przez niego usług na rzecz wypłacającego premie pieniężne jest podatnikiem VAT, powinien je udokumentować ? zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy ? fakturą VAT.

Odnośnie kwestii dotyczącej prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wypłacana jest premia pieniężna, obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie wynagrodzenie jest wypłacane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie w postaci ww. premii pieniężnej. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane ? w części dotyczącej tych czynności.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz treść wskazanych przepisów, stwierdzić należy, że o ile wypłacone premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za określone działania Odbiorców obejmujące świadczenie usług dystrybucyjno-marketingowych, promowanie marki Wnioskodawcy, czy też koordynację działań prowadzonych wewnątrz grupy, wówczas Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących świadczenie ww. usług, za które przyznane zostało wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej, w myśl zasady określonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, pod warunkiem, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Powołany wyżej przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 oraz art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, w której wystawione przez Odbiorców faktury VAT dokumentują działania obejmujące wykonywanie czynności opisanych we wniosku, tytułem których wypłacane jest wynagrodzenie w postaci premii pieniężnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że opisana w stanie faktycznym premia pieniężna jest wynagrodzeniem za świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, że dokumentem potwierdzającym wykonanie tych usług jest faktura VAT oraz że przyznający premię pieniężną jest uprawniony do odliczenia naliczonego podatku VAT z otrzymanych faktur VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i dla kontrahentów Wnioskodawcy otrzymujących premie pieniężne nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa.

Podkreślić również należy, iż przedstawiony we wniosku stan faktyczny stanowi jedyną podstawę udzielonej interpretacji i tym samym wyznacza granice, w jakich interpretacja będzie mogła wywołać określone w ustawie skutki prawne. To Wnioskodawca ma obowiązek wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego, natomiast organ podatkowy nie jest uprawniony do ustalania we własnym zakresie, czy podany przez Wnioskodawcę stan faktyczny odpowiada stanowi rzeczywistemu. W postępowaniu mającym na celu wydanie interpretacji indywidualnej nie może być bowiem prowadzone klasyczne postępowanie dowodowe zmierzające do zbierania materiału dowodowego i jego oceny.

Należy zatem podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności, gdyby Odbiorcy nie podejmowali żadnych dodatkowych czynności poza dokonywaniem zakupów w firmie Wnioskodawcy), podania przez Wnioskodawcę stanu faktycznego nieodpowiadającego stanowi rzeczywistemu, lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż w zakresie pozostałych kwestii podnoszonych we wniosku zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika